۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین واردات کالاهای بی‌کیفیت به رقابت و ارتقاء تولیدات داخلی ضربه می‌زند
کد خبر: ۳۵۹۹۳۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۸/۴ ساعت: ۱۵:۲۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد کشور:

واردات کالاهای بی‌کیفیت به رقابت و ارتقاء تولیدات داخلی ضربه می‌زند

دکتر سید ابراهیم ابراهیمی ضمن گلایه از واردات کالاهای بی‌کیفیت، گفت: ورود کالای بی‌کیفیت به دلیل قیمت ارزان آن سبب کاهش رقابت تولیدات ما و موجب افزایش قیمت کالاهای با کیفیت تولیدی می‌‌شود و توان رقابت را از تولیدکننده داخلی می‌گیرد.

واردات کالاهای بی‌کیفیت به رقابت و ارتقاء تولیدات داخلی ضربه می‌زند
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، مراسم تجلیل از واحدهای برتر استاندارد، امروز (چهارشنبه) با حضور مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد کشور، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار قزوین، مدیرکل استاندارد قزوین و جمعی از مسئولین و تولیدکنندگان برتر استان در سالن شهيد سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد.

دکتر سید ابراهیم ابراهیمی مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد کشور در این جلسه اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد تنها سازمان رسمی کشور است که می‌تواند نشان حلال برای تولیدکنندگان صادر کند و آمادگی خود را در صدور این نشان برای تولیدکنندگانی که قصد صادرات به کشورهای غیر مسلمان دارند، اعلام کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت کشور در این زمینه افزود: بسیاری از کشورها مانند ارمنستان، عربستان، آذربایجان، فیلیپین، ویتنام و سنگال برای تجهیز آزمایشگاه‌های تشخیص حلال از ایران درخواست همکاری کرده‌اند و تاکنون با برخی از آنها همکاری خود را آغاز کرده‌ایم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در مدت دو ماه بیش از 110 نشان حلال صادر کرده‌ایم که این نشان‌ها حتی در کشورهای غیراسلامی مورد اقبال قرار گرفته است.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد کشور ادامه داد: نشان حلال حتی برای غیرمسلمان‌ها نیز مورد اعتماد است و کیفیت صنعت گردشگری حلال و خدمات حلال بسیار مورد اعتماد کشورها قرار می‌گیرد.


نشان حلال مورد استقبال در تمامی کشورها 


وی با اشاره به دیپلماسی استاندارد به عنوان راهبرد و نگاه تحول گرایانه این سازمان در دولت سیزدهم، گفت: هدف از دنبال کردن این راهبرد ارتقاء دیپلماسی استاندارد و کیفیت و حضور در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با استاندارد سازی و نظارت بر اجرای استاندارد، ارزیابی انطباق و اندازه شناسی و تایید صلاحیت کالاها و خدمات است.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد کشور افزود: امسال برای نخستین بار شاهد حضور رئیس سازمان ملی استاندارد در مجمع عمومی سازمان بین‌المللی ایزو در ابوظبی بودیم و در مدت چهار روز کاری بیش از ۳۰ نشست، دیدار و مذاکره با روسای سازمان‌های استاندارد کشورهای مختلف جهان انجام شد.

ابراهیمی اضافه کرد: در این دیدارهای تخصصی که در حاشیه مجمع عمومی ایزو برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری با کشورهایی همچون روسیه، کره جنوبی، سوئیس، عربستان و برخی کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی بسته شد.

وی گفت: بعد از برگشت از مجمع عمومی نیز بیش از 140 مکاتبه برای ادامه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف استانداردسازی و ارزیابی کیفیت و تایید صلاحیت، اندازه شناسی و به ویژه نشان حلال داشته‌ایم.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد یادآور شد: راهبرد ما تقویت ارتباطات و استفاده از پتانسیل‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است و این راهبرد در کنار بحث‌های فنی و استاندارد سازی، به دیپلماسی خارجی کشور بویژه در منطقه و ارتباط کشورهای همسایه کمک می‌کند.


موضوع متناسب سازی آموزش‌ها با نیاز واحدهای تولیدی در دستور کار قرار گیرد


وی با اشاره به لزوم ورود جدی به بحث آموزش نیروی انسانی بیان کرد: آموزش یکی از مسائل جدی در صنعت و تولید است چراکه آموزش‌ها عمدتا متناسب با نیاز آموزشی واحدها نیست و فاصله زیادی بین کاری که نیاز است انجام گیرد و کاری که صورت می‌گیرد، وجود دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه در بحث آموزش‌، انگیزش هم لازم است، ادامه داد: موضوع آموزش هر روزه در صنایع پیگیری می‌شود و شاید نیروهای انسانی ما ساعت‌ها در کلاس آموزشی شرکت کنند، اما آنچه اهمیت دارد تناسب این آموزش‌ها با نیاز ما است.

وی موضوع بررسی و ارزیابی این آموزش‌ها را مهم تلقی کرد و گفت: آموزش‌های ما و بازخورد آن در امور تولید و بهبود کیفیت محصولات مدام باید بررسی و ارزیابی شود.

این مسئول کشوری تصریح کرد: در بحث استاندارد آموزش و شرکت دانش بنیان نقش اساسی دارند، یکی از رویکردهای جدید سازمان ملی استاندارد حرکت به سمت استاندارد مردمی است، به گونه‌ای که شرکت‌های دانش بنیان وارد این حوزه بشوند و در گروه‌های تدوین استاندارد نقش ایفا کنند و نظر بدهند تا تدوین توسط چند نفر خاص صورت نگیرد.

ابراهیمی در بخش دیگر از سخنان خود بر لزوم فاصله گیری از استاندارد ترجمه‌ای تاکید کرد و گفت: تشکیل دهندگان سازمان ایزو عمدتا غربی هستند و استانداردها را به گونه‌ای که تسهیلگر صادرات خود به دیگر کشورها باشد، تنظیم کرده‌اند، لذا ما در مجمع عمومی ایزو به دنبال پیاده‌سازی استاندارد ایزو مطابق با استانداردهای بومی کشورها هستیم.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس سازمان ملی استاندارد ضمن گلایه از واردات کالاهای بی‌کیفیت، گفت: ورود کالای بی‌کیفیت به دلیل قیمت ارزان آن سبب کاهش رقابت تولیدات ما و موجب افزایش قیمت کالاهای با کیفیت تولیدی می‌‌شود و توان رقابت را از تولیدکننده داخلی می‌گیرد.

وی در پایان گفت: سازمان ملی استاندارد به طور جدی در برابر تخلفات ایستاده و با هیچ سازمانی معامله نمی‌کند.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان