۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین رسیدگی به پرونده برج خلیج فارس قزوین ادامه دارد
کد خبر: ۳۶۰۱۱۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۸/۱۷ ساعت: ۸:۴۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین:

رسیدگی به پرونده برج خلیج فارس قزوین ادامه دارد

سید جلال حسینی گفت: تصمیم‌گیری در مورد برج خلیج فارس با پیشرفت خوبی همراه بوده و حتی رای دادگاه در مورد تخلیه قسمت‌هایی از این برج صادر شده و اکنون روند رسیدگی به پرونده ادامه دارد.

رسیدگی به پرونده برج خلیج فارس قزوین ادامه دارد
سید جلال حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در خصوص برنامه‌های پدافندی غیر عامل در استان قزوین اظهار کرد: پدافند غیرعامل در راستای تهدیدات و آسیب‌های انسان‌ساز، هوشمندانه و دشمن محور وارد عمل شده و برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهد.

وی افزود: ۱۱ کارگروه نظیر امنیت و انتظامی، امنیت سایبری، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، امداد و نجات، فرهنگی و اجتماعی تحت نظر پدافند غیرعامل در استان قزوین فعالیت دارند که برنامه‌های مشخصی را در جهت اهداف پدافند ساماندهی، پیگیری و اجرا می‌کنند.

مدیرکل پدافند غیرعامل قزوین بیان کرد: پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای گفته می‌شود که در مواقع بحرانی بتواند ضروریات جامعه را تامین کند برای مثال اداره توزیع برق استان باید در تمام زمینه‌ها و حتی در مواقع تهدید دشمن با کمترین چالش بتواند به صورت مستمر خدمات برق را توزیع کند.

حسینی ادامه داد: دستورالعمل سازمان پدافند غیرعامل در حیطه خدمات آب، برق، گاز و سایر انرژی‌ها و موضوعات دیگر در قالب ۱۱ کارگروه مطرح می‌شود تا دستگاه‌های متولی در این کارگروه‌ها به بحث و تبادل نظر پرداخته و در نهایت برنامه‌ها را به مرحله اجرا برسانند.

وی ابراز کرد: هر دو ماه یکبار جلسات شورای استان با حضور دستگاه‌های متولی برگزار و موضوعات مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت هرگونه چالش موانع احتمالی برطرف خواهند شد.

فعالیت کارگروه سایبری پدافند غیرعامل دراستان

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قزوین ابراز کرد: یکی از مهمترین کارگروه‌ها در موضوعات پدافندی کارگروه سایبری است که موضوعات امنیت شبکه استان و دستگاه‌های متولی دیگر مانند مخابرات، اداره کل تنظیمات رادیویی با ریاست اداره کل ارتباطات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مبنای پدافند غیرعامل بر این است که باید در مواقع حساس و تهدیدات دشمن، حوزه مخابراتی و سایبری که شامل ارتباطات، فیبر نوری و شبکه‌های استانی است، بدون آسیب و یا با کمترین آسیب همراه باشد.

حسینی بیان کرد: معمولا دستگاه‌ها بر اساس تخصصی که دارند، تدابیر لایحه‌های امنیتی و حفاظتی را اتخاذ کرده تا مورد حملات سایبری قرار نگیرند و یا با کمترین آسیب از جهت برقراری شبکه‌های ارتباطی فیبر نوری، اتوماسیون‌های اداری و خدمات الکترونیکی همراه باشد.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قزوین ادامه داد: کارگروه زیستی نیز یکی دیگر از کارگروه‌هایی است که با ریاست دانشگاه علوم پزشکی، و همکاری کمیته امداد و نهادهای دیگر به ارائه خدمات می‌پردازند.

حسینی ابراز کرد: دستورالعمل کلی پدافند غیرعامل برای متولیان امر این است که در مواقع انتشار بیماری‌های ویروسی مانند کرونا، بیماری‌های واگیردار و یا بسیاری از مسموم کنندگان که احتمال می‌دهیم از سوی دشمن برنامه‌ریزی شده باشد به درستی عمل کنند تا دچارکمبود و کمیاب شدن دارو نشویم.

وی افزود: همواره به دستگاه‌هایی که ذیل کارگروه‌های پدافندی فعالیت دارند، اعلام می‌‌کنیم که تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا در مواقع حساس، دچار چالش اساسی نشویم و مردم به راحتی بتوانند از خدمات بهداشتی و درمان بهره‌مند شوند.

مدیرکل پدافند غیرعامل اذعان کرد: این دستگاه‌ها با توجه به تخصص خود انبار داروهای اساسی تشکیل داده و بازار را به صورت مستمر مورد رصد قرار می‌دهند و در نهایت برنامه‌ریزی لازم را در خصوص احتمال انتشار بیماری‌های فصلی و واگیردار انجام می‌دهند مثلا در فصل پاییز باید تعداد مشخصی واکسن آنفولانزا در دسترس باشد.

وی با بیان اینکه بحث سلامت بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: هدف پدافند غیرعامل این است پایش لازم قبل از برنامه‌ریزی صورت گیرد تا در صورت افزایش تعداد بیماران فصلی، آمادگی وجود داشته باشد تا مبادا دشمن از این موقعیت به عنوان یک بستر برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده و از روش‌های مختلف مانند ویروس ترکیبی دیگر اقدام کند.

پیش‌بینی آسیب‌ها و تهدیدات دشمن‌محور 

حسینی عنوان کرد: سازمان پدافند غیرعامل استان ملاحظات و فراخوان‌های کشوری را به کارگروه‌ها ابلاغ می‌کند و در این راستا تلاش هستیم که آسیب‌ها و تهدیدات دشمن‌محور را پیش‌بینی و بستر را طوری فراهم سازیم که کمترین آسیب را متحمل شویم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیاری از تهدیدات امروز در بستر سایبری رخ می‌دهد و امکان آسیب‌پذیری در این حیطه بیشتر از سایر حوزه‌ها است بنابراین فضای مجازی، موضوعات سایبری و ماهواره‌ای همواره بسترهای تهدید سایبری هستند به طوریکه می‌توان گفت بستر بسیاری از تهدیدات در موضوعات مختلف از جنس سایبری است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین ادامه داد: از آنجایی که بستر بسیاری از خدماتی که به مردم ارائه می‌شود در فضای مجازی، دولت الکترونیک و فضای سایبری است بنابراین تهدیدات نمود بیشتر دارد.
 
حسینی با اشاره به اینکه صنعت و کشاورزی به عنوان دو ظرفیت ویژه استان بیشتر در معرض آسیب‌ دشمن قرار دارند، تصریح کرد: از آنجایی که استان قزوین گذرگاه ریلی، جاده‌ای و فیبر نوری است باید توجه لازم صورت گیرد که مسیر فیبر نوری استان مورد حفاظت قرار گرفته و دچار آسیب نشود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد استان قزوین ابراز کرد: قزوین استانی صنعتی و شاهراه مواصلاتی چندین استان از کشور است و در حوزه برخی محصولات کشاورزی و گوشتی چندین استان را تحت پوشش قرار می‌دهد بنابراین این پتانسیل‌ها بستر آسیب‌‌پذیری را از سوی دشمن فراهم می‌کند.

صنعت و کشاورزی استان قزوین در معرض تهدیدات پدافندی دشمن

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین ادامه داد: ساختمان‌های احداثی نیز باید در حوزه پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گیرند و ساخت و سازهای غیرمجاز بررسی و پیگیری شوند که در این راستا کارگروه زیرساختی به ریاست اداره کل راه و شهرسازی استان و همکاری شهرداری، نظام مهندسی، اداره کل راهداری و دستگاه‌های دیگر فعالیت دارند.

وی افزود: در ذیل این کارگروه دستگاه‌های متولی بر اساس شرح وظایف خود باید ورود پیدا کنند و اداره کل پدافند غیرعامل نیز بازدید و نظارت لازم را داشته باشد.

حسینی اذعان کرد: سازمان پدافند غیرعامل بر اساس نگاه خود، ساختمان‌های ناایمن و حائز اهمیت را مورد بررسی قرار داده که حدود نیمی از آسیب‌های آن‌ها مرتفع شده و موارد‌ی نیز وجود دارند که باید موانع آن‌ها برطرف شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین عنوان کرد: تصمیم‌گیری در مورد برج خلیج فارس با پیشرفت خوبی همراه بوده و حتی رای دادگاه در مورد تخلیه قسمت‌هایی از این برج صادر شده و اکنون روند رسیدگی به پرونده ادامه دارد.

و ی در پایان گفت: از نگاه پدافندی آسیب عمده برج خلیج فارس مرتفع شده اما از نگاه تخصصی و فنی در بسیاری از موضوعات نیاز به بحث و بررسی دارد.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان