۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین آنچه بر پروژه ۱۰ساله کتابخانه مرکزی قزوین گذشته است
کد خبر: ۳۵۸۵۹۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۱ ساعت: ۱۳:۴۲ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین بررسی می‌کند؛

آنچه بر پروژه ۱۰ساله کتابخانه مرکزی قزوین گذشته است/ توسعه زیرساخت فرهنگی استان آری یا خیر؟

پروژه کتابخانه مرکزی قزوین با گذشت ۱۰سال هنوز بلاتکلیف مانده و دستگاه‌های متولی برای به سرانجام رسیدن آن هنوز به نتیجه واحدی نرسیدند.

آنچه بر پروژه ۱۰ساله کتابخانه مرکزی قزوین گذشته است
به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ استان قزوین رتبه سوم کشور در سرانه مطالعه را براساس آمار سال 99 به دست آورده است که در کنار این رتبه برای توسعه زیرساخت فرهنگی و کتابخانه‌های استان نیز پروژه‌ای برای ساخت کتابخانه مرکزی قزوین در نظر گرفته شده است.

درواقع کتابخانه‌های موجود در استان قزوین که استانی دانشجوخیز و به تبع آن حضور اساتید و دانشگاهیان است نیز پاسخگوهای نیاز آن نیست در حالی که آحاد اهالی این استان جزو قشر ادیب و کتاب‌دوست هستند.

حال می‌خواهیم مروری بر سرانجام پروژه کتابخانه مرکزی قزوین که 10سال از مسکوت ماندن آن می‌گذرد داشته باشیم؛ ماجرا از این قرار است که زمینی به متراژ 6هزار متر در منطقه پونک شهر قزوین جهت ساخت کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده که اکنون با مناقشاتی مواجه شده است.

ماجرا این است که اکنون اداره راه و شهرسازی می‌خواهد این زمین را بازپس بگیرد و این مسئله هنوز به سرانجام نرسیده است. شنیده شده مدیرکل راه و شهرسازی پیشنهاد داده است تا ساخت کتابخانه مرکزی به جنوب شهر قزوین منتقل شود.
گویا زمین معوضی که برای این پروژه در نظر گرفته شده است 2 هزار متر بوده و درجه 3 یا 4 است که هنوز ساخت آن مشخص نیست.


فاطمه محمدبیگی، مدیرکل امور کتابخانه‌های استان قزوین در این باره توضیح می‌دهد: با وجود اینکه قزوین، استانی دانشجو‌خیز با تعداد قابل توجهی از دانشجویان، پژوهش‌گران و اساتید است اما فضاهای فعلی کتابخانه‌ها، پاسخگوی نیاز آنان نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین می‌گوید: عملکرد و ساختار کتابخانه مرکزی متفاوت و بالاتر از سایر کتابخانه‌های موجود در استان بوده و ارائه کننده ۴۰ خدمت به مخاطبان خواهد بود و احداث این فضای فرهنگی در استان ضرورت دارد.

پروژه ساخت کتابخانه مرکزی قزوین از سال۹۲مسکوت مانده است

وی تصریح می‌کند: زمین این کتابخانه سال ۹۲ از سوی راه و شهرسازی به اداره ارشاد جهت ساخت کتابخانه مرکزی واگذار شده که واقع در منطقه پونک_بلوار نخبگان_کنار برج‌های تامین اجتماعی است.

محمدبیگی عنوان می‌کند: در برهه‌ای از زمان به دلیل مشکلات اقتصادی این پروژه عملیاتی نشد اما از سال ۹۸ _ ۹۹ که جلسات ساماندهی فضاهای فرهنگی به ریاست معاونت عمرانی استانداری برگزار می‌شد و نماینده سازمان مدیریت، نماینده اداره ارشاد و نماینده سازمان مسکن نیز در این جلسات حضور داشتند؛ مصوب شد که بحث مربوط به قرارداد کتابخانه مرکزی تمدید شود و در نهایت از طریق ماده ۲۷ کار واگذاری آن به سرمایه‌گذار انجام و احداث پروژه کلید بخورد.

وی بیان می‌کند: آنچه که به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به عنوان دستگاه بهره‌بردار تکلیف شده بود، مطالعه و تدوین گزارش تصمیم و بحث محصور شدن زمین جانمایی شده جهت احداث کتابخانه مرکزی بود تا پروژه برای بارگذاری اسناد و شناسایی سرمایه‌گذار آماده باشد.

این مسئول ادامه می‌دهد: در این راستا کارگروه واگذاری پروژه به سرمايه گذار بخش خصوصی از طريق ماده 27 در اسفند ماه ۹۹ تشکیل و به تصویب هیات استانی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط رسید و قبل از تیرماه و تمام شدن قرارداد واگذاری، مراحل محصور شدن زمین نیز انجام شده بود.

برخورد راه و شهرسازی در بازپس‌گیری زمین شایسته نیست
 
این مسئول خاطرنشان می‌شود: علی‌رغم مکاتبات متعددی که با استاندار وقت از طرف اداره کل کتابخانه‌ها و اداره کل ارشاد در جلسات ساماندهی فضاهای فرهنگی انجام شد و پیگیری‌های مختلفی در جهت تمدید قرارداد صورت گرفت اما در نهایت راه و شهرسازی در آبان ماه نامه‌ای به سازمان ملی مسکن ارسال و در این خصوص کسب تکلیف کرده بود.

وی تاکید می‌کند: با وجود اینکه مرجع رسیدگی جهت حل و فصل اختلاف بین دستگاه‌ها یا موارد این چنینی استانداری است اما متاسفانه راه و شهرسازی از طریق دستگاه قضایی اقدام نموده و بهمن ماه طرح شکایتی از اداره کل ارشاد مبنی بر بازپس‌گیری و قلع و قمع ساخت‌های انجام شده مطرح کرده است.

محمدبیگی ابراز می‌کند: با توجه به اینکه کتابخانه‌های عمومی رسالت عظیمی در توسعه علم و دانش در سطح جامعه داشته و خدمات آن به طور کلی به صورت رایگان به مخاطبان ارائه می‌شود، کار صورت گرفته اقدام شایسته‌ای نیست.

وی با قدردانی از تلاش و موضع‌گیری دکتر محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس افزود: امیدواریم با مساعدت و همراهی مسئولان مربوطه و نگاه‌های فرهنگی این پروژه کلید بخورد و راه و شهرسازی مباحث مطرح شده مبنی بر بازپس‌گیری زمین را منتفی کرده و از زمین‌های دیگر به عنوان منبع درآمد مالی اقدام کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در پایان عنوان کرد: ایجاد، ارتقاء و توسعه کتابخانه‌ها نقش موثری در کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی داشته؛ ضمن اینکه با توجه به کمبود فضاهای مطالعاتی نیاز ویژه برای احداث کتابخانه مرکزی در استان قزوین احساس می‌شود.

گفتنی است؛ 59 کتابخانه‌ در سطح استان وجود دارد که 37 کتابخانه نهادی، 21 کتابخانه مشارکتی، یک کتابخانه سیار و دو سالن مطالعه خودگردان است.

هم اکنون 40 هزار نفر در سطح استان قزوین عضو کتابخانه‌های عمومی هستند؛ همچنین یک میلیون نسخه کتاب برای استفاده مخاطبان در کتابخانه‌های استان موجود است.

قرار گرفتن استان در جایگاه سوم کشوری از نظر سرانه مطالعه رتبه بسیار خوبی است و نشان می‌دهد که استان قزوین مردمان کتابخوانی دارد که به این حوزه علاقه دارند و امیدواریم با فضای مطالعاتی مناسب و تجهیزات و امکاناتی که برای آنان فراهم می‌شود بتوانیم شرایط مطلوب‌تری را برای جامعه مخاطبان ایجاد کنیم.

انتهای پیام/ 1300


 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان