۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین حاصل ۱۵سال خواستن، توانستن است
کد خبر: ۳۶۱۴۶۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت: ۱:۵۹ ↗ لینک کوتاه

گفتگو با برنده جایزه نوبل دانش‌آموزی؛

حاصل ۱۵سال خواستن، توانستن است

دانش‌آموز نخبه قزوینی گفت: هدف تمامی ما، بهبود سطح و جایگاه کشور از تمامی لحاظ است، حال باید در نظر داشته باشیم که هر فردی در هر موقعیتی باید تا حد توان خود وظایف خود را اجرا کند.

حاصل ۱۵سال خواستن، توانستن است
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، چند روز پیش وقتی برای اولین بار نام «رامتین قاسم‌پور» دانش‌آموز نخبه قزوینی را از رسانه ملی به عنوان ده دانش‌آموز برتر جهان شنیدم، نامی آشنا بود، کمی در ذهنم کندوکاو کردم تا یاد اولین مصاحبه همکارانم در صبح قزوین با این خانواده نخبه‌پرور افتادم، سه‌شنبه بیست‌و‌یکم آبان ۱۳۹۲ ساعت 15:40، دفتر صبح قزوین میزبان خانواده‌ای بود از جنس ایده و اراده، فرزند رشیدشان آقا آبتین، چندین رتبه برتر ملی و بین‌المللی در کارنامه افتخارات علمی و رباتیک خود داشت و به همین سبب قرار بود به عنوان یک دانش‌آموز نخبه از او مصاحبه بگیریم، «آبتین» که حالا با رتبه 35 کنکور در سال چهارم پزشکی مشغول تحصیل است و مدال طلای سلول‌های بنیادین و مدال طلای المپیاد نانو را از آن خود کرده است.
 
آن روزها رامتین برادر کوچکتر آبتین تنها هفت سال داشت و در كلاس اول ابتدايی درس می‌خواند، او هم در همان سن کوچک در مسابقات رباتيک و ربات‌های دست‌ساز دارای لوح تقدير بود و در مسابقات هوافضای دانشگاه شريف به عنوان كوچكترين تيم دانش آموزی اين دوره از مسابقات در رشته گلايدر و بازيافت محموله فضايی حضور يافته و لوح تقدیر دریافت کرده بود.
 
یادم می‌آید آن روز رامتین هفت ساله دکلمه‌ای خطاب به مسئولان و متوليان كشور خواند که تجلی آن کلمات و باور آن سبب درخشش او در نوجوانی شد:
«پدران، مادران
معلمان و مديران
باور كنيد ما كودكان با صفا و با تراوتيم
اهل بازي و ورزشيم
مشتاق و دلباخته گردشيم
ما نيازمند محبتيم
ما مهندسان، مديران، پزشكان، عالمان، فرماندهان آينده ايم
جرقه‌ها را از كوچكی بزنيد تا در بزرگی روشن شدنش را بنگريد.»


حال بار دیگر صبح قزوین میزبان رامتین 15 ساله است که برنده جایزه کید نوبل از سوئد و بنیاد نوبل شده و جزو 10 دانش‌آموز برتر جهان شناخته می‌شود.
 
رامتین قاسم پور، دانش آموز پایه دهم دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بابایی دوره دوم استان قزوین در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین؛ اظهار کرد: موسسه‌ای در کشور سوئد با نام Molecular frontiers ، هر ساله مسابقه‌ای با عنوان پرسش مرزهای مولکولی را برگزار می‌کند که زیر نظر بنیاد نوبل بوده و داوران این مسابقه خود از برندگان نوبل هستند.

وی با بیان اینکه در میان مجامع علمی، این مسابقه با نام kid Nobel شناخته می‌شود، ادامه داد: برندگان نوبل، از دانش آموزان ۱۳ تا ۱۷ سال می‌خواهند که در رابطه با دنیای مولکول‌ها سوال بپرسند، از این رو به بهترین سوال که شفاف‌تر، کاربردی‌تر و دقیق‌تر باشد جایزه‌ای را اهدا می‌کنند.

قاسم‌پور تصریح کرد: سوالی که من پرسیدم و مورد توجه این مسابقه قرار گرفت، این بود: «اساس مولکولی توجه کردن چیست؟ چه چیز باعث می‌شود؛ هنگامی که به صدای ساعت توجه نداریم، آن را نمی‌شنویم، با این حال در صورت توجه کردن، صدای آن را حس می‌کنیم.»

وی افزود: این سوال من مورد توجه یک برنده جایزه نوبل شیمی و یک عضو هیئت علمی مشورتی MFF قرار گرفت و در جواب نوشتند: «من خیلی خوشحالم که می‌بینم شما سوالی پرسیده‌ای که پتانسیل این را دارد تا با زیست شناسی مولکولی پاسخی به آن داده نشود، ارزش زیادی در روانشناسی بالینی مشاهده‌ای وجود دارد و چیزهای زیادی که باید آنجا کشف شود».


قاسم‌پور بیان کرد: با پیگیری‌های کنسول سفارت ایران در استکهلم سوئد؛ جوایز بنده شامل لوح تقدیر، مدال طلا و یک آی‌پد تحویل داده شد و بنیاد نوبل خواسته بود وقتی مدال به دستم رسید عکسی برای سایت پرسش مرزهای مولکولی ارسال کنم که من ترجیح دادم برای نشان دادن فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی در کنار پرچم جمهوری اسلامی ایران و در مکان تاریخی سرای سعدالسلطنه قزوین از خود تصویری ثبت کنم.

این دانش‌آموز نخبه قزوینی خاطرنشان کرد: مشغول مطالعه بر روی منابع المپیاد زیست بودم تا پی ببرم که کشورهای دیگر نظیر هند و انگلستان چطور دانش‌آموزان خود را برای المپیاد زیست آماده می‌کنند، از این رو در یکی از سایت‌های المپیاد زیست، با این مسابقه آشنا شدم و سوال فرستادم.

وی با بیان اینکه یکی از نکات قابل توجه در مسابقه‌ای که من شرکت کردم، اهمیت سوال پرسیدن و کنجکاوی دانش‌آموزان است، افزود: همان طور که شاهد هستیم در این مسابقه برندگان نوبل بر روی سوال پرسیدن تاکید بیشتری نسبت به پاسخ آنها داشتند، چراکه سوال خوب و دقیق باعث گره‌گشایی و روشنگری مسیری خواهد شد که به دانشمندان و پژوهشگران نیز آینده‌نگری و نگاه پژوهشگرانه را هدیه می‌دهد.

برنده جایزه نوبل دانش‌آموزی تصریح کرد: پژوهش‌های دقیق و آگاهانه در روند پیشرفت مردم، جامعه و سطح علمی کشور تاثیرگذار خواهند بود، باتوجه به اینکه اولین قدم برای پژوهش دقیق و دغدغه‌مند، بیان مسئله به صورت واضح و روشن است، اگر پژوهش و کنجکاوی دانش آموزان ابتدایی مورد توجه و دقت قرار نگیرید دچار مشکلات فراوانی خواهیم شد.

قاسم‌پور در مورد دیگر فعالیت‌های علمی خود توضیح داد: من در زمینه بسته‌بندی مواد‌غذایی با بهره‌گیری از فناوری نانو، کنترل سرمازدگی گیاهان به کمک فناوری نانو و ساخت ژل های ضدعفونی کننده فعالیت داشتم و در آینده در نظر دارم که این پژوهش‌ها را به سطح تجاری‌سازی برسانم تا بتوانم در زندگی مردم تاثیرگذار باشم، همچنین در صددهستم بر روی درمان سرطان، پژوهش‌های را انجام دهم.


دانش‌آموز موفق قزوینی یادآور شد: باید توجه کرد که یک پژوهشگر نباید دغدغه تجاری‌سازی محصول خود را داشته باشد چراکه ذهن پژوهشگر باید از مسائل حاشیه‌ای به دور باشد اما در عین حال نمی‌توان بدون تجاری‌سازی محصولات را به دست مردم رساند، بنابراین ترجیح می‌دهم که با یک فردی که در حوزه تجارت، بازرگانی و جذب سرمایه تجربه و اندوخته علمی دارد، همکاری و فعالیت کنم.

دانش‌آموز نخبه قزوینی درخصوص اهداف و آینده پیش روی خودش اظهار کرد: هدف تمامی ما، بهبود سطح و جایگاه کشور از تمامی لحاظ است، حال باید در نظر داشته باشیم که هر فردی در هر موقعیتی باید تا حد توان وظایف خود را اجرا کند.

وی ادامه داد: به عنوان یک پژوهشگر جوان عقیده‌ام این است که باید بر روی سرمایه‌های این کشور یعنی دانش‌آموزان ابتدایی توجه بیشتری داشته باشیم تا حس کنجکاوی آنها از بین نرود.

قاسم ‌پور در پایان گفت: پیشنهادم این است مشکلات صنایع را به دانش‌آموزان ارائه دهیم و در قالب مقاله‌ای نتیجه را از دانش آموز بخواهیم و در ادامه محصولات و راهکارهایی که در پژوهش حاصل شده است را به صنایع پیوند بزنیم چراکه آنان حتما پاسخ سوالات را می‌دانند و راهکار خوبی ارائه خواهند داد، فقط باید نوجوانان را قبول داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، ناگفته نماند رامتین قاسم‌پور دانش‌آموز نخبه قزوینی و برنده جایزه نوبل دانش‌آموزی در جهان، برای رسیدن به این جایگاه و افق‌های بالاتر از همان دوران کودکی تا به حال دوره‌های آموزشی و مطالعات فراوانی در زمینه‌های مختلف علمی داشته است، دوره‌های آموزشی همچون آشنایی با میکروسکوپ الکترونی، روش‌های آنالیز و مشخصه‌یابی نانوساختارها و فناوری نانو، مطالعات در خصوص نانوالیاف‌ها، نانو پوشش و نانومواد، آشنایی با روش‌های غیرمیکروسکوپی جهت شناسایی نانومواد، دوره آموزشی زبان انگلیسی و بسیاری از مطالعات دیگر.


این پژوهشگر نوجوان قزوین از هفت سالگی بیش از 36 عنوان برتری در مسابقات علمی و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی کسب کرده است که از جمله این عناوین علمی و پژوهشی می‌توان به کسب رتبه اول محور نانوشیمی در هفدهمین دوره مسابقات نوآوری و ابتکارات دانش‌آموزی  در شهریور1393، کسب رتبه نخست مسابقات دانش‌آموزی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، قطب علمی سامانه‌های هوافضایی کشور، زمستان1393، برگزیده استانی پنج دوره متوالی جشنواره علمی دانش‌آموزی جابربن حیان1397، کسب رتبه اول منطقه، مسابقات مشاعره، کسب مدال نقره و برگزیده مرحله کشوری سیزدهمین دوره لیگ علمی پایا، زمستان1398، کسب دیپلم افتخار دوازدهمین دوره جشنواره ریاضیات کانگورو، کسب مدال طلای اول کشوری پنجمین دوره المپیاد دانش آموزی ابن سینا ، بررسی اثر هیدروژل و سالیسیلیک اسید در جلوگیری از سرمازدگی گیاهان با ارزیابی گیاه توت فرنگی، شرکت در رقابت دانش‌آموزی مکانیسم‌های مولکولی سرطان  بهار1401، کسب رتبه اول استانی در مسابقات قرآن، عترت و نماز، محور نهج البلاغه، خرداد1401 و انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر سال استان قزوین، آذر1401 و کسب لوح تقدیر از طرف رئیس بنیاد ملی نخبگان استان قزوین، دکترعلی رجب پور و ده‌ها عناوین دیگر اشاره کرد.

انتهای پیام/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان