۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین زندگی دانشجویی زیر سقف خوابگاه متأهلی
کد خبر: ۳۶۱۰۴۰ نویسنده: رقیه کشاورز تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ ساعت: ۱۰:۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

زندگی دانشجویی زیر سقف خوابگاه متأهلی/ فعالیت ۷ خوابگاه دانشجویی در قزوین

استان قزوین یکی از استان‌های دانشجوخیز کشور است که حضور جمعیت قابل توجه دانشجویان نیازمند فراهم ساختن امکاناتی همچون خوابگاه متاهلی است که درحال حاضر طرح‌های جدید خوابگاه‌های متاهلی در دست اجراست.

زندگی دانشجویی زیر سقف خوابگاه متأهلی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ___رقیه کشاورز

رسیدگی به دغدغه‌های دانشجویان متأهل در قانون جوانی جمعیت مورد توجه قرار گرفت و ردیف بودجه برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی مشخص شد و این بودجه تعریف شده تکالیفی را به سازمان‌ها و نهادهای دانشگاهی ارائه کرد که براساس آن باید در بازه زمانی مشخص نسبت به افزایش خوابگاه‌های متأهلی اقدام کنند.

براساس اعلام وزیر علوم باتوجه به ابلاغ قانون جوانی جمعیت، وزارتخانه یاد شده اقداماتی را برای اجرای این قانون با رویکرد توسعه خوابگاه‌های متأهلی آغاز کرده است؛ از سوی دیگر دانشگاه‌ها موظفند 10 درصد از درآمد اختصاصی و 10 درصد از تملک دارایی‌های خود را نسبت به این موضوع اختصاص دهند.

براساس سیاست‌های کلی کشور ساخت خوابگاه‌های دانشجویی متاهلین در دستور کار برنامه‌های متولیان امر استان قزوین قرار گرفته و اقداماتی در خصوص خرید زمین از راه و شهرسازی توسط برخی دانشگاه‌های استان برای این موضوع انجام شده است.

با یک حساب سرانگشتی از آمار تقریبی 28 مرکز علمی و دانشگاهی تعریف شده برای استان قزوین و وجود دانشگاه‌های مهمی مانند بین‌المللی امام خمینی (ره)، علوم پزشکی، پیام نور، فرهنگیان و آزاداسلامی واحد قزوین و آمار قابل توجه دانشجویان به ویژه غیربومی در این دانشگاه‌ها، اهمیت احداث خوابگاه‌های دانشجویی بیش از پیش نمایان می‌شود.

در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم و اهمیت خوابگاه‌های دانشجویی به سراغ چند تن از متولیان امر در استان قزوین رفته‌ایم تا در جریان خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان در راستای سیاست‌های یاد شده قرار بگیریم.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه اظهار می‌کند: در حال حاضر چهار خوابگاه دخترانه از جمله گلستان، بوستان، نرگس و کوثر فعال بوده که 689 دانشجو از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

محمدرضا شیخی می‎‌افزاید: در خوابگاه گلستان 268 دانشجو، بوستان 243 دانشجو، نرگس 59 دانشجو و کوثر 119 دانشجوی دختر در مقاطع مختلف ساکن هستند.

وی با اذعان به اینکه در مجموع سه خوابگاه پسرانه دانشجویی زیرنظر دانشگاه در استان فعال است، عنوان می‌کند: از این تعداد دو خوابگاه دانشجویی پسرانه «شهید سلیمانی و خلیج فارس» به مالکیت دانشگاه و یک خوابگاه استیجاری به نام زیتون در استان فعال است.

این مسئول یادآور می‌شود: در خوابگاه شهید سلیمانی 187 دانشجو، خلیج فارس 187 و در زیتون 147 دانشجو سکونت دارند که در مجموع 521 نفر هستند.



شیخی ابراز می‌کند: در مجموع یکهزار و 210 نفر از دانشجویان در خوابگاه‌های مجردی استان قزوین ساکن هستند و  18 خوابگاه متاهلی زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی فعال است.

ساخت خوابگاه دانشجویی متاهلی علوم پزشکی در انتظار صدور مجوز پروانه ساخت

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می‌گوید: افزایش متقاضیان خوابگاه‌های متاهلی در سال‌های گذشته از یک سو و مکلف کردن احداث خوابگاه‌های دانشجویی براساس قانون جوانی جمعیت از سوی دیگر، موجب شد دانشگاه علوم پزشکی فضای مناسبی را برای احداث خوابگاه‌های یاد شده مدنظر قرار دهد.

وی یادآور می‌شود: تا به امروز توانستیم سه قطعه زمین از سازمان مسکن و شهرسازی خریداری کنیم که از این تعداد دو قطعه زمین برای احداث خوابگاه متاهلی در نظر گرفته شده است؛ از این دو قطعه زمین، مساحت یک قطعه یکهزار متر مربع و قطعه دیگر دو هزار متر مربع است.

این مسئول ادامه می‌دهد: دانشگاه تلاش دارد 80 الی 100 واحد خوابگاهی با ظرفیت 80 دانشجو در این دو زمین احداث کند که هم‌اکنون فعالیت‌هایی اجرایی آن توسط حوزه دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی در حال پیگیری بوده و درخواست پروانه ساخت داده شده است که به محض دسترسی دانشگاه، احداث آن توسط معاونت توسعه دانشگاه اجرایی می‌‌شود.

شیخی می‌گوید: صدور مجوز پروانه ساخت برای احداث خوابگاه‌های دانشجویی مهم‌ترین درخواست کنونی ما است.

اختصاص تسهیلات 90 میلیارد تومانی برای ساخت خوابگاه دانشجویی

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور می‌شود: هرچند باتوجه به اولویت‌های این معاونت مبنی بر احداث خوابگاه‌های متاهلین و با پیگیری‌های معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه و صندوق رفاه دانشجویی، در حال حاضر نامه‌ای را از صندوق رفاه دانشجویی مبنی بر دریافت تسهیلات 90 میلیارد تومانی از بانک صادرات به عنوان بانک عامل اخذ کردیم اما اتمام پروژه خوابگاه دانشجویی منوط به اعتباری است که به دانشگاه اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی ما این است پروژه احداث خوابگاه دانشجویی متأهلین در یک الی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد که تحقق این امر نیازمند تخصیص اعتبارات به موقع است.

شیخی اذعان می‌کند: ساخت خوابگاه‌های دانشجویی قدم بزرگی است تا بتوانیم نیازهای دانشجویان را براساس قانون جوانی جمعیت تحقق بخشیم.

28زوج دانشجوی در لیست انتظار خوابگاه متاهلی دانشگاه علوم پزشکی

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان می‌کند: در حال حاضر 28 نفر دانشجوی متاهل برای دریافت خدمات خوابگاهی در لیست انتظار هستند.

وی یادآور می‌شود: هزینه‌های اعتباری خوابگاه‌های دانشجویی معمولا از طریق صندوق رفاه تأمین می‌شود و دانشجویانی که در خوابگاه سکونت دارند باید بعد از فارغ‌التحصیلی خود نسبت به پرداخت هزینه خوابگاه اقدام کنند.

شیخی ابراز می‌کند: بیشتر متقاضیان خوابگاه‌های دانشجویی مربوط به دانشجویان غیربومی و شامل دانشجویانی از استان‌های همجوار مانند کرمانشاه، مرکزی و زنجان است.



وی با اشاره به زیرساخت‌های خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قزوین می‌گوید: بخشی از خوابگاه‌های فعال موجود دانشگاه قدیمی بوده و نیاز به هزینه قابل توجهی برای نگهداشت است که باید اعتبارات مناسبی برای آنها پیش‌بینی شود.

مهلت دو ساله علوم پزشکی برای ساخت خوابگاه دانشجویی متاهلی

این مسئول عنوان می‌کند: نگهداشت خوابگاه‌ها یکی از چالش‌های دانشگاه‌ها است؛ به لحاظ محدودیت منابع مالی گاها مشکلاتی در این زمینه ایجاد می‌شود اما تمام تلاش وزارت بهداشت، صندوق رفاه دانشجویی و دانشگاه‌ها ارائه خدمات بهینه به دانشجویان بوده که دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این حوزه عملکرد مناسبی داشته است.

به گزارش صبح قزوین، براساس جلسه‌ای که با حضور وزاری راه و شهرسازی، علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار در آبان ماه سال‌جاری برگزار شد، بر ضرورت احداث 200 هزار واحد خوابگاه دانشجویی متاهلی براساس تفاهم نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت راه و شهرسازی تأکید و مقرر شد عملیات اجرایی آن آغاز و بازپرداخت اقساط تسهیلات مربوطه در بودجه سال 1402 پیش‌بینی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین درباره پروژه ساخت خوابگاه متاهلی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: سه قطعه زمین به مساخت یکهزار و 873 متر مربع را به قیمت منطقه‌ای به منظور ساخت خوابگاه‌های دانشجویی در شهرک مینودر از مهرماه سال‌جاری به دانشگاه علوم پزشکی واگذار کردیم و زمان شروع ساخت این پروژه بر عهده دانشگاه است.



سیدعلی هاشمی می‌افزاید: دانشگاه علوم پزشکی قزوین برای اتمام پروژه خوابگاه دانشجویی مهلت دو ساله دارد؛ هرچند ممکن است شرایط بخش‌های دولتی به علت عدم تأمین هزینه‌ها نسبت به سایر بخش‌ها متفاوت باشد اما اگر دانشگاه نسبت به ساخت خوابگاه‌‎ها اقدام نکند زمین مورد نظر را از آن پس می‌گیریم.

ارائه خدمات در 10 خوابگاه دانشجویی دانشگاه امام خمینی (ره) به دانشجویان

وی می‌گوید: زمین را تأمین و به دانشگاه علوم پزشکی قزوین تحویل دادیم و تأمین هزینه آن بر عهده دانشگاه بوده که ممکن است بودجه آن از اعتبار استانی یا از وزارتخانه تامین ‌شود.

این مسئول با اشاره به سیاست‌های راه و شهرسازی در ساخت خوابگاه‌های دانشجویی یادآور می‌شود: احداث خوابگاه‌ها در حیطه اختیارات ما نیست بلکه دانشگاه‌ها باید نسبت به آن اهتمام بورزند که در حال حاضر بیشترین نیاز خوابگاه‌ها مربوط به دانشجویان غیربومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین است.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: هم‌اکنون 9 خوابگاه مجردی و یک خوابگاه متأهلی فعال بوده که دو مورد از این خوابگاه‌ها در بیرون از مجتمع خوابگاهی و در خیابان شهید سلیمانی و مابقی در مجتمع خوابگاه‌های دانشگاه بین‌المللی مستقر است.

ساخت خوابگاه متاهلی برای دانشجویان ایرانی در سال آینده

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی دانشگاه‌ها عنوان می‌کند: کمبود خوابگاه‌ها معمولا در بیشتر دانشگاه‌ها قابل مشاهده است که البته با تغییر دولت‌ها سیاست‌های این بخش تغییر می‌کند.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین اضافه می‌کند: ظرفیت خوابگاه‌های دختران را افزایش داده و بوفه‌های ویژه‌ای را به صورت جداگانه برای دختران و پسران فراهم کرده‌ایم و در مدیریت جدید دو سلف جدید در این دانشگاه برای دختران و پسران ایجاد شده است.

گروسی اذعان می‌کند: خوابگاه‌های دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در مجموع ظرفیت اسکان دو هزار و 300 نفر دانشجو را دارد که یک سوم از این ظرفیت در اختیار دانشجویان بین‌المللی و غیرایرانی و مابقی در اختیار دانشجویان ایرانی است.

وی بیان می‌کند: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین خوابگاه متأهلی ایرانی ندارد اما کلنگ ساخت آن به زمین زده شده است و ساخت آن در یک الی دو سال آینده شروع می‌شود که پس از تکمیل در اختیار دانشجویان ایرانی قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در پایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای حل مشکلات خوابگاه‎‌های دانشجویی اذعان می‌کند: برای جبران کمبود خوابگاه‌ها باید تصمیماتی توسط وزارت علوم اتخاذ شود.

به گزارش صبح قزوین، روند ساخت و توسعه خوابگاه‌های دانشجویی به ویژه متاهلی نشان می‌دهد که وزارت علوم و سازمان‌های مربوطه اقدامات خوبی را در راستای رفع نیازهای دانشجویان و اسکان بدون دغدغه در پیش گرفته و اگر این روند به هیمن روال ادامه داشته باشد می‌توان به حل مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی امیدوار بود.

انتهای پیام/4006
 
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان