۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در قدیمی‌ترین محوطه باستانی ایران
کد خبر: ۳۵۸۶۳۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۳ ساعت: ۱۱:۳۱ ↗ لینک کوتاه

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی غار قلعه کرد خبر داد

آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در قدیمی‌ترین محوطه باستانی ایران

حامد وحدتی‌نسب از آغاز فصل جدید کاوش مشترک تیم ایران و فرانسه در محوطه باستانی غار قلعه کرد شهرستان آوج در استان قزوین خبر داد.

آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در قدیمی‌ترین محوطه باستانی ایران
حامد وحدتی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به اهمیت غار قلعه‌کرد آوج به عنوان یکی از مهمترین  محوطه ‌های باستانی ایران اظهار کرد: مطابق با نتایج مقدماتی سن‌ سنجی غار که در فرانسه انجام شده قدمت این محوطه بیش از ۴۰۰ هزار سال تخمین زده شده است.

وی افزود: درواقع این غار با این قدمت قدیمی‌ترین محوطه باستانی ایران به‌ شمار می‌رود که به‌ لحاظ وجود بقایای انسانی و گونه‌های مختلف جانوری نیز منحصر‌ به‌ فرد است.

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی غار قلعه‌کرد با اشاره به وجود اقلیم‌های متفاوت این منطقه گفت: در آخرین فصل از کاوش‌های مشترک ایران و فرانسه در سال ۱۳۸۹ دندان شیری کودک نئاندرتال از یک گونه منقرض شده با قدمت بیش از ۱۲۵هزار سال کشف شد که قدیمی‌ترین بخش بدنی انسان است که تا کنون در فلات ایران به دست آمده است.

وحدتی نسبت با اشاره به آغاز فصل سوم کاوش‌های این محوطه عنوان کرد: با شیوع بیماری کرونا و توقف روند کاوش، این محوطه به دلیل رعایت موضوعات حفاظتی و امنیتی درب‌گذاری و پلمب شد که پس از وقفه‌ نزدیک به سه‌ سال فصل سوم کاوش‌ها در قالب همان هیات مشترک ایران و فرانسه به ‌مدت یک ماه انجام می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: این تیم در بخش ایرانی از ۱۰ دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در رشته‌های ابزار‌سنگی و پیش‌ از‌ تاریخ و ۲۰ نفر از کارشناسان فرانسوی که در فرانسه مستقر هستند تشکیل شده است و اعضای تیم فرانسوی کارهای آزمایشگاهی مطالعات را در موزه انسان‌شناسی پاریس انجام می‌دهند.

سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی غار قلعه‌کرد در پایان با اشاره به احتمال انجام فصل‌های بعدی کاوش خاطرنشان کرد: با توجه به ابعاد محوطه و نوع کاوش‌ها که باید با دقت بسیار بالایی انجام شوند و با حمایتی که از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان وجود دارد، انجام ده فصل کاوش در این محوطه امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان