۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین توسعه راه‌ها، آبادانی روستاها و شهرهای قزوین در سایه انقلاب اسلامی
کد خبر: ۳۶۱۵۲۳ نویسنده: سمیه چگینی تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت: ۲:۱۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

توسعه راه‌ها، آبادانی روستاها و شهرهای قزوین در سایه انقلاب اسلامی

راه، مسکن و شهرسازی از زیرساخت‌های اولویت‌دار کشور است که در سایه انقلاب اسلامی به موفقیت‌های چشمگیری در ایران به دست آمده است.

توسعه راه‌ها، آبادانی روستاها و شهرهای قزوین در سایه انقلاب اسلامی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ کارنامه نظام جمهوری اسلامی پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی حاکی از آن است که در حوزه‌های راه، مسکن و شهرسازی موفقیت‌های چشمگیری برای ملت ایران به دست آمده است؛ هرچند دشمنان انقلاب اسلامى همواره در صدد کتمان یا آسیب‌رسانى به دستآوردهاى یاد شده هستند.

شاید مطرح کردن تمام دستاوردهای انقلاب اسلامی در سه حوزه یاد شده از حوصله مخاطب خارج باشد اما سعی کردیم مهمترین دستاوردها را بیان کنیم تا نسل جوان و نوجوان بتوانند با برکات این انقلاب آشنا شوند.

وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان متولی اصلی بخش راه و شهرسازی و حمل‌ونقل جاده‌ای با هماهنگی سایر نهادهای دست اندرکار تمام توان و ظرفیت خود را در جهت رشد و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل این بخش به کار گرفته است.

 احداث 218 کیلومتر آزادراه بعداز انقلاب اسلامی در قزوین

سیدعلی هاشمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در رابطه با دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه راه و شهرسازی استان قزوین اظهار کرد: اکنون حدود 315 کیلومتر از راه‌های استان قزوین از بزرگراه تشکیل شده در حالیکه پیش‌از انقلاب هیچ بزرگراهی در این استان احداث نشده بود.

وی افزود: با اشاره به سهم استان از آزادراه‌های کشور بیان کرد: توسعه آزادراه‌های استان از 55 کیلومتر در سال 57 به 218 کیلومتر پس‌از انقلاب رسیده به طوری که در حال حاضر رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.


مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: آغاز عملیات دو پروژه راهسازی سنگین با ابعاد ملی در محورهای قزوین– الموت– تنکابن و قزوین– رحیم‌آباد– کلاچای از دیگر اقداماتی است که در دستور کار این نهاد قرار گرفته و تحقق آن پیشرفت خوبی برای استان خواهد داشت.
 
هاشمی با اشاره به اینکه پیش‌از انقلاب شبکه ریلی مناسبی در قزوین وجود نداشت، ادامه داد: احداث راه‌آهن قزوین-رشت به طول 205 کیلومتر (75 کیلومتر در محدوده قزوین) که بخش مهمی از کریدور ارتباطی شمال به جنوب بین‌المللی بوده و آغاز عملیات 2 خطه کردن راه آهن تهران –قزوین – زنجان از اقدامات این سازمان پس از انقلاب است.

24 شهر قزوین دارای طرح جامع و تفصیلی هستند

وی اذعان کرد: در حال حاضر 24 شهر استان دارای طرح جامع و تفصیلی بوده و طرح جامع شهر اقبالیه تصویب و بویین زهرا تایید  و طرح جامع شهر محمودآباد نمونه و تاکستان در حال بازنگری است.

مدیر کل راه‌وشهرسازی استان قزوین در خصوص اجرای طرح ساخت مسکن در استان قزوین نیز گفت: در استان قزوین تاکنون 107 هزار و 487 نفر در طرح‌های مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود 25هزار و 384 نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند.

 سهم قزوین در ساخت طرح نهضت ملی مسکن ۶۴هزار واحد است

هاشمی عنوان کرد: سهمیه ساخت مسکن استان قزوین در مدت 4 سال آینده حدود 64 هزار واحد بوده که باید 32 هزار واحد را احداث کنیم در حالیکه تعداد متقاضیان حدود 25 هزار نفر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: در برخی شهرهای شال و دانسفهان، آبیک، بوئین‌زهرا، محمودآباد و بیدستان، آبگرم و آوج زمین فراهم شده و  در حال انجام است.


وی با بیان اینکه در شهر ارداق نیز به دنبال زمین هستیم، ادامه داد: در شهرهایی که نتوانیم زمین تامین کنیم، متقاضیان را به شهرهای مجاور منتقل می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در خصوص روستاها نیز مقرر شده از سوی بنیاد مسکن اطلاع‌رسانی مناسبی صورت گیرد و متقاضیان واجد شرایط مشخص شوند و با واگذاری زمین‌های 500 متری از طریق اراضی ملی و توافقی بتوانیم ساخت خانه های ویلایی را کلید بزنیم.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  به منظور  کمک به خانه دارشدنِ طبقات محروم و کمتر برخوردار جامعه تشکیل شد؛ این بنیاد به عنوان یک تجربه موفق پس از پیروزی انقلاب اسلامی بشمار می‌رود چون تا کنون توانسته گام‌های بسیار مهمی در جهت خانه‌دار شدن افراد کم درآمد بویژه در روستاهای کشور بردارد.

بسیاری از هموطنان به واسطه کمک‌های مالی حساب ۱۰۰ امام خمینی(ره) مالک مسکن‌ و خیلی از مسکن‌های فرسوده روستایی به این واسطه بهسازی و مقاوم‌سازی شدند.

بنیاد مسکن جزو اولین نهادها و دستگاه‌هایی است که در زمان وقوع بلایای طبیعی در کشور در مناطق حضور می‌یابد و آخرین دستگاهی است که منطقه را با کامل شدن پروژه‌ها ترک می‌کند.

علی اصغر گونجی، مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین به منظور تهیه سند عمرانی و اقدامات اجرایی در حوزه روستا‌، تاکنون ۱۳۴۱ طرح مطالعاتی در حوزه طرح‌های هادی روستایی تهیه شده که درصد تهیه این طرح‌ها در مقیاس کشور ۹۹ درصد است.

وی افزود: تاکنون از مجموع ۷۹۱ طرح هادی روستایی ۵۴۳ طرح‌های مطالعاتی بازنگری روستایی با اعتباری بالغ بر ۲۴۴ میلیارد ریال انجام شده و تعداد ۱۹۹ طرح در سال جاری با اعتباری بالغ بر ۱۰۹ میلیارد ریال در دست تهیه و بازنگری است.

اجرای بیش‌از 460 طرح هادی روستایی در استان

گونجی با اشاره به اجرای ۲۳۶ روستا طرح هادی در سال جاری ابراز کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین در ۴۶۴ روستا طرح هادی روستایی اجرا کرده که از این تعداد ۲۵۲ طرح خاتمه یافته است.

 ۶۷ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار از طرح هادی بهره‌مند شدند

مدیرکل انقلاب اسلامی استان قزوین بیان کرد: طرح‌های هادی به منظورهدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد زمینه برای توسعه و عمران روستاها اجرا می‌شود که در این راستا در مجموع ۶۷ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان از طرح هادی برخوردار شدند که این درصد در مقیاس کشوری ۵۷ درصد است.

گونجی با اشاره به صدور ۷۴ هزار  سند روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بیان کرد: صدور 620 هزار و 229 جلد سند روستایی و 8هزار و 165سند شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت را از دیگر اقدامات این بنیاد است که در مجموع ۶۵ درصد از روستاهای استان سنددار شدند.

وی ادامه داد: هدف از سنددار کردن واحدهای مسکونی شهری و روستایی، ساماندهی و تثبیت نظام مالکیت زمین‌های روستایی، کاهش و رفع اختلافات حقوقی، امکان بهره گیری از تسهیلات بانکی، کمک به توسعه روستایی و فراهم کردن بستر قانونی برای استفاده از خدمات است.


مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین ادامه داد: به منظور شتاب بخشی به اجرای طرح‌های عمرانی، از محل اعتبارات قیر رایگان از سال ۹۴ تا ۹۸، عملیات آسفالت‌ریزی در طرح‌های هادی و معابر عمومی روستاها در مجموع ۲۷۲ روستا در مساحت ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار متر مربع را اجرا کرد.

گونجی اضافه کرد: در این عملیات اجرایی در سال گذشته در سطح ۱۷۰ روستا در مساحتی بالغ بر ۶۲۰ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۵۹۰ میلیارد ریال نیز انجام شد و در سال جاری نیز سطح ۱۲۷ روستا نیز با بیش از ۴۹۳ میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است.

 ۵۶ درصد واحدهای روستایی استان قزوین مقاوم‌سازی شد

وی در رابطه در رابطه با مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی عنوان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین تاکنون تعداد 55 هزار و 580 واحد از مجموع واحدهای مسکونی روستایی استان یعنی معادل 56 درصد از واحدهای مسکونی روستایی را مقاوم‌سازی کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین افزود: تاکنون در قالب طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از سال ۸۴ تاکنون 30 هزار و 580 واحد در قالب مصوبه دولت مقاوم سازی شده که سهمیه امسال ۴ هزار واحد مسکونی است.

گونجی در ادامه بیان کرد: در قالب تفاهم‌نامه سازمان‌های متولی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تعداد ۲ هزار واحد مسکونی محرومین پس‌از بررسی و پالایش متقاضیان واجد شرایط از تسهیلات این تفاهم‌نامه برخوردار شدند و تاکنون یکهزار و 831 واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به خدمات بنیاد مسکن در بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در سوانح طبیعی (زلزله، سیل و...) در استان قزوین و سایر استان‌ها عنوان کرد: در استان قزوین ۲۲ هزار واحد مسکونی با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال بازسازی شده و در سایر استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه و لرستان در مجموع 15 هزار و 350 واحد مسکونی تعمیر و هفت هزار و 713 واحد مسکونی احداث شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین عنوان کرد: شرایط توسعه و عمران روستا در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و به ویژه گردشگری از جمله اهداف این سازمان است که در این راستا ۳۰ طرح تهیه شده و به ۱۰ واحد تاکنون تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی ارائه شده است.

وی در خصوص طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اذعان کرد: استان قزوین از نظر پیش‌فروش اقساطی مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر با ۵ هزار ۵۲۹ واحد حائز رتبه اول کشوری است.

گونجی تصریح کرد: در راستای اجرای نهضت ملی مسکن، ساخت چهار هزار واحد در دستور کار بنیاد مسکن است که سه هزار و ۱۰۰ واحد آن در شهر مهرگان و مابقی نیز در سایر شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان قرار دارد.

وی با اشاره به ۹۳ هزار واحد مسکن روستایی در سطح استان قزوین، خاطرنشان کرد: از این تعداد با بهره مندی ۵۵ هزار واحد از تسهیلات نوسازی، بهسازی و بازسازی، مقاوم سازی شده‌اند.

قزوین یکی از استان‌های استراتژیک به لحاظ شاهراه مواصلاتی با سایر استان‌ها است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه راه‌ها به توسعه و پیشرفت قابل توجهی دست یافته است.

این پیشرفت‌های چشمگیردر حالی است که پیش از انقلاب حتی یک آزادراه در استان قزوین وجود نداشت و راه‌های روستایی یا صعب‌العبور بودند و یا هیچ راه آسفالته روستایی در قزوین نداشتیم.

جواد حق لطفی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: قبل از انقلاب نه تنها راه‌های روستایی بلکه راه‌های شهری هم طول زیادی نداشت.

وی افزود: در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی طول کل راه‌های تحت پوشش وزارت راه و شهرسازی در استان قزوین 2هزار و 500کیلومتر بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 6 هزار و 705 کیلومتر افزایش یافته است.

حق لطفی بیان کرد: طی این سال‌ها 3هزار و 671دهانه پل در جاده‌های استان قزوین احداث شده که این آمار پیش از انقلاب اسلامی حدود 2 هزار و 500 دهانه بود.


وی با اشاره به تامین ایمنی و بالابردن سطح خدمات در راه‌ها، اضافه کرد: در همین راستا نسبت به سال‌های پیش از انقلاب که سالانه یک هزار علایم اخطاری و مسیرنما نصب می‌شد؛ اکنون آمار نصب اینگونه علایم و تابلوها به سالانه ۶ هزار عدد رسیده و خط کشی راه‌ها نیز از سالانه ۵۰۰ کیلومتر به دو هزار کیلومتر ارتقاء یافته است.

رشد چندین برابری ناوگان حمل ‌ونقل

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اضافه کرد: افزایش طول تونل‌ها از یکهزار و 545کیلومتر به 4هزار و 375کیلومتر در سال نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه راه‌ها به شمار می‌رود.

حق لطفی با بیان اینکه پیش از انقلاب ناوگان فعال در حوزه حمل بار شکل نگرفته بود، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل ناوگان حمل بار در استان تعداد آن به ۱۰ هزار کامیون و تریلی رسید در حالیکه قبل از سال ۵۷ ناوگان فعال نداشتیم.

وی با اشاره به عملکرد و دستاوردها حوزه حمل و نقل افزود: در حوزه حمل و نقل نیز تعداد کل شرکت‌ها و موسسات حمل و نقل کالا از 2 به 82 شرکت فعال و از 12شرکت و موسسه مسافربری به 45 شرکت رسیده است.

مدیرکل راهداری و‌حمل‌ونقل جاده‌ای استان عنوان کرد: تاکنون 46سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور، 59دستگاه ترددشمار، 25دستگاه دوربین نظارت تصویری و 46دستگاه دوربین کنترل سرعت جاده‌ای خرید و نصب شده که هیچ کدام از آن‌ها در سال 57 در استان قزوین وجود نداشت.
وی در پایان گفت: پیش از انقلاب اسلامی هیچ مجتمع خدماتی رفاهی در بین راه‌های استان قزوین فعال نبود اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی هم اکنون 37 مجتمع بهره‌برداری شده و ساخت 19 مجتمع نیز شروع شده است.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان