۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نباید برای عدالت‌خواهان ماجرایی درست شود که از مبارزه با فساد توبه کنند
کد خبر: ۳۵۸۶۸۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۶ ساعت: ۱۷:۲۰ ↗ لینک کوتاه

امام جمعه قزوین:

نباید برای عدالت‌خواهان ماجرایی درست شود که از مبارزه با فساد توبه کنند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گفت: نباید برای عدالت‌خواهان ماجرایی درست شود که از مبارزه با فساد توبه کنند.

نباید برای عدالت‌خواهان ماجرایی درست شود که از مبارزه با فساد توبه کنند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ آیت الله عبدالکریم عابدینی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قزوین اظهار کرد: ما چند شناخت لازم داریم، یک شناخت این است که زمانه خود را بشناسیم و بدانیم کجا زندگی می کنیم، بعد که شناختیم می توانیم بررسی کنیم چگونه موضوع عفاف و حجاب و موضوعات دیگر را در این زمانه مطرح کنیم، وگرنه دچار اشتباه می شویم و به گونه ای رفتار و صحبت می کنیم که خسارت های نگاه، صحبت و موضع گیری های ما بیشتر از فوایدش خواهد شد.

دین علاوه بر عفاف و حجاب، رأفت و عطوفت هم دارد

وی ادامه داد: در کنار شناخت زمانه، ما به شناخت های دیگر نیز نیاز داریم، باید دین اعم از خدا، توحید، نبوت و کتاب که فرهنگ ما را تشکیل می دهند بشناسیم، در حقیقت یک نگاه کلی با نقشه و حساب از دین داشته باشیم و بگوییم اگر دین ما عفاف و حجاب دارد، قسط و عدل هم دارد، رافت و عطوفت هم دارد، ذکر و انس با قرآن هم دارد، اخوت دینی و بسیاری از موارد دیگر هم دارد، اگر همه این ها را با هم شناختیم آن وقت اندازه هر کدام را می فهمیم و رفتار ما یک چهره کاریکاتوری از دین درست نمی کند، بلکه مفید و موثر خواهد بود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: شناخت سومی که جزو لوازم کار یک فعال فرهنگی و دینی است، شناخت مردم است، ما مردم را چگونه می شناسیم؟ این معنا روز گذشته در بیانات رهبر معظم انقلاب بسیار برجسته بیان شد. گاهی برخی این تلقی را از مردم دارند که گویا مردم در مقابل خدا و دین صف کشیده اند، پیش از پیروزی انقلاب برخی به امام خمینی (ره) می گفتند با وجود اینهمه بی بند و باری در جامعه، به چه کسی دل خوش کرده اید؟ امام در پاسخ فرمودند شما محرم ها، شب های قدر و ماه رمضان های مردم را هم ببینید، آنجا که مردم نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت از خودشان ارادتمندی نشان می دهند را هم ببینید. امروز بیایید ببینید مردم ما در عرصه های اربعین، شب های قدر، محافل قرآنی و دینی چقدر معجزه ایجاد کرده و افتخارآفرینی داشته اند، برای مثال جشن غدیر که در تهران برگزار شد، میزان جمعیت همه را متعجب کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر ما نگاه درستی به مردم داشته باشیم، یعنی مردم را با فطرتشان و نه با رفتارهای مقطعی شان ببینیم، نگاه ها خیلی متفاوت می شود، بنابراین ما باید این شناخت ها را داشته باشیم تا بتوانیم فعالیت های اثرگذار ارائه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که پیش از این مصیبت بوده است اما خوشبختانه هر روز فرهنگ آدم ها رشد می کند و از این مصیبت کاسته می شود و همه رفتارهای خود را رو به پیشرفت و تفکر عقلانی و منطقی تنظیم می کنند، این نگاه های حزبی، باندی، جناحی و قومی است که مزاحمت ایجاد می کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین تصریح کرد: امیدواریم ما یک روز به آن میزان رشد برسیم که همدیگر را از دیدگاه «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» نگاه کنیم و طبق این معیار به هم نمره بدهیم و برای این هدف فعالیت کنیم، در این صورت خیلی از مصیبت ها کم می شود و برکات کار افزایش پیدا می کند، وقتی این گونه شد اعتماد به مردم هم افزایش می یابد، امام راحل با اعتماد به مردم انقلاب را شروع شد، این اعتماد جواب داد، امام خمینی (ره) با اعتماد به مردم جلوی تهاجمی به نام جنگ تحمیلی ایستاد.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: ما به شدت به هماهنگی و همکاری همگانی محتاجیم، ما خیلی پراکنده کاری داریم، به قول مقام معظم رهبری که نماز جمعه را قلب فرهنگی هر شهر خواندند و از آن تحت عنوان قرارگاه فرهنگی، بصیرتی، ایمانی و تقوایی یاد کردند، اما هنوز ما می بینیم نماز جمعه های ما گاهی در حاشیه هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: همه ما سرباز مقام معظم رهبری هستیم، باید در این سربازی جدی عمل کنیم و اگر رهبر معظم انقلاب نماز جمعه را قرارگاه عنوان می کنند، ما نیز موجب تقویت این قرارگاه شویم، همه ما سربازان این نظام و انقلاب هستیم و باید رسالت دینی خود را به انجام برسانیم.
 
آیت الله عابدینی یادآور شد: نماز جمعه دو ویژگی بسیار جدی دارد، یکی از ویژگی های آن ذکر و یاد خداست که در این ویژگی با حج مشترک است، دومین ویژگی نماز جمعه نیز مردمی بودن آن است، در نماز جمعه هم درد مردم گفته می شود، هم چشم اندازهای زندگی مردم ملاحظه می شود، هم آسیب ها و گرفتاری های لطمه زننده به مردم باید رصد و گفته شود، همچنین فرق دیگر نماز جمعه با حج این است که اجتماع حج سالی یک بار است و برای هر مسلمانی اگر مستطیع شود عمری یک بار اتفاق می افتد اما نماز جمعه هفته ای یک بار اتفاق می افتد و همه می توانند در آن شرکت کنند.



وی اظهار کرد: خداوند در سوره جمعه که یکی از ارکان نماز جمعه است می فرماید یعنی کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند! این یعنی آیات قرآن باید در نماز جمعه بیان شوند و طوری هم گفته شود که آدم ها به دنبال آیات راه بیفتند و طبق آن حرکت کنند، شرک و نگاه های غیرخدایی باید از نماز جمعه پاک شوند، کتاب و حکمت باید تعلیم داده شوند، این تعلیم یک موقع در خطبه های نماز جمعه است و یک موقع هم به برکت رسانه و فضای مجازی خواهد بود.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین خاطرنشان کرد: در نماز جمعه دو دشمن همواره مورد هجمه قرار می گیرند، یکی یهودیان که 4 آیه مرکزی سوره جمعه ویژگی های خاصی از یهودیان را بیان می کند و به وسیله آن چهار آیه ما را به سوره های دیگر نیز می برد تا در سوره های آل عمران، بقره، نساء و سوره های دیگر نیز یهودیان را ببینیم و ویژگی های خطرناک آن ها را ملاحظه کنیم، این ها باید در نماز جمعه گفته شوند، منظور از یهودی استکبار جهانی است، این موضوع خیلی جدی است، خدا این را خواسته است، این حقایق باید به سمع و نظر مردم برسد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: بنابراین یکی دشمنی خارجی استکباری است که در نماز جمعه مورد هجمه قرار می گیرد، یکی هم دشمن داخلی و اهل نفاق است، در رکعت دوم نماز جمعه نیز سفارش شده که سوره منافقون را قرائت کنیم، در این سوره خداوند راجع به منافقین سخن می گوید و به مومنین نیز می گوید مثل منافقین نباشید، خداوند در این سوره حیله ها و نیرنگ های منافقین را نسبت به پیامبر بیان می کند، آیا اکنون بساط این منافقین جمع شده است یا شکل و شمایل آن ها تغییر کرده است؟ نفاق همین است که برخی افراد خائن با شکل و شمایل دینی و مذهبی خیانت می کنند، این ها در صفوف مومنین نفوذ می کنند، وگرنه مومن که خیانت نمی کند، دروغ نمی گوید و رشوه نمی گیرد، آن ها منافقین هستند که نفوذ کرده اند و اکنون نیز وجود دارند.
 
وی بیان کرد: مسئول باید دغدغه های ایمانی داشته باشد وگرنه جای یک شخص با دغدغه های ایمانی را غصب کرده است، در این صورت خود به خود منافع شخصی و روحیات نفاق پیش می آید.

آیت الله عابدینی یادآور شد: ویژگی دیگر نماز جمعه آمیختگی سیاست و دیانت است، خیلی وقت ها ممکن است برخی بگویند نیاز نیست در نماز جمعه مسائل سیاسی بیان شود، اما جمله «سیاست ما عین دیانت ماست» از تاکیدات رهبری است، همچنین ایشان روی تبیین مسائل معرفتی و انقلابی در نمازهای جمعه تاکید دارند.

امام جمعه قزوین افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند ائمه جمعه باید برای مردم تبیین کنند این اصل اصیل قرآنی و موضوع مهم زندگی ایمانی را که خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمت ها، به سوی نور بیرون می‌برد. اما کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون می‌برند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند.
 
وی اظهار کرد: اگر ما این آیه را درست تبیین کنیم راه های نفوذ فرهنگ اجانب را می بندیم، چون آن ها اولیای طاغوت هستند، دریچه های رحمت قرآنی را به اذهان و فرهنگ جامعه باز می کنیم و مردم با پیغمبر، قرآن و ائمه به سوی نور حرکت می کنند، خطبه های نماز جمعه این رسالت را بر عهده دارد.



رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین ادامه داد: خداوند فرموده دشمنان خدا اراده کرده و تصمیم گرفته اند هر چه می توانند نور خدا را خاموش کنند، اما ما نمی گذاریم نورمان خاموش شود؛ آیا مجموعه امکانات و نیروهای فرهنگی ما که سر سفره امام زمان (عج) نشسته ایم داریم این کار را انجام می دهیم؟ آیا داریم رسالت مان را به خوبی ایفا می کنیم؟ آیا داریم برای روشن نگه داشتن معارف و حقایق دینی فعالیت و کوشش جدی انجام می دهیم؟ البته فعالیت های خوبی در این زمینه ها انجام شده است، اما خیلی جاها هم خلاها و کوتاهی هایی وجود دارد که باید جبران شود.

آیت الله عابدینی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند شعائر الهی را باید بزرگ نگه داریم، این به معنای تبیین است، خیلی جاها تحسین برانگیز این معنا دیده شده است، برای مثال در سرود سلام فرمانده، صداوسیما، نیروهای متدین و نهادهای انقلابی بسیار پای کار بودند که باید از آن ها تشکر کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در بحث اربعین می بینیم که همه شور و نشاط این را دارند که پس از ایام کرونایی این مراسم را برپا کنند، این ها جای تشکر جدی دارد، ولی در برخی جاها که ضعیف عمل می کنیم لازم در رفتار خود تجدید نظر کنیم.

امام جمعه قزوین افزود: خداوند همچنین در قرآن از آن هایی که دوست دارند فحشا را در میان مومنین شیوع دهند، سخن گفته و می فرماید این ها در مقابل دین قرار می گیرند، این تکلیف امر به معروف و نهی از منکری ما را روشن می کند و نشان می دهد یک نفر ممکن است بدحجاب باشد اما دوست ندارد اشاعه فحشا کند، این نباید مورد خشم و غضب باشد، او ناآگاهانه دارد این کار را انجام می دهد، او غافل است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: هر کدام این عناوین اعم از تعلیم، تذکر، ارشاد، موعظه و نصیحت مواردی هستند که لازم است پیش از امر به معروف و نهی از منکر به آن ها پرداخته شود، لازم است در این موارد کرامت افراد حفظ شود و پدرانه با آن ها برخورد کرد.

آیت الله عابدینی تصریح کرد: بیاییم نگاه کنیم ببینیم آیا عدالت کمتر از عفت است؟ خدای متعال راجع به عدالت فرمود من همه چیز اعم از قرآن و پیامبران را آوردم که همه مردم عدالت خواهی را یاد بگیرند، اگر یک جوان عدالت خواه آمد حرفی را زد اما ما آن قدر برای او شکوه، شکایت و ماجرا درست کردیم که این دیگر توبه کرد که از دین و فساد حرف بزند، ممکن است این جوان نادانسته سیاه نمایی هم کرده باشد، ما باید به این ها دقت کنیم و در صدد اصلاح باشیم.

وی عنوان کرد: باید این گونه جوانان را تربیت کنیم و برای مثال بگوییم این قسمت از حرفی که زدید را نباید می گفتید، نه اینکه او را نابود کنید، همچنین امیدوار بودن و امیدبخشی نیز بسیار حائز اهمیت است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: حراست و نگهبانی از کرامت انسان ها مهم ترین سفارش خداست، خداوند همه دین را در تقوا خلاصه کرد، و در مورد تقوا نیز فرمود «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»، اگر کسی خودش برای شکستن کرامت خودش مبادرت ورزید کار حرامی انجام داده است، دیگران هم کار حرامی کرده اند اگر کرامت انسان ها آسیب ببینید، اصل این است که باید کرامت انسان ها محفوظ بماند.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان