۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین از توسعه میادین شهری قزوین تا نظارت بر بازار شب یلدا
کد خبر: ۳۶۰۷۷۳ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۲۷ ساعت: ۱۴:۲۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از ستاد تنظیم بازار استان گزارش می‌دهد؛

از توسعه میادین شهری قزوین تا نظارت بر بازار شب یلدا

جلسه ستاد تنظیم بازار صبح امروز در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری به ریاست معاون اقتصادی استانداری قزوین برگزار شد.

از توسعه میادین شهری قزوین تا نظارت بر بازار شب یلدا

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، جلسه ستاد تنظیم بازار صبح امروز در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد.

در این جلسه که جلسه کارگروه تنظیم بازار استان قزوین به ریاست پیله فروش معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار و با حضور تعدادی از مدیران استانی برگزار شد، ضمن پیگیری مصوبات جلسه قبل، ارائه گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل اقتصاد و دارایی استان در خصوص آخرین آمار شاخص‌های قیمت استان در آبان ماه، ارائه گزارش اتاق اصناف مرکز استان در خصوص نوسانات قیمت در بازار، ارائه گزارش اتحادیه قصابان در خصوص نوسانات قیمت گوشت قرمز و کمبودهای احتمالی، ارائه گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان از آخرین وضعیت تامین، توزیع و نظارت بر کالاهای اساسی از دستورات جلسه امروز بود.

تعیین 21 نقطه روستایی جهت احداث فروشگاه برای روستائیان

دکتر میثم پیله فروش در خصوص مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: در این جلسه سازمان تعاون روستایی استان موظف شد برای میوه شب عید خریدها را از اکنون شروع کند.

وی ادامه داد: همچنین مطابق گزارش پشتیبانی امور دام، ما نژاد آرین را از تولید‌کنندگان مرغ به قیمت هر کیلو 63 هزار تومان خریداری کنیم و همه شهرداری‌های استان با کمک مسکن و شهرسازی موظف هستند برای توسعه میادین میوه و تره بار اقدام کنند و در جلسه بعد گزارشی از فعالیت های خود بیاورند.

معاون اقتصادی استاندار قزوین تصریح کرد: در جلسه امروز ستاد، سازمان تعاون روستایی موظف است در 21 نقطه هدف روستایی، نسبت به احداث فروشگاه برای تنوع بخشی به خرید روستائیان اقدام نمایند.

پیله‌فروش در بخش دیگری سخنان خود با اشاره لزوم رسیدگی به بازار شب یلدا اظهار کرد: سازمان تعزیرات حکومتی گشت‌های مشترک خود را از قبل آماده کرده است، در این یک هفته منتهی به شب یلدا با قوت در جهت نظارت بر عملکرد بازار به کار خواهد گرفت.

وی در پایان از برپایی و نظارت بازرسان وزارت صمت و تعزیرات در شب یلدا و شب عید خبر داد.


خرید 78 تن مرغ  نژاد آرین جهت حمایت از تولید

معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قزوین، در این جلسه اظهار کرد: در رابطه با گوشت قرمز افزایشی در گوشت گوساله نداشتیم، اما گوشت گوسفند از 170 تومان به 240 تا 280 تومان افزایش نرخ داشته است، با جلوگیری از صادرات گوشت از روز گذشته در صدد سروسامان دادن به این مساله هستیم.

مجید رحمانی در خصوص نظارت بر بازارشب یلدا خاطر نشان کرد: نظارت بر بازار شب یلدا از دیروز تشدید شده و در حال انجام است و نگرانی خاصی در این حوزه وجود ندارد.

وی افزود: طی جلسه‌ای امروز داشتیم تصمیم گرفته شد، 500 تن پرتغال و 300 تن سیب برای شب عید خریداری شود.

این مسئول تصریح کرد: در رابطه با نژاد مرغ آرین که نژاد بومی است سیاست وزارت جهاد حمایتی بوده وشرکت پشتیبانی امور دام در حال خرید است، این اقدام از 13 آذر شروع شده که با قیمت 63 هزار و 500 تومان دارد تاکنون حدود 78 تن در جهت حمایت از تولید خریداری شده است.

مجید رحمانی در پایان در رابطه با سامانه ستاپ گفت: کل نظام تولید و توزیع در این سامانه قرار می‌گیرد و مورد ارزیابی قرار گرفته و از چند روز آینده راه اندازی می‌شود.

توسعه بازار و میدان شهری در دستور کار است

در این جلسه همچنین اعلایی نماینده شهرداری قزوین گزارشی از نحوه انتقال میدان تره بار قزوین از بافت مرکزی به بیرون از شهر ارائه داد و افزود: شهرداری قزوین از سال گذشته به دنبال میدان تره بار قزوین از بافت مرکزی به بیرون از شهر و در چند نقطه در حریم شهر زمین شناسایی و خریداری شده که آخرین مورد در شهرک دانش انجام داد.

وی ادامه داد: کارهای مطالعاتی این زمین انجام و زمین خریداری شد و ولی متاسفانه با عدم موافقت امور اراضی مواجه بودیم، هم اکنون در جاده بوئین زهرا یک زمینی را فراهم کردیم که کارهای مطالعاتی آن در حال انجام است که در صورت موافقت و گرفتن مصوبه از شورای شهر اقدام به خریداری آن خواهیم کرد.

 اعلایی خاطر نشان کرد: تعداد 8 بازارچه دائمی در سطح شهر داریم که در حال خدمت رسانی هستند و به دنبال آن هستیم تعدادی بازارچه محلی در مناطقی چون مینودر در سطح شهر به منظور تنظیم بازار ایجاد کنیم، همچنین بازارهای هفتگی در مناطق مختلف شهر به جهت دسترسی شهروندان و توسعه میادین وجود دارد.


252 هزار سرم دارویی در بخش سرپایی توزیع شده است

دکتر مریم نورخیز محجوب، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در جلسه ستاد تنظیم بازار استان در خصوص شرایط کمبود دارو در استان بیان کرد: کمبود دارو در استان قزوین انعکاسی از کمبود دارویی در کل کشور است، این وضعیت مقطعی است و نسبت به ماه گذشته شرایط توزیع بهتر شده است.

 وی افزود: این کمبودها شامل داروهای بیماران خاص (پروگراف، سل سپت، ساندیمون)، سرم‌های تزریقی و سوسپانسیون‌های آنتی بیوتیک‌های خوراکی و داروهای بیهوشی، البومین و آمینو اسیدها است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: میزان اقلام توزیع شده به صورت روزانه توسط  کارشناسان ستاد مورد رصد قرار گرفته و در صورت کمبود اقلام مراتب جهت تخصیص سهمیه و یا افزایش سهمیه به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود.

نورخیز محجوب با بیان اینکه در ماه گذشته 252 هزارعدد سرم تزریقی و شستشو و در بخش سرپایی و بستری توزیع شده است، ادامه داد: این توزیع با توجه به نوع و تعداد سرم دریافتی صورت می‌گیرد، همچنین پس از دریافت دارو، نحوه توزیع بین داروخانه‌ها بررسی شده تا در صورت توزیع ناعادلانه با شرکت متخلف برخورد شود.

وی تصریح کرد: در این مدت همچنین صدهزارعدد سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک خوراکی در بخش سرپایی توزیع و 16 هزار عدد سرم به بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی تحویل داده شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین در خصوص نحوه نظارت بر توزیع دارو توضیح داد: تاکنون 74 بازدید از شرکت های پخش استانی و سراسری و همچنین 920 بازدید از داروخانه های شهری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: محور این بازدیدها طرح دارویاری، بررسی موجودی سرم‌های تزریقی و آنتی بیوتیک‌های خوراکی، بررسی احتمال سبد فروشی، تطابق موجودی حقیقی شرکت پخش و موجودی نمایش داده شده در سامانه تیتک است.

محجوب تصریح کرد: تعداد 184 داروخانه؛ شامل 17 بیمارستانی و 24 داروخانه شبانه روزی و 144 داروخانه روزانه و نیمه وقت تحت پوشش ما قرار دارد و تعداد 11 شرکت پخش سراسری و یک شرکت پخش استانی در زمینه پخش دارو با ما همکاری می کنند.

وی در خصوص بررسی سمانه تیتک اظهار کرد: پس از سهمیه‌بندی داروها توسط ستاد توزیع و اطلاع‌رسانی نحوه سهمیه‌بندی به شرکت‌های پخش و داروخانه‌های تحت پوشش، میزان توزیع داروها در سامانه بررسی شده و اگر مغایرت و یا توزیع ناعادلانه مشاهده شود، بعد از تذکر کتبی در صورت تکرار مراتب جهت تصمیم‌گیری در کمیسیون ماده 20 دانشگاه مطرح می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین در ادامه نحوه تعیین داروخانه‌های منتخب توزیع در صورت محدودیت میزان داروی دریافتی تشریح کرد و گفت: در مورد انسولین‌های قلمی، اقلام داروی بیمارستانی، داروهای تحت کنترل، هورمون رشد، شیمی درمانی، داروهای درمان‌کنندگان بیماری MS، داروهای درمان کننده SMA و مواردی دیگر ملاک انتخاب داروخانه منتخب توزیع بر اساس دستورالعمل نحوه گزینش، مجاورت به پزشکان تجویز کننده وعملکرد داروخانه در ثبت سامانه تیتک و همچنین سابقه داروخانه و الزامات سازمان غذا و دارو است.

وی همچنین عنوان کرد: در بخش سرپایی اولویت با داروخانه‌های شبانه‌روزی، تک داروخانه‌های استان، داروخانه‌‌های پوشش‌دهنده مراکز خدمات روستایی و روزانه و نیمه‌وقت می‌باشد؛ به عنوان مثال داروی درمان کننده آنفولانزا (اسلتامیویر) در سال جاری داروخانه منتخب توسط ستاد توزیع دارو تعیین نشده و هم اکنون حدود 20 داروخانه در استان نسبت به توزیع داروی اقدام شده‌است.

محجوب با بیان اینکه مراکز دریافت کننده داروهای مذکور متعدد هستند، گفت: سهمیه دریافتی استان به صورت چرخشی بین مراکز درمانی، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و داروخانه‌های تحت پوشش توزیع می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: سامانه 190 سامانه تلفنی ما است که در تمام داروخانه‌ها به صورت پوستر اطلاع‌رسانی شده‌است که می توانند در صورت مشاهده تخلف و بیان شکایات از آن بهره ببرند.

انتهای پیام/2001

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان