۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین سهمیه قزوین در جنگل‌کاری کم است/ ردیف بودجه ملی برای حفظ باغستان اختصاص یابد
کد خبر: ۳۵۹۰۳۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۶/۴ ساعت: ۱۲:۲۶ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از دیدار نمایندگان استان قزوین با وزیر جهاد کشاورزی؛

سهمیه قزوین در جنگل‌کاری کم است/ ردیف بودجه ملی برای حفظ باغستان اختصاص یابد

نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی در جلسه هم اندیشی با فعالان تشکل‌های جهادکشاورزی و وزیر جهاد کشاورزی به بیان مشکلات استان قزوین از جمله نبود بودجه مناسب برای حفظ باغستان سنتی قزوین و کمبود سهمیه آرد در برخی از شهرستان‌های آن پرداختند.

سهمیه قزوین در جنگل‌کاری کم است/ ردیف بودجه ملی برای حفظ باغستان اختصاص یابد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ لطف‌الله سیاهکلی شامگاه پنج‌شنبه در جلسه هم اندیشی تشکل‌ها، بهره‌برداران و شرکت‌های دانش بنیان استان قزوین که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سالن باغستان سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: از وزیر درخواست داریم موضوع فروش املاک و اموال آبخیزداری، استخرهای معیشتی و موضوعات مشابه آن به حیطه استانی واگذار شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه دشت الله‌آباد از اهمیت بسیار بالایی برای استان‌های قزوین، البرز و تهران برخوردار است از وزیر جهاد کشاورزی درخواست داریم این دشت جنگل کاری شود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از وزیر جهاد کشاورزی انتظار داریم تا پایان اجرای طرح کاداس، هیچ گونه شکایتی از کشاورزان نشود؛ این عمق فاجعه است که در راستای اجرای طرح درختان قطع می‌شود.

سیاهکلی با اشاره به موضوع زمین‌خواری اراضی کشاورزی عنوان کرد: بین یک روستایی و زمین‌خوار تفاوت وجود دارد؛ تصاحب یک زمین توسط روستایی با نگاه آبا و اجدادی بوده اما دیدگاه زمین‌خوار چنین نیست و این موضوع نیازمند بررسی و حل است.  

دستور ویژه استفاده از هوش مصنوعی به عنوان پایلوت در استان قزوین صادر شود

وی اذعان کرد: هرچند آب کانال قزوین برای مصرف آب شرب در حال کم شدن است اما اگر همین کانال از حالت سنتی خارج و به حالت آبیاری نوین تبدیل شود، می‌تواند در منطقه موثرتر واقع شود؛ باتوجه به اینکه سهمیه‌ای از آب کانال به تهران اختصاص داده می‌شود از وزیر جهاد کشاورزی درخواست داریم بودجه‌ای برای آن در نظر بگیرند تا بتوانیم مشکلات استان را حل کنیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس عنوان کرد: ما خواهان آن هستیم از رودخانه شاهرود الموت و الموت رود، 50 میلیون متر مکعب آب برداشت کنیم چراکه مردم طارم، کوهین و الموت از این رودخانه بهره چندانی ندارند.

سیاهکلی تصریح کرد: در گذشته مجوز برداشت 25 میلیون متر مکعب آب از رودخانه شاهرود الموت صادر شده که آن هم معوق شد و در حال حاضر مردم منطقه با نبود آب مواجه هستند؛ با نامه ارسال شده به وزیر نیرو، مجوز برداشت آب شرب صادر شده و از وزیر جهاد کشاورزی خواستاریم که توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی ردیف ویژه‌ای برای حفظ باغستان سنتی قزوین اختصاص دهد

وی در پایان یادآور شد: از وزیر جهاد کشاورزی درخواست داریم دستور ویژه دهند تا استفاده از هوش مصنوعی به عنوان پایلوت در استان قزوین کلید بخورد؛ قزوین هم از نیروی انسانی کارآمد و هم دشت با ظرفیت قابل توجه برخوردار است.

فاطمه محمدبیگی در ادامه این جلسه اذعان کرد: درخواست ما از وزیر جهاد کشاورزی، اختصاص ردیف ویژه ملی برای حفظ، نگهداری و احیای باغستان سنتی قزوین به عنوان میراث ملی و ماندگار شهر است.

وی افزود: در عرصه ایجاد رشته‌های جدید آموزشی دانش بنیان باتوجه به وجود دانشگاه‌های مادر، ظرفیت و زیست بوم دانشی و کشاورزی در استان می‌توانیم پیشران حرکت‌های علمی، پژوهشی و ایجاد رشته‌های دانشگاهی جهاد کشاورزی باشیم، از وزیر جهاد کشاورزی درخواست داریم همکاری‌های ویژه در این خصوص را شروع کنند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سه تا الی 6 هزار نفر روستائی و کشاورز از استان قزوین برای خرید ادوات و ماشین آلات کشاورزی متقاضی هستند که سالیان بسیاری را برای نوبت دریافت آنها به انتظار نشسته‌اند که از وزیر درخواست داریم ظرفیت ویژه‌ای برای استان قزوین درنظر بگیرند.

سهمیه قزوین برای اجرای طرح‌های جنگل کاری افزایش یابد

محمدبیگی ادامه داد: اختصاص ردیف ویژه برای توسعه باغات اراضی شیب‌دار در مناطق کوهستانی از جمله کوهین، الموت، طارم و آوج، توجه به طرح انتقال خط لوله آب، بهره‌وری از رودخانه‌های شاهرود، پرداخت مطالبات کشاورزان، توسعه اتباع بیمه‌های کشاورزی و پیگیری معافیت مالیات و مسائل حقوقی آنها و به رسمیت شناختن اسناد مالکیت روستایی و زمین‌های کشاورزی مد نظر قرار بگیرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان کرد: بسهمیه استان در اجرای طرح‌های آبخیزداری، جنگل‌کاری و مرتع کاری محدود بوده و انتظار داریم میزان آنها ارتقاء یابد؛ توسعه کشت قراردادی در داخل استان، اجرای روش‌های نوین آبیاری، توسعه آموزش و ترویج آن در عرصه کشاورزی و توسعه مدارس کشاورزی در شهرستان‌های توجه ویژه‌ای شود.

روح‌الله عباسپور در ادامه این جلسه اظهار کرد: از تولیدکنندگانی که در شرایط بحرانی که در دنیا به وجود آمده و امنیت غذایی را در کشورهای مختلف ایجاد کرده با دستان با کیفیت آنها کشور چالشی در این زمینه ندارد.

وی افزود: برخی از مناطق استان کوهستانی است و جمعیتی از مردم در نقاط کوهستانی در جنوب، شمال، جنوب غربی و شمال غربی زندگی می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این مناطق صورت نمی‌گیرد درخواست داریم مجتمع های دامداری دام سبک را پرورش دهند و اشتغال دامداران فراهم شود.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس عنوان کرد: باتوجه به اینکه برخی از اراضی کشاورزی و باغ‌های سنتی استان نیازمند لوله‌های آب نیاز دارند درخواست داریم تأمین اعتبار مناسبی در این خصوص در نظر گرفته شود.

عباسپور در پایان گفت: آمار افاغنه در استان قزوین قابل توجه است و این شرایط موجب شده سهمیه آرد استان کافی نباشد و مرکز شهرستان ما در بوئین زهرا و آوج دچار چالش جدی است و درخواست رسیدگی ویژه به این موضوع را داریم.

انتهای پیام/4006
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان