۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مربی منحرف در مدرسه فوتبال چه می‌کند؟
کد خبر: ۳۶۱۳۰۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۴ ساعت: ۰:۳۴ ↗ لینک کوتاه

نه قانونی هست، نه برخوردی می‌شود

مربی منحرف در مدرسه فوتبال چه می‌کند؟

جنجال‌ پیش‌آمده در فوتبال مشهد طی روزهای گذشته در رسانه‌ها و فضای مجازی بارها به اشکال مختلف مطرح شده است. دیگر کمتر کسی است که از ماجرای شکایت خانواده ۱۵ فوتبالیست پایه از یک مدرسه فوتبال بابت تعرض به فرزندان خردسال آنها خبر نداشته باشد.

مربی منحرف در مدرسه فوتبال چه می‌کند؟
به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین به نقل از شهزوندآنلاین؛جنجال‌ پیش‌آمده در فوتبال مشهد طی روزهای گذشته در رسانه‌ها و فضای مجازی بارها به اشکال مختلف مطرح شده است. دیگر کمتر کسی است که از ماجرای شکایت خانواده 15 فوتبالیست پایه از یک مدرسه فوتبال بابت تعرض به فرزندان خردسال آنها خبر نداشته باشد. این مساله با واکنش‌های بسیاری مواجه شده و مقامات عالی وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هم پیگیرند تا پس از بررسی همه‌جانبه، در صورتی که چنین امری تایید شود، با خاطیان برخورد کنند. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و حراست وزارت ورزش در این‌باره بسیج شده‌اند تا اطلاعات ویژه‌ای به دست بیاورند و این پرونده باز است.
در کنار اخبار منتشرشده درباره مدرسه فوتبال مشهد، اما اینکه چرا در برخی مدارس فوتبال شاهد چنین اتفاقات شومی هستیم، موضوع مهم‌تری به نظر می‌رسد. اتهام تعرض به فوتبالیست‌های فوتبال از سالیان گذشته وجود داشته و حتی چند سال قبل این موضوع جنجالی بزرگ در تهران ایجاد کرد که کار به محکومیت قضائی برخی افراد و مربیان هم کشیده شد.
والدینی که کودکان خود را برای یادگیری فوتبال به مدرسه مخصوص می‌فرستند، هزاران امید و آرزو دارند، اما گاهی اوقات چنین اتفاقاتی باعث می‌شود که آنها و فرزندان‌شان با تمام استعداد از این رشته دلسرد شوند و شاهد اتفاقات بدی باشند.
قطعا اگر جنجال پیش‌آمده در مشهد حقیقت هم نداشته باشد، موضوع تعرض به فوتبالیست‌های پایه در برخی مدارس فوتبال در همه جای ایران وجود دارد که کسی هم متوجه آن نمی‌شود. اینکه چرا برخورد قاطعی با خاطیان صورت نمی‌گیرد، موضوعی است که ما با دو فعال فوتبال پایه در کشور در میان گذاشتیم و نظریات جالب آنها را دریافت کردیم.
***
وقتی هیچ‌کس نظارت نمی‌کند، باز هم اتفاق می‌افتد
رحیم‌پور: مجلس برای ورزش پایه قانون تصویب کند
سیامک رحیم‌پور، ملی‌پوش سابق فوتبال، یکی از فعالان حوزه فوتبال پایه است. او که سال‌ها در سمت مدیریت آکادمی باشگاه پیکان و چند مدرسه فوتبال در پایتخت فعالیت و افتخارات بسیاری کسب کرده، درباره چرایی پیش آمدن اتفاقات تلخ در سطح پایه‌ به خبرنگار ما می‌گوید: «بسیار خوشحالم که ماجرای مشهد رسانه‌ای شده است. به جرأت می‌توانم بگویم که در تهران، پایتخت ایران، بارها چنین اتفاقاتی افتاده که رسانه‌ای نشده است. قطعا مساله پیش‌آمده در مشهد، آخرین‌ اتفاق تلخ در فوتبال پایه نخواهد بود.»
این پیشکسوت فوتبال صحبت‌های خود را این‌طور ادامه می‌دهد: «وقتی هیچ نظارتی روی فعالیت مدارس فوتبال و حتی آکادمی باشگاه‌ها وجود ندارد، این مسائل هم پیش می‌آید. در کشور ما اصلا به ورزش پایه و آکادمی‌ها توجهی نمی‌شود که بخواهند با بررسی دقیق جلوی اتفاقات تلخ را بگیرند. نه فدراسیون فوتبال نظارتی روی فعالیت مدارس می‌کند، نه ارگان‌های دیگر کاری به این مسائل دارند. من ده‌ها نفر را می‌شناسم که بدون گذراندن دوره‌های مربیگری مجوز مدرسه فوتبال گرفته‌اند و کار می‌کنند. افرادی که نمی‌دانیم چه سابقه و رزومه‌ای دارند. خب، طبیعی است وقتی افراد شاغل در فوتبال پایه را نمی‌شناسیم شاهد چنین اتفاقات زشتی هم باشیم.»
از رحیم‌پور پرسیدیم که در این وضعیت راه چاره چیست؟ او پاسخ داد: «باید قانون تصویب کنیم. در کشور صدها هزار نفر درگیر ورزش پایه، مدارس فوتبال و باشگاه‌ها هستند. بسیاری از والدین فرزندان خود را به ورزش‌ سوق می‌دهند. پس باید قوانین مشخصی برای ورزش پایه وجود داشته باشد. اینکه افراد چگونه مدرسه فوتبال یا باشگاه ورزشی تاسیس می‌کنند و مجوز می‌گیرند، مهم است. دولت و مجلس باید پای کار بیایند و با تصویب قوانین جدید جلوی ایجاد حواشی را بگیرند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، باز هم شاهد رخ دادن چنین مسائل عجیب و غریبی خواهیم بود؛ مشکلی که خانواده‌های بسیاری را درگیر می‌کند.»
***
خانواده‌ها فرزند خود را هرجایی برای آموزش فوتبال نفرستند
بلوچ: هیچ فشاری روی شبه‌مربیان بیمار نیست!
فرهاد بلوچ، بازیکن سابق پرسپولیس و صبای قم که اصالتا اهل استان سیستان و بلوچستان است، چند سالی است در زادگاه خود دست به ابتکاری جالب زده است. او در چابهار مدرسه فوتبال تاسیس کرده و با حمایت از نوجوانان و جوانان بومی، در مسابقات استانی نیز آنها را شرکت می‌دهد.
بلوچ که در زمینه آکادمی فوتبال فعال است و هزینه‌های بسیاری در این عرصه انجام داده، درباره مساله پیش‌آمده در فوتبال مشهد به خبرنگار ما گفت: «ماجرای مشهد رسانه‌ای شده و همه باخبر شده‌اند، اما در خیلی از نقاط ایران و حتی مناطق محروم بارها و بارها چنین موضوعاتی در فوتبال پایه رخ داده و کسی هم متوجه نشده است. متاسفانه برخی افراد بیمار وجود دارند که دارای مشکلات روانی‌اند و دست به چنین کارهای زشتی می‌زنند. این یک واقعیت است، اما مساله اصلی اینجاست که هیچ‌کس تاکنون برخوردی سخت با این افراد بیمار انجام نداده است.»
او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «شاید باورتان نشود، اما در مجموعه خودمان و مدارس فوتبال، چندبار با این موضوعات برخورد و مقابله کرده‌ام. اما هیچ‌کس از من حمایتی برای ریشه‌کن‌شدن آن نکرد. متاسفانه هیچ فشاری روی چنین افرادی نیست. اینکه مسئولان نظارتی بخواهند با تحقیق ویژه برخورد خاصی داشته باشند، وجود ندارد و افراد هم به کار زشت خود ادامه می‌دهند.»
از این فعال فوتبال پایه در سیستان و بلوچستان پرسیدیم که خودش چگونه با این پدیده شوم مقابله کرده است؟ او پاسخ داد: «شخصا در مدارس فوتبال خودمان ارتباط مربیان با شاگردان را خارج از مستطیل سبز ممنوع کردیم. مثلا اینکه مربی، شاگرد را تا منزل با خودرو برساند یا مسائل دیگر نباید اتفاق بیفتد. هر موضوع کوچکی هم که پیش می‌آید، سریع والدین را مطلع می‌کنیم. ما در گذشته با این افراد بیمار برخورد داشتیم و سعی کردیم پیشگیری کنیم، اما واقعا حمایتی از مراجع بالاتر از ما نشده است.»
این پیشکسوت فوتبال در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: «یکسری افراد بیمارند و کاری هم نمی‌شود کرد. متاسفانه برخی بدون هیچ‌گونه مدرک مربیگری یک عده بچه را دور هم جمع می‌کنند و به بهانه اینکه می‌خواهند کار آموزشی انجام بدهند، سوءاستفاده می‌کنند و نیت‌های شوم خود را به اجرا درمی‌آورند. در صورتی که اگر از همان ابتدا برای تاسیس مدرسه فوتبال سختگیری لازم انجام شود، دیگر شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود.»
بلوچ حرف‌های خود را این‌طور به پایان برد: «گاهی اوقات خانواده‌ها هم مقصرند. والدین بچه‌ها نباید فرزند خود را به هر جایی که داعیه آموزش فوتبال دارد، بفرستند. خواهشم از والدین این است که قبل از فرستادن فرزندان‌شان به مدارس فوتبال تحقیق لازم را انجام دهند و بعد از آنکه مطمئن شدند آکادمی مورد نظرشان مجوزهای لازم را دارد و مربیانش افراد صالحی هستند، فرزند خود را به آنجا بفرستند. جدا از اینکه مراجع نظارتی نیز باید پای کار باشند، والدین نیز باید ارتباط خود را با محل آموزش فرزندشان حفظ کنند.»

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان