۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین گیاه کینوا در اراضی کشاورزی کم آب قزوین کشت می‌شود
کد خبر: ۳۵۹۵۵۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۷/۹ ساعت: ۱۰:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین:

گیاه کینوا در اراضی کشاورزی کم آب قزوین کشت می‌شود

حسن جلیلوند گفت: کشت گیاه کینوا در اراضی کشاورزی کم آب قزوین، به خصوص شهرستان بویین زهرا در دستور کار قرار گرفته است.

گیاه کینوا در اراضی کشاورزی کم آب قزوین کشت می‌شود
به گزارش صبح قزوین؛ حسن جلیلوند اظهار کرد: کشت گیاه کینوا در اراضی کشاورزی کم آب قزوین، به خصوص شهرستان بویین زهرا در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: در همین رابطه امسال به شکل پایلوت و الگویی یک مزرعه هشت هکتاری در شهرستان بویین زهرا زیر کشت کینوا قرار گرفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه توسعه کشت این محصول در وضعیت کم آبی کشور و استان به امنیت غذایی جامعه کمک می‌کند، گفت: زمینه کشت قراردادی این محصول نیز فراهم شده و یکی از شرکت‌های فعال قزوین در زمینه تولید مواد غذایی و صنایع تبدیلی در این خصوص ابراز تمایل کرده است.

به گفته این مسئول حوزه کشاورزی، مقاومت به سرما و شوری آب از جمله ویژگی‌های کینوا به شمار می رود و می توان آن را در زمین های کم آب نیز کشت کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: با توجه به مقاومت بالای کینوا به کم آبی، می‌توان آن را در اراضی کشاورزی دارای تنش‌های آبی نیز کشت کرد و در همین رابطه فرهنگ سازی کشت این محصول نیز در بین کشاورزان قزوینی هم در دستور کار قرار گرفته است.

جلیلوند اضافه کرد: کینوا نوعی از غلات با منابع بالای فیبر و پروتئین است و به خاویار گیاهی نیز معروف بوده و ارزش غذایی فوق‌العاده بالایی دارد.

کینوا، گیاه بومی کوه‌های آند در آمریکای جنوبی است و علاوه بر دانه، از برگ‌های جوان این گیاه نیز به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته استفاده می‌شود.

این گیاه در مناطق خشک و نیمه خشک کاملاً به شرایط کم آبی مقاوم بوده و قادر است شرایط آب و هوایی از چهار تا ۴۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان