۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین آنچه در پرونده برج ناایمن خلیج فارس قزوین می‌گذرد
کد خبر: ۳۵۹۹۱۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۸/۴ ساعت: ۸:۱ ↗ لینک کوتاه

معاون عمرانی استاندار در مصاحبه با صبح قزوین تشریح کرد

آنچه در پرونده برج ناایمن خلیج فارس قزوین می‌گذرد/ تعطیلی تدریجی برج در صورت عدم تمکین مالک

مهدی رجحانی در تشریح پرونده رسیدگی به برج ناایمن خلیج فارس قزوین گفت: مهلتی برای رفع نواقص برج تعیین شده که اگر مالک همچنان بر اقدامات غیراصولی خود پابرجا باشد روند تعطیلی تدریجی برج را در پیش خواهیم گرفت.

آنچه در پرونده برج ناایمن خلیج فارس قزوین می‌گذرد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ حادثه دلخراش متروپل سبب شد تا شناسایی برج‌های ناایمن به طور جدی در دستور کار مدیران اجرایی کشور قرار گیرد تا اتخاذ تدابیری از بروز مجدد چنین حوادث تلخی پیشگیری شود.

بلندمرتبه‌سازی طی سال‌های اخیر در استان قزوین رواج داشته و هر از چندگاهی شاهد احداث برج‌های تجاری و مسکونی در شهرها هستیم؛ برج خلیج فارس از این دست ساختمان‌هایی است که با هدف تجاری احداث و حدود ده سال از زمان بهره‌برداری آن می‌گذرد ولی در ماه‌های گذشته حواشی متعددی را ایجاد کرده است.

برج خلیج فارس در قزوین هم‌اکنون ساکنان متعددی دارد و روزانه جمعیت زیادی از شهروندان در آن تردد دارند ولی به گفته مسئولان این ساختمان بلندمرتبه، برخی نکات ایمنی را رعایت نکرده و به همین دلیل ناایمن بوده و بارها پلمپ و مالک آن تذکرات جدی از نهاد‌های متولی دریافت کرده است.

خبرهای متعددی طی 4 ماه گذشته از این ساختمان منتشر شده و بارها مسئولین ضمن بازدید از آن، اعلام کرده بودند که در صورت عدم رفع مشکلات موجود به زودی این ساختمان تعطیل خواهد شد و همین امر سبب نگرانی ساکنین و کسبه خلیج فارس شده است.

خبرنگار اجتماعی صبح قزوین به منظور بررسی روند رسیدگی به پرونده برج خلیج فارس و اطلاع از آخرین وضعیت این برج به گفت‌وگو با مهدی رجحانی معاون عمرانی استاندار قزوین پرداخته و سعی کرده پاسخ شبهات موجود در اذهان مخاطبان را از این مقام مسئول جویا شود.


تعطیلی تدریجی برج خلیج فارس در صورت عدم تمکین مالک

رجحانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه سازنده برج خلیج فارس چند پروژه بزرگ دیگر را هم در دست دارد، اظهار کرد: درباره برج خلیج فارس که چند ماه قبل شهرداری قزوین و دادستانی قزوین هم به آن ورود کردند، بحث توقف فعالیت برج مطرح شده بود.

معاون عمرانی استاندار قزوین ابراز کرد:بهره‌برداران برج در اقدامات غیراصولی رخ داده در آن بی‌تقصیر هستند و صرفا در این برج ملک خریداری و کسب و کاری راه انداختند؛ تدبیر این بود که برای رفع معضلات مهلتی به سازنده خلیج فارس داده شود تا مشکلات موجود رفع و مانع تعطیلی آن شویم.

این مسئول بیان کرد: برخی از مشکلات برج با مداخله شهرداری رفع و یکسری از ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب شد و بخش دیگری از نواقص آن مربوط به ناایمنی آسانسورها و سیستم‌های حریق است که نیازمند بازنگری و اصلاح است.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات شایسته و درخوری را از مالک پروژه شاهد نبودیم؛ گفت: دو هفته قبل مجددا در جلسه‌ای یک سازو کار دیگری را تصمیم‌گیری کرده و صورت جلسه‌ای تنظیم شد.

رجحانی ادامه داد: براساس این صورت جلسه مقرر شد که ابتدا کلیه ذینفعان از جمله مغازه‌داران، کسبه و ساکنان خلیج فارس نسبت به نواقض موجود توجیه و اطلاع‌رسانی گسترده انجام شود.

این مسئول ادامه داد: دومین تصمیم هم در بحث تعطیلی تدریجی برج است که مقرر شد کمیسیون برنامه و بودجه یک بازه زمانی مشخص برای رفع موارد ناایمن در برج تعیین کند که اگر در این زمان مشخص شده اقدامی صورت نگیرد اقدام به تعطیلی تدریجی آن خواهیم کرد.

نمی‌خواهیم کسبه و بهره‌برداران برج آسیب ببینند

معاون عمرانی استاندار قزوین تصریح کرد: راهبرد تعطیلی تدریجی را در پیش گرفتیم تا کسبه برج خلیج فارس آسیب کمتری متحمل شوند؛ تعطیلی تدریجی هم از بناهای عمومی‌تر آغاز خواهد شد به طوری که اگر اقدامات ایمن‌سازی از سوی مالک انجام نشود ابتدا تالار و رستوران و به مرور طبقات پایینی تعطیل خواهند شد.

رجحانی یادآور شد: هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های خدمت رسان انجام شد که در صورت عدم همکاری مالک برج، نسبت به قطع مشاعات(آب، برق و گاز) واحدها اقدام شود.

این مسئول بیان کرد: تدابیری که اندیشیدم تنبیهی و الزام آور است تا مالک برج خلیج فارس نسبت به رفع نواقص موجود اقدام کند؛ ایمن نبودن این برج جان و مال مردم را به مخاطره می‌اندازد.

آسانسور‌های برج خلیج فارس پلمپ شد

وی اضافه کرد: بخشی از اقدامات از جمله پلمپ دو مورد از آسانسورها انجام شده تا در یک فرآیند تدریجی و با کمترین آسیب به نتیجه برسیم، اگر همچنان سازنده و مالک اصرار به عدم همکاری داشته باشد و اقدامی در جهت ایمن‌سازی برج انجام ندهد، بدون شک فرآیند تعطیلی برج انجام و چه بسا شاهد تعطیلی کامل ساختمان تا زمان رفع نواقصی موجود باشیم.

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: اخیرا مالک طی مکاتبه‌ای ادعا کرده که اقداماتی را برای حل مشکلات انجام داده و 80 تا 90 درصد سیستم اطفاء حریق برج اصلاح شده که قرار است آتشنشانی از این موضوع بازرسی داشته باشد تا صحت ادعای وی را بررسی کند.

رجحانی افزود: در جلسات اخیر اقدامات مواجهه با تخلفات در برج خلیج فارس را تشدید کردیم و به دستگاه‌های دیگر هم تاکید شده  که با جدیت این موضوع را پیگیری کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم که مالک و سازنده با اتخاذ یک مشی دقیق، درست و فنی و اصولی مسائل را حل کند تا اقدامات بعدی سبب تعطیلی کسب و کار مردم نشود.

این مسئول تاکید کرد: اگر مالک برج بر اقدامات غیراصولی خود پافشاری کند قطعا حفظ جان مردم در اولویت است و ناگزیر خواهیم بود که علی رغم میل باطنی، فعالیت برج را تعطیل کنیم.

شناسایی 10ساختمان ناایمن در استان قزوین

وی یادآور شد: طبق ارزیابی که داشتیم حدود 10 مورد ساختمان ناایمن در استان توسط راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری‌ها شناسایی شده؛ مواجهه خود را با اولویت‌های بالاتر شروع کردیم یعنی آنهایی که اضطرار بیشتری را برای برخورد دارند را در اولویت گذاشتیم، البته در پروژه‌هایی که هنوز به بهره‌برداری نرسیده را نظارت بیشتری داریم تا قوانین را به طور کامل اجرا نمایند.

معاون عمرانی استاندار قزوین در پایان گفت: در رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن عموما تصمیم‌گیری‌ها توأم با دو راهبرد است، یکی اینکه اقدامات تنبیهی و مواجهه مقدترانه با سازنده‌های متخلف و غیراصولی وجود داشته باشد و دیگری اینکه به نحوی این مواجهه انجام شود تا افرادی که به عنوان بهره‌بردار هستند کمترین آسیب را ببینند.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان