۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فرار شاه، برگ آخر مبارزه مردم ایران با دیکتاتور بود
کد خبر: ۳۶۱۱۶۸ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ساعت: ۱۳:۱۲ ↗ لینک کوتاه

روز شمار انقلاب؛

فرار شاه، برگ آخر مبارزه مردم ایران با دیکتاتور بود/ شادمانی مردم قزوین در ۲۶دی‌ماه ۱۳۵۷

در ۲۶ دی ماه سال ۱۳۵۷ بار دیگر خیابان‌های شهر قزوین همزمان با سراسر ایران مملو از جمعیت شد، اما این بار نه به دلیل ناراحتی و خشم بلکه آنچه مردم را به خیابان‌ها کشانده بود احساس سرور و شادمانی به دلیل فرار شاه از ایران بود.

فرار شاه، برگ آخر مبارزه مردم ایران با دیکتاتور بود
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین، 44 سال پیش وقتی محمدرضا پهلوی شاه ایران پس از شکست جمشید آموزگار، جعفر شریف امامی و ازهاری در اداره کشور و مهار کردن خشم و نفرت مردم نسبت به حکومت پهلوی، با انتخاب شاپور بختیار آخرین تیر خود را رها کرد، شاید فکرش را نمی‌کرد این آخرین دست و پا زدن او و حامیانش برای حکومت به مردم مومن و مسلمان ایران است.

محمدرضا سعی کرد با انتخاب یکی از اعضای جبهه ملی که به ظاهر از مخالفانش بود، خشم مردم را فرو نشاند، شاپور بختیار هم به شرط گرفتن اختیارات کامل و خروج شاه از کشور بعد از رای اعتماد مجلس به دولت، نخست وزیری را پذیرفت و این بود که شاه ایران به همراه خانواده و همسرش در روز 26 دی 1357 مجبور شد ایران را به سمت کشور مصر ترک کند، رفتنی که دیگر هیچ بازگشتی نداشت.

ساعت 2 و 30 دقیقه بعد از ظهر آن روز، با اعلام خبر فرار شاه از رادیو ایران، ناگهان در سراسر کشور میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها ریختند و به جشن و سرور پرداختند.

روزنامه کیهان نوشت، «مراسم جشن و شادمانی در تمام نقاط کشور حتی در دورافتاده‌ترین روستاها برگزار شد.» چنانکه خبرنگار اطلاعات گزارش داد: «مردم درحالی که فریاد می‌کشیدند بعد از رفتن شاه نوبت آمریکا است، تا پاسی از شب به جشن و سرور ادامه دادند.» در اغلب استان‌ها، مردم با به زیر کشیدن مجسمه‌های رضاخان و محمدرضا، نمادهای طاغوتی را منهدم کردند.

روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص حال روز مردم قزوین در این روز می‌گوید: «به دنبال  فرار شاه از کشور مردم شهر قزوین به خیابان‌ها ریخته و با روشن نمودن چراغ ماشین و پخش شیرینی به شادی پرداختند، مجسمه شاه در سبزه میدان شبانه توسط ماموران حکومت نظامی پایین آورده شد و به نقطه نامعلومی منتقل شد».

خشم مردم قزوین در پی حمله و کشتار بی‌رحمانه همشهریان خود توسط نظامیان رژیم پهلوی در ششم و هفتم دی ماه سال 1357 به اوج خود رسیده بود، مردم از هر طیف و گروهی به خیابان‌ها آمده و با سردادن شعار «مرگ بر شاه» انزجار خود را از اقدامات رژیم شاه اعلام می‌کردند، تا اینکه 20 روز بعد در 26 دی ماه بار دیگر خیابان‌های شهر قزوین همزمان با سراسر ایران مملو از جمعیت شد، اما این بار نه به دلیل ناراحتی و خشم بلکه آنچه مردم را به خیابان‌ها کشانده بود احساس سرور و شادمانی به دلیل فرار شاه از ایران بود.

غزل خداحافظی شاه و شادمانی مردم

«خیابان‌های قزوین، پس از فرار شاه، یک‌پارچه غرق جشن و شادمانی بود و اغلب مردم، صفحه نخست روزنامه‌های کشور را، با تیتر درشت «شاه رفت» در دست داشتند و خوشحالی می‌کردند» اینها را خانم عزت مومنی‌ها معلم قرآن و شهروند قزوینی می‌گوید.

وی در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین بیان کرد: وقتی خبر رفتن شاه از ایران را از رادیو شنیدم کاملا به خاطر دارم که شاه با بغض و اندوه خاصی خبر رفتن خود را در رادیو مخابره کرد، رادیویی که تنها یکی از برادرهای شوهرم در منزل داشت، و این آغاز شور و نشاط جمعی ما و شادی بچه‌ها بود.

مومنی‌ها خاطرنشان کرد: بعد از اعلام خبر از کوچه و خیابان صدای بوق و شادی به گوش می‌رسید، منزل ما در خیابان امام خمینی(ره) است، وقتی صدای هیاهوی مردم به گوشم رسید بلافاصله با وجود سرمای هوا، شال و کلاه کرده و با فرزند کوچکم راهی خیابان شدم.

این شهروند قزوینی با تشریح فضای شهر قزوین در 26دی ماه سال 57 گفت: سیل جمعیت از هر خیابانی به سمت سبزه میدان می‌آمد، ماشین‌ها بوق می‌زند، و مردم شعار می‌دادند: «شاه فراری شده، سوار گاری شده» و خوشحالی می‌کردند، حس همدلی و هم‌زبانی مردم آن روزها مثال‌زدنی بود.
 
 
با فرار شاه مردم تمام اتفاقات تلخ را به فراموشی سپردند

محمدحسین شفیعی‌ها دبیر حزب موتلفه اسلامی در قزوین در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین خاطرات آن روزها را اینگونه بیان کرد: دی و بهمن ماه سال ۵۷ برای مردم ایران و به ویژه ما که نسل جوان و نوجوان آن دوره بودیم، سرشار از خاطرات تلخ و شیرین و البته غرورانگیز است.

وی ادامه داد: اوایل دی ماه قزوین با حادثه وحشتناک حمله مزدوران شاه به مردم و کشتار آنها مواجه بود، حادثه‌ای بسیار دردناک که سبب شد اتفاقات قزوین در تیتر خبرهای رسانه‌های خارجی قرار گیرد.

شفیعی‌ها تصریح کرد: ظلم و فشار رژیم شاه آنچنان در سراسر کشور شدت گرفت که زمینه تزلزل آن‌ را فراهم کرد و شاه در ۲۶ دی به ناچار و با توصیه آمریکا با همراه تاراج دارایی‌های ملت ایران از کشور فرار کرد!

دبیر حزب موتلفه در قزوین یادآور شد: جنایات شاه و رژیم شاهنشاهی آن‌ چنان غم‌انگیز و طاقت‌فرسا شده بود که با فرار او، مردم گویی تمام مصیبت‌ها و اتفاقات تلخ را به فراموشی سپرده و سراسر کشور غرق در سرور و شادی شد.

وی ادامه داد:  مردم قزوین هم پس از شنیدن خبر فرار شاه به شور و شادی وصف‌نشدنی پرداخته و به یمن فرار این جبار و دیکتاتور ایران در بین هم شیرینی پخش‌ می‌کردند.


فرار شاه، برگ آخر مبارزه مردم با دیکتاتور بود


شفیعی‌ها با بیان اینکه با فرار شاه صفحه آخر مبارزات مردم ستم کشیده ایران ورق خورد و وارد مرحله نهایی شد، عنوان کرد: با فاصله کمی بعد از فرار شاه، امام خمینی(ره) به عنوان رهبر مذهبی و سیاسی و انقلابی مردم که سال‌ها در تبعید و به اجبار از مردمش دور بود وارد کشور شد و در نهایت ۲۲ بهمن انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا و مبارزات ملت با سرنگونی نظام شاهنشاهی به پیروزی رسید.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در حقیقت پیروزی انقلاب اسلامی ایران داغ بزرگی بر دل سلطه‌جویان عالم و در رأس آنها، آمریکای پلید است که هنوز بعد از چهار دهه نتوانسته‌اند آن‌ را التیام بخشند و مستمراً برای مردم ما مسئله و مشکل ایجاد می‌‌کنند.

 وی بیان کرد: نسل جوان ما باید با مطالعه تاریخ و رجوع به اسناد و مستندات معتبر بداند که بر سر این کشور و مردمانش چه آمده که منجر به وقوع انقلاب اسلامی شد.

شفیعی‌ها تاکید کرد: امروز قدرت استعمار و ایادی او در تلاش هستند تا با جعل و تحریف تاریخ جای جلاد و شهید را عوض کنند و اذهان بی‌اطلاع و ناآگاه نسل‌های بعد از پیروزی انقلاب را دچار تردید نمایند تا شاید بتوانند دوباره به دوران نکبت بار گذشته بازگردند.

دبیر حزب موتلفه در قزوین با اشاره به اینکه دشمن هرگز چنین خواب پریشانی را تعبیر نخواهد کرد، افزود: نباید از مکر دشمن غافل باشیم چون کار شیطان اغواگری است و اگر هوشمندانه و آگاهانه برخورد نکنیم و از اهمیت کار بزرگی که مردم انجام دادند و فرزندان آنها با هدیه خون خود زمینه رهایی از سیاهی و پلیدی را فراهم آوردند، ساده‌لوحانه عبور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حوادث و اغتشاشات چهار ماهه اخیر هشداری نسبت به این دغدغه بود، همانگونه که رهبری هم فرمودند نباید تصور کرد که تمام شد، هم مردم و هم مسئولان باید نسبت به وظايف خطیری که برعهده دارند نهایت کوشش‌ را داشته باشند.

شفیعی‌ها در پایان گفت: مسئولین باید در سیاست‌گذاری‌ها و عملکردها همت خود را دوچندان کرده و با کمک عناصر پاکدست، دارای دانش و علم در معیشت مردم را باز کرده و شرایط به نسبت آرامی را برای آنان فراهم کنند.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان