۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین خداحافظی ناوگان تاکسیرانی قزوین با خودروهای فرسوده
کد خبر: ۳۶۰۳۳۶ نویسنده: رقیه کشاورز تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۹/۱ ساعت: ۹:۵۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین عنوان کرد

خداحافظی ناوگان تاکسیرانی قزوین با خودروهای فرسوده/ سمند سورن پلاس تاکسی می‌شود

محمدرضا وثوق‌نیا گفت: در صورت دارا بودن منابع کافی سعی داریم تا پایان سال‌ جاری تعدادی خودروهای فرسوده به ویژه ۷۵ خودروی سواری پیکان را از چرخه تاکسیرانی حذف کنیم و از ماه آینده شاهد فعالیت خودروی سمند سورند پلاس در شهر قزوین خواهیم بود.

خداحافظی ناوگان تاکسیرانی قزوین با خودروهای فرسوده
محمدرضا وثوق‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به آخرین وضعیت افزایش نرخ کرایه تاکسی در شهر قزوین اظهار کرد: اعمال 70 درصدی افزایش کرایه تاکسی مقرر بود که در ابتدای سال 1401 صورت گیرد که ما این افزایش را طی سال‌ در دو مرحله اجرای کردیم.

وی افزود: مرحله نخست و افزایش 40 درصدی کرایه تاکسی در اردیبهشت ماه انجام شده و مرحله دوم و افزایش 30 درصدی از اول آذرماه سال‌ جاری در تمام نقاط شهر قزوین اجرایی می‌شود.

 مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با اذعان به اینکه در هیچ شهری از کشور مبلغ کرایه تاکسی کمتر از 5000 تومان نیست، عنوان کرد: نرخ کرایه تاکسی در شهر قزوین پایین در نظر گرفته شده است.

 مدیر سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با اشاره به حداقل و حداکثر نرخ کرایه تاکسی در شهر قزوین بیان کرد: در حال حاضر حداقل کرایه 3500 تومان و حداکثر بین 6 الی 7000 تومان برای مسیرهای شهری و 10000 تومان برای مسیرهای روستایی است.

بخش قابل توجهی از درآمدهای رانندگان تاکسی خودجوش است

وثوق‌نیا ادامه داد: هیچ یارانه‌ای توسط سازمان به رانندگان اختصاص داده نمی‌شود و بخش قابل توجهی از درآمدها توسط خودشان تأمین می‌شود.

وی ابراز کرد: براساس قانون حمل و نقل کشور هزینه کرایه اتوبوس‌ها باید به سه قسمت تقسیم شود و یک سوم توسط دولت، یک سوم توسط شهرداری‌ها و یک سوم هم توسط مردم تأمین می‌شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین عنوان کرد: برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم، هم‌اکنون هزینه جابه‌جایی شهروندان توسط ناوگان اتوبوسرانی 1700 تومان است و با این میزان شهرداری به چرخه مالی رانندگان اتوبوس کمک می‌کند.

وثوق‌نیا ابزار کرد: بالا بودن افزایش هزینه‌ها از جمله روغن، لاستیک، لوازم یدکی، دستمزد تعمیرکاران، افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر قطعات لوازم یدکی نسبت به سال گذشته موجب شد رانندگان تاکسی با ارسال نامه‌ای به شورای شهر خواستار افزایش نرخ کرایه‌ها شوند.

وی با بیان اینکه هر سال نرخ کرایه‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی افزایش می‌یابد، افزود: افزایش هزینه کارگر از یک سو و تورم از سوی دیگر و غیرقابل مقایسه بودن آن نسبت به سال‌های 1400 و 1399، رانندگان پیشنهاد قیمت تمام شده نرخ کرایه‌ها را به میزان 140 درصد ارائه کردند که به علت شرایط اقتصادی مردم مخالف این میزان بودیم.

با رانندگان خاطی برخورد می‌شود

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین بیان کرد: پیشنهاد 90 درصدی افزایش کرایه‌ها را به شورای شهر اعلام کردیم و شورا با افزایش 140 درصد و 90 درصدی مخالفت و با افزایش 70 درصدی موافقت کرد و براساس تصمیم آنها مقرر شد این میزان از ابتدای اردیبهشت ماه اجرایی شود.

این مسئول بیان کرد: شرایط تاکسی متفاوت از اتوبوسرانی بوده و دولت در سال‌های گذشته حمایت بلاعوض از این قشر داشت.

وی افزود: فعالیت تعاونی تاکسیرانی در 10 سال قبل اثرگذارتر از امروز بود و همین شرایط باعث شده رانندگان با مشکلات متفاوتی همراه شوند.

وثوق‌نیا عنوان کرد: در صورت افزایش تخلفات از سوی رانندگان مبنی بر افزایش خودسرانه کرایه با آنها برخورد و این تخلفات در هیئت نظارت سازمان رصد می‌شود، شهروندان در صورت مشاهده تخلفات می‌توانند به سازمان گزارش دهند.

نوسازی بیش از 500 تاکسی فرسوده تا پایان سال‌جاری

وی با تأکید بر اینکه نرخ‌های جدید کرایه سازمان تاکسیرانی از اول آذرماه سال‌جاری اجرایی می‌شود، تصریح کرد: تا زمانی که برچسب کرایه‌ها بر روی شیشه خودروها نصب نشده و افزایش نرخ به صورت رسمی اعلام نشده است، راننده‌ای حق ندارد کرایه اضافی از شهروندان دریافت کند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین ادامه داد: واحدهای بازرسی سازمان در 5 تقاطع اصلی شهر از جمله مرکز شهر و ولیعصر حضور دارند و مردم می توانند تخلفات را به آنها گزارش کنند.

وثوق‌نیا با بیان اینکه در سنوات گذشته دولت از رانندگان تاکسی حمایت‌ می‌کرد اما امروز این حمایت‌ها وجود ندارد، ابراز کرد: هیچ حمایتی توسط دستگاه‌های دولتی از رانندگان تاکسی نمی‌شود و این قشر به دلیل مسائل اقتصادی از جمله نداشتن بیمه با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

وی ابراز کرد: بخش قابل توجهی از هزینه‌های تاکسی توسط رانندگان تأمین می‌شود و شرایط را برای آنها سخت‌تر کرده است؛ هرچند حمایت‌هایی توسط سازمان از آنها صورت می‌گیرد اما با این وجود مشکلات وجود دارد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با اشاره به سیاست‌های سازمان اتوبوسرانی در حمایت از بیمه رانندگان تاکسی تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ سه جانبه بین شهرداری، سازمان تاکسیرانی و صندوق کارآفرینی استان منعقد شده و اعتباری از شهرداری برای آن اختصاص داده شده است، براین اساس هزینه 100 هزار تومانی برای اسقاط خودرو به رانندگان اختصاص داده می‌شود.

راه‌اندازی پرداخت الکترونیک در ناوگان اتوبوسرانی قزوین

وثوق‌نیا عنوان کرد: در صورت دارا بودن منابع کافی سعی داریم تا پایان سال‌ جاری تعدادی خودروهای فرسوده به ویژه 75 خودروی سواری پیکان را از چرخه تاکسیرانی حذف کنیم و از ماه آینده شاهد فعالیت خودروی سمند سورند پلاس در شهر قزوین خواهیم بود.

وی اظهار کرد: بنا داریم بین 500 الی یکهزار خودرو را تا قبل از پایان سال در شهر قزوین نوسازی و به ازای هر ماشین نو یک ماشین فرسوده را استهلاک کنیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی پرداخت الکترونیک یا "کیو.آر کد" در قزوین خبر داد و گفت: طی این طرح افراد می‌‎‌‌‌توانند پول کرایه خود را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند؛ این سامانه در مرحله اول در ایستگاه شهید بهشتی، خیابان دانشگاه و بلوار شهید سلیمانی پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/4006
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان