۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین همه آنچه در خصوص بیماری آبله میمونی باید بدانیم
کد خبر: ۳۵۸۹۴۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۲۷ ساعت: ۱۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

همه آنچه در خصوص بیماری آبله میمونی باید بدانیم

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت:با محدود کردن تماس با افرادی که مشکوک به آبله میمونی هستند یا ابتلای آن‌ها تایید شده، خطر ابتلای خود را کاهش دهید.

همه آنچه در خصوص بیماری آبله میمونی باید بدانیم

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛بهزاد امیری گفت:علائم آبله میمونی معمولا شامل تب، سردرد شدید، درد‌های عضلانی، کمردرد، ضعف، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی است. بثورات پوستی معمولا در عرض یک تا سه روز پس از شروع تب آشکار می‌شوند. تاول‌ها ممکن است صاف یا کمی برجسته باشند، با مایع شفاف یا زرد پر شده و سپس پوسته و خشک شده و بریزند. تعداد تاول‌ها در یک فرد می‌تواند از چند عدد تا چند هزار متغیر باشد.

به گفته وی بثورات ممکن است بر روی صورت، کف دست‌ها و کف پا، دهان، اندام تناسلی و چشم بروز نماید. بهبودی علائم معمولا بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد و در اکثر موارد بدون درمان خود به خود از بین می‌روند.

او افزود: در بیشتر موارد، علائم آبله میمونی به خودی خود در عرض چند هفته از بین می‌رود، اما در برخی افراد می‌تواند منجر به عوارض جدی و حتی مرگ شود. نوزادان، کودکان و افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینه‌ای ممکن است در معرض خطر علائم جدی‌تر و مرگ ناشی از آبله میمونی باشند.

امیری گفت: در حال حاضر در کشور‌های بومی مانند آفریقای مرکزی و غربی حدود ۳ تا ۶۰ درصد مرگ، در مبتلایان گزارش شده است که اغلب در کودکان یا افرادی بوده است که دچار بیماری‌های زمینه‌ای دیگری بوده‌اند.

او گفت: عوارض موارد شدید آبله میمونی شامل عفونت‌های پوستی، عفونت ریه، التهاب مغزی و عفونت‌های چشمی است که می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. بیماری آبله میمونی از انسان به انسان و از طریق تماس مستقیم با ضایعات پوستی عفونی یا مخاطی تماس نزدیک پوستی بین افراد، از جمله در حین رابطه جنسی، تماس دهان به دهان یا دهان به پوست یا از طریق قطرات و ترشحات تنفسی و احتمالاً آئروسل‌های کوتاه برد که نیاز به تماس نزدیک طولانی مدت دارند.

وی ادامه داد: انتقال از محیط آلوده به انسان به صورت تماس با مواد یا اشیایی که در تماس با ترشحات عفونی بیماران آلوده به ویروس شده است نظیر لباس یا ملافه‌های آلوده، بانداژ و پانسمان آلوده و ظروف آلوده انجام می‌شود.انتقال از حیوان به انسان از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم مانند تماس مستقیم با خون، مایعات بدن، یا ضایعات پوستی یا مخاطی حیوانات آلوده است.

امیری افزود: با محدود کردن تماس با افرادی که مشکوک به آبله میمونی هستند یا ابتلای آن‌ها تایید شده، خطر ابتلای خود را کاهش دهید. باید از ماسک استفاده کرد، تا حد امکان از تماس پوست با پوست خودداری کرده و برای تماس مستقیم با ضایعات دستکش یکبار مصرف بپوشید.

او گفت: آبله میمونی یک بیماری است که توسط ویروس آبله میمونی ایجاد می‌شود. این بیماری بین انسان و حیوان مشترک است، به این معنی که می‌تواند از حیوانات به انسان سرایت کند و همچنین از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان