۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین فضائل ماه رجب که باید بدانیم و عمل کنیم
کد خبر: ۳۶۱۳۳۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۵ ساعت: ۱۲:۵۲ ↗ لینک کوتاه

چندگام به خدا نزدیک‌تر؛

فضائل ماه رجب که باید بدانیم و عمل کنیم

مدرس حوزه علمیه قزوین گفت: خداوند ماه رجب را از آن خود و رحمتش خود می‌داند و می‌گوید: پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت کنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا می‌کنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت می‌نمایم،

فضائل ماه رجب که باید بدانیم و عمل کنیم
حجت‌الاسلام سید مصطفی ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، در خصوص فضلیت ماه رجب اظهار کرد: برمبنای منطق الهی هر چیزی ظاهر و باطنی دارد، ظاهر ماه رجب هم ثانیه‌ها و دقایقی است که ما از آن گذر می‌کنیم.

ابراهیمی با اشاره به عمق و باطن ماه رجب تصریح کرد: پیامبراکرم(ص) رجب را اینگونه معرفی می‌فرماید: «خداوند در آسمان هفتم، ملکی را منصوب کرده که به او «داعی» می‌گویند، هرگاه ماه رجب فرا می‌رسد، آن ملک هر شب تا صبح چنین ندا می‌دهد: خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اهل طاعت!».
 
وی افزود: همانا خداوند متعال می‌فرماید: «من همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند و مطیع کسی هستم که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بطلبد».
 
این مدرس حوزه علمیه یادآور شد: خداوند ماه رجب را از آن خود و رحمتش خود می‌داند و می‌گوید: پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت کنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا می‌کنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت می‌نمایم، من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هرکس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است.
 
مدرس حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: در روایات داریم که چون ماه رجب فرا مى‌رسيد، رسول خدا صلى الله عليه و آله مسلمانان را دور خود جمع مى‌كرد و براى ايشان خطبه مى‌خواند و مى‌فرمود: اى مسلمانان! ماه بزرگ و مباركى بر شما سايه افكنده است، اين ماه، ماه فرو ريزنده است؛ خداوند در اين ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو مى‌ريزد‌، مگر آن كه بنده‌اى مشرك باشد يا پديد آورنده بدعتى در اسلام.
 
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ماه رجب ما را چند گام به خدا نزدیکتر می‌کند، یادآور شد: دعاهایی که در این ماه وارد شده، همه برای تربیت و خودسازی است و تدبر در آنها راه‌های آسمان را به روی ما بندگان می‌گشاید.
 
ابراهیمی روزه‌داری را از دیگر ویژگی‌های ماه رجب نام برد و گفت: ثواب روزه داری در این ماه در هر روز برابر با یک ماه عنوان شده است، همچنین برخی ایام خاص معنوی نیز در این ماه واقع شده که به فضلیت‌های این ماه عظیم افزوده است.
 
وی ادامه داد: شب لیله الرغائب و ایام البیض و مراسم اعتکاف، میلاد مولی متقیان علی (ع) و بعثت نبی مکرم اسلام، میلاد امام باقر(ع) و شهادت امام هادی النقی در این ماه هرکدام به این ماه عظمتی بخشیده است که مجموعه این ویژگی‌ها باعث شده تا این ماه در نزد مسلمانان و اهل معرفت درخشندگی خاصی داشته باشد.
 
مدرس حوزه علمیه قزوین با اشاره به ویژگی‌های رجبیون اظهار کرد: واضح است که هر کسی که خودش را به باطن ماه رجب نزدیک‌تر کرده باشد، اهل آن شناخته شده و مفتخر به دریافت نشان «رجبیون» و مخاطب کلام غیبی «آین الرجبیون» می‌شود.
 
وی افزود: کسی که از هر ساعت ماه رجب برای به دست آوردن توجه الهی استفاده کرده باشد، در ادعیه این ماه علاوه بر حال خوب معنوی، معارف الهی را استخراج کرده، مدام در حال ذکر و استغفار به درگاه الهی باشد و با صدقه مالی، جانی و آبرویی به بندگان خدا کمک کند؛ مصداق رجبیون خواهد بود.
 
ابراهیمی درخصوص فضیلت شب لیله الرغائب گفت: اگرچه سرتاسر این ماه پر از فضلیت و برتری معنوی است اما اولین شب جمعه این ماه که به لیله الرغائب موسوم است و همچنین ایام البیض که از 13 رجب تا 15 رجب است نیز از ویژگی ممتاز و لوالایی برخوردار است.
 
این کارشناس مذهبی بیان کرد: بر اساس روایات اسلامی در این شب‌ها حضور ملائکه در زمین زیاد است مخصوصا شب لیله الرغائب که بر اساس روایتی از پیامبر (ص) که در کتاب اقبال سید بن طاووس ذکر شده، این نامگذاری توسط ملائکه صورت پذیرفته است.
 
وی تاکید کرد: فارغ از بحث هایی که علما در سندیت حدیث لیله الرغائب نموده ‌اند، بر‌اساس این حدیث، زمانی که یک‌سوم از این شب بگذرد، فرشته‌ای در آسمان و زمین باقی نمی‌ماند، مگر اینکه در کعبه و حوالی آن جمع می‌شوند، خداوند به فرشتگان می‌گوید هرچه می‌خواهید درخواست کنید، فرشتگان گویند درخواست ما بخششِ فرد روزه‌دارِ ماه رجب است، خدا پاسخ می‌دهد که آن را انجام دادم.
 
ابراهیمی در پایان با بیان اینکه اعمال و نماز خاصی برای این شب وارد شده، گفت: باید دانست که هدف و فلسفه تمام اوراد و اذکار و اعمالی که برای این ماه بیان شده، آن است که رشته اتصال میان مخلوق و خالق برقرار شود، بنابراین مومنین باید از هر جرعه معرفتی چشیده و هر کدام که با روح الهی آنها تطبیق بیشتری دارد را به دست بگیرند و به فیض این ماه نائل آیند.
 
انتهای پیام/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان