۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین پیش‌بینی صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری از استان قزوین
کد خبر: ۳۵۹۸۹۲ نویسنده: مریم محمدی تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۸/۳ ساعت: ۸:۱۱ ↗ لینک کوتاه

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان در مصاحبه با صبح قزوین عنوان کرد

رشد چشم‌گیر مبادلات تجاری در دولت سیزدهم/ پیش‌بینی صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری از استان قزوین

مهدی عبدیان گفت: برآورد میزان صادرات برای سال جاری در استان ۸۰۰ میلیون دلار بوده که از ابتدای سال تا کنون۳۰۰ میلیون دلار محقق شده و پیش‌بینی‌ می‌شود تا پایان سال به ۶۰۰ میلیون دلار برسد.

پیش‌بینی صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری از استان قزوین
مهدی عبدیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت صادرات استان اظهار کرد: موضوعاتی مثل رفع تعهدات ارزی بدون شک به صادرات کشور ضربه زد اما از سال گذشته یک شرایط رو به رشدی را داشتیم.

وی افزود: باتوجه به تمهیداتی که دولت در بحث بازگشت ارز داشت و تسهیلاتی را برای صادرکنندگان فراهم کرد، وضعیت روبه رشدی را در حوزه صادرات شاهد هستیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنم که در 6ماهه دوم سال وضعیت بهتری در صادرات داشته باشیم چون هر ساله این روند تجربه شده و اگر همین مسیر طی شود به رشد 20الی 30درصدی نسبت به سال گذشته دست خواهیم یافت.

این مسئول عنوان کرد: اصلی‌ترین مشکل صادرکنندگان بحث رفع تعهدات ارزی است چون درصورتی که حتی دولت نمی‌تواند پول نفت را از کشورهایی که به آنها نفت فروخته دریافت کند، باید تصور کرد که صادرکنندگان چه شرایط سختی را برای بازگشت ارز دارند.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین بیان کرد: سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و ریاست بانک مرکزی که اختیاردار رفع تعهدات ارزی هستند اگر تمهیدات لازم در حمایت از صادرکنندگان داشته باشند بدون شک صادرات تسهیل می‌شود.

عبدیان افزود: صادرکنندگان نمی‌خواهند از رفع تعهدات ارزی شانه خالی کنند اما شرایط تحریم‌ها و موانع بازگشت ارز از کشورها این مسائل را ایجاد کرده است.

حضور 250صادرکننده فعال در استان قزوین

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین با بیان اینکه بهبود وضعیت صادرات در اشتغال و معیشت مردم موثر است، گفت: طبق آمار سال گذشته و 6ماهه دوم سال حدودا 250صادرکننده فعال در استان قزوین داریم.
 
وی یادآور شد: برآورد میزان صادرات برای سال جاری در استان 800 میلیون دلار بوده که از ابتدای سال تا کنون300 میلیون دلار محقق شده و پیش‌بینی‌ می‌شود تا پایان سال به 600 میلیون دلار برسد.

عبدیان ابراز کرد: کشورهای همسایه، عراق، چین و امارات بیشترین مقاصد صادراتی برای استان قزوین است.

این مسئول ادامه داد: بیشترین محصولات صادراتی در استان قزوین شامل محصولات فولادی، مواد غذایی و صنایع پایین دستی پتروشیمی است.

وی تصریح کرد: صادرات سبب ارزش افزوده بالا برای استان می‌شود و مهمترین اثرات آن را در به کارگیری نیروی انسانی خواهیم دید به طوری که محصولات صادراتی در استان سبب اشتغال 30 تا 50 هزار نفر شده است.


بازگشت ارزش افزوده صادرکنندگان به کُندی پیش می‌رود


عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان در حوزه مالیات و بازگشت ارزش افزوده است که بیشتر صادرکنندگان ما از دو سال گذشته موفق نشدند مبالغ خود را از مالیات دریافت کنند که برای حل این موضوع جلساتی با استانداری داشتیم که امیدواریم سازمان امور مالیاتی برای رفع این مسئله پای کار بیاید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان با اشاره به تمایل نسل جدید برای فعالیت در حوزه صادرات و تجارت گفت: افراد زیادی مشتاق ورود به این حیطه هستند اما متاسفانه زمینه آموزش برای نسل جدید فراهم نشده است.

وی بیان کرد: در دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی نگاهی برای آموزش در حوزه تجارت وجود ندارد و صرفا مطالب تئوری اتفاق می‌افتد و بیشتر فعالین اقتصادی به طور تجربی کار را یاد می‌گیرند.

این مسئول عنوان کرد: معتقدم شرکت‌های مدیریت صادراتی در حیطه آموزش ضعیف عمل کردند و در این سال‌ها نتوانستند نسل جدید را وارد عرصه کرده و آنها را آموزش دهند؛ البته کارهایی انجام شده اما مطلوب نیست.

عبدیان با اشاره به ارتباط دانشگاه با حوزه تجارت گفت: بدون شک اگر این ارتباط دوسویه برقرار شود اتفاقات خوبی می‌افتد اما تاکنون این تعامل برقرار نشده است.

دانشگاه‌ها در ابتدای هر طرحی اول پول می‌خواهند

وی ابراز کرد: یکی از دلایل عدم ارتباط حوزه اقتصاد و صنعت با دانشگاه‌ها به دلیل این است که دانشگاه‌ها بر برگزاری هر برنامه‌ای ابتدا به دنبال دریافت بودجه و پول هستند در حالی که در سایر کشورهای پیشرفته اینگونه نیست و ابتدا طرح مورد نظر به عمل می‌انجامد و سپس هزینه پرداخت می‌شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین عنوان کرد: هیچ سرمایه گذار و سرمایه‌داری هیچوقت چنین کاری نمی‌کند که بخواهد برای طرحی که هنوز اجرا نشده و به نتیجه نرسیده پول پرداخت کند؛ از این رو دانشگاه‌های ما باید رویه خود را تغییر دهند.

عبدیان با اشاره به سازوکار نظارت در حوزه صادرات تاکید کرد: محصولات صادراتی در مسیرهای سبز، زرد، نارنجی و قرمز قرار می‌گیرد که اگر کالای صادراتی در رنج سبز قرار گیرد مورد تایید بوده و صادر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر کالای صادراتی در مسیر قرمز قرار گیرد حتما باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط بازرسی و آزمایش شود.

دستگاه‌ها به جای شعار به قوانین عمل کنند

این مسئول ابراز کرد: بیشتر تخلفات در حوزه صادرات به کارت‌های اجاره‌ای برمی‌گیردد که سازمان صمت و سازمان گمرک می‌توانند از این تخلفات پیشگیری کنند که البته استفاده از این کارت‌ها نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما صرفا شعار داده می‌شود و عملا حمایتی از صادرکننده اتفاق نمی‌افتد به طوری که در سال‌های گذشته 80درصد از ارزش پولی ما کاهش یافته اما میزان تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان کم شده و ارزش افزوده مالیاتی که باید صادرکننده دریافت کند با تاخیر زیاد اتفاق می‌افتد.

عبدیان در پایان گفت: اگر دستگاه‌های مختلف به تعهدات و وظایف خود به خوبی عمل کنند دیگر مشکلی نخواهیم داشت چون همه تمهیدات در قانون دیده شده اما به ان عمل نمی‌شود در حالی که با حمایت از حوزه صنعت و اقتصاد بسیاری از مشکلات اشتغال و به تبع آن مسائل و آسیب‌های اجتماعی حل خواهد شد.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان