۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کاهش هزینه‌های درمان و توزیع عادلانه دارو با اجرای طرح دارویار
کد خبر: ۳۵۸۹۱۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۲۵ ساعت: ۸:۹ ↗ لینک کوتاه

نگاهی به یک طرح سلامت محور در دولت؛

طرح دارویار سبب توزیع عادلانه داروها می‌شود/ ۳۶۶قلم داروی بیماران خاص تحت پوشش قرار گرفت

با اجرای طرح دارویار ۳۶۶ قلم از داروهای بیماران مزمن که پیش از این تحت پوشش نبوده‌، تحت حمایت بیمه قرار گرفته‌ و سبب توزیع عادلانه دارو می‌شود.

کاهش هزینه‌های درمان و توزیع عادلانه دارو با اجرای طرح دارویار
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ طرح دارویار از سوی وزارت بهداشت به عنوان طرح ارتقاء بیمه‌ها و کارایی بیشتر آنها بوده که اجرای آن از بیمه همگانی شروع شده است؛ اعتبارات مناسبی برای اجرای طرح از سوی مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته و 6 میلیون نفر به جمعیت تحت پوشش بیمه همگانی اضافه شده‌ است.

از سوی دیگر، در اجرای طرح دارویار اختصاص 5 میلیارد تومان برای حمایت از داروی درمان بیماری‌های خاص توسط مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده است؛ همچنین تعداد داروهای تحت پوشش بیمه افزایش یافته و 100 قلم داروی پرمصرف که در گذشته بیمه نبودند و 336 قلم داروی ضروری پرمصرف برای بیماران مزمن همچون بیماران دیابتی، قلبی و عروقی جزو بیمه قرار گرفته است.

طبیعی است در اجرای طرح‌های حوزه سلامت اهداف مختلفی دنبال می‌شود که طرح دارویار مستثنی از این موضوع نیست؛ افزایش پوشش بیمه‌ای داروها، پوشش بیمه‌ای اقلام بیشتر دارو و ثابت ماندن پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو را می‌توان از جمله اهداف اصلی اجرای طرح برشمرد.

در قالب اجرای طرح دارویار، برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت گرفته که در زمان مراجعه بیماران به مراکز درمانی و داروخانه‌ها، تغییری در پرداخت هزینه‌های دارویی آنها نشود؛ از سوی دیگر با اجرای این طرح، یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران توزیع شده و چنین شرایطی موجب می‌شود تمام دهک‌های درآمدی از یارانه دارو بهره‌مند شوند.


طرح دارویار زیرساخت‌های بیمه‌ای را تقویت می‌کند

نکته حائز اهمیت در اجرای طرح دارویار، این است که به علت افزایش پوشش بیمه‌ای داروها، پرداخت از جیب بیماران تغییری نکرده و حتی در برخی موارد کاهش پرداختی از جیب را شاهد هستیم؛ اجرای طرح تقویت زیرساخت‌های بیمه‌ای در کشور را به همراه دارد و بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه درمانی اجرا خواهد شد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، برای پرداخت از جیب مردم در گروه‌های دارویی مختلف بعد از اجرای طرح دارویاری، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته که چهار گروه را شامل می‌شود و این گروه‌ها به شرح زیر است:

*داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه هستند، باید توجه کرد که از جیب مردم برای این دسته داروها بدون تغییر بوده و حتی در برخی اقلام کاهشی خواهد بود.

*داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند؛ در این زمینه برای 366 قلم از این داروها پوشش بیمه‌ای به گونه‌ای تعیین شد که مبلغ پرداختی بیماران برای تهیه این داروها بعد از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن ثابت باشد و در صورت لزوم بیمه‌ها این آمادگی را دارند اقلام بیشتری را به این فهرست‌ها اضافه کنند.

گفتنی است طرح دارویار همزمان با سراسر کشور از تیرماه سال‌جاری در استان قزوین با اهداف ذکر شده آغاز شده که اثرات قابل توجهی را در حوزه دارویی به ویژه برای بیماران خاص و مزمن به همراه داشته است.


کنترل قاچاق و رشد صادرات دارو به دنبال طرح دارویار محقق می‌شود

مریم نورخیز محجوب در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ درباره جزئیات طرح «دارویار» اظهار کرد: با اجرای این طرح، قیمت داروهای ایرانی بیشتر شده و برمبنای آن تعهدات بیمه‌ها نیز افزایش یافته است و مابقی افزایش قیمت داروها توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود و از جیب مردم پرداخت نمی‌شود.

وی کنترل قاچاق دارو، رشد صادرات دارو در کشور و تخصیص عادلانه یارانه دارو به بیماران و مردم را از جمله اهداف مهم اجرای طرح دارویار عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح، 366 قلم از داروهای بیماران مزمن که پیش از این تحت پوشش نبوده‌، تحت حمایت بیمه قرار گرفته‌ است؛ افراد فاقد بیمه با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت بیمه شده و سه دهک اول به صورت خودکار و رایگان از طرف دولت بیمه می‌شوند تا از طرح یاد شده بهره‌مند شوند.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: از آنجایی که اجرای طرح دارویار نیازمند تحت پوشش قرار دادن بیمه تمامی افراد جامعه بوده، با تصویب نمایندگان مجلس در قانون بودجه سال‌جاری کشور مبنی بر اختصاص مبلغ 6 هزار میلیارد تومان برای پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه، عموم مردم از اجرای این طرح بهره‌مند می‌شوند.

نورخیز محجوب در پایان یادآور شد: در طرح دارویار، ملاک قیمت داروها براساس لیست اعلام شده از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و ابلاغ به بیمه‌ها و داروخانه‌ها بوده و تمام داروخانه‌ها ملزم به ارائه فاکتور به مشتریان و بیماران خود هستند زیرا اجرای طرح نسخه پیچی الکترونیکی از ماه‌های گذشته آغاز شده و امکان ارائه فاکتور به بیماران از این طریق امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان