۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین افتتاح کانون کارگران ساختمانی و دفتر اصناف کارگری در قزوین
کد خبر: ۳۵۸۷۰۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۸ ساعت: ۱۰:۴ ↗ لینک کوتاه

با حضور مسئولان استانی صورت گرفت؛

افتتاح کانون کارگران ساختمانی و دفتر اصناف کارگری در قزوین

کانون کارگران ساختمانی و دفتر اصناف کارگری با حضور مسئولان استانی افتتاح شد.

افتتاح کانون کارگران ساختمانی و دفتر اصناف کارگری در قزوین
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ مراسم افتتاح کانون کارگران ساختمانی و دفتر اصناف کارگری با حضور لطف اله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، عین الله کشاورز مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت‌الاسلام سید محمود عرب مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان و کوزه گر ها مدیر کل سازمان تامین اجتماعی و همچنینبرگزار شد.

در این مراسم تعدادی از کارگران با بیان مشکلاتی از قبیل قطع بیمه کارگران ساختمانی ، حوادث ناشی از کار و عدم حمایت بیمه ها ، انجمن های تخصصی  و نداشتن بیمه درمانی نقطه نظرات خود را بیان کردند.

سید محمد حسینی رئیس کانون کارگران ساختمانی در این جلسه با اشاره به دستورالعمل شماره ۳۳ که صراحتا بر برتری  انجمن های تخصصی بر انجمن های مادر اشاره دارد بیان کرد : در سال ۹۳ سیاست وزارت خانه بر تشکیل انجمن های تخصصی شکل گرفت و در این دوره در  قزوین هم مقرر شد ارتقاء مهارت ساختمانی کارگران از درجه ۳ به ۲ و از ۲ به یک حل شده و ۱۶ رشته ساختمانی در ۸ رشته تخصصی تشکیل شده است .

وی همچنین با اشاره به مشکل کشوری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی گفت: در دوسال اخیر حداقل ۱۰۰۰ مورد قطع بیمه داشته ایم که طبق اصلاحیه ماده ۵ قانون تامین اجتماعی این معضل باید رفع و مشکل این قشر حل شود .

وی در پایان با اشاره به تلاش غیر اقتصادی انجمن ها ، وجود اعضایی از اساتید فن در رشته های مختلف ساختمانی با تحصیلات دانشگاهی را  در این قشر ،فرصتی برای بگارگیری این افراد جهت تعلیم به کارآموزان را  مغتنم شمرد .

دکتر کشاورز مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در این جلسه با اشاره به کمسیون های تخصصی پزشکی در تشخیص حوادث ناشی از کار را متوجه پزشکان در این عرصه دانست و گفت : در این رابطه  یک سامانه برخط میان نظام مهندسی و اداره تعاون برقرار شده و در استان راهکارهای خلاقانه ای بوجود آمده و نظام مهندسی در بحث کنترل خوب عمل کرده اما همچنان هزینه های تحمیلی آنها سنگین است و قرار شده با تشکیل کمیسیون مشترک در این خصوص تخفیف بگیریم .

وی تاکید کرد : متاسفانه برخی سیاست گذاری ها در حوزه زمین و مسکن و افزایش بی رویه قیمت زمین در استان ، کاهش ساخت و ساز ها را رقم زده و متخصصین امر ساخت و ساز را به استانهای دیگر از جمله شمال کشور کوچ داده است، که باید در این زمینه تدبیر لازم صورت گیرد.

دکتر سیاهکلی نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در این جلسه خطاب به کارگران ساختمانی گفت : کار و فعالیت شما کاملا تخصصی است و باید برای فعالیت حرفه ای شما از القابی مثل تکنسین،  کمک مهندس و مهندس استفاده شود چرا که کلمه "کارگر"با توجه به معنای عمیق آن در جامعه ما خوب تعریف نشده است و از مدیر کل سازمان فنی و حرفه ای میخواهیم نسبت به اصلاح این عناوین که در روح و روان این قشر زحمت کش تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت اقدام لازم را مبذول کنند و اگر کارگری به هر دلیلی نتوانسته درس بخواند ولی مهارت لازم را کسب کرده ارزشمند است و در دنیا به حرفه و فن بها داده میشود .

سیاهکلی در بخش دیگری از سخنانش ، تاکید کرد : همانطور که ناظر بر کار و فعالیت نظام مهندسی است در تامین و بکارگیری تجهیزات کار و ایمنی کارگران هم باید نقش،ایفا کرده و استفاده از ابزار ایمنی را در حین کار به دقت بررسی تا از حوادث ناگوار جلوگیری کند.

وی افزود : در کمک به تصویب حقوق کارگران و قشر زحمتکش جامعه کارگران ساختمانی در مجلس از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد .

دکتر کوزه گرها مدیر کل سازمان تامین اجتماعی استان قزوین در این جلسه با اشاره به ۸۰۰ هزار نفر کارگر ساختمانی در سطح   کشور که در انتظار ببمه هستند گفت :در استان قزوین این تعداد ۱۴۹۲۳ نفر است که در انتظار بیمه هستند و ۲۳ ٪ این بیمه توسط دولت پرداخت میشود و ۱۵ درصد از محل عوارض ساختمانی است و در این زمینه در استان ۳۹۰ میلیارد تومان کسری داریم که دولت موظف به پرداخت این کسری  بیمه است.

کوزه گر افزود : حذف دهک های خاص که یارانه نمیگیرند و حتی کسانی که دیگر کار ساختمانی انجام نمیدهند می تواند کمک شایانی به این قشر باشد که کمک دولتی را دریافت کرده و به بیمه شدگان ساختمانی بپیوندند .

مدیر کل تامین اجتماعی در پایان گفت: استان قزوین ۶۹٪ بیمه شده تامین اجتماعی دارد و نگاه سازمان باید به استان ما ویژه باشد و از نمایندگان مجلس می خواهیم سهم بیشتری را برای استان مطالبه کنند .

وی در پایان تاکید کرد:  در کمیسیون پزشکی،  پرداخت حق مستمری و از کار افتادگی مقصر بودن یا نبودن کارگر هیچ تاثیری ندارد ولی چنانچه کارفرما مقصر شناخته شود قطعا  در برخورد با آن تاثیر گزار است .

حجت الاسلام عرب مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان در این جلسه بیان کرد: وظیفه ما ارتقاء سطح مهارت هاست و تخصص انجام کار سازمان نظام مهندسی تشخیص میدهد و انجمن های تخصصی ملاک هستند و خوشبختانه ما در قزوین این مشکل را نداریم.

این مقام مسئول ادامه داد: توصیه میکنم به منازعات پایان دهید که باعث خسران و هزینه برای کارگران نشود و هرکس که اداره کار اورا تایید کند ما  هم او به رسمیت میشناسیم .

در پایان این جلسه مقرر شد با رفع موازی کاری از تشکل های کارگری و هم افزایی این تشکل ها نسبت به ارتقا سطح مهارت گارگران صنعت ساختمان از درجه ۳ به دو و از دو به یک در قالب یک برنامه جامع آموزشی از طریق مشارکت این دستگاهها اقدام شود.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان