۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین خودباوری و مقابله با استکبار جهانی از دستاوردهای انقلاب
کد خبر: ۳۶۱۶۶۸ نویسنده: مریم محمدی تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۲ ↗ لینک کوتاه

بررسی فرازونشیب‌های انقلاب از دیروز تا امروز در صبح قزوین؛

خودباوری و مقابله با استکبار جهانی از دستاوردهای انقلاب/ دشمنان اصل نظام اسلامی را نشانه گرفته‌اند

انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون با فرازونشیب‌های گوناگونی روبرو بوده و با تمام دشمنی‌ها و مشکلات به سمت قله‌های پیشرفت در حرکت است.

خودباوری و مقابله با استکبار جهانی از دستاوردهای انقلاب
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی است تا به تبیین دستاوردهای انقلاب پرداخته و فراز و نشیب‌های پیش‌رو را مورد بررسی قرار دهیم؛ در این راستا میزگردی تحت عنوان «دستاوردهای انقلاب و موانع پیش‌رو» در تحریریه پایگاه خبری صبح قزوین برگزار شد.

این میزگرد با حضور محمدحسین شفیعی‌ها، سالار قاسمی، یوسف کرمی و محمدرضا خانلری از چهره‌ها و فعالان سیاسی احزاب استان برگزار و به بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و نقطه قوت‌ها و ضعف‌های آن پرداخت.


مقابله با استکبار، دستاورد اصلی انقلاب اسلامی

خانلری در آغاز این میزگرد اظهار کرد: انقلاب اسلامی با کلید واژه «حاکمیت اسلام» به پیروزی رسید و بر این مبنا «حاکم موجود در نظام شاهنشاهی، غاصب است و حکومت از آن الله است» و حضرت امام تکلیف دینی خود را احساس کرد تا حکومت را از فردی غاصب باز پس گرفته و به حکومت الله تبدیل نماید.

وی افزود: نباید هویت انقلاب 57 را فراموش کنیم چراکه این انقلاب، انقلاب اسلامی است و بناست حکومت الله در زمین جاری شود و مبدا آن هم سرزمین ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ادامه داد: بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی، مقاومت در برابر استکبار جهانی است؛ همان‌طور که امام(ره) فرمودند؛ استکبار جهانی، همان شیطان بزرگ است و هم‌اکنون بعداز 44سال مقاومت در جهان به بهترین نحو مقابل استعمار جهانی ایستادگی کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: وقایع اخیر نشان داد حتی در نظامی که مبتنی بر اسلام و قوانین شرع است، تا مردم نخواهند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و برای حرکت‌های آینده باید توجه کنیم که به طرق منطقی و به پشتوانه موفق این 44ساله، نظر مردم را بیش‌از گذشته جلب کنیم.


فایده و هزینه انقلاب اسلامی چه بود؟


یوسف کرمی، رئیس جبهه اصلاحات و دبیر حزب اتحاد استان در این زمینه اظهار کرد: هیچ حرکتی بدون دستاورد نیست و هیچ حرکتی همراه با توفیق کامل نیست، لذا دستاوردهای یک حرکت فرآیندی نسبی است، اما باید دید تا چه حدی قابل ارزیابی است.

وی ادامه داد: باید ببینیم این دستاورد با چه میزان هزینه تحقق پیدا کرده؛ یعنی معیار سنجش یک دستاورد، رابطه مستقیم با هزینه و سرمایه‌ای دارد که برای تحقق آن صرف شده است.

این کنشگر سیاسی اضافه کرد: اگر ما این معیار را مبنای قضاوت دستاوردهای انقلاب 57 قرار دهیم شاید به سختی بتوان گفت که انقلاب در تحقق آرمان‌هایش توفیق داشته است؛ البته این عدم توفیق به اصل انقلاب اسلامی باز نمی‌گردد بلکه به رفتار مجموعه حکومت وابسته بوده که چگونه عمل کرده که این آرمان‌هایی که بنا بوده پس‌از انقلاب در مدت زمانی خود محقق شود، مجال تحقق پیدا نکرده است.

کرمی بدون اشاره به تاریخ جنایت‌های دشمنان در ایران اسلامی، افزود: باید تعریفی از استکبار داشته باشیم، وقتی به این معنی و مفهوم رسیدیم بدون شک دومین موردی که از نظر عقلانی، اخلاقی و اعتقادی بر ما تکلیف می‌شود، این است که توان و قدرت خود را در تقابل و مهار استکبار ارزیابی کنیم.

وی اذعان کرد: پیامبر(ص) در بسیاری از موارد نظر داشتند اما نظر مردم و جامعه غیر از نظر ایشان بود و نمی‎توانیم بگوییم که پیامبر بر اصل واقعه واقف نبود اما توان لازم برای تحقق آن واقعه بدون حضور مردم ممکن نبود؛ لذا پیامبر از نظر واقعی خود عدول و به نظر جمع تمکین می‌کرد.

کرمی با اشاره به بحث حکمیت، گفت: مگر امیرالمومنین(ع) درحقانیت خود تردید داشت؟ در بحث مذاکره هم فرمودند که نباید این اتفاق بیفتد چون موضوع مشترکی بین حق و باطل وجود ندارد؛ اما در جامعه اصرار بر مذاکره بود.

فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: وقتی مذاکره شکست خورد باز هم امام علی(ع) به نتیجه مذاکره تمکین کرد و همان‌هایی که به مذاکره اصرار داشتند به امیرالمومنین گفتند که تعهدات را نقض کند اما مولا فرمودند؛ هر عهدی که ببندم به آن وفا می‌کنم.

وی اذعان کرد: اینجا بحث ارزش و اعتقاد نیست بلکه حقوق اجتماعی مطرح است؛ مولا در این عرصه حاضر نمی‌شود با کسی که باطل است مذاکره کند اما بر رأی مردم تمکین کرد و حاضر نبود برخلاف عهدی که بسته عمل کند و این درس بزرگی است و این مفهوم را می‌رساند که دین تنها یک واژه نیست؛ مگر می‌شود از واژه اسلام استفاده کنیم و از برابری، صداقت و راستگویی غافل باشیم؟

کرمی ابراز کرد: اگر امروز می‌گوییم بزرگترین دستاورد انقلاب مبارزه با استکبار است؛ آیا ما استکبار و دامنه تاثیر استکبار را تعریف کرده‌ایم؟ آیا توان و پتانسیل جامعه را برای مقابله با استکبار مورد سنجش قرار دادیم؟ مقداری باید از فضای ایده‌آلیست فاصله بگیریم و واقعیت را ببینیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های انقلابی خود در دوران نوجوانی عنوان کرد: امروز جامعه دچار مشکلات و مسائلی شده و حتی در مقابل فرزندانم نمی‌توانم از انقلاب دفاع کنم و این مسئله برایم دردآور بوده و باید دید چرا این فضا ایجاد شده است.


خودباوری مردم، بالاترین دستاورد انقلاب اسلامی است


سالار قاسمی، فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه این میزگرد اظهار کرد: دستاوردهای انقلاب در واقع طریقتی است که باید به آرمان‌های انقلاب رسید و جمهوری اسلامی خود موضوعیت این انقلاب است.

وی افزود: اگر در 44سالگی انقلاب اسلامی به بررسی دستاوردهایش می‌پردازیم ابتدا باید دید آرمان‌های انقلاب چه بوده است؟ تا زمانی که ما در اندیشه و مکتب هستیم در واقع در مبنا قرار داریم و وقتی به ظهور و بروز رسید، تبدیل به نظام سیاسی می‌شود؛ لذا آرمان‌های انقلاب، مکتب بوده و ما بر این مبنا توانستیم نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران را شکل دهیم.

قاسمی گفت: براساس ارزیابی‌های سیاسی و جامعه شناسی باید دید نسبت نظام سیاسی با آرمان‌های آن تا چه میزان است؟ طبق اصل اول قانون اساسی نیز نظام جمهوری اسلامی براساس حق و عدل ایجاد شده و در اصل دوم قانون اساسی به عدالت و مردم سالاری و ارزش‌های اخلاقی و استبداد ستیزی و استعمارستیزی اشاره شده است.

وی افزود: اصل سوم قانون اساسی به آموزش رایگان تا تحقق عدالت و قوه قضاییه عادلانه و رسانه آزاد و بسیاری دیگر از شاخصه‌ها اشاره دارد.

این فعال سیاسی و فرهنگی تاکید کرد: اگر یک نظام سیاسی را با مکتب و آرمان‌های آن نسنجیم به ارزیابی واقعی از دستاوردها نخواهیم رسید و جمهوری اسلامی دارای روحی است که قابل مقایسه با حکومت‌های قبل نیست.

قاسمی تصریح کرد: بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی تشکیل جمهوری اسلامی است که به هیچ عنوان قابل مقایسه با سایر انقلاب‌ها و نهضت‌ها نیست؛ همچنین خودباوری مردم و احساس "ما می‌توانیم" دیگر دستاورد مهم فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی است.


هیچگاه انقلاب از مسیر اصلی خود خارج نشده است


محمدحسین شفیعی‌ها دبیر حزب موتلفه قزوین با اشاره به دستاوردهای انقلاب اظهار کرد: طراوت انقلاب اسلامی همچنان حفظ شده و به ما ثابت می‌کند که امروز در مسیر انقلاب هستیم و انقلاب اسلامی در تغییرات و دگرگونی دنیای امروز اثرگذار بوده به طوری از ایران امروز، به عنوان ابرقدرت منطقه یاد می‌شود.

وی، تولد جمهوری اسلامی در راستای تحقق حکومت دینی را حاصل انقلاب اسلامی دانست و افزود: انقلاب اسلامی به واسطه پایداری و هوشمندی مردم و رهنمودهای امامین انقلاب، در یک مسیر حق و درست قرار دارد، لذا نقش مردم و رهبری در تحقق انقلاب و استمرار آن عنصری حیاتی و بسیار حائز اهمیت است.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: در مسیر انقلاب، مسائل و مشکلاتی داشتیم اما هیچگاه این انقلاب از مسیر اصلی خود خارج نشده است.

شفیعی‌ها با بیان اینکه مردم سالاری از دستاوردهای محوری انقلاب اسلامی است، ادامه داد: مردمی که سال‌ها زیر سلطه نظام مستبد بودند و همواره به آنها القا شده بود که شما نمی‌توانید و توان هیچ‌کاری را ندارید اما حضرت امام(ره) کار بزرگی کرد و مردم به این باور رسیدند که می‌توانند روی پای خود بایستند لذا امروز به واسطه انقلاب اسلامی، دستاوردهای معنوی و مادی بسیاری برای کشور حاصل شده است.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در بحث برجام، بنا به تجربیات گذشته باور داشتند که غرب بر تعهدات خود پایبند نخواهد بود اما در عین حال وقتی اصرار دولت برآمده از دل مردم بر این امر وجود داشت، به طور مشروط با مذاکره موافقت کردند و این نمونه‌ای از حکمیت است.

خانلری در ادامه این میزگرد اظهار کرد: ما در مقابل استبداد و استکبار جهانی به بهترین شکل ممکن مقابل آن ایستادگی کردیم، بر فرض در این مسیر موفق نبودیم، باید علل آن بررسی شود به طوری که پنجاه درصد از تحقق آن که در حیطه مقام ولایت بوده به طور کامل اتفاق افتاده اما پنجاه درصد دیگر که مردم باید در آن نقش ایفا می‌کردند، ضعف‌هایی وجود داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین افزود: ابتدا باید مشکل فرهنگی کشور را حل کنیم به طوری که اگر قاطبه مردم به این درک عمیق برسند که رفتن پای صندوق‌های رای چه میزان می‌تواند به توفیقات انقلاب و نظام کمک کند، بسیاری از مسائل و مشکلات ما حل خواهد شد.


تعارضات در جامعه امروز با آرمان‌های انقلاب زیاد است

کرمی در ادامه گفت: باید ویژگی‌های جامعه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را مورد بررسی قرار دهیم؛ جامعه پیش از انقلاب ما قریب به 70 درصد آن جامعه روستایی با زیست سنتی بود و در آن مفهومی به عنوان دولت و ملت وجود نداشت.

وی ادامه داد: اما بعداز انقلاب شاهد عکس این وضعیت هستیم، در حال حاضر 70درصد جامعه شهرنشین شده و اگر تفاوت این دو جامعه آماری را در نظر نگیریم، نمی‌توانیم به درستی دستاوردهای انقلاب را بررسی کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به نظر شفیعی‌ها درباره برجام اذعان کرد: در تشبیه ماجرای برجام به موضوع حکمیت باور ندارم؛ آیا واقعا عرصه حضور در برجام و مذاکرات یک امر کاملا مبتنی بر اختیارات دولت است؟ این یک موضوع حاکمیتی و برنامه بالادستی است و دولت صرفاً وظیفه مذاکره را برعهده داشت.

کرمی بدون اشاره به عدم رعایت الزامات برجام توسط دولت تدبیر و امید و بدعهدی طرف مقابل، گفت: اگر مقام معظم رهبری می‌خواستند، برجام به نتیجه می‌رسید و به نفع جمهوری اسلامی هم بود و این باور ماست.

وی عنوان کرد: ما نمی‌توانیم پتانسیل خود را در پدیده‌های پیش‌رو نادیده بگیریم و چون رسالت انقلابی داریم بی‌مهابا خود را مقابل هر پدیده‌ای قرار دهیم چراکه این امر بدون محاسبه تناسب توانمندی، عقلانی نیست و دچار چنین تعارضاتی هستیم.

سالار قاسمی در ادامه میزگرد اظهار کرد: ما باید نسبت نظام سیاسی با جمهوری اسلامی را بررسی کنیم و در این میان، مباحث مربوط به قانون اساسی در ظرف نخبگان و عدالت اجتماعی در ظرف توده مردم قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم بدون تعارف صحبت کنیم باید بگوییم که رویه و جهت‌گیری نظام سیاسی با آرمان‌های انقلاب کُند شده؛ البته در کلیات از مسیر منحرف نشده‌ایم.

این کنشگر سیاسی اصلاح طلب افزود: نباید بحث را به گفتمان‌های روسای جمهور تنزل دهیم چون چیزی از دل آن به دست نمی‌آید، وقتی در جامعه احزاب قوی نداریم بدون شک رئیس جمهوری که منتخب می‌شود از نظر عملکردی قوی نخواهد بود لذا نه آقای روحانی از دل احزاب بالا آمد که امروز اصلاح طلب‌ها بخواهند پاسخگوی عملکرد وی باشند و نه آقای احمدی نژاد!


منکر مشکلات فرهنگی و اقتصادی در کشور نیستیم

شفیعی‌ها با بیان اینکه اگر بخواهیم خیلی عمیق به موضوعات نگاه کنیم، بدون شک اختلافاتی در جامعه وجود دارد، گفت: ما منکر این نیستیم که در مسائل اقتصادی و فرهنگی دارای مشکلات و آسیب‌های جدی هستیم.

دبیر حزب موتلفه در قزوین گفت: اگر کار فرهنگی درست صورت گیرد می‌توان بسیاری از تناقضات موجود در بین مردم را بهبود ببخشیم اما این هرگز به معنای نفی مردم سالاری نیست و مردم در جایگاه خود انصافا برای نظام و انقلاب مایه گذاشتند.

وی در پاسخ به نظر کرمی مبنی بر جامعه روستایی و زیست سنتی در پیش از انقلاب گفت: امام در همین جامعه روستایی توانستند مردم را رهبری کرده و به خودباوری برسانند یعنی بنیانگذار کبیر انقلاب توانست جامعه‌ای تربیت کند که جوانان آن در دفاع مقدس هم  حماسه‌سازی‌ها داشتتد یا جوان امروز ایران به بالاترین دستاوردهای علمی دست یابد، لذا نباید این دستاورد را کوچک بشماریم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه نظام دینی مطابق با واقعیت‌های جامعه عمل می‌کند، تصریح کرد: در برجام ما نقض حاکمیت نمی‌کنیم اما اینکه وقتی این امر در دل دولت‌های برآمده از مردم قرار می‌گیرد، نمی‌توانیم از آن شانه خالی کنیم؛ آقای روحانی و وزیر خارجه ایشان تمام دستاورد خود را در برجام خلاصه کردند و به طوری که آن را فتح‌الفتوح تدبیر و امید دانستند.

شفیعی‌ها ابراز کرد: رهبری 9 شرط گذاشتند؛ کدام یک از این شروط از ناحیه دولت آقای روحانی رعایت شد؛ بنابراین باید از تاریخ درس بگیریم.

قاسمی در بخش پایانی این میزگرد درباره مهمترین چالشی که جمهوری اسلامی طی این 44سال داشته و امروز هم به آن مبتلا است، گفت: جامعه امروز ما نه آن چیزی است که در اخبار ساعت 20:30 می‌بینیم و نه آن چیزی که در اخبار بی بی سی گفته می‌شود یعنی ما دچار یک نوع خودسانسوری شده‌ایم؛ به طوری که جامعه ما طبق اخبار صداوسیما بدون هیچ مشکلی معرفی می‌شود و نه اینکه طبق اخبار بی بی سی در حال سقوط است.

وی افزود: انقلاب ما استوار و پابرجاست اما مشکلاتی هم در جامعه داریم و در عین حال که مردم به یکسری مسائلی اعتراض دارند اما عاشق نظام و انقلاب هستند.

این کنشگر سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: متاسفانه جامعه ما دچار دوقطبی نفرت و شیدایی شده یعنی کسی که هم‌جریان ماست را ایرادات او را ندیده اشکالات او را نمی‌گوییم و کسی را هم که مخالف سلیقه ما می‌باشد را تحمل نمی‌کنیم.

قاسمی ادامه داد: بزرگترین مسئله انقلاب اسلامی در 44سالگی آن مربوط به دو نکته است؛ ابتدا حکمرانی شایسته و مطلوب که دارای چند مولفه است.


حکمرانی شایسته، حلقه مفقود امروز در نظام است


وی افزود: اولین ویژگی حکمرانی شایسته، قانونمندی و دومین مولفه آن برخورداری از امنیت انسانی است که از امنیت غذایی تا امنیت فردی را شامل می‌شود یعنی وقتی سبد کالای فرد تامین نباشد از امنیت برخوردار نیست.

قاسمی، امنیت آموزش، اجتماعی و زیست محیطی را از دیگر مولفه‌های امنیت در جوامع دانست و گفت: حکمرانی شایسته به شفافیت نیاز دارد و این ضعف‌ها باید اصلاح شود.

این فعال سیاسی عنوان کرد: امروز باید ببینیم چند درصد از نمایندگان مجلس ما که از دورترین نقاط کشور وارد مجلس شدند بعد از پایان دوره نمایندگی به شهر خود بازگشتند؛ آیا این با آرمان‌های انقلاب فاصله ندارد؟

وی با بیان اینکه در 44سالگی انقلاب همه باید دین خود را به انقلاب ادا کنند، گفت: بازگشت به آرمان‌های انقلاب، برگزاری انتخابات شایسته و افزایش مشارکت، انسجام ملی، حاکمیت اکثریت و احترام به اقلیت، تقویت جایگاه مجلس و تعامل هوشمندانه، مبارزه واقعی با فساد سیاسی و اقتصادی در کشور از مولفه‌های رسیدن به حکمرانی شایسته در جامعه است که باید محقق شود چون این شاخصه‌ها در دل جمهوری اسلامی وجود دارد.

کرمی در جمع‌بندی سخنان خود با طرح این سوال که چگونه به آرمان‌های انقلاب بازگردیم؟ گفت: من آرمان‌های انقلاب را چیزی جز مطالبات مردم نمی‌دانم و اگر امروز به آرمان‌های انقلاب مبنی بر استقلال آزادی جمهوری اسلامی استناد می‌کنیم درواقع برخواسته از برآیند مطالبات مردم است.

وی افزود: امروز باید مطالبات مردم را بشناسیم؛ ما نمی‌توانیم مردم را که صاحب اصلی این انقلاب بودند و امروز هم صاحب اصلی کشور و قدرت هستند، نادیده بگیریم.

دبیر حزب اتحاد در استان قزوین گفت: معتقدم انتخابات مختلف را باید چنان آزاد بگذاریم تا اکثریت بتوانند آنچه را که به آن باور دارند را انتخاب افراد مدنظرشان محقق کنند.

کرمی اذعان کرد: من امروز اعتقاد و باوری به انقلاب ندارم، چون در ادبیات سیاسی اصلا نداریم که بگوییم ما دارای یک نظام با چارچوب و قانون اساسی مشخص هستیم و از طرفی هم عده‌ای بیایند بگویند ما انقلابی هستیم؛ به نظرم این از پدیده‌های نوظهور است و تناقضی نیست که به راحتی از کنار آن عبور کرد و به دنبال نتیجه مطلوب از کارکردها بود.

وی بدون اشاره به دستاوردهای شگرف جمهوری اسلامی در عرصه‌های گوناگون، تاکید کرد: در حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با آسیب‌های جدی مواجه هستیم و ده‌ها شاخص انحراف از آرمان‌های انقلاب وجود دارد و مجموع مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم برآمده از یک حکمرانی ناکارآمد است که یکی از پیامدهای مهم آن شکاف عمیق بین دولت و ملت است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه امروز با نظام حامی و پیرو مواجه نیستیم، گفت: شما وقتی مولفه‌های ارتباط دیپلماسی کشور با دنیا را به بحران تبدیل می‌کنید و اقتصاد را در سایه این بحران دیپلماسی به حصر و انزوا می‌برید آیا این وضعیت برای حال و آینده هزینه کمی خواهد داشت؟


عدالت اجتماعی به بهترین شکل در دل انقلاب اسلامی اتفاق افتاد

خانلری در جمع‌بندی سخنان خود گفت: ایران بهترین مردمان روی زمین را دارد که از بلوغ فکری و سیاسی بالایی برخوردارند اما همین مردم در برخی بزنگاه‌ها و حتی امروز گاهی درست عمل نمی‌کنند که به دلیل مشکل فرهنگی جامعه است.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی جزو دستاوردهای انقلاب بوده و به طور نسبی در کشور برقرار شده، افزود: بعداز انقلاب اسلامی تقریبا 40 انتخابات در سالم‌ترین نوع ممکن خود برگزار شده که درواقع همان عدالت اجتماعی است و حداقل می‌توان گفت که در مسیر تحقق آن حرکت کردیم.

خانلری عنوان کرد: مقام عظمای ولایت در راس نظام قرار دارد که آزادترین نظام سیاسی و اجتماعی ممکن را در این مدت برقرار کرده اما این مهم را نمی‌توانیم به دولت‌ها تعمیم دهیم.

وی ابراز کرد: اگر ادعای قانون‌مداری داریم، نمی‌شود انتظار داشته باشیم که شورای نگهبان که وظیفه حراست از اجرای قوانین اسلام و قانون اساسی را بر عهده دارد به رسالت خود عمل نکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: تا زمانی که نظام برقرار است شما باید به قانون‌مداری تمکین کنید و شورای نگهبان هم طبق همین قوانین عمل می‌کند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: وقتی می‌گوییم نیروی انقلابی، منظورمان این نیست که عده‌ای بیایند انقلاب کنند، در واژگان ما انقلابی کسی است که از آرمان‌های انقلاب ۵۷ دفاع نماید.

شفیعی‌ها در بخش پایانی سخنان خود گفت: می‌توان آرمان‌گرا بود و در عین حال واقع‌گرا هم بود؛ ما نمی‌توانیم بگوییم چون دچار تنگنا هستیم دست از آرمان‌ها برداریم، از این رو باید در عین حال که نگاه انقلابی و اصول و مبانی خود را حفظ کرده‌ایم در بستر واقعیت‌ها حرکت کنیم.

وی در پایان افزود: جمهوری اسلامی به طور کلی قابل مقایسه با دوران پهلوی نیست اما در حوزه تحقق ملاک‌های لحاظ شده در قانون اساسی و حکمرانی با نظر آقای قاسمی موافق هستم و عقب‌ماندگی داریم که باید برای حل آن همت کنیم اما به این معنا نیست که مسیر انقلاب اشتباه بوده بلکه در مسیر حق قرار داریم.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان