۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ساکنین روستای دربند الموت از آب آشامیدنی سالم محروم هستند
کد خبر: ۳۵۸۷۶۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۱۲ ساعت: ۱۴:۴۹ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از یک مطالبه مردمی؛

ساکنین روستای دربند الموت از آب آشامیدنی سالم محروم هستند

مردم روستای زیبا دربند با وجود فراوانی آب به دلیل وجود چشمه‌های طبیعی آب و رودخانه پرآب نینه رود؛ چندین سال است که از آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

ساکنین روستای دربند الموت از آب آشامیدنی سالم محروم هستند
به گزارش صبح قزوین؛ روستای دربند از توابع استان قزوین در بخش الموت غربی و در چند کیلومتری شهر رازمیان قرار دارد، روستایی سرسبزی که در زیر کوه‌های زردچال و در بستر رودخانه نینه رود جای گرفته و دارای چشم اندازی زیبا و آثار تاریخی چون قلعه ماک شاه و مکان زیارتی چون امامزاده هاشم است.

شغل بیشتر اهالی این روستا کشاورزی و دامداری و عمده محصولاتشان زغال اخته، فندق، گردو و گیلاس است.

اما مردم این روستای زیبا با وجود فراوانی آب به دلیل وجود چشمه‌های طبیعی آب و رودخانه پرآب نینه رود؛ چندین سال است که از آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

آبی که بنا به گفته ساکنان این روستا بارها توسط مراکز بهداشت آزمایش شده و به دلیل آلودگی غیرقابل استفاده شناخته شده که همین آلودگی باعث آسیب رساندن به سلامت اهالی این روستا شده است.

رشوند یکی از اهالی روستای دربند گفت: آب شرب این روستا از چشمه ای در مجاورت رودخانه نینه تامین می شود که عمدتا آلوده است.


وی ادامه داد: کمبود آب نداریم اما آب سالم برای آشامیدن وجود ندارد، در فصول مختلف سال به دلیل بارندگی، طوفان و سیلاب، آب شربی گل آلوده داریم که سبب آسیب رساندن به سلامت اهالی این روستا شده است.

رشوند خاطر نشان کرد: هرسال بهداشت به محل ما آمده و آب شرب ما را آزمایش کرده و نظر به آلوده بودن آن داده است که این دردی از ما دوا نمی کند، چرا که ما خود از آلودگی آب باخبر هستیم.

وی افزود: اکثر جوان های این روستا از مشکلات دهان و دندان، معده و دستگاه گوارش رنج می برند که همه تاثیر دراز مدت استفاده از این آب آلوده دارد.

رشوند با بیان اینکه روستای ما زیبایی چشم اندازی دارد، تصریح کرد: علاوه بر مشکل آب خرابی جاده هم از معضلات این روستا است، که تنها راه رسیدن به روستای ما از سمت رازمیان است که تقریبا ۵تا ۶ کیلومتر از رازمیان خاکی با دست اندازهای سختی دارد.

محمدرضا مراغی دهیار جوان روستای دربند در مورد مشکلات این روستای زیبا گفت: آب آشامیدنی این روستا از مخزنی تامین می شود که توسط چشمه آب پر می شود، اما این مخزن شاید نزدیک به 40 سال است بازسازی و پاکسازی نشده و انواع آلودگی ها اعم از سنگ و چوب، گل ولای و لجن در آن دیده می شود.


وی با بیان اینکه این منطقه تحت پوشش آبفا قرار ندارد، گفت: چندین بار به شرکت آب و فاضلاب روستایی قزوین مراجعه کرده و موضوع آلودگی آب را به آنان اطلاع داده ایم، با وجود اینکه روستای وگل در دو کیلومتری روستای دربند تحت پوشش این شرکت قرار دارد و آبی که برای این روستا درنظر گرفته شده در سه متری مخزن آب روستای ما قرار دارد ولی اجازه استفاده آن را نداریم.

دهیار روستای دربند تصریح کرد: چندین بار از شرکت آب و فاضلاب برای بررسی موضوع به این محل آمده و گفتند که باید زمینی را آماده و جاده را هموار کنید تا برای آب آشامیدنی شما اقدامات لازم صورت بگیرد.

مراغی عنوان کرد: هربار که از طرف مرکز بهداشت به اینجا می‌آیند نامه ای مبنی به آلوده بودن آب ارسال می کنند که ما مراتب آن ر ا بارها به مسئولین اعلام کرده ایم که تاکنون جواب نگرفته ایم.

وی با بیان اینکه تعداد خانوار این روستا در فصول گرم تابستان به 150 خانوار می‌رسد، گفت: طبق آماری که سال 95 از روستاها گرفته شده، ساکنان روستای دربند 70 خانوار ثبت شده که این خانوارها تقریبا اهالی ثابت روستا هستند در حالی که در فصل بهار و تابستان بسیاری از اهالی این روستا از شهرها به روستا کوچ می کنند.

مراغی در پایان گفت: از دیگر مشکلات این روستا نبود راه روستایی مناسب و کلاس درس برای دوره متوسطه اول و دوم است که دانش آموزان روستای دربند را مجبور می کند در فصول سرد و با وجود جاده ناهمواری که داریم برای تحصیل به شهر رازمیان عبور و مرور کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ روستای دربند که به گویش محلی به معنی در بسته و جایی میان کوه ها است، با وجود سرسبزی و آب فراوان و نعمت های پرشمار خداوندی اما به دلیل نبود ساماندهی مناسب از نعمت آب شرب سالم بی بهره است، گویی اهالی روستای دربند، دربند آب شرب آشامیدنی مانده اند.
انتهای پیام/2001

منبع: شاخص خبر 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان