۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین لزوم حفظ کارکردهای اجتماعی و سیاسی هیئات مذهبی
کد خبر: ۳۵۸۷۸۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۱۵ ساعت: ۱۳:۴۰ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد صبح قزوین مطرح شد؛

لزوم حفظ کارکردهای اجتماعی و سیاسی هیئات مذهبی/ «معرفت‌زایی» باید ماحصل اجتماع شیعیان باشد

در میزگرد صبح قزوین که با محوریت فعالیت هیئات مذهبی استان برگزار شد به کارکردهای اجتماعی و نقش سازنده هیئت در انتقال مفاهیم و گفتمان سازی تاکید و بیان شد «معرفت‌زایی» و «شناخت» باید از مهمترین کارکردهای هیئت­ باشد.

لزوم حفظ کارکردهای اجتماعی و سیاسی هیئات مذهبی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در دیدارهای متعدد خود با مداحان و مسئولان هیئات بر موضوعات اجتماعی و بحث گفتمان سازی تاکید داشتند.

هیئات مذهبی در دنیای کنونی جدا از نقش‌هایی که بر عهده دارند در بین اقشار مختلف مردم بسیار اثرگذار هستند.

استان قزوین باتوجه به پیشینه‌ غنی در مسائل مذهبی و فرهنگی و پایبندی به اعتقادات و سنت‌ها دارای هیئات بزرگی با محوریت فعالیت‌های چشمگیر جوانان بوده که در مناسبت‌های مختلف مذهبی، به ویژه ایام محرم و صفر از پویایی و تحرک بالایی برخوردار هستند.

با توجه به ایام محرم و نقش پررنگ هیئات مذهبی در مناسبت‌های مذهبی میزگردی با محوریت فعالیت هیئات مذهبی استان قزوین با عنوان "بررسی کارکردهای اجتماعی و نقش سازنده هیئات مذهبی در انتقال مفاهیم و گفتمان سازی" و با حضور محمدحسین طاهری معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین، محمدحسین باغبان‌ها مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان و محمد خورشیدی دبیر ستاد اربعین استان قزوین در پایگاه خبری صبح قزوین برگزار شد.

محمدحسین طاهری در ابتدای این میزگرد در پاسخ به چرایی تاکید مقام معظم رهبری نسبت به فعالیت هیئات مذهبی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با ستایشگران و مداحان، تاکیدات جدی، روشن و شفاف نسبت به ظرفیت هیئات پیرامون حفظ دستاوردهای انقلاب و انتقال مفاهیم و مبانی آن به نسل جوان امروزی دارند و در این راستا تحقق بسیاری از کارهای انقلاب اسلامی را متوجه این نهاد کردند.

وی افزود: دوران پیش از انقلاب و ابتدای پیروزی آن در فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری کمتر واژه هیئت را می‌شنیدیم و بیشتر از کلماتی همچون محافل، جلسات و دستجات عزاداری استفاده می‌کردند.



هیئت نباید صرفا محل تخلیه انرژی باشد

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: رهبر انقلاب سال گذشته در دیدار با مداحان از هیئت با عنوان یک نهاد اجتماعی که حول محور اهل بیت(ع) برای احیای ارزش‌های دینی و اسلامی فعالیت دارد، یاد کردند.

وی ادامه داد: تاکید رهبری بر بهره‌مندی از ظرفیت هیئت‌‌های مذهبی موجب شد تا بسیاری از اساتید و کسانی که دغدغه پیاده‌سازی منویات ایشان را دارند، تحلیل‌های متعددی نسبت به این امر داشته باشند.

طاهری تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود مسئولیت‌های خطیری را به هیئت‌ها واگذار کردند که از جمله آن بحث ترویج سبک زندگی اسلامی، همبستگی اجتماعی، اشتغال، ازدواج، فرزندآوری و جهاد تبیین بود.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین یکی از اولویت‌های اصلی انقلاب اسلامی است؛ گفت: هیئت‌ها به ویژه در چند سال اخیر با آرایش جدی‌ که گرفته و ظرفیت‌های بزرگی که برای حل مسائل انقلاب در مواجهه با مشکلاتی چون سیل و زلزله و کرونا ایجاد کردند؛ همچنین با توجه به اهمیت فعالیت ارکان هیئت یعنی منبری‌ها، مداحان و مدیران هیئات، بستری برای اثربخشی بیشتر این نهاد در احیای امر اهل بیت(ع) و قیام اجتماعی فراهم کردند تا بیشتر پای کار حل مسائل انقلاب اسلامی آمده و صرفا محلی برای تخلیه انرژی نباشد.

وی بیان کرد: هیئت اجتماعی دغدغه‌مند نسبت به مشکلات مردم، در مقابل هیئت سکولار و هیئت انگلیسی قرار دارد که کاملا عافیت طلبانه و فارغ از مسائل امروز انقلاب و نظام برای ضربه زدن به اسلام و شیعه فعالیت می‌کنند.



هیئت محل بیان خط فکری مورد نیاز جوان امروزی ما است

در ادامه محمدحسین باغبان‌ها با اشاره به کارکرد هیئات و مساجد اظهار کرد: مقام معظم رهبری به مسئولان هیئات توصیه می‌کنند که مرکز فعالیت شما حسینیه‌ها و مساجد است و نباید هیئت را به فضاهای اداری متصل کرد.

وی افزود: بحث در مورد مکان هیئت‌ها فراوان است، خانه‌ها، حسینیه‌ها و تکیه‌ها می‌توانند مکان مناسبی برای هیئت باشند اما هیئت طراز انقلاب اسلامی هیئتی است که در ارتباط با مسجد بتواند کارکردهای عمومی و ارتباط با مردم را تقویت کند.

مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین تصریح کرد: مسجدی هم که در برنامه‌های خود برگزاری مراسم هیئت را تعریف کرده باشد به کارکرد اصلی خود نزدیک شده است؛ البته تفاوتی هم میان مراسم مسجد و هیئت هست، به قول حاج آقا پناهیان تفاوت مسجد و هیئت همان تفاوتی است که میان زیارت اباعبدالله الحسین(ع) و زیارت خانه خدا وجود دارد که اصل، زیارت خانه خداوند است اما ثواب زیارت امام حسین(ع) بیشتر است، شاید برای دوستان هیئت درک این تفاوت واضح باشد.

وی با تاکید بر اینکه هیئت دارای مغز و معنا بوده و از حرکت و پویایی برخوردار است، افزود: ارزش یک هیئت به تحرک و پویایی آن است و امروز تعداد قابل توجهی از هیئات به این نتیجه رسیدند که باید کارکرد آنان از یک فضای سنتی که صرفا منوط به برگزاری سخنرانی و مراسم وعظ و مداحی باشد فاصله گرفته و ارکان هیئت به فکر رفع نیازها و حل دردها و مشکلات مردم باشند.

باغبان‌ها تصریح کرد: با رجوع به تاریخ کشور متوجه می‌شویم سال‌های پیش، فعالیت‌های خیلی محوری‌تر و جدی‌تری در هیئت‌ها وجود داشت و هیئت‌ها در کنار مساجد محل رفع و رجوع مشکلات مردم بودند و روحانی هیئت با ارتباط گیری با مردم به حل مشکلات آنها و برپا کردن کلاس دینی در منابر هیئت‌ها می‌پرداخت؛ اگر در ساختار شهر قزوین هم بنگریم؛ می‌بینیم که همین 60 سال پیش شهر به محلات مختلفی تقسیم شده و هر محله، هیئت و مسجدی داشت که محور رفع نیازهای مردم بود.

هیئت باید محلی برای حل مشکلات فکری جوانان باشد

وی عنوان کرد: امروز هم هیئت باید محلی برای حل مشکلات فکری جوانان باشد؛ همچنانکه رهبر معظم انقلاب هم فرمودند جوانان باید در چنین مراکزی بدون ترس و نگرانی، شبهات، مطالبات و دغدغه‌های ذهنی خود را مطرح کرده و به پاسخ برسند، سال گذشته هم رهبری به ظرفیت هیئت‌ها با عنوان کانونی برای تحقق جهاد تبیین تاکید کردند؛ زیرا هیئت محل بیان خط فکری مورد نیاز جوان امروزی ما است.


هیئت یک نهاد اجتماعی و جریان مردمی قدرتمند و مستقل است

در ادامه محمد خورشیدی با اشاره به نقش محوری مساجد و هیئت‌ها در پیروزی انقلاب گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب، اجتماعات تبیینی در بستر هیئت در حال شکل‌گیری بود و سخن امام راحل مبنی بر اینکه "محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته" به دلیل پویایی و تحرک هیئات مذهبی آن دوره به واسطه فعالیت منبری‌ها و مداحان و روشن‌گری‌های آنان بود.

وی افزود: انقلاب ایران در بستر هیئت رخ داده و مقام معظم رهبری هم فرمودند "جامعه شیعه یک نهاد اجتماعی قدرتمند به نام هیئت دارد" و هیئت یک تشکل و نهاد اجتماعی و یک جریان مردمی قدرتمند و مستقل است.

دبیر ستاد اربعین استان قزوین بیان کرد: در دوران پیروزی انقلاب، امام راحل این نهاد اجتماعی مهم را شناخته و گفتمان انقلاب اسلامی را به آن واگذار کردند که در داخل و خارج از کشور به جهاد تبیین پرداختند و با مبارزه و استقامت و پایداری آن، در نهایت انقلاب پیروز شد.

وی تاکید کرد: در دوران دفاع مقدس و بحران‌هایی که پس از پیروزی انقلاب به وقوع پیوسته؛ همچنان شاهد حضور برجسته بچه هیئتی‌ها در صحنه بودیم که سازماندهی شده و آرایش گرفتند و وارد میدان عمل شدند.

خورشیدی تصریح کرد: دشمن با شناخت این ظرفیت عظیم مردمی در صدد مقابله با آن برآمد و هیئت سکولار یا شیعه انگلیسی با این هدف شکل گرفت.

هیئت، کانون جهاد تبیین است

وی در تعریف یک هیئت موفق و مردمی گفت: هیئت یک نهاد اجتماعی و یک کانون خانوادگی است که همه اقشار جامعه از هر سن و جنسی در آن حضور دارند و به دور از منافع مالی و گرایش‌های سیاسی و جناحی گرد هم جمع شدند و بدین شکل جامعه ایمانی خواهر و برادر در بستر هیئت اتفاق افتاد.

این مسئول تصریح کرد: مقام معظم رهبری در راستای احیای این نهاد، مسائل و موضوعات خاص انقلاب را به هیئت‌ها سپردند زیرا با توجه به ابعاد همه جانبه این نهاد و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بی‌بدیل آن، هیئت‌ها می‌توانند در سبک زندگی اسلامی نقشی هدایتگر و اساسی داشته باشد.

وی ادامه داد: انقلاب ما انقلابی تبیینی و هیئتی بوده و هیئت، کانون جهاد تبیین است که مصداق آن را در جریان پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم.

خورشیدی به نقش مواکب در گفتمان‌سازی انقلاب در بین ملل مختلف اشاره کرده و گفت: رهبر انقلاب فرمودند "اربعین یک جریان تمدن ساز است" زیرا اربعین در موضوع رسیدن به تمدن نوین اسلامی یکی از جریانات موثر و بدون هزینه در حوزه بین‌الملل است.

دبیر ستاد اربعین استان قزوین افزود: رهبری فرمودند "اربعین بستر نزدیک شدن ملتها با هم است" و به مواکب این ماموریت سپرده شد تا گفتمان انقلاب اسلامی را تحقق ببخشند و از همان روز مخالفت استکبار هم شکل گرفت و مانع تراشی‌ها و بهانه‌جویی‌ها آغاز شد.

وی با بیان اینکه بزرگترین راهپیمایی جهان تشیع، اربعین است؛ تصریح کرد: در جریان اربعین دو گروه فعالیت چشمگیری دارند که شامل زائران سیدالشهدا و دیگری مجموعه‌های خدمات رسان و مواکب هستند که مسئول سازماندهی، حمایت، پشتیبانی، اسکان و تغذیه مردم را برعهده دارند.



مواکب همچون هیئات یک بستر اجتماعی برای ایجاد شبکه بزرگ بین‌المللی جهت تحقق تمدن نوین اسلامی است

خورشیدی عنوان کرد: اگر مواکب محور گفتمانی مشترک داشته باشند اتفاقات سازنده‌ای رخ می‌دهد که در سال‌های اخیر این مهم تخقق یافته است به طور مثال امسال شعار "هیئت و امیدآفرینی" انتخاب شده و در این راستا مواکب و جریان اربعین هم با موضوع انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: مواکب همچون هیئات، یک بستر اجتماعی برای ایجاد شبکه بزرگ بین‌المللی جهت تحقق تمدن نوین اسلامی است.

باغبان‌ها با اشاره به آسیب‌های تهدیدکننده کارکرد اصلی هیئات مذهبی گفت: بین دهه ۷۰ و ۸۰ کارکرد هیئت‌ها دستخوش تغییر شد و از تاثیرگذاری که در دوران انقلاب و تسریع در پیروزی داشت و در جنگ تحمیلی هم در انگیزه‌بخشی به رزمندگان نقش برجسته‌ای ایفا کرد، فاصله گرفت و کم‌رنگ‌تر شد و بیشتر به سمت اجرای صرف مناسک مذهبی پیش رفت و غرق در فرم و شکل شده و حتی بعضا از محتوا دور شد.

وی اضافه کرد: در واقع قالب ظاهری برخی هیئت‌ها بر محتوای آن غالب شد به طوریکه شاید سخنوری ارزش بیشتری نسبت به محتوای ارائه شده داشت و شیوه مداحی‌ها به سمتی رفت که از غنای محتوای آن کاسته شد.

این مسئول تصریح کرد: در فاصله زمانی بین دهه ۷۰ تا ۸۰ حضور خانوادگی مذهبی‌ها در هیئت‌ها کم رنگ شد؛ به طوریکه برخی هیئت‌ها فقط ویژه آقایان بود و توجه به حضور کودکان و ضرورت ایجاد مهدکودک برای خردسالان در چنین فضاهایی وجود نداشت.

معرفت افزایی و روشنگری کارکرد اصلی فعالیت هیئات

وی عنوان کرد: دهه ۹۰ مجدد با توصیه‌ها و جلسات مکرری که رهبر انقلاب با مداحان داشتند و فعالیت‌های جدی کشوری در این عرصه، خطوط اصلی مشخص شده و هیئت‌ها شروع به بازگشت به خاستگاه اصلی خود که محور قراردادن مودت اهل بیت(ع) و جهاد تبیین و معرفت افزایی و روشنگری بود؛ کردند.

باغبان‌ها خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های هیئت‌ها در دهه ۷۰ و ۸۰ عدم توجه به استمرار فعالیت هیئات در طول سال بود به طوریکه بیشترین شور و حال و تعداد برگزاری مراسمات مربوط به ایام ماه صفر و محرم بود اما اکنون این فرهنگ در حال نهادینه شدن است که هیئت‌‌ها باید به صورت هفتگی دایر باشند.

وی تاکید کرد: ارتباط دائمی و استمرار فعالیت هیئات با مخاطبین موجب افزایش تاثیرگذاری این نهاد شده و حتی می‌تواند به نوعی خلا تربیتی موجود در فضاهای آموزشی را پر کند.

هیئت باید هیئت بماند

در ادامه این میزگرد طاهری عنوان کرد: شاخص‌هایی را باید برای هیئت‌ها تعریف کنیم و به این نکته توجه داشته باشیم که هیئت باید هیئت بماند و از ساختار اصلی و قاعده‌مند خود خارج نشود و به سمت فضاهای صرفا اقتصادی یا محرومیت زدایی تغییر ماهیت و کارکرد ندهد.

وی افزود: براین‌اساس باید ارکان اصلی هیئت‌ها بازطراحی و بازتعریف شود، به طور مثال منبری‌ها مسائلی را مطرح کنند که اثربخشی واقعی برای زندگی مردم داشته باشد و سبک زندگی‌ساز و برآمده از نیازها و مطالبات مردمی باشد.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: در عرصه مداحی هم رهبر معظم انقلاب هر سال به مداحان و ستایشگران تاکید می‌کنند که از بیان هنرمندانه خود برای ارائه محتوای غنی به مستمعین و جهاد تبیین استفاده کنند و اشعار و مداحی‌ آنان اثربخش و فرهنگ ساز باشد.

وی عنوان کرد: هیئت تنها نهاد خانوادگی و پذیرای جمع خانواده بوده و مدیران هیئت‌ها باید در انتخاب سخنران و مداح دقت کنند؛ ضمن ایجاد زیرساخت‌‌ها جهت حضور بانوان و کودکان و افراد سالمند فراهم شود و به سمت رفع مسائل خانواده هم پیش برود.

طاهری اضافه کرد: در گذشته هیئت‌ها و روضه‌های خانگی واسطه امر ازدواج شده؛ همچنین برای رفع اختلافات خانوادگی و زوجین میانجی‌گری می‌کردند و قرض‌الحسنه‌های خانوادگی در چنین فضاهایی اتفاق می‌افتاد.

وی عنوان کرد: مدیر هیئت می‌تواند زیرساخت‌های هیئت را به سمت حل مسائل خانواده هدایت کند به طور مثال حسینیه کودک و گروه خیریه هیئت را به ساختار این نهاد اضافه کند بدون اینکه ماهیت آن تغییر کند.

این مسئول بیان کرد: یکی از راهکارهای ویژه برای استمرار فعالیت هیئت این است که آن را از فضای صرفا مناسبتی به سمت هفتگی خارج کنیم و اقشار مختلف فارغ از هرگونه گرایش و جناحی در آن حضور پیدا کنند.



روضه‌های خانگی باید متناسب با شرایط امروز جامعه و قواعد شهرنشینی باشد

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارویژه‌هایی که می‌تواند در دستور کار هیئت‌‌ها و نهادهای حاکمیتی برای بسترسازی و فرهنگ سازی این جریان قرار بگیرد احیای روضه‌های خانگی است.

طاهری ادامه داد: روضه‌های خانگی باید متناسب با شرایط امروز جامعه و قواعد شهرنشینی و سبک زندگی ما باشد چون در بستر آن از بسیاری از آسیب‌ها و معضلات اجتماعی پیشگیری شده و بستری برای انتقال معارف دینی و انسجام خانه و خانواده فراهم شود.

وی با تاکید براینکه با استمرار و احیای روضه‌های خانگی موجب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود؛ گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که باید در هیئت‌ انجام شود، این است که گفتمان هیئت به سمت گفتمان هیئت اجتماعی سوق داده شود.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: اگر بخواهیم هیئت‌‌ها را درجه‌بندی کنیم، بسیاری از هیئت‌‌ها در مرحله ارادت به اهل بیت بوده و بیشتر درگیر مقدمات برگزاری مراسم و استفاده از مداحان و سخنرانان مشهور و باند و اکو و سایر ملزومات هستند.

وی افزود: برخی هیئت‌‌ها هم در مرحله اطاعت بوده و ارکان آن با تبعیت از احکام اسلامی، دینمدارانه زندگی می‌کنند اما این سطح هم کفایت نمی‌کند چراکه هیئت‌ها باید به یک هیئت اجتماعی تبدیل شوند که نصرت ولی کرده و پای حل مسائل انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های موجود باشند؛ در این صورت به جای درگیر شدن به مسائل نازل، به مسائل مهم و اساسی جامعه اسلامی خواهند پرداخت.

طاهری بیان کرد: در این راستا سازمان تبلیغات هم باید به سازمان تبیین تبدیل شود که برای نهاد هیئت و روحانیت گفتمان‌سازی کند؛ چراکه وقتی چنین نگاهی در سرشبکه‌های مختلف جاری و ساری شود به مرور پیشگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شکل می‌گیرد.

هیئت، مجموعه‌ای خانوادگی برای احیای امر اهل بیت(ع)

خورشیدی با تاکید براینکه هیئت، مجموعه‌ای خانوادگی برای احیای امر اهل بیت و یک جامعه ایمانی و دلی حول محور امام حسین(ع) است که اکنون در مرحله رشد قرار دارد؛ گفت: امروز برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن در حال حرکت از هیئتی که فقط برگزار کننده مراسم نوحه و عزاداری است به سمت تبدیل شدن به یک نهاد اجتماعی با همان شاخصه‌های اصلی هیئت هستیم که نسبت به احوالات جامعه حساس بوده و به فکر رفع مشکلات است.

وی بیان کرد: در جامعه کنونی ما که رسانه‌های بیگانه با سیاه‌نمایی در فکر یاس‌آفرینی هستند؛ هیئت‌ها می‌توانند امیدآفرین باشند.

خورشیدی تصریح کرد: رسیدن به یک هیئت طراز انقلاب اسلامی به معنای عبور کردن از رویکردهای اصلی هیئت نیست لذا باید مراقب این موضوع باشیم که قابلیت و کارکردهای اصلی آن مغفول نماند.

هیئات مذهبی بهترین بستر در جنگ ترکیبی برای رفع مسائل مهم انقلاب است

وی بیان کرد: مساجد، بزرگ‌ترین شبکه ایمانی بوده و هیئت هم بزرگترین شبکه شیعه در کل کشور و جهان است؛ لذا بهترین بستر در جنگ ترکیبی برای رفع مسائل مهم انقلاب اسلامی است و باید بدان اهمیت دهیم.

خورشیدی ابراز کرد: قطعا تحقق اهداف تعیین شده نیازمند سازوکاری مدون و برنامه‌ریزی شده دارد و هیئات برای توانمند شدن باید آموزش ببینند و حکمرانی محلی را انتخاب کنند که در این صورت کل استان را تحت پوشش خود خواهند داشت که مصداق بارز و موفق آن را در بحث کرونا و مواسات دیدیم.

طاهری در پاسخ به چالش‌ها و مشکلات موجود در هیئت‌ها بیان کرد: باید بنا بر زیست بوم استان رصد ویژه‌ای به فعالیت هیئات کنیم زیرا هر کدام از شهرستان‌های ما در نقاط مختلف با چالش‌های متعددی در مقوله هیئت مواجه هستند به طور مثال در برخی مناطق الموت نهادی با عنوان هیئت با تعاریفی که یاد شد وجود ندارد و انتقال شعائر و ارزش‌های دینی بیشتر به صورت تعزیه اتفاق می‌افتد یا در شهرستان تاکستان کمتر از ظرفیت منبری‌ها استفاده می‌کنند یعنی رکن سخنران در هیئات این شهرستان کمرنگ است.

وی تاکید کرد: هر چه اشراف اطلاعاتی ما از وضعیت هیئات استان جدی‌تر باشد به همان نسبت هم می‌توانیم مهندسی و برنامه‌ریزی کرده تا بدون اینکه اتمسفر فضای هیئت به هم ریخته یا حکومتی شود، زمینه را به سمتی هدایت کنیم تا نهاد مطلوب اهل بیت(ع) را در فضای استان پیاده کنیم که برای این امر نیز به تسهیل گری، حمایت و پشتیبانی تمامی نهادهای حاکمیتی و مردمی نیاز است.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: باید در سطح استان طوری عمل کنیم تا چند هیئت و مداح شاخص و ملی داشته باشیم که در سطح کشور شناخته شده باشند.



ضرورت نیازمندی به خرد جمعی و هم افزایی بین دغدغه مندان و متولیان فرهنگی 

وی عنوان کرد: در مقوله ظرفیت هیئات و گفتمانی که باید در آن اعمال شود، نیاز به خرد جمعی و هم افزایی بین دغدغه‌مندان و متولیان فرهنگی و رسانه‌ها داریم تا شاهد تحولی عظیم در فضای هیئتی استان باشیم.

طاهری اضافه کرد: البته اقدامات ویژه‌ای هم در استان انجام می‌شود همچون مراسم شب وداع ماه مبارک رمضان که حاصل هم افزایی هیئت‌های شهر قزوین بوده و برای سایر استان‌ها هم جریان سازی شد.

وی خاطرنشان کرد: در جریان کرونا، سیل و زلزله جدی‌ترین نهادی که هم‌افزایی کرده و پای کار حل مسائل آمدند، هیئت‌ها بودند اما ماموریت‌های امروز هیئت‌ها بسیار خطیرتر شده و باید بستری برای جهاد تبیین، حل مسائل و نیازهای جامعه و امیدآفرین باشد و در مقابل هجمه رسانه‌ای دشمن روشنگری کند که همه این موارد نیازمند بازتعریف، بازتحول، گفتمان سازی، آموزش و توانمندسازی و رصد فضای موجود دارد.

باغبان‌ها در جمع‌بندی سخنان خود اینگونه بیان کرد: هدف نهایی هیئت، تربیت افرادی است که به معنای واقعی کلمه دیندار باشند تا با اخلاق و منش نیکوی آنان، سایرین هم مجذوب مسجد و هیئت شوند.

خروجی هیئات باید خودسازی فردی و هدایت به سمت اهداف اهل بیت(ع) باشد

وی تاکید کرد: باید فضای هیئت به شکلی باشد که خروجی آن خودسازی فردی و هدایت به سمت اهداف اهل بیت(ع) باشد که در این صورت به مرور جامعه سعادتمند و سالمی خواهیم داشت.

این مسئول تصریح کرد: یکی از سنت‌های حسنه‌ای که قبلا وجود داشت و اکنون منسوخ شده، حضور هیئت‌ها در مراسمات یکدیگر و ارتباط با هم بود و احیای چنین سنتی می‌تواند به تقویت شبکه‌سازی هیئت‌ها کمک کند و همدلی واقعی ایجاد کند.

در ادامه خورشیدی بیان کرد: وقتی عنوان می‌شود هیئت با فلان کارکردها در مسیر تبدیل به یک نهاد اجتماعی و هیئت طراز انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد و باید این فعالیت‌ها یا این کارکردها را داشته باشد، ناخودآگاه ممکن است برخی هیئت‌‌ها به دلیل واقع شدن در مناطق محروم و کم برخوردار قادر به عملیاتی کردن همه آن کارکردها نباشد.

وی در پایان گفت: در دستگاه سیدالشهدا باید به همه ظرفیت‌ها متناسب با شرایط منطقه‌ای توجه شود و به همان میزان هم از آن انتظار داشت تا همه هیئت‌ها در این سیستم حضور فعالی داشته باشند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان