۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مشکلات جاده مگسال-خاکعلی در پیچ بلاتکلیفی مسئولان
کد خبر: ۳۵۹۳۹۹ نویسنده: مریم محمدی تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۶/۲۸ ساعت: ۹:۴۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از مطالبات مردمی؛

مشکلات جاده مگسال-خاکعلی در پیچ بلاتکلیفی/ مسیر مرگباری که میان ادارات پاس‌کاری ‌می‌شود

جاده مگسال از نقاط حادثه‌خیز استان قزوین است که تصادفات زیادی در این نقطه رخ می‌دهد اما طی سالیان اخیر رسیدگی به مشکلات این مسیر در بین دستگاه‌های مختلف بلاتکلیف مانده است.

مشکلات جاده مگسال-خاکعلی در پیچ بلاتکلیفی مسئولان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ جاده مگسال به خاکعلی، یکی از مسیرهای مواصلاتی واقع در محدوده شهر محمدیه است و حوادث متعدد رانندگی در آن سبب نارضایتی شهروندان شده‌است. 

چندی پیش جمعی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از کلیدواژه جاده ناایمن مگسال، ضمن اشاره به حوادث متعدد در این جاده خواستار توجه مسئولان و رفع مشکلات موجود در آن شدند.

واکنش‌های فعالان فضای مجازی و تماس‌های متعدد مردمی سبب شد تا جهت پیگیری این موضوع سراغ مسولین مرتبط برویم. 






درواقع وجود مشکلات عدیده در این جاده سبب شده تا سالانه تصادفات بسیاری در این نقطه از استان قزوین رخ دهد، متاسفانه در مواقعی هم تلفات جانی را به دنبال داشته و به گفته اهالی منطقه، حداقل هفته‌ای یک بار شاهد تصادف در جاده مگسال هستند.

طی بررسی‌های خبرنگار صبح قزوین و گزارشات مردمی، این جاده علائم راهنمایی رانندگی بسیار کمی دارد و بعضی نقاط هم فاقد علائم است و پیچ‌های متعدد و بدون استاندارد، از جاده مگسال یک مسیر پرخطر ساخته است.

مردم می‌گویند: خطوط  نشانگر جاده کمرنگ شده و در شب قابل مشاهده نیست و آسفالت آن در برخی نقاط تخریب و عرض کم جاده سبب بروز تصادفات و تلفات جانی شده است.

از طرفی وجود مجتمع‌های کشاورزی در این منطقه و عبور و مرور ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی از دیگر عوامل افزایش تصادفات در آن است؛ همچنین پیچ‌های ناایمن منجر شده تا این جاده بسیار خطرناک و حادثه ساز باشد.

برای پیگیری این مطالبه مردمی به سراغ مسئولین مربوطه رفتیم؛ طی تماس‌های مکرر با پلیس راهور استان موفق به گفت‌وگو و بررسی عمده دلایل بروز حوادث رانندگی در مسیر جاده مگسال به خاکعلی نشدیم! 


پلیس باید نظر کارشناسی ارائه کند


به سراغ راهداری استان رفتیم که مدیرکل این اداره با بیان اینکه بازدیدهایی از این منطقه داشته، افزود: بهتر است ابتدا پلیس راهور گزارشی از آمار تصادفات در این منطقه ارائه دهد تا بدانیم عمده دلیل تصادفات چیست؟ آیا مشکلات جاده است یا عدم رعایت نکات ایمنی از سوی رانندگان؟

جواد حق لطفی به این سوال خبرنگار صبح قزوین که در مشاهدات میدانی مشکلات جاده مگسال را چگونه ارزیابی کردید؟ اینگونه پاسخ داد: بنابر اعلام شورای ترافیک شهرستان البرز از این جاده بازدید داشتیم و از پلیس درخواست کردیم که آمار تصادفات این جاده در سه سال گذشته را به ما ارائه دهد تا براساس آن اقدام کنیم ولی تاکنون گزارشی از جانب پلیس به دست ما نرسیده است.

وی افزود: با این حال معضل اصلی در جاده مگسال عدم رعایت سرعت مطمئنه است به طوری که رانندگان با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کنند و از این رو افزایش تابلوهای هشدار سرعت در این مسیر را در دستور کار خود داریم.

باتوجه به اینکه بخشی از جاده مگسال منتهی به شهر خاکعلی است، به گفت‌وگو با اکبری، شهردار این شهر پرداختیم.


فقط یک کیلومتر از جاده مگسال در حیطه خاکعلی است

این مسئول اظهار کرد: از ابتدای جاده مگسال تا ورودی شهر خاکعلی حدود ۹ کیلومتر است که از این مسافت صرفا یک کیلومتر آن مربوط به محدوده استحفاظی شهر خاکعلی است که امسال با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون تومانی عملیات ایمن‌سازی و آسفالت آن را انجام دادیم.

وی ادامه داد: حدود 8کیلومتر باقیمانده مربوط به شهرستان البرز بوده و ربطی به شهرستان آبیک و شهر خاکعلی نداشته و باید از حوزه شهرستان مربوطه اقدام شود.

اکبری یادآور شد: از فرماندار و بخشدار البرز پیگیری‌های لازم را داشتیم و نامه‌نگاری انجام و منتظر تخصیص اعتبارات و اقدمات هستیم.

شهردار خاکعلی گفت: بیش‌از یک کیلومتر جاده مگسال را که در حوزه استحفاظی خاکعلی است را چهار بانده و خط‌کشی کردیم و ایمن سازی آن را به اتمام رساندیم.

بالاخره سرنخ پیگیری جاده مرگبار مگسال، ما را به شهرستان البرز رساند و برای بررسی موضوع به سراغ غفوری، فرماندار این شهرستان رفتیم.

در ابتدای طرح مسئله با این موضوع مواجه شدیم که فرماندار شهرستان البرز از مشکلات جاده مذکور بی‌اطلاعی است و عنوان کرد تاکنون هیچ گزارشی و یا مطالبه مردمی هم در این خصوص به دست آنها نرسیده و حتی مصوبه یا اعتباری هم برای رسیدگی به این جاده در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان وجود ندارد. 


اولین بار است گزارشات حوادث مگسال را می‌شنویم 

غفوری در پاسخ به سوال خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط باید مسئله را بررسی و با تخصیص اعتبار، مشکلات مطرح شده را رفع نمایند؛ البته تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

در نهایت مقرر شد تا فرماندار شهرستان البرز پیگیری جاده مگسال را در دستور کار قرار داده و بخشدار محمدیه نیز مسئول بررسی موضوع و گزارش آن به خبرنگار صبح قزوین شد.

بخشدار محمدیه در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین گفت: در سال‌های گذشته اقداماتی در راستای ایمن سازی جاده مگسال انجام شده اما در حال حاضر گزارشی مبنی بر تصادفات به دست آنها نرسیده و خواستار فرصت چند روزه شد تا مسئله را در سطح بخش و استان پیگیری و گزارش لازم را ارائه دهد.


عملیات ایمن سازی مگسال در حال انجام است


بعد از گذشت یک فرصت دو روزه مجدد برای پیگیری موضوع با سید تقی فلاح امینی بخشدار محمدیه تماس گرفتیم که در پاسخ اظهار کرد: در سال‌های 95و 96 به علت تصادفاتی که در سه راهی مگسال محدوده قزوین به آبیک گزارش شد، یکسری اصلاحات هندسی در این مسیر انجام و موجب کاهش تصادفات شده است. 

وی افزود: بیش‌از 90 درصد تصادفات شهرستان البرز در مسیر جاده قزوین به آبیک در سه راهی مگسال رخ می‌داد و درواقع جزو نقاط حادثه خیز محسوب می‌شد که با کمک دستگاه‌های اجرایی از جمله راهداری بحث ایمن‌سازی آن انجام شد.

فلاح امینی ابراز کرد: اما در خصوص تصادفات سه راهی مگسال به سمت خاکعلی متاسفانه تاکنون گزارشاتی به دست ما نرسیده بود در حالی که طی مطالبات رسانه‌ای و مردمی متوجه شدیم که در سال 1401 تعداد زیادی تصادفات در این مسیر رخ داده است.


این مسئول ابراز کرد: با بررسی‌های انجام شده پی بردیم که بیشتر تصادفات در مسیری معروف به "پیچ کیمیا" برگرفته از نام شرکت تولیدی که در آن نقطه قرار دارد، اتفاق می‌افتد.

بخشدار محمدیه بیان کرد: در واقع مگسال جاده فرعی درجه ۲ بوده و جاده اصلی نیست و به علت خلوت بودن جاده معمولا ماشین‌ها با سرعت بالا در آن تردد دارند و باتوجه به عبور ماشین‌های سنگین به واسطه وجود شرکت‌های کشت و صنعت، شاهد بروز تصادفات دلخراش هستیم.

وی ادامه داد: طی جلساتی که با راهداری و پلیس راه داشتیم مقرر شد تا اقداماتی در راستای کاهش سرعت وسایل نقلیه در این مسیر تدبیر و روشنایی مسیر "پیچ کیمیا" هم تامین شود؛  بحث خط کشی‌ها و سرعت‌کاه‌ها هم به طور کامل اجرا شده و همین امر منجر به افزایش ایمنی جاده می‌شود.


فلاح امینی در پایان با بیان اینکه مشتاقانه پذیرای مطالبات مردمی است، یادآور شد: عملیات راهداری توسط اداره راه شهرستان البرز در جاده مگسال همچنان ادامه دارد.
 
مگسال از پاس‌کاری مسئولین نجات می‌یابد؟

بلاتکلیفی جاده مگسال و بروز حوادث اخیر ماحصل ندانم‌کاری مسئولانی است که رفع مشکلات آن را از وظایف ارگان‌های دیگر می‌دانند، البته ناگفته نماند برخی عملیات‌های اصلاحی به مرور در این مسیر در حال انجام است البته باید دید آیا نتیجه قابل قبولی در کاهش خطرات و حوادث خواهد داشت یا خیر؟ آیا رضایت خاطر مردم را جلب خواهد کرد یا خیر؟


گزارشی از مریم محمدی
انتهای پیام/ 1300
 

دیدگاه ها

حمیدرضا / ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸

خیلی ممنون اینکه پیگیر مطالبات مردمی هستید جای تقدیر دارد
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان