۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین برقراری ۱۶ هزار تماس تلفنی با مرکز مشاوره بهزیستی استان
کد خبر: ۳۶۰۳۳۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۱ ساعت: ۹:۲۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اعلام کرد

برقراری ۱۶ هزار تماس تلفنی با مرکز مشاوره بهزیستی استان

علی دهپاشی‌پور گفت: طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۶ هزار نفر با شماره ۱۴۸۰ ارتباط برقرار کردند.

برقراری ۱۶ هزار تماس تلفنی با مرکز مشاوره بهزیستی استان
علی دهباشی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره طرح‌ها و برنامه‌های دفتر مشاوره معاونت پیشگیری در شش ماهه ابتدای سال اظهار کرد: این دفتر در راستای پيشگيری اوليه و ثانويه با ارائه خدمات مشاوره حضوری به مراجعان مركز مشاوره دولتی و غیر دولتی، مشاوره تلفني به تماس گيرندگان خط 1480 و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در حوزه مشاوره و در راستای پيشگيری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقاء سطح سلامت روان افراد جامعه و فعاليت می‌نماید.

وی افزود: مهمترین فعالیت‌های این دفتر شامل خط مشاوره 1480 و مشاوره تلفنی به ذینفعانی است که در راستای برطرف كردن نیازهای فوری تماس گیرندگان وارائه راه‌حل و توانایی صحیح تصمیم‌گیری ازطریق تلفن صورت می‌گیرد که می‌تواند موجب تثبیت یا بهبود احساس سلامت روانی افراد شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه طی 6 ماهه ابتدای سال 16 هزار نفر با شماره 1480 ارتباط برقرار کردند، بیان کرد: خط 1480 از 8صبح لغایت 12 شب حتی در ایام تعطیل ، خدمات مشاوره ای به تماس گیرندگان در حوزه‌های مختلف فردی، خانوادگی، تربیتی، تحصیلی، اعتیاد، کرونا و و مسائل دیگر خدمات ارائه می‌دهد.

اجرای طرح محب برای آمادگی در بحران‌ها

دهباشی‌پور در خصوص طرح محب تشریح کرد: اين دفتر در راستاي اهداف و وظايف خود كه ارتقاء سطح بهداشت و سلامت روان جامعه است، طرح خدمات مشاور‌ه‌ای و حمايت‌های روانی – اجتماعی در بلايای طبيعی (طرح محب ) را با تاكيد برتوانمندسازی به منظور پيشگيري وكاهش مشكلات در بلاياي طبيعی اجرا مي‌نمايد.

وی با اشاره به مراجعه 480 نفر جهت مشاوره به مراکز و دفاتر دولتی و 8 هزار نفر به مراکز و دفاتر غیردولتی عنوان کرد: در این مراکز ارائه خدمات مشاوره، روانشناختی و روانپزشکی حضوری درحیطه‌های مختلف از قبیل خانواده، زوج درمانی، گروه درمانی و کودک ونوجوان، اجرای آزمون‌های روانشناختی به مراجعان در مراکز دولتی و غیردولتی جهت پیشگیری از آسیب‎های فردی ، اجتماعی و خانوادگی‌و ارتقای سطح سلامت روان اقشار جامعه صورت می‌پذیرد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در رابطه با طرح کنترل و کاهش طلاق (سامانه تصمیم ) اذعان کرد: سازمان بهزیستی کشور در راستای عمل به تبصره بند ۱۶ قانون حمایت از خانواده و برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی و در تعامل با قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سامان‌ ای را با هدف پذیرش و ارائه خدمات مشاوره‌‍ای به زوجین متقاضی طلاق راه اندازی نموده است.

دهپاشی‌پور ادامه داد: متقاضیان طلاق باید از طریق سایت زمان http://www.zaman.behzisti.net با توجه به استان و شهرستان محل اقامت خود ابتدا اقدام به ثبت درخواست و گرفتن زمان جهت مراجعه حضوری نمایند.

وی اذعان کرد: مراجعین طلاق قبل از ورود به دادگاه خدمات مشاوره‌ای تخصصی دریافت می‌کنند که در آن کارشناسان به صورت مشترک (در قالب تیم 5 نفره متشکل از غربالگر، روانشناس، مددکار و مشاور حقوقی ومذهبی واجد شرایط و مورد تایید به بررسی اختلالات و مشکلات متقاضیان طلاق در ابعاد گوناگون پرداخته و زمینه‌های ایجاد سازش و حفظ انسجام خانواده را از طریق ارجاع به کارشناسان مورد تایید مستقر در مراکز مورد تایید بهزیستی و دادگستری و دریافت خدمات تخصصی و مداخله‌ایی مشاوره‌ای، مددکاری فراهم می نمایند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: همچنین به منظور کاهش عوارض و آسیب‌های ناشی از طلاق، توصیه‌ها و رهنمودهای لازم را در رابطه با دوران پس از طلاق، نحوه ارتباط و چگونگی سرپرستی فرزندان پس از طلاق، به افراد ارائه می‌نمایند.

دهپاشی‌پور درباره طرح غربالگری اضطراب ابراز کرد: این طرح از سال 93 به منظورسنجش و شناسایی اضطراب درکودکان 5-6 ساله در پایگاه‌های سیار و ثابت صورت میگیرد و موارد مشکوک جهت درمان‌های روانشناختی به مراکز مشاوره و روانشناس کودک ارجاع داده می‌شوند.

ارائه خدمات آموزش پیش از ازدواج برای 650 نفر در استان

وی افزود: طرح غربالگری اضطراب به علت شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و در سامانه غربالگری اجرا می‍‌شود و والدین م‌توانند با مراجعه به سامانه مشاوره و تکمیل پرسشنامه اضطراب، فرزند 5 تا 6 سال خودرا مورد ارزیابی قرار دهند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تشریح کرد: طرح پیش از ازدواج جهت دختران و پسران مجرد در سطح دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و محیط‌های مختلف در طول سال در حال اجرا است که گزارش‌ها نشانم می‌دهد با توجه به بالا رفتن دانش جوانان خیلی از آشنایی‌ها منجر به ازدواج نشده و منجر به انتخاب درست و تشکیل خانواده موفق شده است.

دهپاشی‌پور درخصوص طرح زندگی خانواده (پیشگیری از طلاق) عنوان کرد: این طرح در راستای پيشگيری از آسیب‌های اجتماعی در خانواده و نیز ارتقای سلامت روان اجتماعی خانواده شكل گرفته است؛ اين آموزش پيشگيرانه، شامل بهبود و افزايش آگاهي، اطلاعات، و مهارت‌هايي است كه با توجه به نقشِ محوري خانواده و با هدف افزايش رضايتمندي و افزايش پايداري خانواده‌ها شكل مي‌گيرد.

وی عنوان کرد: طی شش ماهه ابتدای سال 1236 پرونده‌ها در رابطه با طرح کنترل و کاهش طلاق (سامانه تصمیم ) تشکیل شد که 53/17 درصد از آن‌ها منجر به صلح و سازش شد.

وی با اشاره به ارائه خدمات آموزش پیش از ازدواج برای 650 نفر در استان گفت: بیشترین علت مراجعه افراد به مراکز مشاوره به ترتیب در مباحث مشکلات زوجین- پیش ازازدواج، مشکلات بین فردی، فرزند پروری و کودک نوجوان، اختلالات خلقی( اضطراب – افسردگی و...) و اعتیاد بوده است.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان