۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بیش‌از ۶هزار زوج قزوینی در انتظار دریافت وام ازدواج
کد خبر: ۳۶۰۰۰۲ نویسنده: سمیه چگینی تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۸/۹ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

بیش‌از ۶هزار زوج قزوینی در انتظار دریافت وام ازدواج

وام ازواج می‌تواند دست‌گیر بسیاری از زوج‌های جوان باشد که قصد تشکیل خانواده را دارند اما این روزها برای دریافت این تسهیلات مانع‌تراشی‌هایی از سوی بانک‌ها اتفاق می‌افتد.

بیش‌از ۶هزار زوج قزوینی در انتظار دریافت وام ازدواج
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛__ سمیه چگینی

تشکیل‌ خانواده و حمایت از فرزندآوری یک مسئله مهم و حیاتی در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود به ویژه اینکه امروز تامین و حفظ نیروی انسانی و نسل جوان یک اصل مهم در کشورمان به شمار می‌رود به طوریکه مقام معظم رهبری در دهه‌های اخیر بارها به این موضوع تأکید داشته‌اند.

فارغ از مباحث فرهنگی که نقش پررنگی در افزایش سن ازدواج و زندگی مجردی دارد؛ مشکلات اقتصادی نیز به عنوان مانعی بر سر راه جوانان برای تشکیل خانواده عمل می‌کند.

وام ازدواج که طی دو سه سال گذشته رشد خوبی نسبتاً داشته می‌تواند بخشی از دغدغه‌های جوانان را برای ازدواج کاهش دهد؛ اما بسیاری از جوانان برای دریافت این تسهیلات با مشکل مواجه هستند.

تاکید بر ارائه دو ضامن، شاغل بودن عروس برای دریافت وام 150 میلیون تومانی و از همه مهمتر تاخیر در پرداخت تسهیلات از جمله دغدغه‌هایی است که این روزها زوجین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

در راستای آیین‌نامه مصوب هیات وزیران، بانک مرکزی مکلف شد از محل مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات تشکیل خانواده را با اولویت نخست از طریق مؤسسات اعتباری تأمین کند.

مؤسسات اعتباری نیز موظفند برای هریک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آ‌ن‌ها بعد از ۱۳۹۷/۱/۱ است، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله پرداخت نماید.

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی 12 تیرماه سال جاری در راستای مطالبه رئیس‌جمهوری اعلام کرد: آیین‌نامه‌ تسریع و تسهیل در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از «حیث وثایق و تضامین» و تعیین «سقف زمان انتظار» امروز (۱۲ تیرماه) به شبکه بانکی ابلاغ شد و بانک‌ها موظفند ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز کاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کنند.

به همین منظور به سراغ برخی از زوجینی رفتیم که در نیمه نخست سال متاهل شده و در روند دریافت وام به مشکل برخورده‌اند.



4ماه تاخیر در دریافت وام ازدواج


جوان 30 ساله قزوینی که به تازگی متأهل شده بود در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: اوایل تیرماه امسال بعد از عقد برای دریافت تسهیلات ازدواج در سایت ثبت نام کردیم.

وی افزود: متاسفانه تاکنون با وجود اینکه 4 ماه از ثبت‌نام ما می‌گذرد هنوز پیامک معرفی به بانک را دریافت نکردیم.

زوج دیگری که بعد از چندین ماه در نهایت پیامک معرفی به بانک عامل را دریافت کرده بودند، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کردند: بعد از گذشت حدود 4 ماه و چند روز بعد از ثبت‌نام در سایت، بلاخره پیامک معرفی به بانک را دریافت کردیم اما متاسفانه این بار با سد معرفی ضامن روبرو شدیم.

این زوج بیان کردند: بر اساس اعلام بانک مرکزی، ارائه یک ضامن برای دریافت تسهیلات کافی است که اجرای این بند از قانون برای کارکنان بانک به عنوان مضحکه‌ای بیش به نظر نمی‌رسد.

این دو زوج ادامه دادند: این میزان وام ازدواج گرچه با توجه به تورم حاکم در کشور گره چندانی از کار جوانان باز نمی‌کند اما با توجه به پایین بودن درصد بازپرداخت، برای شروع زندگی مناسب است که متاسفانه با اعمال این سخت‌گیری‌ها بسیاری از جوانان از دریافت این وام ناامید می‌شوند.

مادر دختر جوانی که چندین ماه از تاریخ عقدش می‌گذرد، گفت: برای دریافت وام ازدواج دخترم در یکی از بانک‌های دولتی ثبت نام کرده بودیم اما باتوجه به میزان بالای افراد در صف انتظار، انصراف داده و در یک بانک خصوصی ثبت‌نام کردیم.

شرط اشتغال برای عروس در دریافت وام 150میلیونی!

وی افزود: بعد از گذشت یک ماه، پیامک معرفی به بانک را دریافت و برای تشکیل پرونده به شعبه مراجعه کردیم که متأسفانه رئیس بانک در پاسخ گفت برای دریافت وام 150 میلیون تومانی حتما باید عروس خانم شاغل باشند.

این شهروند قزوینی بیان کرد: بر اساس قانون، هیچ دلیلی برای شاغل بودن عروس برای دریافت وام ازدواج قید نشده است، این در حالی بود که رئیس شعبه با قاطعیت اعلام کرد اگر شکایتی دارید به شعبه مرکزی مراجعه کنید.

وی تصریح کرد: متأسفانه با این اوضاع اقتصادی شرایط سختی برای تهیه جهیزیه حاکم است که در مقابل هم شاهد کارشکنی در دریافت وام ازدواج هستیم.

خانم فتاحی ابراز کرد: هدف دولت از طرح جمعیت و جوانی جمعیت این است که جوانان در دریافت تسهیلات و وام‌های ازدواج با مشکل مواجه نشوند که متاسفانه این موضوع به درستی اجرا نمی‌شود.

به منظور بررسی این موضوع به گفت‌وگو با مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری قزوین پرداختیم؛


6هزار زوج قزوینی در صف انتظار دریافت وام


کبری علیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: در نیمه نخست امسال9 هزار و 577 مورد تسهیلات ازدواج به زوجین جوان استان قزوین پرداخت شده و 6 هزار نفر در صف انتظار دریافت وام هستند.

وی درباره علت تاخیر در پرداخت وام ازدواج طی چند ماه اخیر افزود: طی بازرسی و تذکراتی که در مرداد ماه از بانک‌های عامل صورت گرفت؛ خوشبختانه گزارشات ارسال شده نشان می‌دهد که در دو ماه اخیر روند پرداخت وام‌ها تسریع پیدا کرده و از مرداد به شهریور با رشد خوبی همراه بوده است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد: متقاضیان باید توجه داشته باشند که هنگام ثبت‌نام در سامانه باید یک کد تایید برای آن‌ها ارسال شود که معمولا بانک مرکزی تهران به منظور مدیریت نوبت‌دهی و تقسیم‌بندی افراد بین بانک‌ها، مقداری با تاخیر این کد را ارسال می‌کند.

پایین بودن آمار پرداخت وام ازدواج در قزوین نسبت به سایر استان‌ها

علیخانی ابراز کرد: متقاضیان می‌توانند بعد از دریافت کد ارسالی از سوی بانک مرکزی برای تشکیل پرونده به شعبه مراجعه کرده و بانک‌ها نیز موظف هستند که حداکثر تا 10 روز تسهیلات را به زوجین پرداخت نمایند.

وی عنوان کرد: بر اساس قانون، از چندی پیش مهلت 10 روزه برای پرداخت تسهیلات وام ازدواج در نظر گرفته شد که با توجه به منابع بانکی، این کار صورت نمی‌گرفت اما خوشبختانه طی دو ماه گذشته روند پرداختی‌ها تسریع پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری قزوین ادامه داد: تاکنون آمار تسهیلات پرداختی مهرماه به ما اعلام نشده اما آمار ارسالی از سوی وزارت کل ورزش و جوانان کشور نشان می‌دهد که درصد پرداختی‌های وام ازدواج در قزوین نسبت به سایر استان‌ها، پایین‌تر است.

علیخانی در پاسخ به اینکه آیا شاغل بودن عروس به عنوان یکی از شروط دریافت وام ازدواج است، تصریح کرد: اعطای تسهیلات ازدواج به زوجین هیچ ارتباطی به شاغل بودن آن‌ها ندارد و همه زوجین می‌توانند از این امتیاز برخورد شوند.

وام ازدواج ثبت نام کنندگان باید 10روزه پرداخت شود

در ادامه امیر اسلامی صدر معاون اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین اظهار کرد: معاونت امور جوانان از طریق ستاد ساماندهی امور جوانان متولی هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در راستای ساماندهی امور در حوزه ازدواج، اشتغال و مسکن است.

وی با بیان اینکه غالب بانک‌ها علت تاخیر در پرداخت وام‌ها را ضعف منابع اعلام کردند، گفت: اکنون پیگیر هستیم که بانک‌های عامل منابع خود را تامین و روند پرداخت وام‌های ازدواج را تسریع کنند تا افراد باقی مانده در صف انتظار نیز بتوانند تسهیلات خود را دریافت نمایند.

معاون اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین بیان کرد: خوشبختانه تمام بانک‌های عامل در استان در جهت پرداخت تسهیلات ازدواج همکاری می‌کنند اما برخی در بحث تامین منابع به مشکل برمی‌خورند و این موجب می‌شود که متقاضیان بیشتر در صف انتظار باقی بمانند.

اسلامی صدر ابراز کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی جوانان که با حضور رئیس جمهور به تصویب رسید باید بعد از تشکیل پرونده ظرف 10 روز کاری بعد از تشکیل پرونده، متقاضیان در سامانه به بانک معرفی شوند که متاسفانه سیستم بانکی بانک‌های عامل در این رابطه همراه نیست.

وی آمار دریافت کنندگان تسهیلات از بانک‌های عامل استان را 1/74 صدم درصد اعلام کرد و گفت: قزوین در بحث اعطای وام جزو استان‌های برتر بوده و بانک‌های عامل استان در این قضیه کارنامه متوسط روبه بالای داشته‌اند اما انتظار می رود که تدبیر لازم را برای پرداخت تسهیلات به زوجین در صف انتظار را نیز داشته باشند.


محدودیت منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها در پرداخت وام 


در ادامه امامقلی کارشناس اعتبارات اداره امور شعب استان قزوین نیز محدودیت منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها را یکی از عوامل تاخیر در روند پرداختی تسهیلات ازدواج عنوان کرد و گفت: تمام تسهیلات ازدواج از منابع داخلی بانک و در نتیجه سپرده‌گذاری مردم پرداخت می‌شود.

وی افزود: هر چه مردم در جامعه پول بیشتری در حساب‌های قرض الحسنه خود سپرده‌گذاری کنند، قدرت توان بانک‌ها در پرداخت وام قرض الحسنه بیشتر می‌شود اما زمانی که میزان سپرده‌ قرض‌الحسنه به کف می‌رسد باید مدتی بگذرد تا پرداختی‌های قبلی به خزانه بازگشته و حساب بانک برای پرداخت وام‌های بعدی شارژ شود.

کارشناس اعتبارات اداره امور شعب استان قزوین تصریح کرد: روند پرداخت تمام تسهیلات به منابع و مصارف بانک‌ها باز می‌گردد که متاسفانه اکنون پول در جامعه کم شده است.

امامقلی ادامه داد: بانک ملی و تجارت در پرداخت تسهیلات ازدواج پیشتاز عمل کرده و اگر کوتاهی از سوی بانک‌ها در بحث وام ازدواج صورت می‌گیرد فقط به خاطره محدودیت منابع است.

وی اذعان کرد: جز بانک صنعت و معدن تمام بانک‌های دولتی و خصوصی برای پرداخت وام ازدواج تعامل دارند.

کارشناس اعتبارات اداره امور شعب استان قزوین بیان کرد: از تیرماه تا شهریور ماه روند پرداختی‌ها کند شده بود که خوشبختانه اکنون تسریع پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون روند پرداخت وام تازدواج روند خوبی دارد، گفت: از ابتدای سال تا پایان مهرماه 10 هزارو  733 مورد پرداخت شده و 6 هزار و 484 مورد باقی مانده که امیدواریم هر چه سریع‌تر افراد باقی مانده هم بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

به گزارش صبح قزوین؛ در روزگاری که ازدواج به دلیل رسومات دست و پاگیر و هزینه‌های سنگین به یک هفت خان رستم تبدیل شده، دریافت وام هم خود ماجرایی جدا دارد که می‌طلبد مسئولین امر در حمایت از افزایش ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری تسهیل بیشتری در ارائه خدمات داشته باشند.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان