۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خیرین مدرسه‌ساز کمک‌ ۶۰میلیاردی در استان را متعهد شدند
کد خبر: ۳۶۰۳۷۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۲ ساعت: ۱۴:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین خبر داد

خیرین مدرسه‌ساز کمک‌ ۶۰میلیاردی در استان را متعهد شدند

ابراهیم سعادتفر گفت:جلسات مختلفی با خیرین برای مشارکت در ساخت پروژه‌های نیمه تمام برگزار شده است و از ابتدای سال‌جاری خیرین تقریبا ۶۰ میلیارد تومان برای مشارکت در ساخت و ساز تعهد کردند.

خیرین مدرسه‌ساز کمک‌ ۶۰میلیاردی در استان را متعهد شدند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ ابراهیم سعادتفر صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز و تشریح ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی در اداره‌کل نوسازی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سازمان نوسازی به عنوان دستگاه تخصصی در مدارس مشغول فعالیت بوده و در حوزه مقاوم‌سازی و استانداردسازی فضاها و تجهیز مدارس نوساز در سطح کشوری و استانی فعالیت می‌کند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین با اذعان به اینکه سالانه ۲۵ الی 30 پروژه مدرسه با عنوان مدرسه کامل توسط نوسازی به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شود، بیان کرد: نوسازی متولی ساخت دانشگاه‌های آموزشی و کانون‌های فرهنگی و تربیتی است.

سعادتفر با اشاره به اینکه اولویت‌های ساخت مدارس براساس سرانه‌های شهرستانی است، بیان کرد: متوسط سرانه فضای آموزشی مدارس در استان ۵.۷ متر مربع به ازای دانش‌آموز بوده و این میزان از سرانه استاندارد پایین‌تر است؛ همچنین سرانه ساخت در شهرستان البرز ۲ متر مربع از متوسط استان پایین بوده و برای جبران این کمبود به ۵ الی ۱۰ سال زمان نیاز است.

استانداردسازی یکهزار کلاس درس در دستور کار قرار دارد

وی عنوان کرد: شرایط سرانه ساخت در سایر شهرستان‌های استان نسبت به شهرستان البرز بهتر بوده و میزان آن در شهرستان آبیک 1 . 7 متر مربع، تاکستان 3 . 6 مترمربع و قزوین 5. 5 مترمربع است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین عنوان کرد: طرح‌های مختلفی طی سال‌های گذشته در حوزه ساخت و ساز شروع شده و این طرح‌ها باتوجه به کمبودهای خاص قوت گرفته است که از نمونه آن می‌توان به طرح تخریب و بازسازی مدارس، طرح تکمیل پروژه‌های خیرین و تکمیلی اشاره کرد.

سعادتفر تصریح کرد: طرح استانداردسازی گرمایشی مدارس از سال‌های قبل همزمان با سراسر کشور در استان قزوین شروع  شده و استانداردسازی یکهزار کلاس درس با اعتبار 38 میلیارد تومان از یک الی دو ماه گذشته در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم تا 15 روز آینده مدارس باقی مانده آماده شود.

وی با اشاره به مشارکت خیرین در حوزه مدرسه‌سازی استان ابراز کرد: این افراد بازو و همراه همیشگی ما در ساخت و ساز مدارس بوده و بیش از ۴۰ میلیارد تومان در سال گذشته حمایت کردند؛ این همراهی بیشتر شامل احداث کامل فضا یا بخشی از ساخت بوده است.

60 میلیارد تومان، سهم مشارکت خیرین در ساخت و ساز مدارس استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین میزان مشارکت خیرین در ساخت پروژه‌ها 70 درصد عنوان کرد و گفت: در حوزه مدارس نیمه کاره، 80 پروژه خیرین در استان وجود دارد که لازم است برای تکمیل این پروژه‌ها از اعتبارات دولتی به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شود.

سعادتفر اظهار کرد: جلسات مختلفی با خیرین برای مشارکت در ساخت پروژه‌های نیمه تمام برگزار شده است و از ابتدای سال‌جاری خیرین تقریبا ۶۰ میلیارد تومان برای مشارکت در ساخت و ساز تعهد کردند.

وی تصریح کرد: برای جذب خیرین هیچ اعتباری نداریم، اگر بتوانیم از تبلیغات سطح شهر استفاده کنیم قطعا استقبال مناسبی توسط آنها صورت خواهد گرفت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین ادامه داد: از ۹۳ تاکنون بیش از ۱۴۰ پروژه و بیش از یکهزار کلاس درس با اعتبار ۱۶۹ میلیارد تومان با مشارکت خیرین ساخته شده که در حال حاضر بالای ۵۰ درصد از این پروژه‌ها تکمیل شده است.

سعادتفر با اشاره به پروژه‌های پیش‌بینی شده سال‌جاری توسط اداره‌کل نوسازی استان تصریح کرد:۵۰ پروژه با زیربنای ۲۲ هزار متر مربع در قالب ۱۷۴ کلاس درس و با اعتبار 120 میلیارد تومان افتتاح شده که تعدادی از آنها در مهرماه به بهره‌برداری رسیده و تعدادی هم در دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی ابراز کرد: پروژه‌های تحویلی شامل ۳۰ واحد آموزشی، خوابگاه شبانه‌روزی،کانون فرهنگی تربیتی، زمین چمن مصنوعی و پروژه بزرگ استانداردسازی گرمایشی بوده است.

این مسئول تصریح کرد: یکهزار و 100 مدرسه در سطح استان وجود دارد و لازم است آموزش و پرورش بخشی از تعمیرات آن را بر عهده بگیرد چراکه تعمیرات کلی برعهده اداره‌کل نوسازی و تجهیزات مدارس است.

800 مدرسه از مدارس استان از فضای استحکام خوبی برخوردارند

سعادتفر با اشاره به آمار خیرین مدرسه‌ساز اذعان کرد: 500 خیر از سال‌های گذشته با نوسازی همکاری داشتند که این آمار طی سال‌ها متغیر بوده و از ابتدای سال جاری ۲۰ نفر به جمع خیرین اضافه شده است.

وی با اشاره به آمار مدارس کانکسی استان قزوین گفت: باتوجه به وجود یکهزار و ۱۰۰ فضای آموزشی در استان، ۸۰۰ مدرسه و بیش از 70 درصد مدارس دارای فضای استحکام بوده و ۱۳ درصد مدارس نیاز به تخریب و بازسازی دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین ادامه داد: در طرح دانش‌آموز شهید رضا پناهی و ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی آمار دانش‌آموزان بالای ۱۰ نفر مورد توجه قرار گرفته است.

سعادتفر ادامه داد: ۲۱ مدرسه کانکسی مستقل در استان وجود دارد که از این تعداد، ۸ مدرسه بالای ۱۱ دانش‌آموز است؛ از ابتدای سال‌جاری ۴ مدرسه به مدرسه استاندارد تبدیل شده و پیش‌بینی می‌شود مابقی مدارس تا مهر سال آینده به مدارس استاندارد تبدیل شود.

وی تصریح کرد: اعتبارات طرح ساماندهی مدارس مستقل کانکسی و شهید رضا پناهی با مشارکت بنیاد برکت و خیرین و تکمیل آن از بخش دولتی تأمین می‌شود.

این مسئول ادامه داد: ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در سال‌جاری برای خرید تجهیزات هنرستانی از جمله هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اختصاص داده شده است.

سعادتفر در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان قزوین خبر داد و بیان کرد: این جشنواره در دهم آذرماه سال جاری در دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود که استفاده از ظرفیت‌های جدید خیرین و تشویق و تجلیل از 500 خیر قزوینی از جمله اهداف برگزاری جشنواره است.

وی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را به عنوان شعار بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه 80 پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد و اولویت ما تکمیل این پروژه‌ها است.

400 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های نیمه تمام لازم است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزات مدارس استان قزوین با بیان اینکه 400 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های نیمه تمام لازم است، اذعان کرد: الموت شرقی و غربی، آبیک، آوج، بویین‌زهرا، خرمدشت، طارم سفلی و ناحیه یک قزوین بیشترین آمار مدارس کانکسی را شامل می‌شود.

سعادتفر ابراز کرد: در سفر رئیس جمهور به استان مصوباتی را در زمینه اختصاص اعتبار از جمله 60 میلیارد تومان به  بخش نوسازی مدارس داشتیم و این اعتبار برای بازه زمانی دو الی سه ساله و تا ۱۴۰۲ بوده است.

وی در پایان یادآور شد: دیدارهایی را با مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی، کاسپین و الوند داشتیم و ظرفیت خوبی در حوزه تجهیزات در شرکت شهرک‌ها وجود دارد که از ظرفیت خیران می‌توان در این زمینه استفاده کرد.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان