۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سهم استان قزوین از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور تنها ۲درصد است
کد خبر: ۳۶۰۵۶۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۱۵ ساعت: ۱۴:۲۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس پارک علم فناور استان قزوین:

سهم استان قزوین از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور تنها ۲درصد است

جعفر احمدی گفت: استان قزوین وضعیت مناسبی را به لحاظ تعداد شرکت‌های دانش بنیان به خود اختصاص نمی‌دهد و با وجود جایگاه صنعتی و کشاورزی تنها کمتر از ۲ درصد را در خود می‌گنجاند.

سهم استان قزوین از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور تنها ۲درصد است
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ جعفر احمدی ظهر امروز(سه شنبه) در همایش ملی شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی که با حضور جمعی از فعالان این حوزه در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: استان قزوین با مساحت یک درصد از سطح کشور، ‌هم اکنون ظرفیت تولید بیش از چهار درصد تغذیه کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: براساس سند چشم‌انداز 20 سال کشور و تا افق 1404 باید 50 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داشته باشیم اما اکنون تعداد این شرکت‌ها کمتر از هشت هزار مورد است، چنین شرایطی نشان می‌دهد در حوزه یاد شده عقب هستیم و باید گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

رئیس همایش شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی گفت: استان قزوین وضعیت مناسبی را به لحاظ تعداد شرکت‌های دانش بنیان به خود اختصاص نمی‌دهد و با وجود جایگاه صنعتی و کشاورزی تنها کمتر از 2 درصد را در خود می‌گنجاند.

احمدی یادآور شد: در خوشبینانه‌ترین حالت، حداکثر 6 درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند که سهم استان قزوین در این بین 2 الی 3 شرکت است که البته با ظرفیت استان همخوانی ندارد.



وی با تأکید بر هم افزایی در داخل استان تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان سازمان اثربخش باید زمینه پذیرش دانش بنیانی و اجازه ورود آنها به بخش کشاورزی را فراهم سازد.

این مسئول با بیان اینکه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان‌ها تشکیل شده و تلاش دارد تا اقتصاد مناطق به سمت دانش بنیان شدن حرکت کند، گفت: حرکت به سمت کشاورزی علمی و دانش بنیان یک الزام برای کشور است و چاره‌ای جز حرکت در این مسیر نداریم.

پردیس فناوری-نوآوری کشاورزی در قزوین تأسیس می‌شود

احمدی با تأکید بر اینکه رویکرد جدیدی در حوزه تقویت و توسعه شرکت‌های دانش بنیان دنبال شود، اذعان کرد: بیشتر تمرکزها در حوزه پارک‌های علم فناوری و مراکز رشد بر تخصیص فضای اداری و دفتری به شرکت‌‎ها بوده که جنس فعالیت آن با شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی متفاوت بوده و همین شرایط در پایین بودن تعداد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه یاد شده اثرگذار است.



وی گفت: تأسیس پردیس فناوری – نوآوری کشاورزی در استان‌های کشور جزو برنامه‌هایی است که مجوز آن در استان قزوین اخذ شده و به زودی راه‌اندازی می‌شود.

رئیس پارک علم فناور استان قزوین ادامه داد: علت اصلی دیگر کاهش انگیزه شرکت‌های دانش بنیان برای ورود در این حوزه، عدم تمکن مالی و ضعیف بودن بهره‌برداران این بخش از جمله کشاورزی و دامپروان است که توانایی مالی برای تولید محصول فناور را در مرزعه و زمین خود ندارند.

احمدی افزود: پیش‌بینی می‌شود جمعیت جهان تا سال 2025 از هشت میلیارد نفر به یازده میلیارد نفر افزایش یابد؛ این مسئله در کنار چالش‌ها و بحران‌هایی مانند خشکسالی‌ها، تغییرات اقلیمی، آسیب‌های زیست محیطی و افزایش شوره‌زارها و مناطق بیابانی نشان می‌دهد که تا چه میزان نیازمند استفاده از فناوری و دانش بنیان‌ها در حوزه کشاورزی هستیم.

وی در پایان یادآور شد: باید بتوانیم از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزره‌های دانش‌بنیان‌ها در دانش‌بنیان سازی کشاورزی و عبور از کشاورزی سنتی به دانش بنیان بهره‌مند شویم؛ لازم است دانش و فناوری که جزو جدانشدنی دانش بنیان‌ها بوده را به عرصه کشاورزی سوق دهیم و هدف اصلی برگزاری این همایش، بسترسازی و تسهیل سازی برای نقش آفرینی شرکت‌ها دانش‌بنیان است.

انتهای پیام/4006
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان