۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین کمبود ۳۱ دستگاه آمبولانس در استان قزوین
کد خبر: ۳۶۱۲۸۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۳ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

کمبود ۳۱ دستگاه آمبولانس در شاهراه مواصلاتی ایران/ مراکز جدید فوریت‌های پزشکی در قزوین افتتاح می‌شود

استان قزوین شاهراه مواصلاتی کشور محسوب می‌‌شود به همین دلیل روزانه شاهد حجم تردد بالایی از وسایط نقلیه در سطح راه‌های این استان هستیم از این رو ضرورت دارد که تغییراتی در توسعه و نوسازی تجهیزات امدادی صورت گیرد.

کمبود ۳۱ دستگاه آمبولانس در استان قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ استان قزوین شاهراه مواصلاتی کشور محسوب می‌‌شود به همین دلیل روزانه شاهد حجم تردد بالایی از وسایط نقلیه در سطح راه‌های این استان هستیم که همین عامل موجب افزایش تصادفات و سوانح جاده‌ای خواهد شد.

هفته گذشته با توجه به بارش برف در استان قزوین به علت لغزنده‌ بودن سطح راه‌های مواصلاتی طی دو روز متوالی شاهد تصادفات جاده‌ای بودیم که فقط در یک واژگونی دو دستگاه مینی‌بوس در محور جاده قزوین به بویین‌زهرا بیش‌از 30 نفر مصدوم شدند و از طرفی بر اساس گزارش آمار اورژانس استان، روزانه 200 تا 250 ماموریت به پرسنل این مرکز گزارش می‌شود که حضور پرسنل امدادی در محل حادثه ضروری است به همین دلیل توسعه و نوسازی ناوگان امدادی باید در دستور کار قرار گیرد.

دکتر عبدالله دیدبان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به آخرین وضعیت آمبولانس‌های استان اظهار کرد: وضعیت نامناسب آمبولانس‌های مستقر در مراکز جامع سلامت استان یکی‌از چالش‌های حوزه بهداشت و درمان قزوین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با بیان اینکه در معاونت بهداشت علوم پزشکی استان قزوین تنها 45دستگاه آمبولانس وجود دارد، گفت: متاسفانه تمامی آمبولانس‌های موجود مستهلک و غیراستاندارد است و در هر مرکز بین راهی و شبانه‌روزی تنها یک آمبولانس مستقر است.

برای بررسی وضعیت ناوگان مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین به گفتگو با رئیس مرکز اورژانس استان قزوین پرداختیم؛

دکتر حسن اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره وضعیت ناوگان این مرکز اظهار کرد: مرکز فوریت‌های پزشکی استان 50 پایگاه امدادی و 400 نیروی فعال دارد.

وی افزود: روزانه بالغ بر یکهزار تماس با مرکز اوژانس استان برقرار می‌شود که اغلب اقدامات به صورت مشاوره و از راه دور صورت می‌گیرد اما به طور متوسط روزانه 200 تا 250 ماموریت گزارش می‌شود که نیروهای اورژانس باید به صحنه اعزام شده و مصدومین را به مراکز درمانی منتقل کنند.

رئیس مرکز اورژانس استان قزوین بیان کرد: متاسفانه با توجه به فوریت ماموریت‌ها و حجم بالای تردد ناوگان، آسیب‌پذیری به دستگاه‌های امدادرسان بالا است، به طوری که همواره تعدادی از آمبولانس‌های اورژانس معمولا در تعمیرگاه‌ها به سر می‎‌برند.


برخورداری از آمبولانس‌های جدید سبب بهبود خدمت و امدادرسانی می‌شود


اسماعیلی با بیان اینکه برخورداری از آمبولانس‌های جدید سبب بهبود خدمت و امدادرسانی می‌شود، تصریح کرد: میانگین عمر ناوگان آمبولانس اورژانس قزوین 10 سال است و با توجه به افتتاح پایگاه‌های جدید، بدون شک نیاز به افزایش این ناوگان احساس خواهد شد.

وی اذعان کرد: با توجه به موقعیت استان، در تلاش هستیم تا 18 پایگاه جدید در استان راه‌اندازی کنیم که از این میزان 6 پایگاه به صورت موتورلانس و مابقی پایگاه عادی خواهد بود.

رئیس مرکز اورژانس استان قزوین عنوان کرد: در شهرهای شلوغ با بار ترافیکی بالا نیازمند موتورلانس هستیم تا نیروهای امدادی هر چه سریع‌تر بتوانند خود را برای ارائه خدمت به محل حادثه برسانند.

راه‌اندازی سه پایگاه اورژانس در دهه فجر

اسماعیلی از راه‌اندازی سه پایگاه اورژانس در دهه فجر خبر داد و گفت: در حال حاضر ساخت سه پایگاه در زوارک، رشتقون و دستجرد در دست اقدام داریم که دو پایگاه اول به صورت موقت راه‌اندازی و پایگاه دستجرد نیز در حال تکمیل است، در صورت اتمام هر سه در دهه فجر افتتاح خواهند شد.

وی با بیان اینکه به‌روزرسانی ناوگان اورژانس بسیار حائز اهمیت است، ابراز کرد: در هر پایگاه باید یک دستگاه آمبولانس به صورت رزرو وجود داشته باشد تا در زمان نیاز، خللی در روند ارائه خدمات به مردم حادثه‌دیده صورت نگیرد.

اورژانس قزوین حداقل به 15 دستگاه آمبولانس نیاز دارد

رئیس مرکز اورژانس استان قزوین با بیان اینکه سن ناوگان اورژانس بالاتر از حالت متوسط است، عنوان کرد: در حال حاضر حدود 15 آمبولانس رزرو در سطح پایگاه‌های استان داریم و با توجه به در نظر گرفتن پایگاه جدید حداقل به 15 دستگاه آمبولانس دیگر نیاز خواهیم داشت.

میانگین سن ناوگان آمبولانس هلال احمر قزوین بالا است

حسین خوئینی سرپرست جدید جمعیت هلال احمر استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر استان قزوین 6 شعبه و چهار دفتر نمایندگی دارد که دو دفتر نمایندگی آن به دلیل کمبود بودجه و تجهیزات تاکنون به مرحله راه‌اندازی نرسیده است.

وی افزود: دفاتر نمایندگی هلال احمر باید به خودروهای آمبولانس، وانت بار ، خودروی پشتیبان و سواری مجهز شوند اما با توجه به کمبود بودجه از ظرفیت پایگاه‌های امداد و نجات بین جاده‌ای استفاده می‌کنیم.

خوئینی بیان کرد: جمعیت هلال احمر استان قزوین 15 پایگاه امداد و نجات ثابت در استان دارد که هر پایگاه باید مجهز به یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه ست نجات جهت رهاسازی باشد.

سرپرست جدید جمعیت هلال احمر استان قزوین ادامه داد: در حال حاضر 12 دستگاه آمبولانس در پایگاه‌ها و چهار دستگاه در تعمیرگاه‌های سطح استان مستقر هستند که با توجه به هزینه بالای تعمیرات قادر به ترخیص آن‌ها نیستیم.

وی تصریح کرد: میانگین سن ناوگان جمعیت هلال احمر بالاست و با توجه به تردد در مسیرها و محورهای مواصلاتی نیازمند نوسازی هستند.


جمعیت هلال احمر قزوین با کمبود 16 دستگاه آمبولانس و 9 دستگاه نجات مواجه است


خوئینی عنوان کرد: در کل استان، 6 دستگاه نجات داریم که با توجه به تعداد پایگاه‌های ثابت باید 9 دستگاه دیگر نیز به ظرفیت تجهیزات هلال‌احمر اضافه شود.

سرپرست جدید جمعیت هلال احمر استان قزوین ادامه داد: خوشبختانه با همت رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور تعدادی خودروی آمبولانس و ابزار نجات جهت تخصیص به استان‌ها خریداری شده که اگر 16 دستگاه آمبولانس و 9 دستگاه خودروی ست نجات به قزوین اختصاص یابد، از نظر تجهیزات امدادی در وضعیت خوبی قرار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه عمر ناوگان جمعیت هلال‌احمر استان 15 سال است، گفت: با توجه به گسترش سطح راه‌ها و آزادراه‌های استان باید تعداد پایگاه‌های بین‌راهی جمعیت هلال ‌‌احمرافزایش یابد برای نمونه اکنون احداث یک پایگاه در اتوبان غدیر و یک پایگاه در محور قزوین به بوئین زهرا ضروری است که در این زمینه نیازمند زمین، نیرو و تجهیزات هستیم.

خوئینی تصریح کرد: با توجه به کمبود خودروهای آمبولانس در سطح پایگاه‌های جمعیت هلال احمر استان با مرکز فوریت‌های پزشکی هماهنگ کردیم که در هنگام حوادث خودروی آمبولانس از اورژانس و خودوری ابزار نجات از جمعیت هلال احمر اعزام شوند.

 سرپرست جدید جمعیت هلال احمر استان قزوین در پایان گفت: از آنجایی که نیروهای جمعیت هلال احمر به صورت داوطلب هستند هیچ گونه رابطه استخدامی نداشتند که خوشبختانه امسال با همت رئیس جمعیت هلال احمرکشور22 هزارو 500 امدادگر و نجا‌ گر در کل کشور بیمه شدند و اکنون تمامی اعضای امدادگر فعال در پایگاه‌های استان بیمه هستند.

به گزارش حوزه اجتماعی صبح قزوین؛ اخیرا هیئت دولت با درخواست سازمان جمعیت هلال احمر مبنی بر توسعه و تجهیز ناوگان مطمئن در حوزه امداد با واردات یکهزار دستگاه شاسی مناسب و آمبولانس موافقت کرد بر این اساس بناست تا شاسی و بدنه آمبولانس وارد و در داخل کشور تجهیز شود.

امیدواریم با اجرای این طرح کمبود استان در زمینه آمبولانس مرتفع گردد.

انتهای پیام/1003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان