۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مداحان اهل‌بیت(ع) باید اصول خودسازی و اخلاق را رعایت کنند
کد خبر: ۳۵۸۶۲۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۳ ساعت: ۹:۲۳ ↗ لینک کوتاه

مسئول کانون مداحان کشور:

مداحان اهل‌بیت(ع) باید اصول خودسازی و اخلاق را رعایت کنند

مصطفی خورسندی، استمرار در ذکر و دعا و ترک گناه را از راه‌های موثر در افزایش نفوذ کلامی یک مداح دانست و افزود: نوکر امام باید خود اهل عمل بوده و تدین او باید در امور معنوی، مادی و ارتباط با خانواده و دیگران متجلی باشد.

مداحان اهل‌بیت(ع) باید اصول خودسازی و اخلاق را رعایت کنند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان کشور در همایش مدیران و ستایشگران هیئات مذهبی قزوین که (یکشنبه شب) در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، اظهار کرد: کلمه مداح از چهار حرف تشکیل شده که یک مداح باید از این ویژگی‌ها بهره‌مند باشد.

وی افزود: (میم) در مداح نشانه متدین بودن است، بعضی مداحان صدای خوبی دارند اما حال خوبی ندارند، بعضی اما با آنکه صدای خوبی ندارند اما حالشان به دل می‌نشیند، در واقع نفوذ کلامی دارند که آن را از دینداری و مراقبت‌های قلبی به دست آورده‌اند.

خورسندی بیان کرد: نوکر امام حسین(ع) باید مراقبت‌های بسیاری داشته و ارتباط روزانه خود را با اهل بیت(ع) حفظ کند، مثلا تا سلامی به امام نکند از خانه بیرون نیامده و تا قطره اشکی بر امام نریخته به خواب نرود، این ارتباط است که نفوذ کلام یک مداح را زیاد می کند.

رئیس کانون مداحان کشور افزود: ما آمده‌ایم با امام حسین(ع) محشور شویم نه اینکه مشهور شویم، برای اینکه به عنوان مداح یا سخنران پشت تربیون رفته و سخنوری کنیم و بخوانیم باید حداقل‌ها را رعایت کنیم تا نفوذ کلام خود را افزایش بدهیم.

مداح نباید به دنبال شهرت باشد

خورسندی استمرار در ذکر و دعا و ترک گناه را از راه‌های موثر در افزایش نفوذ کلامی یک مداح دانست و افزود: نوکر امام باید خود اهل عمل بوده و تدین او باید در امور معنوی، مادی و ارتباط با خانواده و دیگران متجلی باشد تا مردم را به سمت این دستگاه بکشاند.

وی خاطر نشان کرد: (دال) در کلمه مداح نشان از دانش لازم برای روضه و سخنرانی است، کسی که مراحل چهارگانه روضه را نمی‌داند، از مقتل و کتب معتبر غافل است، از مسائل روز بی خبر است نباید بدون آگاهی لازم تریبون به دست بگیرد.

مسئول کانون مداحان کشور ادامه داد: (الف) کلمه مداح به معنای اخلاق خوب و ادب یک مداح است که باید از آن بهره ببرد.

خورسندی در پایان گفت؛ حرف (ح) در مداح بیانگر ویژگی حسن سلیقه است که بداند چه چیزی را در کجا و چگونه بخواند، این ویژگی نشان از هوشمندی و توانمندی یک مداح است که باید از آن بهره ببرد.

انتهای پیام/۲۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان