۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین کاغذبازی اداری، مانعی بزرگ در مسیر پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان
کد خبر: ۳۶۱۰۹۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۲۴ ساعت: ۱۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین روایت می‌کند؛

کاغذبازی اداری، مانعی بزرگ در مسیر پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان

بانوی کارآفرینی قزوین با همت و پشتوانه ارزشمند خود و فراهم کردن زمینه اشتغال برای ۲۰ نفر توانسته معنای واقعی با تولید انبوه؛ محصول پرلیت را به کشورهای عراق، ازبکستان و تاجیکستان صادر و ارز آوری قابل توجهی برای استان قزوین به همراه داشته باشد.

کاغذبازی اداری، مانعی بزرگ در مسیر پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان
به گزارش خبرنگار علم و فناوری؛ «وقتی فناوری دانش‌بنیان برای صدها هزار نفر از جمعیت روستایی و شهری اشتغال ایجاد می‌کند»، این تیتر نام‌‌آشنا بهانه‌ای می‌شود تا نامگذاری سال‌جاری «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» بار دیگر به ذهنم خطور کند.

تلفنم را برمی‌دارم تا شاید با پیگیری از پارک علم و فناوری قزوین به سوژه‌ای در حوزه دانش‌بنیان برسم؛ بعداز گذر اندک زمانی و با یافتن سوژه، قراری برای دیدار و مصاحبه با کارآفرینی در حوزه دانش‌بنیان تنظیم می‌کنم.

از پارک علم و فناوری قزوین می‌توان به عنوان قلب تپنده نوآوری و فناوری استان یاد کرد؛ مرکزی جوان‌محور با ایده‌های خلاق و تولید مبتنی بر دانش که محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.

قرار است با عاطفه جمشیدی مدیرعامل شرکت شیمی فلز الوند به صحبت بنشینیم.

خانم جمشیدی در معرفی شرکت شیمی فلز الوند اظهار می‌کند: این شرکت دانش‌بنیان هم‌اکنون در شهرک صنعتی لیا واقع شده که محصولات آن به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

وی می‌گوید: از سال 95 شروع به کار کردیم اما به علت نوع فعالیت خود که بر پایه تحقیق است، بهره‌برداری کامل از محصول طول کشید؛ از سال 97 برخی شرکت‌های فعال حوزه فیلتراسیون برای حل مشکلات خود درخواست حمایت از ما داشتند که تیم تحقیق و توسعه شرکت شیمی فلز الوند توانست با همکاری شرکت‌های بزرگ مشکلات آنها را حل کند.



این کارآفرین جوان می‌گوید: در حال حاضر محصول دانش‌بنیان ما در صنعت فیلتراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد اما پرلیت منبسط شده در صنعت ساختمان، عایق، نفت، پتروشیمی، فولاد، صنعت فیلتراسیون مواد غذایی، صنعت کشاورزی، رنگ و رزین، داروسازی، آرایشی بهداشتی کارایی دارد، باتوجه به اینکه تولید این محصول روزبه‌روز افزایش می‌یابد لازم است ظرفیت تولید آن را در کشور افزایش دهیم.

شکستن تابوی صادرات با تکیه بر ایمان و خودباوری

وی با اذعان به اینکه محصول پرلیت تولید شده این شرکت برای نخستین بار در کشور است، ادامه می‌دهد: پرلیت نوعی ماده معدنی است که ویژگی‌های مناسبی دارد و باتوجه به خاصیت کاربردی که دارد نیز با گذر زمان میزان بهره‌مندی از آن افزایش می‌یابد.

جمشیدی یادآور می‌شود: پرلیت به دلیل دارا بودن اندازه‌های مختلفی قابلیت کابردهای مختلفی را دارد؛ برای نمونه در حوزه موادغذایی، پرلیت می‌تواند جایگزین مواد دیاتومیت شود که یک محصول وارداتی است.

وی می‌گوید: پرلیت همچنین در صنایعی که نیازمند تصفیه مایعاتی مانند روغن، نوشیدنی‌ها و رب انار است کاربرد دارد؛ در این مجموعه‌ها مایعات باید از داخل یک دستگاه دارای صافی عبور کند و در این دستگاه پرلیت به عنوان صافی‌ استفاده می‌شود.

این جوان فعال در حوزه دانش‌بنیان ادامه می‌دهد: پرلیت در حال حاضر در صنایع غذایی کوروش شهرستان تاکستان و اشتهارد بیشتر مورد استفاه قرار می‌گیرد.

هرچند رفت‌وآمدهای اداری، عکس‌های تبلیغاتی و تریبون‌های خبرساز مانند گذشته گویا به قوت خود باقی نیست و شرکت‌های دانش بنیان زیرتیغ مشکلات عمیق، زخم‌ها را تجربه می‌کنند اما قدرت ایمان و خودباوری مسیر را برای خانم جمشیدی و مجموعه همکارانش هموار کرده تا در شرایط کنونی قیمت ارز و تورم که نیاز اولیه شرکت‌ها برای واردات مواد اولیه است، باخودکفایی روی واردات را سیاه کنند.

دردهای دانش‌بنیان‌ها در بین دستگاه‌ها پاسکاری می‌شود

بانوی کارآفرین قزوینی با همت و پشتوانه ارزشمند خود و فراهم کردن زمینه اشتغال برای 20نفر توانسته معنای واقعی «وقتی فناوری دانش‌بنیان برای صدها هزار نفر از جمعیت روستایی و شهری اشتغال ایجاد می‌کند» را تفسیر و با تولید انبوه محصول پرلیت را به کشورهای عراق، ازبکستان و تاجیکستان صادر کند که ارزآوری قابل توجهی برای استان قزوین به همراه داشته باشد.

هرچند نامه‌هایی با چندین دستور و امضا به معنای مسئولیت همگانی توسط برخی متولیان برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری داده شده اما دردهای دانش‌بنیان بدون هیچ دوایی و با چند مسکن سطحی در حد پاسکاری باقی مانده و راه هزار ساله را برای فعالان و کارآفرینان این حوزه پیچیده‌تر کرده است؛ دغدغه‌ای که نه تنها دردی را درمان نکرده بلکه ماحصل آن بر زمین ماندن محصولات دانش‌بنیان بوده است.

جمشیدی می‌گوید: ماحصل تلاش و فعالیت تیم تحقیق و توسعه شرکت شیمی فلز الوند ثبت دو اختراع است؛ یکی از اختراعات که نمونه آزمایشگاهی آن را تولید کردیم محصول فوق‌العاده‌ پرکاربرد در تمام صنایع است که بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد و مهم‌ترین دغدغه کنونی ما تجاری‌سازی و تولید انبوه این محصول است.

کاغذبازی اداری برسر شرکت‌های دانش بنیان سایه انداخته است

وی ادامه می‌دهد: بروکراسی اداری بسیار سخت، پیچیده و زمان‌بَر است؛ برای نمونه شخصا برای انجام امورات شرکت به یکی از ادارات مراجعه کرده و با راهنمایی‌های صورت گرفته توسط متولیان آن مدارک مورد نیاز را در سایت جدید بارگذاری کردم اما به دلیل مشکل فنی سایت، پیشرفتی در روند فعالیت شرکت صورت نگرفت.

این بانوی کارآفرینی یادآور می‌شود: در حال حاضر براساس سامانه جدید تعریف شده، تمام مدارک بارگذاری شده قبلی باید حذف و مدارک جدید بارگذاری شود که این روند شرایط را برای کارآفرینان و فعالان حوزه اقتصادی سخت‌تر کرده است.

جمشیدی اضافه می‌کند: سامانه بهین‌یاب سازمان صمت از سالیان گذشته فعال بود اما در سال‌جاری به صورت کامل حذف و با سامانه جدیدی تلفیق شد که هیچ یک از اطلاعات سامانه قبلی در سامانه جدید قابلیت دسترس ندارد.



وی بیان می‌کند: همچنین سازمان تأمین اجتماعی با تغییرات اعمال شده، سامانه قدیمی که تقریبا تمام کارفرمایان از سالیان گذشته با آن در ارتباط بودند را حذف و سامانه جدید تعریف کرده است که مجدد باید اطلاعات را در این سامانه وارد کنیم.

جمشیدی با اذعان به اینکه بزرگترین مشکل شرکت نداشتن معدن مستقل است، می‌گوید: اگر شرکت‌های دانش بنیان به صورت مستقل معدن داشته باشند، مدیریت مواد اولیه در آنها بهتر است اما باوجود پیگیری‌های بسیار برای اخذ مجوز این معدن تا به امروز نتیجه مثبتی حاصل نشده است.

وی درباره ارائه تسهیلات بانکی تصریح می‌‎کند: با شرایطی که بانک‌ها در نظر می‌‎گیرند به هیچ عنوان نمی‌توان از تسهیلات بانکی بهره‌مند شد لذا در شرایط کنونی به توانایی خود تمرکز کرده‌ایم؛ هرچند حمایت‌هایی توسط پارک علم و فناوری استان صورت می‌گیرد اما بانک به عنوان آخرین گزینه برای ارائه تسهیلات همکاری لازم را نداشته و وثیقه ملکی بسیاری را درخواست می‌کنند که خارج از توان شرکت‌های دانش‌بنیان است.

تولید انبوه با سرمایه محدود

مدیرعامل شرکت شیمی فلز الوند می‌گوید: براساس برنامه‌ریزی بلندمدت برای اختراع جدید، ایجاد 10 هزار فرصت شغلی را پیش‌بینی کرده‌ایم زیرا این محصول خاص و فوق‌العاده‌ است که تمام محصول اولیه آن در داخل کشور و استان قزوین وجود دارد که البته به علت خودکفایی سرعت تولید آن به کُندی پیش می‌رود.

جمشیدی ادامه می‌دهد: این محصول کامپوزیت عایق نسوز است که به دلیل دارا بودن ویژگی‌های بسیار زیاد کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف همچون پرلیت دارد و می‌تواند بسیاری از مشکلات را در صنایع حل کند؛ برای نمونه در ساختمان سازی می‌توانیم از کامپوزیت عایق نسوز در ساختمان‌ها دیواره بسازیم تا این دیواره عایق و سبک، نسوز ‌شود.

وی یادآور می‌شود: کامپوزیت عایق نسوز شرکت شیمی فلز الوند برای استفاده در صنعت به عنوان آجرنسوز در کوره‌ها استفاده می‌شود که اثر مثبتی به همراه داشته است، باتوجه به گستردگی کاربرد نیازمند سرمایه عظیم و مکان بزرگ هستیم.

این بانوی کارآفرین می‌گوید: شروع کار در حوزه صنعت نیازمند سرمایه کلان است اما با توان خود توانستیم به جایگاه امروز برسیم و علاوه بر تأمین نیاز استان محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

به گزارش صبح قزوین، این اولین باری نیست که جوانان صاحب ایده از راه‌های پرپیچ و خم‌ اداری گلایه دارند و بارها پای حرف‌های جوانانی نشستیم که سرشار از ایده‌های نو، خلاق و سودآور بوده و از محصولات آماده ورود به بازار خبر دادند و از بازدیدهای مسئولان، دیدارها و نامه‌های برزمین مانده گلایه کردند.

شعار سال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است که بارقه‌های امید را برای اقتصاد دانش‌بنیان به همراه داشت و امروز و با گذشت بیش از 9 ماه از این نامگذاری نیازمند بازنگری عملیاتی هستیم تا بدانیم کجای کار هستیم و چه دستاورهایی داریم.

انتهای پیام/4006
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان