۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین افراد با ازدواج در سن بالا، گرفتار تله ناباروری می‌شوند
کد خبر: ۳۵۸۶۶۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۶ ساعت: ۸:۱۰ ↗ لینک کوتاه

جراح متخصص زنان و فلوشیب ناباروری:

افراد با ازدواج در سن بالا، گرفتار تله ناباروری می‌شوند/ ارائه خدمات به تمام سازمان‌های بیمه‌گر در مرکز ناباروری دولتی قزوین

جراح متخصص زنان و فلوشیب ناباروری افزایش سن ازدواج و فرزندآوری را تهدیدی برای گرفتاری زوجین در ناباروری دانست و گفت: مرکز درمان ناباروری شهیده بوکانیان قزوین تمامی خدمات درمان ناباروری را با تعرفه دولتی ارائه می‌کند.

افراد با ازدواج در سن بالا، گرفتار تله ناباروری می‌شوند
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ تور رسانه‌ای بازدید از مرکز درمان ناباروی شهیده بوکانیان واقع در مرکز آموزشی و درمانی ولایت قزوین با حضور بانوان خبرنگار برگزار شد.

دکتر حمیده پاک‌نیت در حاشیه این بازدید اظهار کرد: مرکز درمان ناباروری شهیده بوکانیان به عنوان نخستین مرکز درمان ناباروری دولتی در استان قزوین از اوایل خردادماه سال‌جاری فعالیت خود را آغاز کرده و تمام تجهیزات آن از بهترین و جدیدترین نوع دستگاه‌ها برخوردار است.

وی با اشاره به هزینه‌های درمانی در مرکز درمان ناباروری شهیده بوکانیان افزود: هزینه‎‌های ویزیت، سونوگرافی و دارو از طریق بیمه‌ها و با هزینه دولتی پوشش داده شده، بیمه‌های نیروهای مسلح برای بیمه‌شدگان خود پوشش صدرصدی دارد، هزینه‌های درمانی تحت پوشش بیمه‌های تأمین اجتماعی و سلامت نیز 10 درصد توسط بیمار و 90 درصد توسط بیمه پرداخت می‌شود.

تمام خدمات ناباروری در مرکز ناباروری شهیده بوکانیان قزوین ارائه می‌شود

جراح متخصص زنان و فلوشیب ناباروری عنوان کرد: هزینه آی.وی.اف در مرکز ناباروری شهیده بوکانیان یک دهم هزینه‌‌ای است که در مراکز خصوصی دریافت می‌شود؛ مراکز خصوصی تقریبا 40 میلیون و بعضی مراکز 60 الی 70 میلیون تومان هزینه برای یک مورد پانکچر یا تخم‌کشی دریافت می‌کنند.

پاک‌نیت گفت: درصد موفقیت آی.وی.اف در بهترین مراکز دنیا بین 35 الی 40 درصد و میزان موفقیت آی.یو.آی 15 درصد بوده و ممکن است یک بار آی.وی.اف یا آی.ی.آر جوابگو نبوده و نیاز به انجام مجدد آن باشد.

وی ادامه داد: تمام خدمات ناباروری از صفر تا صد و خدمات آی.وی.اف و آی.یو.آی در مرکز ناباروری شهیده بوکانیان به مراجعه کنندگان ارائه می‌شود؛ البته این مرکز پاراکلینیک نداشته و سونوگرافی‌های آن را خودمان انجام می‌دهیم اما آزمایشات بیماران خارج از بیمارستان انجام می‌شود.

این متخصص یادآور شد: با وجودی که اطلاع‌رسانی‌ها در خصوص مرکز ناباروری شهیده بوکانیان به درستی انجام نشده اما استقبال مردم مناسب بوده است.

پاک‌نیت اذعان کرد: باتوجه به اینکه سن ازدواج افزایش یافته، افرادی که ازدواج می‌کنند دیر باردار می‌شوند یا عده‌ای هم ناباروری دارند و به علت هزینه‌های بالای مالی که وجود دارد، پیگیری نمی‌کنند و سن آنها افزایش می‌یابد، این افراد با کاهش ذخیره تخمدانی مواجه می‌شوند که اگرافرادی که به دنبال اهدای تخمک هستند به مرکز ناباروری شهیده بوکانیان مراجعه کنند.

مرکز ناباروری قزوین همه روزه فعال است

وی با اشاره به اینکه اهدای تخمک عوارض خاصی برای اهداکنندگان ندارد، یادآور شد: شرایط اولیه اهدای تخمک چنین است که خانم ازدواج کرده و سن زیر 32 و 33 سال داشته و دارای یک فرزند سالم باشد.

جراح متخصص زنان و فلوشیب ناباروری گفت: کمبودهایی در بخش جنین شناسی به واسطه محیط‌هایی که دارند، وجود دارد و زمان آن کوتاه است؛ هرچند با مراجعه بیماران این محیط کشت استفاده می‌شود اما گاهی ممکن است استفاده کمتری شود؛ در مجموع تجهیز کشت محیطی مهم‌ترین مشکل مرکز ناباروری شهیده بوکانیان است.

پاک‌نیت ادامه داد: در مرکز ناباروری شهیده بوکانیان علاوه بر ارائه خدمات ناباروری به بانوان، فریز تخمک و اسپرم نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز درمان ناباروری شهیده بوکانیان همه روزه در شیفت صبح از ساعت 8 الی 14 ظهر فعال است، ابراز کرد: ما از استان‌های همجوار مانند همدان، زنجان، پذیرش داریم و مرکز درمان ناباروری تنها مختص بیماران بومی و قزوین نیست.

این متخصص یادآور شد: بخش قابل توجهی از مراجعین مرکز افرادی هستند که دارای دو الی سه فرزند از یک جنس بوده و متقاضی تعیین جنسیت هستند اما به توجه با اینکه دستگاه مورد نیاز برای آن در مرکز نداریم مجبور به انتقال بیماران به تهران هستیم و از خیرین درخواست داریم یاری‌گر ما در این بخش باشند.

پاک‌نیت تصریح کرد: تمام بانوانی که ازدواج می‌کنند به این فکر نباشند که تا 35 سالگی امکان بارداری وجود دارد زیرا بسیاری از موارد ممکن است در اثر مشکلات زمینه‌ای ناشناخته فرد نابارور باشد؛ این افراد به سن 35 سال که می‌رسند ذخیره تخمدانی آنها کاهش یافته و بعد از 35 سالگی به ویژه در 37 سالگی ذخیره تخمدان افت شدید پیدا کرده و امکان باردار شدن سخت‌تر می‌شود.

22 درصد زوجین در قزوین نابارور هستند

وی گفت: باتوجه به شیوع کرونا در سال‌های گذشته، مرکز ناباروری به دلیل نزدیکی به بخش اورژانس بیمارستان ولایت غیرفعال شد و با تمهیدات درنظرگرفته شده قرار است با شیوع کرونا این مرکز همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

این جراح در پایان یادآور شد: آمار ناباروری در ایران طی سال 98 آمار ناباروری 22 درصد زوجین است و این آمار برای استان قزوین نیز صدق می‌کند.

فروغ مهدوی‌نژاد در حاشیه این بازدید گفت: در بخش جنین شناسی چند خدمت ارائه می‌شود که آنالیز اسپرم و تشخیص سالم و غیرسالم بودن آن از جمله خدمات است.

وی افزود: در روز عمل، اسپرم توسط آقا گرفته می‌شود؛ در چند روز آماده سازی، اسپرم‌های با کیفیت از اسپرم‌های بی‌کیفیت جداسازی کرده و اسپرم‌های با کیفیت را توسط دستگاه به تخمک‌ها تزریق می‌کنیم؛ دو الی سه روز بعد از تزریق جنین‎‌های با کیفیت به خانم منتقل و مازاد جنین‌ها هم فریز می‌شود.

دکتری جنین شناسی و تولید مثل و جنین شناس مرکز ناباروری شهیده بوکانیان در پایان گفت: فریز جنین و تخمک را در مرکز ناباروری انجام می‌دهیم تا در صورت تمایل زوج‌ها برای انتقال در سال‌های بعد، جنین‌های آنها را ذوب کرده و به رَحِم خانم انتقال می‌دهیم.

انتهای پیام/4006
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان