۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین رتبه چهاردهم قزوین در جذب سرمایه گذاری های صنعتی
کد خبر: ۳۶۰۴۳۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۷ ساعت: ۱۰:۳۹ ↗ لینک کوتاه

نرخ سرمایه‌گذاری در قزوین چقدر است؟

رتبه چهاردهم قزوین در جذب سرمایه گذاری های صنعتی

استان قزوین به‌عنوان یکی از استان‌های صنعتی کشور، سهم قابل‌توجهی در اقتصاد ملی دارد بنابراین انتظار می‌رود، توانمندسازی بخش خصوصی و رفع مشکلات آن دغدغه مدیران باشد؛ اما آن‌طور که کارشناسان و فعالان اقتصادی می‌گویند، پیشبرد توسعه استان و جذب سرمایه‌گذار حلقه مفقوده این استان است.

رتبه چهاردهم قزوین در جذب سرمایه گذاری های صنعتی

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ؛استان قزوین به‌عنوان یکی از استان‌های صنعتی کشور، سهم قابل‌توجهی در اقتصاد ملی دارد بنابراین انتظار می‌رود، توانمندسازی بخش خصوصی و رفع مشکلات آن دغدغه مدیران باشد؛ اما آن‌طور که کارشناسان و فعالان اقتصادی می‌گویند، پیشبرد توسعه استان و جذب سرمایه‌گذار حلقه مفقوده این استان است.

شاید بزرگ‌ترین سرمایه اقتصادی هر استان، میزان سرمایه‌گذاران آن باشد. سال‌هاست که اقتصاددانان به این مهم رسیده‌اند که رشد و رونق اقتصادی بدون سرمایه‌گذاری بخش خصوص امکان‌پذیر نیست. وجود بخش خصوصی توانمند در مقوله اقتصاد از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار است.

استان قزوین به‌عنوان یکی از استان‌های صنعتی کشور، سهم قابل‌توجهی در اقتصاد ملی دارد بنابراین انتظار می‌رود، توانمندسازی بخش خصوصی و رفع مشکلات آن دغدغه مدیران باشد؛ اما آن‌طور که کارشناسان و فعالان اقتصادی می‌گویند، پیشبرد توسعه استان و جذب سرمایه‌گذار حلقه مفقوده این استان است.

ازاین‌رو می‌گوییم حلقه مفقوده که در هر دولت و در سند چشم‌اندازهای ۲۰ ساله برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم و همچنین سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، به رفع موانع پیش روی سرمایه‌گذاری اشاره‌شده اما وقتی پای صحبت سرمایه‌گذاران می‌نشینیم و یا وضعیت اقتصادی شرکت‌ها را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که موانع موجود درراه صنعت از سخت‌گیری بانک‌ها برای اعطای تسهیلات تا صدور مجوز با تمام سیاست‌های ابلاغی منافات دارد.

ناگفته نماند که استان قزوین حدود ۱۹۰ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال دارد که سرمایه‌گذاران آن‌ها به دلیل مشکلاتی چون فرسودگی ماشین‌آلات، اختلافات مدیریتی و شرکا، بدهی به بانک‌ها، بیمه و دستگاه‌های خدمت‌رسان و فقدان سرمایه در گردش، کمبود مواد اولیه و نبود بازار فروش ناکام مانده‌اند.

ظرفیت‌های قزوین در بخش سرمایه‌گذاری مغفول مانده است

محمدمهدی اعلایی، استاندار قزوین در این خصوص اعتقاد دارد که ظرفیت‌های قزوین در بخش سرمایه‌گذاری مغفول مانده است؛ وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: مغفول ماندن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قزوین، یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری در استان است که به نظر می‌رسد، کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان قزوین باید نسبت به این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: در معرفی ظرفیت‌های استان، نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان، مدیران و رسانه‌های استان هستیم. بی‌شک اگر ظرفیت‌های دیار مینودری به‌درستی معرفی شود، اشتیاق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری نیز بیشتر خواهد شد.

استاندار قزوین گفت: سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را شرکای اجتماعی خود می‌دانیم و از همه‌کسانی که در مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی قزوین گام بردارند به صورت جدی حمایت می‌کنیم.

این مسئول بیان کرد: اگر در سال‌های گذشته تنها ورود به بخش صنعتی استان در حوزه سرمایه‌گذاری دارای صرفه بود، امروز ورود به سایر صنعت‌ها ازجمله کشاورزی، گردشگری، صنایع تبدیلی و غیره نیز توجیه‌پذیر است.

قزوین جزو برترین استان‌ها در جذب سرمایه‌گذاری‌های صنعتی

عزیزالله افضلی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین از وضعیت سرمایه‌گذاری در این استان راضی است. وی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: استان قزوین در جذب سرمایه‌گذار جزو استان‌های برتر کشور است.

این مسئول ادامه می‌دهد: قزوین رتبه ۱۴ را از نظر حجم سرمایه‌گذاری، پس از استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، هرمزگان، البرز، مرکزی، کرمان، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، یزد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری کسب کرده است.

افضلی ادامه می‌دهد: صنایعی چون فولاد، شیشه، نخ پلی‌استر، کاشی و سرامیک، انواع بطری شیشه‌ای، لوله و اتصالات، انواع پلاستیک، انواع ظروف چینی، پروفیل یو پی‌وی‌سی، انواع قطعات خودرو، مواد شوینده و سیلیس بیشترین تقاضای جذب سرمایه‌گذاری در این استان رادارند که واحدهای فعالی در این زمینه‌ها نیز به تولیدات قابل‌توجه رسیده است.

رشد سرمایه‌گذاری در قزوین

سعید زین‌آبادی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین نیز از رشد بیش از ۷۰ درصدی جذب سرمایه‌گذار در استان صحبت می‌کند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: میزان سرمایه‌گذاری در استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از پیشرفت قابل‌توجهی همراه بوده است که عموماً حمایت‌های مادی و معنوی دولت سیزدهم، ازجمله اهدای تسهیلات در رشد جذب سرمایه‌گذار بی‌تأثیر نبوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه، در نیمه نخست سال جاری به ۱۵۴ طرح اقتصادی، تسهیلات اعطاشده است، بیان می‌کند: این تسهیلات در ۱۱۷ طرح بخش صنعت، ۱۳ طرح بخش کشاورزی و ۲۴ طرح بخش گردشگری به فعالان این عرصه‌ها اهدا شده است.

زین‌آبادی به لزوم توسعه صادرات استان و جذابیت آن برای سرمایه‌گذران اشاره می‌کند و می‌گوید: نباید از ظرفیت‌های پیشروی قزوین در بحث صادرات غفلت کرد، چراکه پررنگ بودن در این حوزه، خود عامل جذب سرمایه‌گذار است.

درحالی‌که مسئولان استانی از وضعیت سرمایه‌گذاری در این استان رضایت دارند، بر اساس داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، قزوین در زمره استان‌هایی است که با داشتن امنیت بالای سرمایه‌گذاری در حوزه سرمایه اجتماعی رتبه پایینی دارد. قزوین دارای ۱۹ بخش، ۲۵ شهر و ۴۶ دهستان است که در این میان نرخ مشارکت اقتصادی آن ۱۲ درصد و نرخ بیکاری در آن ۱۷ درصد است.

سهم قزوین از درآمدهای مالیاتی دولت، مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات بر اشخاص حقوقی ۱۳ درصد، مالیات‌های مستقیم ۱۴ درصد و مالیات‌های غیرمستقیم ۱۲ درصد است درحالی‌که برخی استان‌ها مانند گیلان از امتیازهای بالاتری نسبت به قزوین برخوردارند. همچنین تورم در این استان به نسبت میانگین کشوری یک دهم درصد بالاتر است.

انتهای پیام/1404
منبع:ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان