۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ظرفیت مغفول گردشگری ورزشی در قزوین
کد خبر: ۳۶۱۴۶۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ ساعت: ۰:۱۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

ظرفیت مغفول گردشگری ورزشی در قزوین/ بیش‌از ۵۰میلیارد تومان تجهیزات خاک می‌خورد

استان قزوین در کنار طبیعت بی‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری تاریخی، مزیت‌های مختلفی برای رشد صنعت گردشگری ورزشی دارد؛ مجموعه تله‌کابین، تله‌سی‌یژ و تله‌میکس، یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در این زمینه است.

ظرفیت مغفول گردشگری ورزشی در قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ قزوین، استانی است که در تمام فصول سال، طبیعتی منحصر به فرد دارد و در کنار جاذبه‌های تاریخی کم‌نظیرش، بدون شک می‌تواند به یک مقصد منحصر به فرد گردشگری در کشور و حتی جهان مبدل شود، اما سال‌هاست از این ظرفیت عظیم نتوانستیم بهره حداکثری ببریم و فقط در ایام منتهی به سال نو، شاهد اقداماتی در این زمینه هستیم.

زیرساخت‌های گردشگری قزوین نیازمند توجه ویژه است و احداث اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و حتی فرودگاه مسافری قزوین می‌تواند نقش سازنده‌ای در این امر مهم ایفا کند؛ در جریان سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به قزوین، ۱۰۵میلیارد تومان جهت تقویت زیرساختهای میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان مصوب شده و لازم است مسئولان و مدیران استان از این ظرفیت‌های عظیم استفاده کرده و صنعت گردشگری و البته سودآور را رونق ببخشند.

در کنار طبیعت بی‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری تاریخی، قزوین مزیت‌های مختلفی برای رشد صنعت گردشگری ورزشی دارد؛ مجموعه تله‌کابین، تله‌سی‌یژ و تله‌میکس، یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در این زمینه است.

مجموعه فرهنگی ورزشی تله‌سی‌یژ قزوین در ۱۵ کیلومتری رازمیان، ضلع شمال غربی راهدارخانه «بهرام آباد» واقع در منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک با مشارکت و سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین، شهرداری محمدیه و سازمان همیاری شهرداری‌های استان در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسیده ‌است.

این مجموعه اولین دستگاه مجهز کشور به کابین و تله‌سی‌یژ به صورت همزمان است و قابلیت جابه‌جایی ورزشکاران رشته اسکی و گردشگران را دارد.

مجموعه تله‌سی‌یژ قزوین درارتفاعات ۲۷۵۰ متری شهر قزوین در رشته کوه‌های الموت قرار گرفته ‌و جاذبه خاصی برای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی و گردشگران دارد که در فصل بارش برف بتوانند از این فضا استفاده کنند و همچنین در فصول دیگر سال هم به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و مطلوب، پذیرای دوست‌داران طبیعت است.

بدون شک تله‌سی‌یژ قزوین از ظرفیت‌های عظیمی است که می‌تواند زمینه جذب گردشگر و رونق فعالیت‌های ورزشی را رقم بزند اما برخی موانع ریز و درشت طی این سال‌ها سبب شده تا فعالیت این مجموعه روند ثابتی نداشته و با فراز و فرودهایی همراه باشد.

چندی پیش پیست اسکی این مجموعه که مورد استقبال ورزشکاران بومی استان و ورزشکاران خارج از استان است، بنا بر دلایل بازرسی و استاندارد متوقف شده که گردشگران و به ویژه ورزشکاران رشته اسکی خواهان بازگشایی این مجموعه هستند.


ظرفیت اسکی قزوین در ردیف کشوری است

غلامرضا بهشتیان رئیس هیئت اسکی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین؛ اظهار کرد: پیست اسکی تله‌سی‌یژ قزوین مشکلی ندارد بلکه تنها بازرسین از یکسری تجهیزات تعبیه شده در این مکان اشکالاتی گرفته شده که در حال رفع می‌باشد.

وی افزود: ما صرفا درصدد استفاده از ظرفیت بالقوه پیست قزوین برای ورزش اسکی هستیم و لازم است متخصص و کارشناسان فنی شرایط  بهره‌برداری ازاین مجموعه را فراهم نمایند.

بهشتیان گفت: ما به عنوان بهره‌بردار انتظار داریم که این مکان فعال بوده و بتوانیم برای فعالیت‌های ورزشی استفاده کنیم، در حال حاضر برای اسکی به پیست استان زنجان یا تهران مراجعه می‌کنیم درحالی که این ظرفیت در استان خودمان وجود دارد.

رئیس هیئت اسکی استان قزوین گفت: ماهیت اصلی فعالیت حفظ سلامتی ورزشکاران است و اگر قرار باشد سلامت افراد به خاطر مسائل فنی دچار خلل شود اصراری در راه‌اندازی پیست نداریم اما اصرار داریم این مجموعه با در نظر گرفتن مسائل ایمنی هر چه زودتر بازگشایی شود.

وی بیان کرد: آموزش‌های مقدماتی اسکی در حال حاضر در مناطق پایین پیست در حال انجام است اما معتقدیم که پیست قزوین در رتبه‌های اول تا سوم در بین پیست‌های اسکی کشور قرار دارد و نباید این ظرفیت مهم بلااستفاده بماند.


مهدی حاجی‌خانی مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین؛ اظهار کرد: پروژه کامان و زرشک در بحث تله‌سی‌یژ در چند فاز به بهره‌برداری رسید و با تجهیز این مجموعه شرایط بهره‌برداری به طور کامل فراهم شد.

وی افزود: پیست اسکی هم کاملا آماده بهره‌برداری است و در اختیار هیئت اسکی قرار گرفته و آنها هم اقدامات لازم را انجام دادند تا بتوانند فعالیت‌های ورزشی را داشته باشند.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین گفت: طبق قوانین یک شرکت بازرسی در کنار شرکت بهره‌برداری از ابتدای کار حضور داشت و هر سه ماه گزارشی را از وضعیت ایمنی مجموعه ارائه می‌کردند و بر اساس آن مجوز بهره‌برداری تله‌سی‌یژ تمدید می‌شد.

این مسئول ادامه داد: پس‌از یک سال یک شرکت جدید روی کار آمد که در بازرسی‌ها مولفه‌های بیشتری را جهت اصلاح عنوان کرد.

حاجی خانی بیان کرد: اصلاح برخی از این مولفه‌ها به دلیل اینکه در آذرماه ابلاغ شده به لحاظ برودت هوا و شرایط فصلی امکان اجرا ندارد اما برخی دیگر از مولفه‌ها اصلاح شده است.



70درصد از اصلاحات تله‌سی‌یژ قزوین انجام شد

وی با اشاره به تامین مالی پروژه‌های اصلاحی در مجموعه تله‌سی‌یژ ابراز کرد: می‌توان گفت 60الی70درصد از اصلاحات مدنظر شرکت بازرسی مذکور انجام گرفته در راست کردیم مجدد برای بازرسی حضور یابند تا با هماهنگی اداره استاندارد، بهره‌برداری‌ها اتفاق بیفتد و به ویژه ورزشکاران بتوانند از امکانات زمستانی بهره‌مند شوند.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان قزوین افزود: بالغ بر 50میلیارد تومان برآورد ریالی تجهیزات و مجموعه تله‌سی‌یژ قزوین است.

این مسئول عنوان کرد: مواردی که از نظر بازرسی مورد اشکال قرار گرفته، ایراد خاصی نبوده بلکه بیشتر موارد صرفا آزمایش مجدد تجهیزات به دلیل گذشت یک سال از فعالیت آنهاست و ایرادات به گونه‌ای نبوده که بخواهیم تجهیزاتی را تعویض کنیم.

وی افزود: دستگاه‌های مستقر در مجموعه روزانه نسبت به برف‌کوبی مسیر اقدام کرده و هر روز به امید اینکه بازرسان تاییده بهره‌برداری را صادر نماید مسیر اسکی را آماده نگه داشتیم.

حاجی خانی در پایان گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که با استفاده از دستگاه برف‌ساز بتوانیم فصل استفاده از پیست اسکی را طولانی کنیم و از آبان ماه تا اواخر اسفند ماه شرایط استفاده از این پیست وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ 1300
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان