۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ریشه دانشجو با مطالبه‌گری پیوند خورده است
کد خبر: ۳۶۰۵۷۲ نویسنده: مریم محمدی تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۱۶ ساعت: ۹:۴۳ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد دانشجویی صبح قزوین مطرح شد؛

دانشجویان موتور پیشران کشور در مسیر ایران قوی/ ریشه دانشجو با مطالبه‌گری پیوند خورده است

دانشجویان همواره قشر آگاه و روشنفکر جامعه هستند که با تحلیل درست از مسائل می‌توانند در مطالبه‌گری، جهاد تبیین و تحقق ایران قوی نقش آفرینی کنند.

ریشه دانشجو با مطالبه‌گری پیوند خورده است
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ 16آذرماه هر ساله نام آشنایی در تقویم است، روزی که به نام دانشجویان ثبت شده و یادآور جنایت دیگری از رژیم پهلوی است که سه دانشجو در 16آذر سال 1332 به دلیل اعتراض به دیدار رسمی نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا با شاه پهلوی آن هم چندی پس از کودتای ننگین آمریکایی ۲۸ مرداد، توسط رژیم ستمشاهی به شهادت رسیدند.

امروز شاید با تغییرات جدی در جامعه و شکل و ظاهر دانشگاه‌ها مواجه باشیم اما هویت حق طلبی و عدالت خواهی دانشجویان همچنان پابرجاست و حرکت در این مسیر نیز زمان و مکان نمی‌شناسد.

به مناسبت روز دانشجو در حوالی 16آذرماه سال 1401 میزگرد دانشجویی در تحریریه پایگاه خبری صبح قزوین؛ ترتیب دیدیم تا تحلیل مسائل روز جامعه و رسالت‌های کنونی دانشجوان در عرصه‌های جهاد تبیین، مطالبه‌گری و ایران قوی را از زبان چند تن از دانشجویان فعال دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین بشنویم.


مطالبه‌گری بر مدار عقلانیت و معنویت چاره‌ساز کشور 

محسن احمدلو در این میزگرد با اشاره به ذهن پرسشگر دانشجو اظهار کرد: انتظار جامعه از دانشجویان، مطالبه‌گری و عدالت طلبی است و همین روحیه می‌تواند یکی از سرمایه‌های مهم دانشجویان باشد و درواقع دانشگاه بازوی دانشجو در تحقق این رسالت است.

وی افزود: روحیه نخبگانی و علمی دانشگاه باعث می‌شود که این مطالبه‌گری از کف خیابان متفاوت باشد و ظرفیت و توانمندی دانشجو را ارتقاء دهد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: وظیفه دانشجو در عدالت طلبی نیز حرکت برمدار عقلانیت و معنویت است؛ درواقع اتفاقات اخیر شاهد برخی مطالبات به دور از هنجارهای دینی و عرفی از سوی برخی در دانشگاه‌ها بودیم را نمی‌توان به تمام دانشجویان کشور تعمیم داد.

این دانشجوی قزوینی ابراز کرد: مطالبه‌گری حق هر دانشجویی است اما نباید اجازه داد که دشمن از این مطالبه‌گری سوء استفاده کند؛ خروجی نقد دشمن از امور کشور ابتلا به انفعال است اما خروجی نقد دانشجویان بدون شک باید رسیدن به راهکار و اصلاح امور غلط در جامعه باشد.

احمدلو با اشاره به لزوم جهاد تبیین بیان کرد: دانشجو باید پیش از آنکه مسئله‌ای به نقطه تبیین برسد، با عملکرد مناسب در جایگاه کنشگری و علمی که دارد به آگاه سازی جامعه بپردازد و درواقع در این زمینه پیشرو باشد؛ از این رو بستر علمی دانشگاه یک ظرفیت بزرگ برای جهاد تبیین در این حوزه است.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ و به ویژه در زمان انقلاب اسلامی نقش دانشجو در حدی بود که برای کشور رئیس جمهور انتخاب می‌کردند و امروز هم نباید این نقش محوری را نادیده گرفت و دانشجویان باید با علم و بصیرت نسبت به وقایع کشور جهت‌دهی درستی داشته باشند.

نسل جدید دانشجویان در احاطه فضای مجازی 

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: بدون شک وقتی عقلانیت و معنویت در قشر دانشجو کمرنگ شود شاهد تنزل دغدغه‌های آنها در مطالبه‌گری‌ها خواهیم بود که نمونه آن را در وقایع اخیر در برخی دانشگاه‌های کشور مشاهده کردیم.

احمدلو یادآور شد: در اغتشاشات اخیر عده‌ای به نام آزادی و عدالت دست به رفتارهای هنجارشکنانه زدند و این اتفاقات یک نوع ابتزال در مفاهیم والای انسانی بود.

وی اذعان کرد: امروز نسل جدیدی که وارد دانشگاه شده در احاطه فضای مجازی بوده و ذهن او توسط تبلیغات منفی دشمن تسخیر شده است و شرایط کرونا هم باعث شد تا نوجوانان و جوانان در معرض فضای رهای مجازی قرار گیرند که نتیجه آسیب‌های آن را در وقایع امروز می‌بینیم.

این دانشجوی قزوینی ابراز کرد: وظیفه دانشجویان ایجاد فضای گفتگو و تضارب آراء در فضای دانشگاه است چون تا زمانی که نظرات و سلایق مختلف به اشتراک گذاشته نشود؛ بحث تبیین و مطالبه صورت نخواهد گرفت و از طرفی چون ذهن بیشتر دانشجویان با محتوای دور از واقعیت فضای مجازی تغذیه شده نیز نیاز جدی به گفتمان چهره به چهره در بین دانشجویان با یکدیگر و دانشجویان با مسئولین داریم.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: برخی مسئولان برای قرار گرفتن در برابر پرسشگری دانشجویان مقاومت کرده و از پاسخگویی تفره می‌روند اما وظیفه ما دانشجویان است که در این مسیر ثابت قدم باشیم و فضای مطالبه گری را در دانشگاه فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: دانشجو می‌تواند در محیط دانشگاه خود را آماده کند که از لحاظ علمی حرفی برای گفتن داشته باشد چون ایران قوی با سلاح علم محقق خواهد شد اما متاسفانه حمایت از نخبگان در دانشگاه‌ها ضعیف است.

احمدلو بیان کرد: ظرفیت‌های بالایی برای رشد دانشجویان وجود دارد اما برخی اساتید با ایجاد فضای ناامیدی و ترقیب دانشجویان برای خروج از کشور و بورسیه شدن سبب تضعیف رشد علمی در دانشگاه‌ها می‌شوند که درواقع این نوع رفتار اساتید، خیانت محسوب می‌شود و باید از حضور چنین تفکراتی در مراکز عملی کشور جلوگیری شود.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از ضعف‌های دانشگاه‌ها بحث مدرک گرایی است در حالی که برای داشتن یک ایران قوی باید به لحاظ علمی خود را تقویت کنیم و از طرفی دانشجویان باید با غنیمت شمردن دوران دانشجویی نسبت به علم آموزی و رشد علمی خود تلاش کنند.

ریشه دانشجو با مطالبه‌گری قلمه زده شده است

امیر جباری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین در ادامه این میزگرد اظهار کرد: باید به جهاد تبیین به عنوان یک مسئله نگاه کنیم چون تبیین صرفا مربوط به امروز نیست بلکه مقام معظم رهبری از دهه 70 بر این موضوع تاکید دارند که عده‌ای از خواص جامعه این مسئله را برنتابیدند و امروز به یک بحران تبدیل شده و به مرحله افسارگسیخته فضای مجازی رسیده است.

وی بیان کرد: ریشه دانشجو با مطالبه‌گری قلمه زده شده است و در طول تاریخ کشور یک هویت ظلم ستیزی را از خود نشان داده‌اند که اگر این سرمایه‌های انسانی، فاسد پرورش یابند در نتیجه منجر به فساد در جامعه خواهد شد.

این دانشجو افزود: دانشگاه باید منبع اصلی مطالبه‌گری باشد و باید مرز بین مطالبه گری درست و نادرست از هم مشخص شود؛ درحالی که در این میان عده‌ای درصدد هستند تا فضای مطالبه گری را به گمراهی بکشانند.

جباری تصریح کرد: دانشجو علمدار جهاد در تمامی عرصه‌ها است و صدای عدالت خواهی و مطالبه گری در صحن دانشگاه رساتر از سایر اقشار شنیده شود.

دبیر شورای تبیین مواضع استان قزوین با اشاره به تنزل دغدغه‌های دانشجویان در مطالبه‌گری اضافه کرد: ریشه این تفکرات را ابتدا باید در پرورش دانشجویان در محیط خانواده و مدرسه ریشه یابی کرد چون در سال‌های اخیر فضای مجازی تاثیرات منفی بر تربیت نسل جدید داشته است.

این دانشجوی قزوینی عنوان کرد: به نظر می‌رسد در دهه‌های اخیر فضایی ایجاد نشده تا مردم و دانشجویان بتوانند مسائل و دغدغه‌های خود را به راحتی نسبت به مسئولان بیان کنند لذا امروز شاهد اتفاقات ناخوشایندی هستیم که به کف خیابان کشیده شده و دشمن هم از این فضا سوء استفاده می‌کند؛ درواقع پیش از این بحران‌ها باید فضای مناسب گفتمانی ایجاد می‌شد.

جباری ابراز کرد: یکی از مطالبات ما دانشجویان از دستگاه‌های اجرایی به ویژه دستگاه‌های فرهنگی این است که در اتفاقات اخیر چرا حضور جدی در میدان نداشتند و حتی صداوسیما هم روایت مناسبی از وقایع نداشت و شاهد هستیم که دشمن سناریویی که چیده بود را از کف خیابان به دل اقشار دیگر کشاند.

جهاد تبیین باید به گفتمان دانشجویی تبدیل شود

وی تاکید کرد: ما در محیط دانشگاه به یک فضای رفاقتی و دوستانه نیاز داریم تا با شکل گیری تضارب آراء شاهد تحلیل درست در بین دانشجویان باشیم؛ امروز نباید جهاد تبیین را صرفا محدود به فعالیت در فضای مجازی بدانیم بلکه باید وارد میدان شد و به صورت چهره به چهره و کلامی نسبت به ایجاد بصیرت و رفع شبهات اقدام کرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه دانشجویان باید از بینش بالا در مطالبه‌گری داشته باشند، گفت: کرسی‌های آزاد اندیشی از ظرفیت‌های خوبی است که می‌تواند راه گشا باشد و خوشبختانه جمهوری اسلامی این فرصت و فضا را در دانشگاه‌ها فراهم کرده که حتی می‌توان مسئولین و مقامات کشوری را به نقد کشید.

جباری افزود: البته مسئولین عالی کشور نباید دانشجویان را محدود به چند دانشگاه ببینند بلکه باید در تمامی دانشگاه‌های کشور حضور یافته و روشنگری کنند؛ ما ابزارهای لازم برای ایجاد آگاهی در جامعه را در اختیار داریم اما یکی از ضعف‌ها نبود وحدت رویه در این مسیر است.

وی با اشاره به راه‌های رسیدن به ایران قوی و جامعه پویا و امیدوار گفت: بیان پیشرفت‌های کشور برای دانشجویان بسیار موثر است چراکه بسیاری از نسل‌های امروز آگاهی لازم در این زمینه ندارند و اردوهای راهیان پیشرفت یکی از ظرفیت‌های خوب در این زمینه است که دانشجویان برای آشنایی با پیشرفت‌های کشور به این اردوها اعزام می‌شوند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین افزود: وقتی دانشجویان صنایعی را می‌بینند که به دست جوانان ایرانی تولید و ساخته شده به آینده کشور امیدوار شده و به حرکت ادامه می‌دهند؛ چه بسا که ایران در بسیاری از حوزه‌ها در رتبه‌های برتر جهان قرار دارد.

وی تصریح کرد: اساتید نقش اثرگذاری در پرورش ذهنیت دانشجویان نسبت به آینده کشور دارند اما شاهد هستیم برخی از اساتید با زدوبندهای سیاسی وارد فضای دانشگاه شده و تعهدی به ارزش‌های نظام ندارند که منجر می‌شود تا تفکرات خود را در دانشگاه ترویج دهند؛ از این رو می‌طلبد نهادهای گزینشی و وزارتخانه در به کارگیری اساتید دقت جدی داشته باشند.

جباری در پایان گفت: یکی از مطالبات جدی ما بحث اجرای سند اسلامی سازی دانشگاه‌ها است که سال‌ها پیش تصویب شده اما همچنان بلاتکلیف است؛ به طوری که در بسیاری از کتب دانشگاهی شاهد رسوخ تفکرات غربی هستیم و سنخیتی با پیشینه فرهنگی و دینی ما ندارد و همچنین بسیاری از دروس نیاز به بروزرسانی دارد تا دانشجویان متناسب با نیازهای جامعه تعلیم ببینند.


دانشجو نقطه تحول هر جامعه‌

فاطمه عباسی دیگر دانشجوی حاضر در این میزگرد بود که اظهار کرد: دانشجو نقطه تحول هر جامعه‌ای است و به عنوان یک عنصر اصلاح‌گر در جامعه حضور دارد و فعالیت می‌کند و باید گفت که تفکرات دانشجو با نظام سرمایه‌داری در تضاد است چون او در مسیر حق طلبی و عدالت طلبی حرکت می‌کند.

مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین ادامه داد: جهاد تبیین یک رسالت مهم است که دانشجویان می‌توانند با حرکت درست در این مسیر مطالبات مردم را به مسئولین منتقل کنند.

وی تاکید کرد: دانشجو باید مواضع مهم کشور را بشناسد و قبل از اینکه دشمن وارد میدان شود، روایت درستی از واقعیت‌ها برای جامعه داشته باشد؛ از این رو مسائل اصلی جامعه باید برای مردم تبیین شود.

عباسی با بیان اینکه دانشجو باید موتور پیشران کشور باشد، گفت: دانشجویان باید در بزنگاه‌های بحرانی کشور، مواضع به موقع و قاطع از خود نشان دهند و اجازه موج سورای به دشمن را ندهند و نگذارند به نام آزادی، فضای جامعه به چالش کشیده شود.

این دانشجوی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: دشمن به دنبال ترویج آزادی بی قید و شرط است لذا باید مفهوم و ابعادآزادی برای مردم تبیین شود و البته در وقایع اخیر شاهد بودیم که عده‌ای در تبیین موضوعات دچار اشتباه شدند؛ از این رو باید بصیرت لازم داشته باشیم.

روحیه انقلاب در دانشجویان باید زنده بماند 

وی تصریح کرد: گام دوم انقلاب وظیفه دانشجویان را مضاعف‌تر می‌کند چراکه مقام معظم رهبری از دانشجویان خواسته‌اند تا برای ریزترین مسائل تحلیل و تبیین داشته باشند.

عباسی تصریح کرد: اگر جنبش دانشجویی عناصر قدرت در کشور را بشناسند بدون شک می‌توانند چند گام جلوتر از دشمن حرکت کنند و ما دانشجویان با موفقیت‌هایی که در عرصه‌های علمی به دست می‌آوریم، می‌توانیم در حرکت به سمت ایران قوی موفق باشیم.

این دانشجوی قزوینی با اشاره به اینکه دانشجو باید روحیه انقلابی خود را حفظ کند، گفت: راه‌اندازی دانشگاه‌های اسلامی و تربیت دانشجویان در تراز انقلاب اسلامی از خلا‌هایی است که باید برای اجرای آن اقدام شود.

وی تاکید کرد: حفظ وحدت ملی و امیدآفرینی از ابعاد مهم در حرکت به سمت ایران قوی است که امروز دشمن این ابعاد را شناسایی کرده و پروژه دوقطبی سازی را در پیش گرفته است.

مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین  یادآور شد: برخی دانشجویان در وقایع اخیر خط اصلی را گم کردند و دشمن سعی کرد دانشجویان را در مقابل جمهوری اسلامی قرار دهد و نظام سلطه به عنوان یک فرد خیرخواه جلوه داده شد.

عباسی افزود: یکی از آسیب‌های وقایع اخیر در دانشگاه‌ها این بود که دانشجویان بدون هیچ تحلیل سیاسی وارد این فضا شدند که منجر به گمراهی برخی شد به طوری که در روزهای اول بسیاری از دانشجویان نمی‌دانستند باید چه موضعی از خود نشان دهند.

وی با تاکید بر ایجاد فضای گفتمانی در دانشگاه گفت: شنیدن آراء مخالف کمک می‌کند که دانشجویان تحلیل مناسبی از وقایع داشته باشند لذا باید فضای گفتگو در دانشگاه‌ها فراهم شود.

انتهای پیام/ 1300
 
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان