۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین روضه‌های خانگی در تربیت فرزندان موثر است
کد خبر: ۳۵۸۷۱۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۸ ساعت: ۱۴:۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی:

روضه‌های خانگی در تربیت فرزندان موثر است

حجت‌الاسلام مرتضی وافی با بیان اینکه روضه خانگی تمرین زندگی است، گفت: روضه‌های خانگی اثرات تربیتی با برکتی بر اهل خانه خواهد گذاشت.

روضه‌های خانگی در تربیت فرزندان موثر است
حجت‌الاسلام مرتضی وافی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به لزوم فرهنگسازی در برپایی هیئت‌های خانگی به خصوص در ایام محرم اظهار کرد: روضه‌های خانگی اثرات تربیتی با برکتی بر اهل خانه خواهد گذاشت؛ مسئولیت‌پذیری، همکاری و همدلی، نظم و تقسیم کار بین اعضای یک خانواده از برکات همین روضه‌ها است.

وی با بیان اینکه روضه خانگی تمرین زندگی است، افزود: کودکان و نوجوانان امروز در برخی موارد مانند ارتباط با مردم و یا در گرفتن حقشان خجالت می‌کشند اما در برخی مواقع هم بی پروا عمل می‌کنند که خطرناک است، در جریان روضه خانگی شرم و حیا جایگاه اصلی خود را پیدا می‌کنند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: کودکی که چای در دست گرفته و به مهمان‌ها تعارف می‌کند و یا شعری آماده کرده و پشت تریبون کوچک خانگی می‌خواند، احساس اعتماد بنفس پیدا کرده و یاد می‌گیرد خجالت  را کنار گذاشته و با مردم ارتباط موثر برقرار کند.

حجت الاسلام وافی با تاکید بر اهمیت روضه‌های خانگی خاطر نشان کرد: در این مجالس کمیت هیچ معنایی ندارد بلکه کیفیت کار مهم است، اهمیت ندارد که چند نفر مستمع در مجلس حضور داشته و مداح چه کسی باشد و یا برای پذیرایی از عزاداران چه آماده شده است؟ همین که چند قطره اشک در کنار خانواده دل‌ها را صفا می‌دهد؛ اثر وضعی بر زندگی دارد که با ارزش خواهد بود.

روضه‌های خانگی تمرین مهارت‌های زندگی است

وی با بیان اینکه هر آنچه به امام حسین(ع) منسوب شود ارزش پیدا می‌کند؛ افزود: خانه‌ای که در آن ذکر اهل بیت (ع) خوانده می‌شود با خانه عادی فرق دارد؛ فرشی که زیر پای عزاداران امام حسین(ع) باشد، ارزش پیدا می‌کند، حتی گرد و غبارش با برکت است.

این خطیب توانا تصریح کرد: غذایی که به نام ائمه طبخ می‌شود، عطر و طعم و عطرش متفاوت دارد، چای روضه شفا می‌دهد، که این‌ها همه تاثیر برکتی است که روضه خانگی به منازل ما می‌آورد.

حجت الاسلام وافی تاکید کرد: کودکی که مسئولیتی در هیات خانگی پیدا می‌کند، حس تکریم را درک کرده پس یاد می‌گیرد در آینده به مردم احترام گذاشته و تکریم کند.

وی ادامه داد: وقتی فرزندان شما می‌بینند که از خودت کم گذاشته تا غذا، چای، نذری و یا هرچیز دیگر به مهمان‌های اباعبدالله (ع) برسد، روحیه قناعت و ایثار را یاد خواهند گرفت و مانند کودکان امروزی خودخواه و جاه طلب نخواهند شد.

حجت الاسلام وافی با بیان اینکه امام رضا(ع) از بیان‌گذاران روضه خانگی بوده‌اند، خاطر نشان کرد: حضرت رضا(ع) هر زمان می‌دید که شاعری در محضرش شعری در وصف حسین شهید و شهدای کربلا می‌خواند؛ اهل و عیال خود را دعوت کرده و مجلس روضه به پا می‌کردند.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: در مجالس خود دنبال جمعیت نباشید، همانگونه که حضرت ام‌البنین پس از واقعه عاشورا دنبال جمعیت نمی‌گشت، چهار قبر درست می‌کرد و در کنار آن روضه فرزندش ابالفضل العباس (ع) را می‌خواند.

انتهای پیام/۲۰۰۱

منبع: شاخص خبر 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان