۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین افزایش آلایندگی نیروگاه شهیدرجایی قزوین ماحصل ترک‌فعل مسئولان است
کد خبر: ۳۶۱۷۸۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ ساعت: ۲۲:۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس:

افزایش آلایندگی نیروگاه شهیدرجایی قزوین ماحصل ترک‌فعل مسئولان است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده تخلفات نیروگاه شهیدرجایی قزوین به دلیل ترک فعل وزارتخانه‌های نیرو و نفت به استناد ماده ۲۳۴ قانون هوای پاک در شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.

افزایش آلایندگی نیروگاه شهیدرجایی قزوین ماحصل ترک‌فعل مسئولان است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در حاشیه سفر یکروزه به استان قزوین گفت: سیمان آبیک در حال حاضر به عنوان یک مرکز مهم آلاینده در کشور مطرح است.

وی در ادامه افزود: جوانان این مرز و بوم همزمان با سایر کشورهای جهان در فناوری و دانش غبارگیری به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافتند و راه‌ حل‌های مشخصی برای با ریزگردها وجود دارد.

رفیعی گفت: مسئولان سیمان آبیک در مسئله غبارگیری و کاهش میزان آلایندگی استنکاف کرده و برای همگان این سوال مطرح است که چرا اقدامی در زمینه فیلتراسیون انجام نمی‌گیرد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: سیمان آبیک به عنوان یک منبع آلایندگی در منطقه، خطرات فراوانی را برای سلامتی مردم ایجاد کرده و در این میان سهم شهروندان فقط امراض و دریافت آلودگی‌ها بوده و این برخلاف تمام قوانین است.

وی در ادامه با اشاره به نیروگاه شهیدرجایی قزوین، افزود: این نیروگاه سهم مهمی را در تولید برق کشور برعهده دارد و از لحاظ دانش فنی توانسته مسائل را پیش ببرند ولی در بخش آلایندگی و کاهش آن، اقدامات موثری باید صورت گیرد.

رفیعی گفت: آلودگی نیروگاه شهید رجایی نه تنها استان قزوین بلکه پایتخت را هم درگیر کرده و تهران نیز تحت تاثیر عملکرد آن قرار دارد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: سیستم‌های نیروگاه شهیدرجایی نیازمند بروزرسانی و افزایش بهبود کیفیت سخت افزاری بوده ولی متاسفانه اقدامات موثری در این زمینه انجام نشده و یکی از دلایل افزایش آلایندگی به همین دلیل است.

این مقام مسئول گفت: نیروگاه شهیدرجایی در زمینه تامین سوخت پاک دچار مشکل بوده و اکثر روزهای سال از مازوت استفاده می‌کند.

رفیعی خاطرنشان کرد: میزان تولید آلودگی نیروگاه شهیدرجایی به اندازه‌ای افزایش داشته که گوگرد منتشر شده از فاصله‌های دور نیز با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

وی با اشاره به ترک فعل وزارت نیرو در ماجرای نیروگاه شهیدرجایی، تاکید کرد: وزارت نفت نیز سهم قابل توجهی در افزایش میزان آلایندگی این نیروگاه داشته و سوخت با کیفیت در اختیار آن قرار نداده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: نیروگاه شهیدرجایی وظایف مهمی در تامین برق برعهده دارد ولی این دلیل نمی‌شود که خدمات ارزنده آن به قیمت آلودگی محیط زیست تمام شود.

این مقام مسئول افزود: پرونده تخلفات نیروگاه شهیدرجایی به دلیل ترک فعل وزارت‌های نیرو و نفت به استناد ماده 234 قانون هوای پاک و با پیگیری نمایندگان مجلس در شعبه سوم دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.

رفیعی گفت: نیروگاه‌هایی در برخی کشورها وجود دارد که محل فعالیت‌ آن‌ها در مرکز شهرهای بزرگ قرار داشه و با استفاده از فیلتراسیون مانع خروج آلایندگی می‌شوند.

وی با تاکید بر استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در کاهش آلایندگی نیروگاه شهید رجایی افزود: در حال حاضر یک تیم متشکل از جوانان نخبه در یکی‌از نیروگاه‌های کشور مستقر و مشغول انجام پروژه تحقیقی با روش پلاسمای سرد برای کاهش میزان آلایندگی دودکش‌ها هستند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: برخی کارشناسان معتقد هستند مبلغ 351 میلیون دلار برای رفع مشکل آلایندگی‌ها توسط نیروگاه شهیدرجایی قزوین نیاز است؛ در همه کشورها، دولت‌ها برای سلامتی مردم هزینه می‌دهد و اگر در استان قزوین این اتفاق انجام نشده بدون شک ترک فعل بوده است.

انتهای پیام/ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان