۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین حسینیه‌های چندصدساله قزوین میزبان سوگواران سیدالشهدا(ع) می‌شوند
کد خبر: ۳۵۸۷۰۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۹ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مروری بر آداب قزوینی‌ها در عزاداری اباعبدالله(ع)؛

حسینیه‌های چندصدساله قزوین میزبان سوگواران حسینی می‌شوند/ از طشت‌گذاری تا برگزاری مجلس سوم امام توسط بانوان

هرساله با آغاز ماه محرم قزوین مانند تمام استان‌های کشور به سوگ اباعبدالله الحسین می‌نشیند و با برگزاری مراسم‌های مختلف به عزاداری می‌پردازد.

حسینیه‌های چندصدساله قزوین میزبان سوگواران سیدالشهدا(ع) می‌شوند
به گزارش خبرنگار فرهنگی_مذهبی صبح قزوین؛ محرم از مهمترین ایام برای مسلمانان و بخصوص ایرانیان می‌باشد چرا که ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و الهام بخش مبارزه با ستمگران است و در انتقال پیام جهانی امام حسین (ع)، نقش اساسی دارد.

به همین دلیل مسلمانان سراسر جهان از گذشته‌های بسیار دور تا به امروز در ماه محرم به سوگواری پرداخته‌اند.

در ایران عزاداری برای امام حسین و یارانش به فرهنگ و آداب شهرهای مختلف کشور گره خورده و جزئی از آئین‌ها و سنت‌های اصلی هر شهر شده است، به طوری که مردم پیش از فرا رسیدن ایام محرم خود را برای سوگواری و برگزاری مراسمات آماده می‌کنند.

در این بین استان قزوین هم مانند دیگر استان‌های کشور آداب و رسوم مخصوص خود را دارد که قبل از آغاز محرم تا پایان این ماه انجام می‌شود.

همچنین به دلیل مهاجرپذیر بودن قزوین طیف گسترده‌ای از شهروندان این استان متعلق به شهرها و کشورهای دیگر هستند و این موضوع تنوع در برگزاری مراسمات عزاداری را ایجاد می‌کند.

در ادامه به معرفی برخی از آئین‌های عزاداری محرم در استان قزوین می‌پردازیم؛



آغاز محرم در قزوین


همه ساله پیش از شروع ماه محرم، قزوین غرق در پرچم‌ها و پارچه‌های سوگواری اباعبدالله الحسین می‌شود و مردم در کوچه و پس کوچه‌های این استان به تکاپو برای برپایی تکیه می‌‌افتند.

آئین طشت گذاری

این مراسم که به مناسبت آغاز ماه محرم در برخی از مساجد و تکایای استان قزوین باحضور هیئت‌های مذهبی و سوگواران امام حسین (ع) برگزار می‌شود یکی از اصلی‌ترین آئین‌های ماه محرم در قزوین است.

در این مراسم که اغلب توسط آذری‌های ساکن قزوین انجام می‌شود عزاداران امام حسین(ع) طشتی را که داخل آن مقداری آب ریخته شده به نشانه تشنگی امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا به روی دست گرفته و با نوحه سرایی در اطراف آن، مراسم عزاداری ماه محرم و پوشیدن لباس‌های سیاه را آغاز می‌کنند و در پایان مراسم نیز هر کدام از عزاداران مقدار کمی از آب را به عنوان تبرک می‌نوشند.

پس از برگزاری مراسم طشت گذاری عزاداری محرم به صورت رسمی آغاز می‌‌شود و دسته‌های عزاداری و هیئت‌ها به سوگواری سیدالشهدا می‌پردازند.


برگزاری روضه‌های خانگی و قرآن خوانی


روضه‌های خانگی که از قدیم در تمام استان‌های کشور رونق داشته‌اند در قزوین نیز با شروع ماه محرم در بسیاری از خانه و خانواده‌ها برگزار می‌شود، به طوری که با برخی از آغاز تا پایان محرم هرروز یا هرشب مراسم روضه برگزار کرده و در آن زیارت عاشورا و قرآن می‌خوانند.

روضه خوانی در میان زنان قزوینی رواج دارد و مردان در هیئت‌های عزاداری شرکت می‌کنند.

برگزاری مراسم دعاخوانی در امامزادگان

قزوین دارای امامزادگان بسیاری است و هرکدام از این مکان‌های مقدس با آغاز محرم برنامه‌های مخصوص این ایام را برگزار می‌کنند. امامزاده حسین، امامزاده سلطان سید محمد، امامزاده اسماعیل، امامزاده حليمه خاتون و دیگر امامزادگان قزوین از مکان‌های مقدسی هستند که برنامه‌ روضه و دعاخوانی در آن‌ها برگزار و عزاداران زیادی از سراسر استان در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند.


عزاداری در حسینیه‌های مشهور قزوین


حسینیه آقا سید جمال یکی از حسینه‌های قدیمی و مشهور در شهر قزوین است که هرسال پذیرای سوگواران ابا عبدالله الحسین می‌باشد.

از قدیم رسم است که شرکت کنندگان در مراسم حسینیه آقا سید جمال یک استکان به عنوان نذر از این مکان مقدس برمی‌دارند و در صورت برآورده شدن حاجتشان ۶ استکان به حسینیه بازمی‌گردانند.

گفتنی است، عزاداری در این حسینیه بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد.

حضور هیئت‌های عزاداری در اماکن مذهبی

هیئت‌های عزاداری در شب هفتم محرم از سراسر قزوین به امامزاده آمنه خاتون، امامزاده علی و بی بی شهربانو می‌روند و در شب هشتم به امامزاده سلطان سید محمد و همچنین در شب نهم در شاهزاده حسین حضور پیدا می‌کنند. دسته‌های عزاداری با علامت کشی، طبق کشی، طبل و سنج زنی، زنجیر زنی و سینه زنی به سوگواری می‌پردازند.

طبق کشی در قزوین

طبق کشی یکی از مراسم‌های خاص و ویژه قزوین است به این صورت که مردان طبق آینه‌کاری شده را که از جنس چوب و به ارتفاع حدود یک و نیم متر می‌باشد بر روی سر خود گذاشته و حمل می‌کنند.


مراسم خاکسپاری زنانه(سوم امام)


در این‌ مراسم نمادین که هر سال در روز دوازدهم محرم برگزار می‌شود زنان بیل و کلنگ به دست پیکرهای نمادین شهدای عاشورا را با خود تا مسجد یا حسینیه اصلی شهر حمل می‌کنند.

برگزاری مراسم عزاداری در تاسوعا و عاشورا در شب تاسوعا تمام دسته‌ها و هیئت‌های عزادار به‌ طرف امام‌زاده سلطان سید محمد حرکت کرده و در آنجا جمع می‌شوند.

عزادارن نماز ظهر عاشورا را در خیابان منتهی به امامزاده حسین اقامه کرده و در شب عاشورا به سمت امامزاده حسین رهسپار و شام غریبان را در این مکان معنوی برگزاری می‌کنند.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان