۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قزوینی‌ها پرچم‌دار مصرف سیگار در کشور
کد خبر: ۳۶۱۲۸۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۲ ساعت: ۱۴:۱۱ ↗ لینک کوتاه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین خبر داد:

قزوینی‌ها پرچم‌دار مصرف سیگار در کشور/ میزان مصرف شکر و نمک نگران‌کننده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: قزوین از نظر میزان مصرف تنباکو رتبه ۶ کشور و از نظر مصرف روزانه سیگار رتبه اول کشور را دارد.

قزوینی‌ها پرچم‌دار مصرف سیگار در کشور
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین، نشست خبری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با موضوع سیزدهمین بسیج ملی تغذیه در سالن اجتماعات معاونت بهداشت این دانشگاه ظهر امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

دکتر جلال رحمانی با اشاره به شعار «حال خوب با وزن مناسب» اظهار کرد: با توجه به افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور و استان لازم است که حساس‌سازی در افراد جامعه به منظور پیشگیری از عوارض جبران‌ناپذیر آن انجام شود؛ به همین منظور سیزدهمین بسیج ملی تغذیه امسال از ۲۴ دی ماه تا هفت بهمن ماه با شعار" حال خوب با وزن مناسب " در کشور در حال اجراست.

وی ادامه داد: این طرح به صورت ویژه در مراکز و خانه‌های بهداشت در حال پیگیری است و از ظرفیت مشاوران تغذیه در سنجش و آموزش شهروندان در آن استفاده خواهیم کرد.

رحمانی با تاکید بر اینکه چاقی، تقریباً تمامی جنبه‌های سلامت یک فرد از جمله سیستم قلبی عروقی، سیستم تنفسی، سیستم باروری، حافظه و خلق‌وخو را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اضافه کرد: عارضه چاقی با بعضی از بیماری‌ها نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و کبد چرب در ارتباط مستقیم است و در بعضی دیگر مثل سرطان‌ها به‌ عنوان فاکتور مستعد‌کننده عمل می‌کند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه پیشگیری و کنترل چاقی امکان‌پذیر است، تصریح کرد: مصرف بالای قند و شکر و چربی‌ها عامل موثری در چاقی افراد است که می‌توان با کنترل مصرف و تغییر سبک زندگی از عوارض خطرناک ناشی از آن بکاهیم.

وی با بیان اینکه  نوشیدنی‌های شیرین همچون نوشابه و شربت خطر ابتلا به دیابت را دو برابر می‌کند، ادامه داد: متاسفانه آگاهی کافی در خصوص فواید میوه و سبزی و اثرات آن برکاهش ریسک سرطان و چاقی وجود ندارد.

رحمانی با بیان اینکه روزانه باید بین سه تا پنج واحد سبزی و دو تا چهار واحد میوه مصرف شود، افزود: طبق آمار 56 درصد مردم استان دو واحد میوه در روز و 23 درصد تنها سه واحد سبزی در روز مصرف می‌کنند، با این وجود استان قزوین با توجه به پایین بودن میانگین کشوری از نظر مصرف میوه در رتبه اول کشوری قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش مصرف موادغذایی با سبوس بیشتر یکی‌ دیگر از دلایل چاقی به حساب می‌آید، چراکه مصرف مواد سبوس‌دار مانع جذب چربی و بهترین راه درمان یبوست است که این خود سبب جذب دوبرابری ویتامین‌ها به بدن می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: در استان قزوین با 63 درصد چاقی و اضافه وزن در بین مردم مواجه هستیم که طبق شاخص افرادی که دور کمر آنها بالای 90 سانتی‌متر باشد در معرض ابتلا به چاقی هستند.

وی ادامه داد: متوسط مصرف قند و شکر در استان قزوین 66 گرم برای هر فرد بوده که از مقدار توصیه شده 40 گرمی، 16 گرم بالاتر است، همچنین مصرف روزانه روغن برای هر فرد قزوینی 46 گرم بوده که 11 گرم از میانگین مصرفی آن بالاتر است.

رحمانی میزان مصرف میوه برای هر فرد در استان را 212 گرم در روز اعلام کرد و افزود: متوسط مصرف میوه در روز باید 280 گرم باشد، درخصوص مصرف سبزیجات نیز مصرف 300 گرم در روز توصیه شده که در استان ما میزان مصرف 220 گرم برای هر فرد است.


وی با اشاره به مصرف پایین شیر و لبنیات در بین هم‌استانی‌ها تاکید کرد: مقدار مصرف مورد نیاز لبنیات برای هر فرد 250 گرم در روز بوده که در استان قزوین این مقدار 190گرم برای هر فرد است، همچنین میزان مصرف قند و نمک در استان ما دوبرابر مقدار توصیه شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: در سال جاری استان قزوین رتبه 11 کشوری از نظر ابتلا به بیماری دیابت را دارد که از متوسط کشوری بالاتر است و از نظر ابتلا به فشار خون رتبه 17کشوری را دارد.

رحمانی ادامه داد: رتبه استان قزوین از نظر ابتلا به چاقی 12 و از نظر اضافه وزن در رتبه هشت کشور است.

وی یادآور شد: استان قزوین در مصرف سبزیجات رتبه دوم کشوری و از نظر مصرف میوه‌‍جات رتبه یک کشور را کسب کرده است. 

این مسئول با بیان اینکه میزان مصرف تنباکو در استان ما نسبت به گذشته 23 درصد کاهش یافته است، اضافه کرد: قزوین از نظر میزان مصرف تنباکو رتبه 6 کشور و از نظر مصرف روزانه سیگار رتبه اول کشور را دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: طبق آمار سال 2020 بیش‌از 19 میلیون نفر در دنیا به سرطان مبتلا هستند که از این تعداد بیش 141 هزار نفر ایرانی و نزدیک به 1800 نفر مربوط به استان قزوین است.

وی ادامه داد: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در کشور شناخته‌ شده است که به‌ طورکلی در جهان رتبه اول را در بین سایر سرطان‌ها دارد که سرطان پروستات و معده بعد از آن فراوانی دارند، در استان قزوین نیز شایع‌ترین نوع سرطان مربوط به سرطان پستان و بعد از آن معده و پروستات است.

رحمانی در پایان گفت: از هم‌استانی‌های عزیز خواستاریم با کاهش مصرف قند و شکر، چربی‌ها، غذاهای آماده و همچنین مصرف میوه و سبزی‌، نان سبوس‌دار و پیاده‌روی روزانه ما را در تحقق شعار «حال خوب با وزن مناسب» یاری برسانند.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان