۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۹ علامت پنهان قند خون کنترل نشده
کد خبر: ۳۵۹۵۳۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۷/۶ ساعت: ۱۳:۵۹ ↗ لینک کوتاه

۹ علامت پنهان قند خون کنترل نشده

قند خون کنترل نشده، خطر ابتلا به عوارض جدی سلامت از جمله سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، آسیب‌های عصبی، کوری و بسیاری از مشکلات دیگر را به همراه دارد.

۹ علامت پنهان قند خون کنترل نشده
 

به گزارش سرویس سلامت صبح قزوین ؛قند خون کنترل نشده، خطر ابتلا به عوارض جدی سلامت از جمله سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، آسیب‌های عصبی، کوری و بسیاری از مشکلات دیگر را به همراه دارد.

ازآنجا که حفظ و کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲، سلامت کلی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مهم است که در صورت خارج از کنترل بودن آن، اقدامات مناسب را بشناسید و انجام دهید.

زخم‌هایی که آهسته خوب می‌شوند: بریدگی ها، خراش و کبودی‌ها در مبتلایان به قند خون کنترل نشده دیر التیام می‌یابند. این به دلیل آن است که دیابت منجر به آسیب عصبی شده و گردش خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بخصوص در پاها که جریان خون ناکافی در این اندام باعث می‌شود در صورت زخم شدن، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت و یا حتی قطع عضو باشند.

تغییرات پوستی: تیره گی و ضخیم شدن پوست شناخته شده به نام آکانتوز نیگریکانس، ممکن است در پشت گردن، یا دست، زیر بغل، صورت و مناطق دیگر بدن در صورت قند خون کنترل نشده رخ دهد. این علائم می‌تواند همچنین ناشی از مقاومت به انسولین نیز باشد. بروز هر گونه تاول، عفونت، تغییر رنگ پوست و ناهنجاری‌های پوستی می‌تواند نشانه‌ای از قند خون کنترل نشده باشد.

افزایش تشنگی و تکرر ادرار: افزایش تشنگی شاید غیر معمول به نظر نرسد، اما زمانی که قند خون بالاست، احساس غیر منتظره تشنگی و نیاز به نوشیدن غیر معمول آب، یک علامت برجسته است. ادرار بیش از حد یا همان پر ادراری نشان دهنده آن است که کلیه‌ها در تلاشند تا میزان گلوکز اضافی را از بدن دفع کنند، همین روند خطر کم آبی بدن و سرگیجه را به همراه دارد.

گرسنگی بیشتر همراه با از دست دادن وزن: احساس گرسنگی بیش از حد به همراه از دست دادن وزن بدون هیچ دلیل روشن، نشان دهنده سطح قند خون بیش از حد بالا است. هنگامی که بدن انرژی لازم را از منابع مورد نظر دریافت نمی‌کند، شروع به شکستن عضلات و چربی برای تولید انرژی می‌کند و فرد کاهش وزن ناخواسته و ناسالم را تجربه خواهد کرد. علاوه بر تغییرات وزن و اشتها، فرد ممکن است متوجه ضعف در ماهیچه‌ها و تجربه سقوط مکرر شود.

خستگی: خستگی شدید نیز نشانه دیگری از قند خون کنترل نشده در مبتلایان به دیابت نوع ۲ است. هنگامی که بدن به درستی انسولین را پردازش نمی‌کند و یا به مقدار کافی انسولین تولید نمی‌کند، قند به جای وارد شدن به سلول‌ها برای تولید انرژی، در خون باقی می‌ماند و فرد احساس خستگی شدید می‌کند.

تاری دید: قند خون بالا و فشار خون بالا به ساختار حساس چشم صدمه رسانده و تهدیدی جدی برای قوه بینایی محسوب می‌شوند. هنگامی که رگ‌های خونی چشم به دلیل دیابت پاره شوند، آسیب‌هایی حاد یا مزمن به شبکیه چشم وارد می‌کنند، که یکی از دلایل نابینایی در افراد بزرگسال است. دید غیرشفاف، لخته خون در چشم و نور شدید در چشم از آن دست مشکلاتی است که در صورت پدیدار شدن باید به چشم پزشک مراجعه کرد.

سوزن سوزن شدن و بی حسی: قند خون خارج از کنترل می‌تواند منجر به آسیب‌های عصبی و نوروپاتی دیابتی شود. نوروپاتی حسی می‌تواند ابتدا باعث حساس شدن و درد پاها شود، اما بتدریج پاها بی حس شده و هیچ حسی را متوجه نمی‌شود.

مشکلات معده: دیابت همچنین به عصب‌هایی که وظیفه خالی نمودن شکم، حرکت غذا به آرامی در طول روده‌ها و هضم را برعهده دارند و در کل به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند. هنگامی که شکم در هضم غذا دچار تأخیر شود، شرایطی که به آن تأخیر در تخلیه معده یا فلج ناقص دستگاه گوارش گفته می‌شود، رخ می‌دهد و با مشکلات ناخوشایند معده‌ای همچون اسهال، یبوست و بی اختیاری مواجه خواهید بود. بسیاری از افراد دیابتی با مشکلاتی از قبیل ناتوانی در خوردن و بلعیدن نیز دست به گریبان هستند. کنترل دیابت برای افرادی که مبتلا به تأخیر در تخلیه معده اند، بسیار دشوارتر است.

ورم دست و پاها: اگر در کنار دیابت مبتلا به فشار خون هم هستید، هر دوی این بیماری‌ها عملکرد کلیه را برای دفع سموم و مایعات مختل می‌کنند. تورم دست و پاهای به دلیل جمع شدن مایعات در زیر مفاصل و به دلیل تخلیه ناقص از کلیه‌ها و یک نشانه از اختلال در عملکرد کلیه هاست.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان