۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین صادرات بیش از یک میلیون دلار فرش دستباف در استان
کد خبر: ۳۶۰۹۴۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۱۳ ساعت: ۱۰:۲۹ ↗ لینک کوتاه

معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان قزوین خبر داد

صادرات بیش از یک میلیون دلار فرش دستباف در استان

مجید برزگر گفت: بر اساس برآوردها در استان قزوین طی ۸ ماهه امسال بیش از یک میلیون دلار صادارت فرش دستباف انجام شده است.

صادرات بیش از یک میلیون دلار فرش دستباف در استان
مجيد برزگر در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی صبح قزوین؛ درخصوص جایگاه فرش قزوین، اظهار کرد: استان قزوین ظرفیت بسیار زیادی در زمینه تولید انواع فرش دستباف دارد به طوری که در حال حاضر بیش از 120 کارگاه به صورت متمرکزو غیرمتمرکز و همچنین درقالب واحدهای پشتیبان و مستقل فعالیت دارند.

وی افزود: همچنین در استان قزوین تعداد بسیارزیادی کارگاه‌های خانگی در امر تولید فرش دستباف فعالیت دارند که حدود 5 هزار و 800 نفر توسط سازمان صمت و اتحادیه مربوطه شناسایی شدند که برای آن‌ها کارت ویژه قالی بافی صادر شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت قزوین با اشاره به اینکه 95 درصد قالی‌بافان استان را بانوان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: در حال حاضر حدود 3 هزار و 800 بافنده فرش دستباف در استان فعال هستند و تقریبا 55 درصد تولید فرش استان، توسط قالی‌بافانی صورت می‌گیرد که در روستاها مستقر هستند.

سالانه بیش از 60 هزار متر مربع فرش دستباف در قزوین تولید می‌شود
برزگر تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به ظرفیت‌های استان، سالانه بیش از 60 هزار متر مربع فرش دستباف در استان قزوین تولید ‌شود.

وی عنوان کرد: در زمینه فرش صنعتی هم 2 واحد تولیدی فعال داریم که برای بیش از 200 نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند و سالانه بیش از یک میلیون متر مربع تولید فرش دستباف دارند که علاوه بر تامین نیاز استان، به سایر استان‌ها و برخی از کشورهای صادراتی، صادرات نیز دارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان تصریح کرد: ایران بعد از کشورهای هند، ترکیه، مصر و پاکستان چایگاه پنجم را در صادرات فرش دستباف دارد.

برزگر با بیان اینکه صادرات فرش دستباف به صورت متمرکز از طریق گمرکات تخصصی انجام می‌شود، ادامه داد: صادارت ایران حدود 36 میلیون دلار بوده که بر اساس برآوردها در استان قزوین طی 8 ماهه امسال بیش از یک میلیون دلار صادارت فرش دستبافت انجام شده است.

وی در پایان گفت: در زمینه فرش صنعتی نیز به کشورهای عراق، افغانستان، هند، آلمان، تاجیستان، عمان و قطر صادرات انجام شده است.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان