۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین قزوین؛ استانی غیرساحلی با آمار بالای غرق‌شدگی
کد خبر: ۳۵۹۵۲۸ نویسنده: سمیه چگینی تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۷/۹ ساعت: ۹:۱۲ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

قزوین؛ استانی غیرساحلی با آمار بالای غرق‌شدگی/ پرونده فصل گرما با مرگ ۱۹ شهروند قزوینی بسته شد

هرساله با فرارسیدن فصل گرما تعداد غرق شدگی در استان قزوین افزایش چشمگیری دارد تا آنجایی که میزان حوادث غرق شدگی بالاتر از میانگین این گونه حوادث در استان‌های دارای ساحل ارزیابی شده است.

قزوین؛ استانی غیرساحلی با آمار بالای غرق‌شدگی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، هرساله با فرا رسیدن فصل گرما تعداد غرق‌شدگی در استان قزوین افزایش چشمگیری دارد تا آنجایی که میزان حوادث غرق‌شدگی بالاتر از میانگین این گونه حوادث در استان‌های دارای ساحل ارزیابی شده است.

معضلی که علی‌رغم ایمن سازی نقاط حادثه خیز و هشدارهای مسئولان باز هم با آن مواجه می‌شویم به طوریکه از ابتدای سال جاری تاکنون 19 نفر از شهروندان قزوینی جان خود را بر اثر شنا کردن در کانال‌ها، رودخانه‌ها و استخرهای آبیاری استان از دست داده‌اند.

این میزان از غرق شدگی در استان غیر ساحلی قزوین ما را به این واداشت که برای بررسی بیشتر به سراغ مسئولین مرتبط برویم؛


مرگ 19 شهروند قزوینی در اثر غرق‌شدگی طی سال جاری


مهدی کاکاوند کارشناس مدیریت بحران مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: متاسفانه علی‌رغم هشدارهای مسئولان از ابتدای سال جاری تاکنون 19 نفر از شهروندان قزوینی دچار خفگی در آب شدند که این آمار نسبت به زمان مشابه در سال گذشته که 23 مورد بود، کاهش یافته است.

وی افزود: بیشترین آمار غرق‌شدگی ما در استخرهای کشاورزی بوده لذا از تمام همهشریان خواهشمندیم نکات ایمنی را رعایت کنند.

در ادامه به گفت‌وگو با مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین پرداختیم؛

محمدرضا علیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به معضل غرق‌شدگی در رودخانه‌ها، کانال‌ها و استخرهای کشاورزی در فصل گرما اظهار کرد: مهمترین موضوع در زمینه غرق‌شدگی‌ها فرهنگ‌سازی است؛ گرچه می‌توان برخی تمهیدات ایمنی در برخی نقاط خاص داشت اما امکان حصار و یا سیم خاردارکشی در دور تمام رودخانه‌ها و کانال‌ها با توجه به فراز و نشیب‌های طبیعی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای استان قزوین موظف است تهمیدات ایمنی برای جلوگیری از غرق‌شدگی را داشته باشد، افزود: متاسفانه علی‌رغم تاکیدات و تذکراتی که در خصوص ارتقای سطح آگاهی مردم و فرهنگ سازی در زمینه شنا کردن در کانال‌ها، استخرهای کشاورزی و رودخانه‌ها ارائه می‌شود، همچنان تلفات غرق شدگی هستیم.

پیشگیری از غرق شدگی در گرو آموزش و فرهنگ سازی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای بخشداران، فرمانداران و دهیاران به طور هفتگی در محل ساختمان مدیریت بحران و رایزنی با صدا و سیمای مرکز استان و معرفی کارشناسان خبره برای بیان مطالب در زمینه‌های مختلف غرق شدگی، سیل، زلزله و مباحث قبل، حین و بعد از بحران‌ها از اقداماتی است که به صورت مستمر انجام می‌شود.

علیمی عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم تاکیدات همچنان شاهد غرق شدگی در رودخانه‌ها و کانال‌ها به ویژه در رودخانه زیاران هستیم که این موضوع باید با فرهنگ‌سازی دنبال شود چون ما مواردی را داشتیم که افراد از روی حصارها و موانع عبور می‌کنند.

وی با اشاره به خانه‌های هلال مستقر در شهرها و روستاها ادامه داد: دراین راستا یک تفاهم‌نامه سه جانبه با دفتر روستایی و هلال احمراستان امضا شده تا مباحث آموزش‌های همگانی،عمومی و آموزش‌های مرتبط با امداد و نجات روستاییان بدون هزینه توسط کاشناسان در خود روستاها ارائه شود که این کار آغاز شده و در حال انجام است.


بی‌احتیاطی عمده‌ترین دلیل غرق‌شدگی است


مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان اینکه بی‌احتیاطی عمده‌ترین دلیل غرق‌شدگی است، اذعان کرد: به تمام دستگاه‌هایی که در حوزه‌های مختلف بحران فعالیت دارند توصیه می‌کنیم که اصل آموزش و فرهنگ سازی را در اولویت کاری خود قرار دهند تا بتوانیم خسارات احتمالی را به حداقل برسانیم.

علیمی تصریح کرد: از آنجایی که طول کانال مادر و یا رودخانه‌ها در سطح باغات و مزارع پخش می‌شود لذا تفکیک نقاط پر خطر و کم خطر در بحث غرق شدگی‌ها معنایی ندارد و تمام مناطق برای شنا کردن خطرناک است.

وی اضافه کرد: طبیعتا وظایف دستگا‌ه‌های اداری نیز باید انجام شود و هرکجا که نیاز به ایمن‌سازی از قبیل حصار، فنس و یا تابلوهای هشدار دهنده است، اعمال شود که اکنون در بخشی از رودخانه زیاران انجام شده و در صورت نیاز مجدد اعمال خواهد شد؛ در سطح شهرها نیز طبیعتا شهرداری‌ها باید وظایف خود را انجام دهند.

بروز چندین غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین عنوان کرد: متاسفانه طی این چند هفته اخیر چندین مورد غرق شدگی در استخر کشاورزی داشتیم که بیشتر خصوصی و خارج از حیطه ادارات هستند.

علیمی در پایان با بیان اینکه کانال‌های آب، رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی محل مناسبی برای شنا نیست، گفت: به عموم مردم به ویژه والدین توصیه داریم که توصیه در هنگام تفریحات و اسکان در کنار رودخانه‌ها، کانال‌ها و یا استخرهای کشاورزی مراقب کودکان خود باشند تا دچار حوادث و مشکلات نشوند.

طی امسال 9 قزوینی در رودخانه‌ها و کانال‌ها غرق شدند

در ادامه یدلله ملکی مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اظهار کرد: آمار غرق شدگی هرسال متفاوت است که طی دوسال اخیر با توجه به گرم شدن هوا و بسته شدن استخرها در زمان کرونا، مقداری افزایش آمار در این زمینه داشتیم .

وی افزود: سال گذشته 16 غرق شدگی در کانال و رودخانه زیاران داشتیم که امسال تا این لحظه حدود 9 مورد گزارش شده که 4 نفر در رودخانه زیاران و 5 نفر در کانال‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین ابراز کرد: از آنجایی که امسال میزان آب کمتری وارد کانال شد اما همچنان آمار غرق شدگی را داشتیم که این آماتربرای استان غیرساحلی قزوین بالا است.


افزایش میزان غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌های قزوین


ملکی عنوان کرد: متاسفانه امسال غرق‌شدگی در رودخانه‌ها مقداری بیشتر شده که شاید یکی از دلایل آن افزایش مسافرت‌ها بعد از فروکش شدن کرونا باشد که افراد از محدوده حفاظتی و ایمن شده بالا رفته و وارد رودخانه‌های می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بسیاری از تلفات در موضوع غرق‌شدگی در شهر مهرگان بود که این کار در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری‌های انجام شده یک ضلع کانال به صورت سرتاسری فنس کشی شده و ضلع دوم را نیز آغازکرده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به تعبیه نیوجرسی در برخی بخش‌ها ادامه داد: امسال نیز فنس‌کشی بخش‌هایی از رودخانه زیاران را که در اثر تخریب از بین رفته بودند و همچنین برخی مناطق که خارج از تصور ما میزان غرق شدگی‌ها در آنجا افزایش داشت شناسایی و در دستور کار قرار دادیم گرچه اعتبارات تخصیص یافته در این زمینه محدود است و باید از منابع مختلف اعتبار آن تامین شود.

ملکی با اشاره به بحث اطلاع‌رسانی‌ها و تابلوهای هشدار دهنده بیان کرد: امسال بیش از 100 تابوی هشدار دهنده بتنی تعبیه کردیم چون تابلوهای فلزی مورد سرقت قرار می‌گرفت.

وی اذعان کرد: همچنین ادامه گاردیل گذاری کانال‌ها و تقاطع جاده‌ها را در دستور کار داریم تا طولشان را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین تشریح کرد: رودخانه جاذبه طبیعی است که در هیچ جای دنیا اطراف آن را حصار و یا فنس‌کشی نمی‌کنند اما متاسفانه در ایران علی‌رغم ایمن‌سازی‌ها و اطلاع رسانی‌ها و هشدارهایی که داده می شود همچنان بی احتیاطی و غرق‌شدگی صورت می‌گیرد.

ملکی ادامه داد: به نظر می‌رسد که باید مقداری عمیق‌تر در بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی ورود داشته باشیم تا تاثیر گذارتر واقع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین عنوان کرد: بر اساس برآورد 6 سال پیش ایمن‌سازی نقاط حادثه خیز حدود 40 میلیارد تومان هزینه نیاز داشت اما آنچه که سالانه اختصاص پیدا می‌کند کمتر از یک میلیارد است و امسال تقریبا 350 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان