۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین زیرآبی ریز برخی نانوایان محترم!
کد خبر: ۳۶۱۲۱۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ساعت: ۱۱:۱۳ ↗ لینک کوتاه

بازی جدید این بار با دستگاهی هوشمند

زیرآبی ریز برخی نانوایان محترم!

اینجا بحث گران فروشی و گرفتن مبلغ بیشتر از مشتری نیست اما دیده شده تعدادی که مشتری سفارش می دهد با تعدادی که نانوا در دستگاه وارد می کند متفاوت است.

زیرآبی ریز برخی نانوایان محترم!
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛چندی پیش گزارشی درباره تمایل تعدادی از نانوانی‌هایی سنگکی و بربری برای فروش نان کنجدی به مشتریان با عنوان «ماجرای معطلی اجباری در نانوایی بدون صف/ باید کنجدی بخری!» منتشر شد که آنان نه به درخواست مشتری بلکه به نوعی وی را مجبور به خرید نان کنجدی که قیمت بالاتری دارد، می‌کنند و در صورتی که نان ساده بخواهند با وجود نبودن صف و خلوتی نانوایی مشتری را معطل می‌کنند، تا از گفته خود پشیمان شود.

متاسفانه به دلیل عدم پیگیری، این روش همچنان ادامه دارد ولی اکنون می‌خواهیم به ماجرای دیگری درباره نانوایی‌ها بپردازیم.

هدف از نصب کارت‌خوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها، مشخص شدن میزان دقیق فروش نان است؛ به این معنا که حجم آردی که به نان تبدیل و به مردم فروخته می‌شود، ثبت گردد، تا هر نانوا بر اساس میزان پخت نان، یارانه دریافت کند و عملا جلوی سودجویی‌ها نظیر فروش آرد یارانه‌ای به صورت آزاد، قاچاق از کشور گرفته شود و همچنین نانوایی‌های بدون وجود خارجی مشخص شوند.

اما کارت‌‌‌خوان های هوشمند هم نتوانست مانع تخلف برخی نانوایی‌ها شود و با وجود آنکه کارت خوان هوشمند باید در دسترس مشتری قرار گیرد، در مواردی مشاهده می شود که نانوا به جای مشتری، خرید از کارت‌خوان را انجام می‌دهد که این کار تخلف است.

چه نانوا این کار را انجام دهد چه مشتری، هزینه‌ای که در فاکتور درج می‌شود همان است. یعنی اینجا بحث گران فروشی و گرفتن مبلغ بیشتر از مشتری نیست اما دیده شده تعدادی که مشتری سفارش می‌دهد با تعدادی که نانوا در دستگاه وارد می کند متفاوت است.

به عنوان نمونه مشاهده شده است که مشتری سفارش ۳ عدد نان بربری کنجدی با یک نایلون را داده اما در فاکتور ۵ عدد نان ساده درج شده است! پول بیشتری از شما نگرفته و شاید در پاسخ به اعتراض مشتری هم بگویند که شما همان قیمت را پرداخت می‌کنید و کاری به این کارها نداشته باش ولی با توجه به ثبت تعداد نان فروخته شده در این دستگاه‌ها برای دریافت یارانه، این کار قابل تامل است. از طرفی با وجود کارت خوان های جدید، نانوا از کارتخوان قدیمی استفاده میکند تا احتمالا در وقت مناسب تعداد بالاتری را در کارتخوان دولتی ثبت کند؛ چرا که برای دریافت یارانه حتما باید از کارتخوان‌های هوشمند جدید استفاده شود.

مسئولان می گویند فعلاً فاز اول طرح هوشمندسازی اجرا شده و با اجرای مابقی این طرح جلوی این انحرافات گرفته خواهد شد. لذا با توجه به پرداخت یارانه دولت به نانوایی‌ها تا زمانیکه آرد به نرخ واقعی به نانوایی‌ها عرضه نشود، احتمال این سوءاستفاده وجود دارد، ضرورت دارد که جلوی آن هر چه سریع تر گرفته شود، چراکه این یارانه از جیب بیت المال پرداخت می شود.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان