۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اختلال خود‌زشت‌انگاری دلیل اعمال زیبایی افراطی در بانوان
کد خبر: ۳۵۸۶۴۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۵ ساعت: ۹:۱ ↗ لینک کوتاه

روانشناس بالینی در مصاحبه با صبح‌قزوین مطرح کرد؛

اختلال خود‌زشت‌انگاری دلیل اعمال زیبایی افراطی در بانوان

زهرا علیخانی گفت: شیوه جدید زندگی و گرایش بالای زنان به سمت آرایشگا‌ه‌ها دلایل مختلفی دارد که روانشناسان و جامعه شناسان می‌توانند در شناسایی عوامل موثر و راهکارهای درمان آن نقش‌آفرین باشند.

اختلال خود‌زشت‌انگاری دلیل اعمال زیبایی افراطی در بانوان
به گزارش صبح قزوین؛ امروز تمایل بیش از حد بانوان برای آرایش کردن به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد که البته ترویج این فرهنگ اشتباه بیشتر به سود آرایشگران و عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان انواع لوازم آرایشی است که به دنبال جذب مشتری به هر قیمتی هستند.

البته می‌توان گفت یکی از مراکز رواج این عادت در بین بانوان ایرانی آرایشگران هستند تا با ایجاد این نیاز کاذب، روز به روز به پول‌های کلانی که از این راه دست می‌یابند بیفزایند به طوری که اگر سری به صفحه مجازی اینستاگرام بزنیم خواهیم دید که از چه تبلیغات پررنگ‌ولعابی برای تبلیغ کارهای خود استفاده می‌کنند.

بدون شک تمایل به زیبایی یکی از احساسات اجتناب ناپذیر هر انسانی به ویژه در بانوان است که روح لطیف و زیبا پسندی دارند و استفاده از خدمات آرایشگران از بدیهیات این موضوع است و نمی‌توان مخالف آن بود اما سوال اساسی این است که آیا نباید برای اعمال زیبایی یا آرایش حد و مرزی قابل شد؟ آیا وابستگی شدید به آرایش موجب آسیب به سلامت جسم و روان نمی‌شود؟

زهرا علیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در مورد علل گرایش بانوان به انجام اعمال زیبایی اظهار کرد: اگر به کشورهای اروپایی و امریکایی نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که اعمال زیبایی معمولا برای رفع نواقص انجام می‌شود و حتی تعداد خانم‌های دارای آرایش، کم است و فقط افراد سال‌خورده و کسانیکه دارای اختلالات روانی بوده و اعتماد به نفس پایینی دارند اقدام به آرایش کردن می‌کنند.

وی افزود: در کشورهای اروپایی و امریکایی بعضا مشاهده می‌شود خانم‌ها در روز عروسی خود آرایش خاصی نکرده و فقط لباس سفید عروسی بر تن می‌کنند ولی در ایران بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه هزینه گزافی صرف خرید لوازم آرایش یا کلینیک‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها می‌شود و متاسفانه آمار خانم‌هایی که چهره غیرطبیعی و دست کاری شده دارند رو به افزایش است.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: متاسفانه امروزه شاهد صف‌های طولانی بانوان در آرایشگاه‌ها و کلینیک‌های زیبایی هستیم که مدت زمان زیادی را در این مکان‌ها سپری می‌کنند.

وی بیان کرد: این شیوه جدید زندگی و گرایش بالای زنان به سمت آرایشگا‌ه‌ها دلایل مختلفی دارد که روانشناسان و جامعه شناسان می‌توانند در شناسایی عوامل موثر و راهکارهای درمان آن نقش‌آفرین باشند.



تاثیر اینستاگرام و صفحات مجازی در گرایش زنان به آرایش‌ بیش از اندازه


علیخانی عنوان کرد: روانشناسان و جامعه شناسان کمک می‌کنند افراد حالات روحی و روانی خود را بشناسند و متوجه شوند که دلیل رغبت و گرایش آنان به سمت کلینیک‌های زیبایی و آرایش‌های تند و زننده چیست؛ زیرا بسیاری از افراد بینش درستی نسبت به شرایط درونی خود ندارند لذا با وجود انجام انواع آرایش یا اعمال زیبایی هیچ‌گاه ارضا نمی‌شوند.

وی در مورد علل موثر در آرایش افراطی بانوان خاطرنشان کرد: سال‌های اخیر صفحات مجازی به ویژه اینستاگرام در سطح جامعه رواج پیدا کرده و بسیاری از آرایشگرها و کلینیک‌های زیبایی و بهداشتی در این فضا دارای صفحات کاری بوده و از این طریق اقدام به جذب مشتری می‌کنند.

کارشناس صدا و سیمای مرکز قزوین عنوان کرد: در جوامعی که شاهد برخی تفکرات مردسالارانه هستیم ممکن است زنان برای پذیرفته شدن راه‌های زیادی را امتحان کنند و در این میان برخی زنان مسیرهای نادرستی را انتخاب کرده و به انجام آرایش های تند و جیغ تمایل پیدا می کنند.

وی اضافه کرد: برخی بانوان که دارای عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی در خانواده هستند و مورد پذیرش و علاقه خانواده قرار نگرفتند، برای کسب اعتماد به نفس کاذب با آرایش‌های تند سعی می‌کنند تا برای خود وجهه اجتماعی ایجاد کنند.


آرایش تند و غلیظ نشانه اعتماد به نفس پایین در افراد است


علیخانی ادامه داد: همچنین برخی افراد که دچار کمبودهای عاطفی یا مشکلات خانوادگی هستند، برای جلب توجه دیگران ممکن است دست به آرایش بزنند.

وی عنوان کرد: بسیاری از بانوان هم تحت تاثیر چشم و هم‌چشمی قرار دارند یا حتی اصطلاحا دوست دارند برای رضایت قلبی خود آرایش کنند که البته در حد معمول، مشکلی ندارد زیرا خانم‌ها زیبا پسند هستند به طوری که این ویژگی را از سنین کمتر در دختران سه، چهار ساله هم مشاهده می‌کنیم و در دسترس بودن لوازم آرایش هم در این زمینه کمک‌کننده است.

این روانشناس ادامه داد: متاسفانه در برخی نقاط کشور واقعا برای افراد مهم است که اشخاص برای زیبایی صورت خود هزینه کنند و این امر به نوعی ارزش تلقی می‌شود.

وی عنوان کرد: برخی عوامل هم ریشه در درون فرد دارد همچون ویژگی کمال‌گرایی که فرد دوست دارد همواره در ایده‌آل‌ترین شرایط باشد یا شخصی که در دوران کودکی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته، ممکن است در بزرگسالی به دلیل حالت شرم و تنفری که از خود دارد دچار اختلال "بدریخت انگاری" شود.

علیخانی اضافه کرد: همچنین در فرهنگ برخی جوامع، خیلی راحت ظاهر افراد مورد تمسخر یا انتقاد قرار می‌گیرد که این امر هم می‌تواند زمینه بروز اختلال بدریخت انگاری در فرد شود و مبتلایان را سمت انجام جراحی‌های زیبایی متعدد، درمان‌های پوستی و استفاده از کرم‌ها و آرایش‌های مختلف سوق دهد.

وی عنوان کرد: در کلینیک‌های زیبایی با وجود اینکه بعضا از سوی پزشکان تشخیص داده می‌شود که فرد مراجعه کننده دچار اختلال بدریخت انگاری بدن و وسواس است اما به دلیل منافع مالی هیچ وقت وی را به کلینیک‌های روانشناسی ارجاع نمی‌دهند و درواقع می‌توان گفت جنبه تجاری و تبلیغاتی مزید بر علت می‌شود.

روانشناس بالینی بیان کرد: روان‌شناسان قادر هستند از نوع آرایش و رنگ لوازم آرایش مورد استفاده تشخیص دهند که افراد از چه اختلال شخصیتی رنج می‌برند و باید مورد حمایت روانشناسی و روان درمانی قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: خیلی از مراجعان به کلینیک‌های پزشکی درواقع سیمای زشتی نداشته یا فاقد مشکل و نقص در صورت خود بوده و در حقیقت افرادی هستند که برای التیام دردهای روحی و روانی خود به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند.


اضطراب و اختلالات وسواسی عامل بروز "اختلال خود زشت انگاری" در بانوان


علیخانی با اشاره به اختلال وسواس‌گونه "خود زشت انگاری" یا "بدریختی بدن" گفت: در این اختلال فرد مدام جلوی آینه خود را چک کرده و به دنبال یک نقص در صورت یا بدن خود است و اضطراب آن را دارد که مبادا وجود نقصی در وی، باعث عدم جذابیت و پذیرفته شدن او در جامعه شده و مورد انتقاد و تمسخر دیگران قرار بگیرد‌.

وی بیان کرد: بروز اختلال بدریختی بدن در فرد دلایل مختلفی دارد و علل زیستی، ژنتیکی، محیطی و فرهنگی از جمله آن است.

این روانشناس در ادامه گفت: افراد مبتلا به اختلال بدریخت انگاری خود را بیمار روان نمی‌دانند بلکه نقصی را در جسم خود احساس می‌کنند به همین دلیل به جای مراجعه به روانشناس یا روانپزشک راهی کلینیک‌های زیبایی می‌‌شوند.

علیخانی تصریح کرد: پایه اساسی این مشکل، اضطراب و اختلالات وسواسی است زیرا افکار مزاحم و آزاردهنده در طول روز به کرات به اذهان این افراد فشار وارد کرده و در نهایت شخص را مجبور به انجام اعمال و رفتاری می‌کند تا از شر افکار مزاحم نجات یابد.

وی در پایان عنوان کرد: شخص دچار اختلال بدریختی بدن در محاصره افکار آزاردهنده‌ قرار دارد و تصور می‌کند که بینی، گونه یا لب و ابرو و دیگر عضو بدنش بدشکل بوده و نیاز به ترمیم دارد؛ لذا برای کسب آرامش به آرایشگاه‌ها و کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کند اما پس از مدت کوتاهی مجدد دچار وسواس فکری می‌شود چراکه به صورت ریشه‌ای اقدام به درمان مشکل خود نکرده است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان