۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آلودگی هوا در سال گذشته ۱۰۰قزوینی را به کام مرگ کشاند
کد خبر: ۳۶۱۳۵۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۷ ساعت: ۱۵:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

آلودگی هوا در سال گذشته ۱۰۰قزوینی را به کام مرگ کشاند/ ۹۰ نفر دچار سکته قلبی شدند

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به مرگ بیش‌از ۱۰۰ نفر قزوینی در اثر آلودگی هوا در سال گذشته گفت: در سال گذشته در شهرستان قزوین ۷۵ نفر، بوئین‌زهرا ۴ نفر و آبیک ۱۱ نفر در اثر آلودگی هوا دچار سکته قلبی شدند.

آلودگی هوا در سال گذشته ۱۰۰قزوینی را به کام مرگ کشاند
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ براساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی، روزانه اکثر مردم جهان مقدار قابل توجهی دود حاصل از آلاینده‌ها را استنشاق می‌کنند، از دی‌اکسید سولفور که موجب اضطراب و بیماری‌های قلبی_عروقی است تا ذرات ریز آلاینده‌ها که خطر ناباروری را افزایش می‌دهند، همگی هوایی هستند که هر روز آن را تنفس می‌کنیم.

طبق آمار همین گزارش، آلودگی هوا می‎‌تواند سالانه باعث هفت میلیون مرگ زودرس در جهان و تحمیل 6 تریلیون دلار هزینه سالانه برای سلامتی شود.

آلودگی هوا از طریق دستگاه تنفسی به راحتی در چرخه زیستی بدن انسان وارد شده و جدی‌ترین تأثیر را روی مغز انسان می‌گذارد، برای همین در مناطق آلوده جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه بیماری‌های عصبی بسیار رایج هستند.

قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در هوا سلامتی انسان‌ها را به خطر می‌­اندازد؛ مطالعات نشان می­‌دهد قرار گرفتن در معرض ذرات ریز علاوه بر مشاهده علائم تنفسی نظیر سرفه، خس خس و تنگی نفس، پیامدهای خطرناک تنفسی نظیر حمله آسمی، عفونت دستگاه تنفسی، کاهش رشد عملکردی ریه در کودکان، نارسایی قلبی و مرگ زودهنگام در افراد مبتلا به بیماری­‌های مزمن ریوی را به همراه دارد؛ تحقیقات زیادی نشان می­‌دهد که قرار گرفتن در معرض ذرات بسیار ریز می‌­تواند به بیماری­‌های قلبی و عروقی شامل حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته و حتی مرگ منجر شود.

فعالیت شهرک‌های صنعتی، نیروگاه شهید رجایی و افزایش خودروهای تک سرنشین همه و همه مزیدی بر علت شده تا میزان آلودگی قزوین در سال جاری نسبت به سال گذشته بی‌سابقه باشد و در هفته گذشته به عنوان آلوده‌ترین استان کشور شناخته شود.


شاخص آلودگی با سرد شدن هوا افزایش می‌یابد


به منظور بررسی بیشتر تأثیر آلودگی بر سلامتی مردم به گفتگو با غلامرضا احدی، پزشک و رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین پرداختیم.

غلامرضا احدی در گفتگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به روند افزایش آلودگی هوا در استان قزوین اظهار کرد: آلودگی هوا از سالیان گذشته به ویژه سال جاری گریبان‌گیر مردم استان بوده که شاخص آلودگی با سرد شدن هوا به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است، ادامه این روال قطعا تأثیر بسزایی در سلامت مردم به همراه خواهد داشت.

وی با اذعان به اینکه دو موضوع اثرگذار در کوتاه مدت و بلند مدت در سلامت مردم مطرح است، افزود: اثرات منفی در کوتاه مدت شامل بروز مشکلات تنفسی از جمله آسم، سوزش چشم، گلو، تشدید بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، تنفسی و سرماخوردگی در بین مردم است.

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: ورود قابل توجه آلودگی در بلند مدت در بدن فرد زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و ریوی، سکته‌های قلبی و مغزی، مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا، سرطان ریه و مشکلات دستگاه تنفسی است.

افزایش تعداد روزهای آلوده در قزوین طی سال جاری

احدی تصریح کرد: هرچند در آلودگی هوا به حفظ سلامت گروه‌های حساس بیشتر تأکید می‌شود اما اثر سوء این آلودگی بر سلامت تمام گروه‌های سنی بی‌تاثیر نیست و با افزایش آلاینده‌ها تاثیر خود را بیشتر نشان می‌دهد.
 
وی با اذعان به اینکه دو نوع آلودگی در طول سال در استان قزوین و کشور وجود دارد، ابراز کرد: بخشی از آلودگی‌ها در هوای گرم و فصل بهار و تابستان خود را نشان می‌دهد که از عوامل متعددی مانند ریزگردهای بومی و غیربومی نشأت می‌‎گیرد.

این مسئول اذعان کرد: در فصل زمستان عکس قضیه با عدم وزش باد و حاکم شدن شرایط خاص، وارونگی دما و افزایش آلاینده‌ها اتفاق می‌افتد؛ در این حالت آلاینده‌ها در سطح زمین جمع می‌شود که بیشترین نوع آلایندگی مربوط به سوخت‌های فسیلی همچون سوخت خودروها، نیروگاه یا استفاده از سیستم گرمایشی در منازل است.

احدی تصریح کرد: اگر شرایط عدم وزش باد و ناپایداری در فصول سرد مانند شرایط کنونی پیش بیاید، انباشت آلاینده‌‎ها افزایش یافته و حالت مه‌گرفتگی احساس می‌شود که در سلامت مردم تاثیر مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه تعداد روزهای آلوده هوا در سال گذشته قابل مقایسه با سال جاری نیست، ابراز کرد: باتوجه به بالا بودن تعداد روزهای آلوده قزوین بیشتر بوده پیش‌بینی می‌شود میزان آلودگی هوا در سال جاری نسبت به سال گذشته در استان قزوین بیشتر باشد.


مرگ بیش‌از 100نفر قزوینی براثر آلودگی هوا در سال گذشته

رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به آمار تأثیر آلاینده‌های هوا بر سلامت مردم بیان کرد: متاسفانه سال گذشته حدود یکصد قزوینی بزرگسال و بالای 30 سال در اثر استنشاق ذرات کوچکتر از 2/5 میکرون جان خود را از دست داده‌اند؛ از این تعداد 71 نفر در شهرستان قزوین، 6 نفر در شهرستان بویین‌زهرا و 26 نفر در آبیک فوت شده‌اند.

احدی عنوان کرد: در سال گذشته در شهرستان قزوین 75 نفر، بوئین‌زهرا 4 نفر و آبیک 11 نفر در اثر آلودگی هوا دچار سکته قلبی شدند.

وی ابراز کرد: اگر به دنبال راه حلی برای کاهش آلودگی در استان قزوین نباشیم در کوتاه مدت و بلند مدت شاهد تهدید سلامتی مردم در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

این مسئول در مقایسه وضعیت استان قزوین نسبت به سایر استان‌ها در میزان آلودگی اظهار کرد: متاسفانه این استان در سال جاری گوی سبقت را از استان تهران ربوده و میزان شاخص آلودگی بعضی از روزهای آن آلوده‌تر از پایتخت اعلام شده که برای کاهش اثرات نیاز است منبع آنها بررسی شود.

از فعالیت در فضای باز حتی‌الامکان پرهیز شود

احدی ضمن توصیه‌هایی به شهروندان تصریح کرد: در زمان آلودگی هوا لازم است گروه‌های سنی حساس و دارای بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و تنفسی، بیماران خاص و کودکان زیر 5 سال به هیچ عنوان در معرض فضای آزاد قرار نگیرند و در صورت فعالیت در فضای باز را به حداقل برسانند.

وی با اشاره به بیشترین افراد در معرض آلودگی هوا در استان قزوین عنوان کرد: کودکان تأثیرپذیرترین گروه سنی هستند و توصیه می‌شود مراقبت‌های لازم برای آنها انجام شود.

این مسئول یادآور شد: سالمندان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و آسم از جمله گروه‌های حساس لبوده که توصیه می‌شود از فعالیت ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

احدی در پایان یادآور شد: مرطوب نگهداشتن منزل با حفظ گل و گیاه و اجتناب از سیگار کشیدن تاثیر مناسبی در حفظ سلامتی فرد در برابر آلودگی‌ها دارد.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان