۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین بررسی رسالت شعرای آیینی در پیام‌رسانی واقعه عاشورا
کد خبر: ۳۵۸۶۷۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۱۰ ساعت: ۸:۴۸ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با دبیر مجمع شعرای آئینی "کمیت" قزوین مطرح شد؛

شعرای آیینی باید براساس مستندات واقعه عاشورا را روایت کنند

علی‌اکبر نازک‌کار گفت: اشعار آئینی در پربارتر کردن محتوای مداحان در مجالس عزاداری یا سایر مناسبت‌های مذهبی نقش برجسته‌ای دارد.

بررسی رسالت شعرای آیینی در پیام‌رسانی واقعه عاشورا
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ آغازین روزهای ماه محرم به منظور گرامیداشت شعرا و نویسندگان حوزه ادبیات آیینی با عنوان “روز ملی شعر و ادبیات آیینی" و بزرگداشت محتشم کاشانی نامگذاری شده است.

به همین مناسبت مصاحبه‌ای با علی‌اکبر نازک‌کار دبیر مجمع شعرای آئینی "کمیت" قزوین انجام شده که در ذیل می‌خوانید.

علی اکبر نازک کار با اشاره به تعریفی از شعر آئینی اظهار کرد: شعر آیینی گستره بسیار بزرگی دارد و فقط منحصر به مدح و مرثیه اهل بیت(ع) نیست و در واقع هر شعری که بتواند به تفکر و تعبد انسان‌ها کمک کرده و فرد را متوجه فطرت خداجوی خویش کند شعر آیینی محسوب می‌شود.

وی در خصوص ویژگی‌‌های منحصر به فرد شاعران آئینی بیان کرد: ویژگی مشترک بین همه شعرا، داشتن دانش ادبی و مطالعه فراوان اشعار سایر شاعران است؛ اما آنچه شاعر آیینی را از دیگر شعرا متمایز می‌سازد مباحث معنوی است.

دبیر مجمع شعرای آئینی "کمیت" قزوین تصریح کرد: شاعر آیینی باید به خودسازی پرداخته و به ائمه اطهار علیهم السلام متوسل شود و در حقیقت مراقبت بیشتری نسبت به اعمال و رفتار خود داشته باشد تا بتواند برای بهترین مخلوقات عالم، بهترین شعر را بسراید که لازمه آن تجهیز به دانش ادبی بالا و معنویت است.
 
شاعران می‌توانند بهترین مبلغ باشند

وی در ادامه به رسالت شاعران آیینی اشاره کرد و گفت: شعر ارتباط مستقیمی با روح و روان انسان‌ها داشته و در انتقال مفاهیم و وقایع دینی و تاریخی بسیار حائز اهمیت است.
 
نازک‌کار عنوان کرد: شعرا قادرند با استفاده از هنر شعر، اتفاقات، رویدادها و اقدامات بزرگ و اثرگذار انسان‌های برجسته را برای شنونده زیباتر جلوه دهند و آن را برای همیشه در ذهن فرد ماندگار سازند.

وی خاطرنشان کرد: شاعران می‌توانند بهترین مبلغ باشند و یکی از آرزوهای بسیاری از علمای بزرگ تاریخ کشور این بوده که بتوانند اثری در مدح اهل بیت(ع) به یادگار بگذارند زیرا بعضا مشاهده می‌شود اثرگذاری و نفوذ یک بیت شعر حتی از یک منبر سخنرانی هم بیشتر بوده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به چالش‌‌های موجود در شعر آیینی تصریح کرد: شاعران آیینی برای بهترین‌ و کامل‌ترین انسان‌های عالم قلم می‌زنند؛ لذا ضرورت دارد تا سطح درک و دانش خود را نسبت به ائمه اطهار علیهم السلام افزایش دهند و برای این منظور باید به روایات و احادیث معتبر نقل شده از بزرگان دینی رجوع کرده و براساس مستندات قوی و محکم دست به نگارش شعر بزنند.
 
شاعران آیینی باید براساس مستندات قوی و محکم دست به نگارش شعر بزنند

وی تاکید کرد: شعرای آیینی باید به یک مرجع مستند و متبرک رجوع کنند؛ زیرا گاهی فرد درگیر خودگویی شده و استنباط و برداشت شخصی خود نسبت به مباحث مهم دین را ناخودآگاه در اشعار خود وارد می‌کند؛ بنابراین ضرورت دارد که در این بخش بسیار دقت شود و به دور از تحریف واقعیات، فقط اصل موضوع با هنر شاعرانه بیان شود.

نازک‌کار با اشاره به ضرورت توجه به شاعران آیینی گفت: متاسفانه از گذشته تاکنون شعرا همواره گلایه‌مندی‌هایی از مسئولان وقت داشتند و دارند و امیدواریم هر روز که می‌گذرد توجه مسئولین نسبت به حوزه ادبیات و شعر آیینی افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه معمولا شعر آیینی را با شعر عاشورایی می‌شناسند؛ عنوان کرد: اگر با دقت به جامعه پیرامون خود بنگریم متوجه می‌شویم که بسیاری از مردم به دلیل ارادت و شیفتگی به امام حسین(ع) نسبت به رعایت مسائل دینی هم اهتمام پیدا کردند.
 
دبیر مجمع شعرای آئینی "کمیت" قزوین ابراز کرد: برخی از مردم شاید اعتقادات مذهبی خیلی محکمی نداشته باشند اما ارادت زیاد آنان نسبت به اهل بیت(ع) باعث شده تا توجه آنان به مسائل دینی و ارزش‌های اسلامی هم افزایش یابد و این ویژگی منحصر به فرد حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و عزاداری برای ایشان است که در ایام محرم و در دستجات عزاداری و روضه‌ها شاهد آن هستیم.
 
مبحث مهم استعدادیابی را به شکل جدی در برنامه‌های خود دنبال می‌کنیم

وی در مورد جایگاه شعر در تمدن سازی بیان کرد: وقتی افراد دارای خط فکری درستی بوده و در مسیر صحیحی حرکت کنند تمدن سازی اتفاق خواهد داد.

نازک‌کار اضافه کرد: انقلاب‌های بزرگ رخ داده در دنیا هم ماحصل اعتقادات راسخ مردم آن جامعه بوده است.

دبیر مجمع شعرای آئینی "کمیت" قزوین تصریح کرد: در جریان وقوع انقلاب اسلامی ایران هم غالبا مبارزان انقلابی در مجالس عزاداری و اهل بیت گرد هم جمع شدند و یا در دوران دفاع مقدس شهدا با تکیه و توسل بر اهل بیت در میدان نبرد حق علیه باطل حضور یافته و اقدامات بزرگی را انجام دادند.

وی در ادامه به فعالیت انجمن شعر کمیت در قزوین اشاره کرد و گفت: طی ۷ سال گذشته در انجمن شعر آیینی کمیت تلاش‌های زیادی صورت گرفته و کارگاه‌های آموزشی یک روزه متعددی با حضور اساتید بزرگ برپا شده است.
 
شعر آیینی می‌تواند به غنی شدن محتوای نوحه مداحان در مجالس عزاداری کمک کند
 
نازک‌کار افزود: همچنین در طول این سال‌ها اردوهای فرهنگی، تفریحی و ادبی هم برگزار شده و پس از این هم برنامه‌های مختلفی در دست اجرا داریم و در خدمت شعرای آیینی استان خواهیم بود.

وی عنوان کرد: در راستای تربیت شعرای توانمند تلاش‌های زیادی شده است و همچنین مبحث مهم استعدادیابی را به شکل جدی در برنامه‌های خود داریم که پس از ایام محرم صفر فراخوان آن را اعلام خواهیم کرد.

دبیر مجمع شعرای آئینی "کمیت" قزوین با تاکید براینکه شعر آیینی می‌تواند به غنی شدن محتوای نوحه مداحان در مجالس عزاداری کمک کند؛ بیان کرد: همیشه برای آماده ساختن هر چیز مطلوبی که خوشایند همگان باشد ابزار و مواد اولیه خاصی مورد نیاز است که در مورد شعر هم اینگونه است.

وی ابراز کرد: شعر مواد اولیه یک مداح است که می‌تواند با تکیه بر آن محتوای معنوی مناسبی را برای حاضران آماده کرده و جلسات را به خوبی مدیریت کند.
 
مبحث ظهور و انتظار بهترین و عالی‌ترین نوع امیدآفرینی است

نازک‌کار خاطرنشان کرد: اشعار آئینی در پربارتر کردن محتوای مداحان در مجالس عزاداری یا سایر مناسبت‌های مذهبی نقش برجسته‌ای دارد.

وی در مورد تعداد شاعران آیینی در استان قزوین گفت: تعداد شعرای آیینی استان را نمی‌توانیم به شکل دقیق بیان کنیم زیرا شعرای آیینی زیادی هستند ناشناخته بوده و هنوز مطرح نشدند؛ اما به صورت مکتوب نزدیک به ۷۰ اسم شاعران را که به انجمن معرفی شدند ثبت کردیم.
 
دبیر مجمع شعرای آئینی "کمیت" قزوین تصریح کرد: امسال بر موضوع امیدآفرینی و جهاد تبیین در هیئات مذهبی تاکید شده و معتقدم همین کلمه امیدآفرینی ما را مجاب می‌کند که بیشتر به مبحث ظهور بپردازیم چون به کمال رسیدن انسان و جامعه اسلامی فقط یک راه دارد و آن هم ظهور منجی عالم بشریت است.

وی در پایان گفت: شعرا باید در قالب اشعار خود مردم را به این اصل مهم ترغیب کرده تا زمینه سازی برای ظهور که بهترین و عالی‌ترین نوع امیدآفرینی است؛ فراهم شود.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان