۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خطرات سیل در استان قزوین با مدیریت جهادی تعدیل شد
کد خبر: ۳۵۸۷۴۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۱۲ ساعت: ۹:۱ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از امدادرسانی در سیلاب قزوین؛

خطرات سیل در استان قزوین با مدیریت جهادی تعدیل شد/ تمامی دستگاه‌ها در آماده‌باش هستند

مدیریت جهادی دستگاه‌های امدادرسان و اجرایی در سیلاب استان قزوین موجب شد تا این بحران به خوبی مدیریت و خسارت آن تا حدودی تعدیل شود.

خطرات سیل در استان قزوین با مدیریت جهادی تعدیل شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در یک ماه اخیر شاهد وقوع سیل در نقاط مختلف کشور هستیم و با وجود اینکه خسارات مالی و جانی متعددی در پی داشته است اما مدیریت جهادی و حضور مدیران دستگاه‌های امدادی و اجرایی در میدان و همدلی مردم برای مقابله با این بحران از نکات برجسته‌ای است که موجب التیام بخشی دردهای این روزهای حادثه دیدگان باشد.

مدیریت جهادی امروز نشان می‌دهد اگر مسئولین تمام قد در میدان باشند بدون شک بسیاری از بحران‌ها حل خواهد شد در حالی که شاید در دوره قبل چنین مدیریت جهادی مغفول واقع مانده بود و حتی برخی سوء مدیریت‌ها سبب تشدید مشکلات می‌شد.

استان قزوین هم جزو استان‌هایی است که در معرض سیلاب بوده و تقریبا تمام شهرستان‌های این استان درگیر سیل هستند؛ برای بررسی نحوه مدیریت این بلای طبیعی به سراغ برخی از مدیران درگیر با حادثه رفتیم.



محمدرضا علیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به بارندگی‌های اخیر در ۶ شهرستان استان قزوین اظهار کرد: بیشترین‌ بارندگی‌ها در منطقه شمالی استان، یعنی در الموت غربی و شرقی رخ داده است.

وی افزود: شهرستان آوج و بخصوص شهر آبگرم به دلیل شدت بارندگی‌های زیاد خسارت بیشتری نسبت به سایر مناطق دیده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در ادامه گفت: شهرستا‌ن‌های آبیک، بوئین زهرا و تاکستان هم در زمان‌های مختلف این وضعیت را تجربه کردند.

همه دستگاه‌ها آماده‌باش بودند

این مسئول با اشاره به آمادگی تمام دستگاه‌های خدمت رسان، فرمانداران، بخشداران و دهیاران ابراز کرد: یک هفته پیش از شروع بارندگی‌ها، هشدارهای لازم به دستگاه‌ها و مسئولین داده شده بود و همه نیروهای امدادی در آماده باش کامل بودند و همچنان نیز هستند.

علیمی با بیان اینکه سیل در روستای توآباد خسارت جانی نداشت، خاطرنشان کرد: سیل روستای توآباد نشان دهنده انسجام تیمی بود زیرا با وجود سیل شدیدی که طی دو روز در این روستا جاری شد اما با شروع بارندگی تمام افراد و ماشین‌ها از خیابان اصلی دور و به مناطق بالادست انتقال داده شدند.

بیشترین خسارت در بخش کشاورزی بود

وی از آمار بالای خسارت در بخش کشاورزی به دلیل بارندگی و سیل خبر داد و بیان کرد: راه‌های روستایی، پل‌ها، آب شرب و برق از دیگر مواردی هستند که با جاری شدن سیل دچار خسارت شده‌اند.

این مسئول با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی برای دو روز آینده تاکید کرد: همکاری مردم در هنگام بارندگی و پیش از وقوع سیل بسیار اهمیت دارد زیرا توجه به هشدارها و سرعت عمل می‌تواند سبب کاهش شدت خسارات جانی و مالی شود.

علیمی در پایان با بیان اینکه بارندگی و روان آب‌ها کمک کننده بخش کشاورزی است، گفت: از آنجایی مرکز پایش ایستگاه‌های سنجش ارتفاعی در سد اداره امور آب منطقه‌ای است باید همکاران در این حوزه پاسخ دهند که آیا بارندگی‌ها در بالا آمدن آب سد تاثیر گذار بوده است یا خیر.


حسین حسین خانی نیز با اشاره به آماده باش کامل اعضای ستاد شهرستان آوج، مدیران دستگاه‌های اجرایی و دهیاران در زمان سیل اظهار کرد: با اعلام وضعیت نارنجی توسط مدیریت بحران استانداری همه نیروها به صورت آماده باش درآمدند.

وی افزود: به عنوان رئیس ستاد بحران شهرستان به تمام دهیاران اعلام کردم که درصورت وقوع بارش اطلاع رسانی کنند تا شخصا در محل مورد نظر حاضر شوم.

هنگام سیل در روستای توآباد آمادگی داشتیم

فرماندار شهرستان آوج با اشاره به وقوع سیل در روستای توآباد گفت: جاری شدن سیل که توسط یک چوپان به دهیار روستا اطلاع داده شده بود به بنده اعلام شد و ما نیز با حضور در محل اقدام به جمع آوری سطل‌های زباله و خودروها کردیم و در نهایت سیل وارد روستا شد.

این مسئول ابراز کرد: با وجود از بین رفتن پل و سنگ فرش خیابان و وارد شدن ۴ میلیارد خسارت مالی، هیچ گونه خسارت جانی نداشته‌ایم.

حسین خانی افزود: در روستای کلنجین نیز سیل بدون هیچ خسارتی فروکش کرد.

وی عنوان کرد: باتوجه به قرارگیری شهرستان آوج در منطقه کوهستانی، دو روستای توآباد و شهید آباد این شهرستان در معرض سیل قرار دارند اما به دلیل سوءمدیریت در سنوات قبلی تدابیر لازم برای این مشکل اندیشیده نشده است.

فرماندار آوج تاکید کرد: اداره منابع طبیعی باید ۴ بند طراحی می‌کرد که انجام نشده و آب منطقه‌ای نیز در کانال کشی آب و ساخت حوضچه رسوبگیری کم کاری کرده است، بنابراین پیگیر هستم که این موارد در سال جاری مرتفع شود تا در آینده به مشکل خاصی برنخوریم.

حسین خانی ابراز کرد: اگرچه طی روزهای اخیر بارش و روان آب‌ها را داشتیم اما در ذخیره‌سازی آب اتفاقی رخ نداده است چرا که این آب بلافاصله در مسیر رودخانه فروکش می‌کند و به آب‌های زیر زمینی کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: مدیریت صحیح بحران، اطلاع رسانی و آگاه‌سازی وضعیت جوی توسط رسانه‌های جمعی و آمادگی کامل ستاد بحران شهرستان از عوامل موثر در مدیریت سیل اخیر بود؛ اگر اطلاع رسانی به موقع انجام نمی‌شد، بدون شک شاهد خسارت جانی بودیم.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان