۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین هدررفت فرصت‌های کشاورزی با غفلت از حوزه دانش‌بنیان
کد خبر: ۳۶۰۶۹۶ نویسنده: رقیه کشاورز تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۲۳ ساعت: ۹:۸ ↗ لینک کوتاه

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران:

جای شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی در کشور خالی است

ایرج اله‌دادی گفت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات کشور است تا بتوان با استفاده از تجربه و دانش روز، محصولات باکیفیت و انبوه تولید کرد.

هدررفت فرصت‌های کشاورزی با غفلت از حوزه دانش‌بنیان
ایرج اله‌دادی در گفت‌‎وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ با اشاره به ضرورت تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی اظهار کرد: امروز اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان بر کسی پوشیده نیست زیرا محصولات تولیدی آنها اثر مثبتی را به همراه دارد.

وی افزود: برای نمونه در صورت استفاده از نوآوری و فناوری در یک گلخانه می‌توان ظرفیت آن را نسبت به مزرعه چندین برابر افزایش داد؛ براین اساس تکنولوژی‌های جدید و دانش‌بنیان تفاوت معناداری با روش‌های سنتی دارد.

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بیان کرد: جمعیت جهان روزانه در حال افزایش بوده و برخی از کشورها مانند اوکراین در تأمین امنیت غذایی با معضلاتی مواجه است، بنابراین ضرورت دارد همگام با بحران‌های دنیا به ویژه افزایش جمعیت، میزان تولیدات مواد غذایی را به حداکثر برسانیم.

الگوی کشت در کشور رعایت نمی‌شود

اله‌دادی اذعان کرد: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات کشور است تا بتوان با استفاده از تجربه و دانش روز محصولات باکیفیت و به میزان انبوده را تولید کرد.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح الگوی کشت و ضرورت آن عنوان کرد: امروز با معضل بهره‌وری روبه‌رو هستیم و باید میزان بهره‌وری از پارک‌های علم و فناوری، آب، محصولات و نهاده‌های کشاورزی را افزایش دهیم که برای تحقق این امر باید هر محصولی را در جایگاه خود اعم از وابستگی به محیط، جنس خاک و میزان آبی که در آن وجود دارد، کشت شود.

این محقق حوزه دانش‌بنیان بیان کرد: در بسیاری از استان‌های کشور مانند فارس، خراسان و اصفهان که با مشکل کم آبی رو‌به‌رو هستیم محصولات پرآبی مانند برنج کشت می‌شود که چنین شرایطی نشان می‌دهد روش‌های سنتی اجازه حل مشکلات موجود را به کشاورزان نمی‌دهد.

اله‌دادی گفت: هرچند طرح الگوی کشت توسط جهاد کشاورزی ابلاغ شده بوده اما اجرای آن نیازمند بازه زمانی طولانی مدت است تا بتوانیم بهره‌وری بیشتری از نهاده‌ها داشته باشیم.

تعامل دانشگاه با کشاورزان زمینه‌ساز ارتباط بین دانشگاه و دانش بنیان

وی با اشاره به اهمیت ارتباط بین صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه تصریح کرد: بدون شک دانشگاه‌ها در اجرای طرح‌ها و تولید محصول با محدودیت مواجه هستند لذا می‌طلبد ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و صنعت وجود داشته باشد وتا زمانی که ارتباط ایجاد نشود و اعتماد به دانشگاه برای کمک وجود نداشته باشد برخی مشکلات پابرجاست.

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار کرد: صنعت کشور به دنبال منفعت و تحول در کوتاه مدت است و با این رویکرد نمی‌توان راه صدساله را در یک شب طی کرد.

اله‌دادی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان بین بهره‌برداران بخش کشاورزی و دانش‌بنیان پیوند برقرار کرد، گفت: دانشگاه‌ها باید با ایجاد بسترهایی مانند تاسیس کشت‌های گلخانه‌ای و مزارع نمونه در طول سال زمینه حضور کشاورزان را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: همچنین دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها با بازدید از مزارع، کشت و صنعت‌ها از نزدیک در جریان مشکلات کشاورزی قرار بگیرند که این بازدیدها می‌تواند حلقه اتصالی بین کشاورز و دانشگاه باشد.

این محقق با اذعان به اینکه دو نوع شرکت وجود دارد، تصریح کرد: نوع اول شامل شرکت‌های غیردانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد مستقر بوده که الزاما دانش بنیان نیستند چون هر شرکت مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد صرفا دانش بنیان نیست.

اله‌دادی در پایان یادآور شد: نوع دوم شرکت‌ها نیز شامل شرکت‌های دانش بنیانی است که از یافته‌های تحقیقاتی و فناوری و نوری در تولید محصول استفاده می‌کنند و با استفاده از تجربه از حالت پایه به حالت دانش پایه تبدیل می‌شوند که می‌تواند در تولید کشور موثر باشد.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان