۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین شفافیت و اخلاق‌مداری در حرفه حسابداری مانع فرار مالیاتی می‌‎شود
کد خبر: ۳۶۰۵۴۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۱۵ ساعت: ۹:۴۳ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین:

شفافیت و اخلاق‌مداری در حرفه حسابداری مانع فرار مالیاتی می‌‎شود

غلامرضا کردستانی گفت: حسابداری توام با اخلاق و شفافیت می‌تواند از فساد، تقلب و فرار مالیاتی جلوگیری کرده و در حوزه مدیریت سبب تشخیص راهکار و گزینه درست خواهد شد.

شفافیت و اخلاق‌مداری در حرفه حسابداری مانع فرار مالیاتی می‌‎شود
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، ۱۵ آذر هر سال روز حسابدار در ایران است؛ این روز در گردهمایی ۱۳ آذر ۱۳۸۶ نهادهای حسابداری ایران شامل انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران به عنوان دو انجمن ایرانی عضو آیفک و انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی و سازمان حسابرسی به این عنوان نام‎گذاری شد.

یک حسابدار می‌تواند دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته حسابداری باشد یا این دانش را به صورت تجربی آموخته باشد، بسیاری از سازمان‌ها دارای بخش یا واحد مالی هستند که امور حسابداری خود را در آن انجام می‌دهند.
حسابداران در گذشته، میرزا نامیده می‌شدند که بعدها دفتردار نام گرفتند و امروزه به عنوان حسابدار فعالیت می‌کنند البته نسل جدید به جای چرتکه از ماشین حساب یا ماشین‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند و سر و کارشان با رایانه است؛ امروزه اکثر حسابدارها از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند.

غلامرضا کردستانی عضو هیات علمی گروه حسابداران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با اشاره به اینکه 522 سال سن دارد، اظهار کرد: سال 1371 در دانشگاه فردوسی مشهد مدرک کارشناسی حسابداری گرفتم و در همان سال هم در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شدم و فوق لیسانس را در این دانشگاه ادامه دادم؛ به دلیل اینکه بورسیه وزارت علوم بودم از سال 1375 در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین عضو هیئت علمی شدم و سپس در مقطع دکتری ادامه تحصیل دادم.

وی افزود: با توجه به مشورت‌هایی که با خانواده صورت گرفت، رشته حسابداری را انتخاب کردم. از این انتخاب رضایت دارم چراکه اگر وارد رشته‌های دیگر می‌شدم، نمی‌تواسنتم موفقیت‌هایی که در این رشته به دست آوردم را کسب کنم؛ علاوه بر فعالیت در هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین نیز در اجرای طرح‌های پژوهشی مبتنی بر عملکرد در وزارتخانه‌ها و در حوزه مالی یکی از موسسات غیرانتفاعی همکاری می‌کنم.

کردستانی با اشاره به اینکه هر کسب و کاری نیاز به استفاده از خدمات دانش حسابداری دارد، بیان کرد: فردی که در رشته حسابداری به خوبی درس بخواند و حرفه‌ای شود می‌تواند یک خدمت حرفه‌ای ارائه دهد و به جامعه کمک کند چراکه جامعه مملو از کسب و کار است اگرچه ما در شرایط اقتصادی خوبی قرار نداریم اما اگر شرایط اقتصادی و رونق وجود داشت، هر روز کسب و کارهای نو کشف می‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ع) قزوین اضافه کرد: مواردی اعم از کیفیت زندگی مردم، رفاه، عدالت و سرمایه اجتماعی، درآمد سرانه، قدرت خرید مردم، میزان آموزش، مطالعه سطح بهداشت، دسترسی به تکنولوژی، امید به آینده، آزادی در بیان، رفتارهای اخلاقی و باورهایی که به ارزش‌های اخلاقی وجود دارد تحت تاثیر تصمیماتی است که در سطح کلان جامعه و به ویژه حوزه اقتصاد گرفته می‌شود.

به یک برنامه راهبردی برای تحول دانش حسابداری نیاز داریم

وی گفت: اگر بخواهیم دانش حسابداری را معرفی کنیم باید بگوییم که اقتصاد مدیریت و حسابداری با یکدیگر حرکت و توسعه پیدا می‌کنند چرا‌که به یکدیگر گره خورده‌اند؛ دولت‌ها، قوانین و سیاست‌هایی را که عملی می‌کنند پیامد اقتصادی دارد و مهمترین تصمیم دولت تخصیص منابع است؛ حسابداری به تخصیص منابع کمک می کند و جلوی تخصیص منابع را به طور سلیقه‌ای می‌گیرد و منافع عمومی را ترجیح می‌دهد.

کردستانی بیان کرد: تصمیم‌گیری مدل دارد و یکی از اجزای مدل‌های تصمیم‌گیری، اطلاعات است و بخش عمده‌ای از این اطلاعات، اطلاعات مالی را شامل می‌شود چراکه اطلاعات مالی از سیستم‌های مالی و حسابداری تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: زمانی که در سطح کلان کشور در مدل‌های تصمیم‌گیری بتوانیم از اطلاعاتی که دانش و سیستم حسابداری تولید می‌کند، استفاده کنیم تصمیمات بهتری می‌توانیم بگیریم و تصمیمات بهتر موجب می‌شود که مردم کیفیت زندگی بهتری داشته باشند چراکه تصمیم بهتر نتیجه بهتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ابراز کرد: حسابداری می‌تواند از فساد، تقلب و فرار مالیاتی جلوگیری و شفافیت ایجاد کند و به مدیریت کمک کند تا راهکار و گزینه درست تشخیص داده شود؛ در سطح کلان عدالت اجتماعی، کاهش فساد، رفاه اجتماعی و سرمایه اجتماعی تحت تاثیر این هستند که نظام حسابداری درستی داشته باشیم و اداره صحیح وجود داشته باشد تا از اطلاعات موجود استفاده مورد نیاز انجام شود.

وی در ادامه گفت: مدل تصمیم‌گیری مبتنی بر اطلاعات است، لذا اطلاعات از سیستم حسابداری و نظام‌های مدیریتی و مالی خارج می‌شود که مدیر باید حرفه‌ای باشد تا توان به کارگیری مدل‌ها را داشته باشد.

کردستانی با اشاره به اینکه افراد حرفه ای باید حرفه‌ای رفتار کنند، بیان کرد: شفافیت مهمترین اصل برای جلوگیری از فساد است و اکنون که ده‌ها هزار میلیارد فرار مالیاتی وجود دارد؛ حرفه حسابداری می‌تواند جلوی این موارد را بگیرد و یک حسابدار باید اخلاق‌مدار باشد و به درستی قضاوت کند.

حسابداران باید اخلاق‌مدار و شفاف عمل کنند

وی اذعان کرد: حسابداران باید آیین رفتار حرفه‌ای و منافع عمومی را رعایت کنند، چراکه مسئولیت اجتماعی مهمی دارند و باید درست‌کار و بی‌طرف باشند و صلاحیت حرفه‌ای را رعایت کنند چراکه اگر این موارد به درستی اجرایی شود، وضعیت جامعه پیشرفت بهتری خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین اضافه کرد: یک حسابدار باید اخلاق‌مدار تصمیم بگیرد و منافع عمومی را بر منافع فردی ترجیح دهد و جامعه هم باید انتظار خود را از حسابداران بالا ببرد و بسترهای لازم را برای ارزیابی میزان درست‌کاری فراهم کند و اگر فردی اخلاق درست در حرفه ندارد، گواهینامه حرفه‌ای از آن فرد گرفته شود تا به جامعه لطمه وارد نشود؛ سیاست‌گذران و افرادی که قانون‌گذاری می‌کنند باید سعی کنند که جایگاه حسابداری تقویت شود تا جامعه بهتری داشته باشیم و بتوانیم مسیر رشد و توسعه را با سرعت بیشتری طی کنیم.

کردستانی تاکید کرد: انگیزه در دانشجویان بسیار موضوع مهمی است و هرگز از فرد بی‌انگیزه، شخصی حرفه‌ای ساخته نمی‌شود و باید دانشجویان به درستی در انتخاب رشته راهنمایی شوند تا بتوانند با توجه به توانایی و استعداد خود قدم بردارند.

وی درباره شیرینی‌های این شغل افزود: زمانی که در کسب و کاری حضور دارید و در کنار مدیر بسترسازی می‌کنید و مدل تصمیم‌گیری را به سوی نهایی شدن می‌برید بسیار خوشایند است و باید همه حسابداران تعهد اخلاقی در این حرفه را رعایت کنند.

کردستانی درباره نقش اطلاعات حسابداری درباره تعیین تعرفه خدمات عنوان کرد: اکنون که در موضوع هزینه‌های اینترنت گلایه‌هایی وجود دارد اگر حرفه حسابداری بتواند بهای تمام شده این مورد را در کشور محاسبه کند و با یک کیفیت و قیمت قابل قبول ارائه شود باعث رضایت مردم خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین در پایان درباره درخواست خود از مسئولین گفت: ما نیاز داریم که یک برنامه راهبردی برای تحول دانش حسابداری از نظر آموزش تعیین شود؛ قضاوت‌ها همراه با اخلاق باشد، حسابداران با دنیای حسابداری و انجمن پیشرو حرفه‌ای در دنیا ارتباط داشته باشند و تبادل استاد در سطح بین‌المللی اتفاق بیفتد تا بتوانیم فاصله‌ای که با کشورهای توسعه یافته داریم را کاهش دهیم.

انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان