۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین قول اعلایی جهت تجدید نظر در تعلیق برخی دانشجویان قزوینی
کد خبر: ۳۶۰۵۸۳ نویسنده: مریم محمدی تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۱۶ ساعت: ۱۹:۲۷ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از پرسش‌وپاسخ نفس‌گیر استاندار با دانشجویان؛

اعلایی قول تجدید نظر در تعلیق برخی دانشجویان را داد/ دانشجویان بی‌پرده با نماینده عالی دولت سخن گفتند

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین امروز در ۱۶آذرماه مصادف با روز دانشجو میزبان محمدمهدی اعلایی نماینده عالی دولت در استان قزوین بودند که بی پرده تمام دغدغه‌های خود را درمیان گذاشتند.

قول اعلایی جهت تجدید نظر در تعلیق برخی دانشجویان قزوینی
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین امروز در 16آذرماه مصادف با روز دانشجو میزبان یک میهمان ویژه بودند.

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین و نماینده عالی دولت در استان در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین حضور یافت و حدود سه ساعت پای صحبت‌ها و مطالبات دانشجویان این دانشگاه نشست. 

شور و حرارت دانشجویان این مراسم را از هر جلسه و همایشی متمایز کرده بود؛ از هر نگاه و سلیقه‌ای صندلی‌های سالن را پر کرده بودند و ذهن پرسشگر و کنجکاو دانشجویان تشنه بیان دغدغه‌هایی بود که آنها را به این مراسم کشانده بود.

برنامه با اجرای مجری جلسه و بیان مقدماتی از سوی اعلایی به طور رسمی آغاز شد و دانشجویان با بالا بردن دست، به نوبت مطالبی را بیان کردند که استاندار با سعه صدر به تمامی صحبت‌ها و دغدغه‌ها گوش کرد. 

باتوجه به فضای کنونی کشور به طور طبیعی بیشتر سخنان و دغدغه‌هایی که دانشجویان بیان کردند حول محور اتفاقات اخیر بود که با دیدگاه‌ها و رویکردهای مختلفی که داشتند، تحلیل‌ها و درخواست‌های خود را از مسئولین و نظام اعلام می‌کردند.

یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که اکثریت دانشجویان ابراز کرده و نسبت به آن اعتراض داشتند بحث تعلیق برخی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین بود.


مسائل اقتصادی هم از دیگر مباحث مهمی بود که دانشجویان نسبت به آن دغدغه داشته و مسئولین را موظف به اصلاح وضعیت اقتصادی کشور دانستند.

برخورد جدی با مسئولین مفسد و متخلف هم از دیگر مباحث بود، دانشجویان این سوال را طرح کردند که چرا باید برخی مسئولین فاسد بدون اینکه رسیدگی جدی به تخلفات آنها انجام شود همچنان بر مسندهای مدیریتی هستند؟ و از بیت المال ارتزاق می‌کنند.

عده‌ای از دانشجویان هم به نمایندگی از هم رشته‌ای‌های خود به بیان مشکلاتی مثل نبود طرح و عدم حمایت دانشگاه برای گذراندن دوره طرح و قرار نگرفتن در ردیف شغلی در استان گلایه کردند و خواستار رسیدگی شدند.

در میان این فضای پرحرارت دانشجویی؛ برخی هم بودند که علی رغم اینکه از ابتدای جلسه خودشان و هم گرایشی‌های آنها صاحب تریبون بودند اما شنیدن صدا و نظر مخالف را برنمی‌تابیدند به طوری که وقتی دانشجویی ایستاد و گفت که جمهوری اسلامی آرمان اوست و به عنوان دانشجوی جهادی در تمامی بحران‌ها از جمله کرونا و سیل حضور داشته و این راه را بدون واهمه از هزینه‌هایی که برای او خواهد داشت، ادامه می‌دهد اما اجازه سوء استفاده به مسئولین نخواهد داد؛ از سوی این عده مورد هجمه قرار گرفت.

از طرفی هم این تعداد از دانشجویان هم که درصدد متشنج کردن فضا بودند؛ وقتی طرح سوالات از سوی دانشجویان به اتمام رسید و استاندار شروع به پاسخ دادن کرد؛ به یکباره صندلی‌های سالن را خالی کرده و سالن را ترک کردند که حتی از طرف تعدادی دیگر از دانشجویانی که جریان همسوی آنها بودند نیز مورد اعتراض قرار گرفتند که چرا شخصیت و شان دانشجو را حفظ نکرده و برای دریافت پاسخ از استاندار، احترام جلسه را حفظ نمی‌کنند.

با اتمام سوالات و مطالبات دانشجویان، اعلایی به بیان نکاتی در پاسخ با آنها پرداخت؛

وی با بیان اینکه این دومین حضور من در بین مردم و دانشجویان است، اظهار کرد: خوشحالم که در بیان شما دانشجویان، صراحت هم دیده می‌شود و مطالب خود را بی پرده و واضح بیان می‌کنید.


اعلایی تصریح کرد: در دولت قبل سال‌ها بود که رئیس جمهور در بین دانشجویان در روز دانشجو حضور پیدا نکرده بود اما آقای رئیسی سال گذشته هم بدون اینکه شاهد اتفاقات اخیر باشیم در بین دانشجویان حضور یافت و انتقادات آنها را شنید که امسال هم رئیس جمهور و مسئولین عالی رتبه کشوری و استانی در تمامی نقاط کشور این رویه را در روز دانشجو پیش گرفتند.

استاندار قزوین اذعان کرد: بدون شک امروز باید شکل پاسخگویی‌ها متفاوت باشد و باید از ارائه سند و مستندات در پاسخ به شبهات دانشجویان غافل نشد.

وی افزود: اینکه نظام بخواهد در برابر همه نظرات مقاومت کند بدون شک منطقی نیست لذا شاهد هستیم که فضای گفتگو و بیان انتقادات در کشور فراهم شده است.

این مقام عالی دولت در استان قزوین یادآور شد: بسیاری از امور هم از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده که دولت درصدد اصلاح آن است.

اعلایی بیان کرد: طبیعتاً وقتی که فضا به سمت فاصله گرفتن از منطق و پیش رفتن به سوی خشونت می‌رود، طبیعی است که برای حفظ امنیت اقداماتی صورت گیرد و‌ این رفتارها در کل دنیا امری منطقی است.

وی در پاسخ به ادعای برخی دانشجویان که حکم اعدام تعدادی از دستگیرشدگان در اغتشاشات اجرا شده و در بازداشتگاه‌ها رفتارهای غیراخلاقی با دستگیرشدگان صورت می‌گیرد، گفت: در همه موضوعات باید براساس واقعیات صحبت کرد در حالی که در این موضوعات مستندات قوی وجود ندارد و تاکنون هم  هیچ حکمی اجرا نشده و پرونده همه افراد در دست رسیدگی است.

وی افزود: وقتی صحبت از دشمنی با جمهوری اسلامی می‌کنیم مغالطه نیست بلکه در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که دشمن بهانه‌های زیادی برای دشمنی با ما را دارد.


استاندار قزوین بیان کرد: در مورد دانشجویان تعلیقی از روسای دانشگاه علوم پزشکی می‌خواهم که مجدد این پرونده‌ها بررسی شود.

وی افزود: بدون شک با افرادی که رفتارهای ایذایی داشته و سعی در برهم زدن امنیت و آرامش دانشگاه را داشتند باید برخورد جدی شود اما در مورد دانشجویانی که صرفا به بیان دیدگاه‌ها و اعتراض خود پرداختند می‌توان تجدید نظر کرد و به تحصیل بازگردند و یک نفر را از طرف خودم به دانشگاه مامور می‌کنم که موضوع را از نزدیک بررسی کند.

اعلایی ادامه داد: کسی که از مرز قانونی اعتراض عبور کرده هر عقل و منطقی می‌پذیرد که باید با او برخورد شود اما اگر بیان خواسته و دیدگاه بوده در این خصوص تجدید نظر شود.

استاندار قزوین تاکید کرد: این حجم از تبلیغات دشمن برای کشورمان در هیچ کشور اتفاق نیفتاده است و از تمام توان خود استفاده می‌کند تا ایران به رشد و پیشرفت نرسد چون هر زمانی که شرایط اقتصادی و علمی و اقتدار کشور به نقطه اوج می‌رسد شاهد اتفاقات و فتنه‌ها هستیم.

وی بیان کرد: تمام تلاش ما این است که نیروهای نظامی در دانشگاه‌ها حضور نیابند و نباید این اتفاق هم بیفتد؛ لذا باید مجوزهایی داده شود که دانشجویان به راحتی و البته بر مدار قانون مطالب خود را بیان کنند.


استاندار قزوین گفت: در ۱۰ سال اخیر شرایط نامطلوب اقتصادی را به دلیل سوء مدیریت برخی دولتمردان در کشور شاهد بودیم که در هیچ دولتی اتفاق نیفتاده است و امروز مسائل سیاسی ما نشات گرفته از مسائل اقتصادی است که در دولت قبل رقم خورد.

وی افزود: دولتی که ارز را سرکوب می‌کند تا در سال ۹۶ رای بیاورد طبیعی است که امروز در شرایط فعلی اقتصادی قرار بگیریم.

به گزارش صبح قزوین؛ این پرسش و پاسخ نفس گیر اما جذاب در فضایی سالم که مسئولین دانشگاه فراهم کرده بودند و با همراهی و صبر و حوصله استاندار که به تمام مطالب بیان شده از سوی دانشجویان پاسخ داد؛ به اتمام رسید.

بسیاری از دغدغده‌های طرح شده از سوی دانشجویان در راستای مطالبه گری به نفع مردم و جامعه بود اما در این میان برخی هم بودند که متاسفانه همچنان در احاطه تبلیغات سوء دشمن قرار داشته و بدون تحلیل درست از حوادث و وقایع در موج ایجاد شده از سوی فرصت طلبان گرفتار شده بودند.

جا دارد که مسئولین امر تعداد چنین جلساتی را بیشتر کنند تا دانشجویان در یک فضای سالم و با آرامش به گفتگو بپردازند چه بسا که این گفتمان سبب باز شدن گره‌های ذهنی در آنها خواهد شد.

انتهای پیام/ 1300
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان